Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ducati uit het wiel rijden met een "gummiekoe"?
Dan zal er toch zeker geen ervaren rijder op die Duc zitten,
(Ik spreek niet over het rijplezier, want dan kies ik ook voor de Beemer)
Niet iedereen durft 100 km/u over smalle secundaire slingerweggetjes.
Ik had een groep voor te trekken die bij een pauze de veren in mijn reet stak.
Zelf maakte ik mij meer druk dat het onbekende wegen waren en of ik wel hard genoeg reed. ;)
 
Wie heeft ervaring met het rijden op de oude pre-1985 duo geveerde BMW's en de mono's van na 1985? Wat zijn de verschillen in comfort, rijgedrag en betrouwbaarheid?
 
Ik heb zelf een R90/6 met dubbele schijfremmen voor, hoog stuur en toerscherm en ik vraag mij af in hoeverre een R100 mono een betere en betrouwbaardere motor is voor echt lange vakantietrips. Ik reed pas op een R100 mono met laag stuur. Stuurt wel iets directer, maar ik vond mijn R90/6 eigenlijk iets comfortabeler. Maar dit kwam misschien ook door het lage stuur van de R100. En ik ben meer toerrijder dan racer.
 
Bijj zulke oude BMW,s is het meer de staat van onderhoud van de motor zelf dan de vraag of ze betrouwbaar zijn of niet,
wij hadden klanten die zowel oude als nieuwere boxers reden waarvan sommige ruim boven de 100000km op de teller hadden staan,dus met beide is dat mogelijk,persoonlijk zou ik voor nog iets veel nieuwer gaan als ik lange vakantie trips ging doen,vanaf de R1100RT .of GS serie,deze modellen zijn gewoon beter in alles,de GS vind ik persoonlijk 1 van de fijnst rijdende motoren ooit gemaakt,maar de
windbescherming van de RT is beter.
 
Laatst bewerkt:
Bijj zulke oude BMW,s is het meer de staat van onderhoud van de motor zelf dan de vraag of ze betrouwbaar zijn of niet,
wij hadden klanten die zowel oude als nieuwere boxers reden waarvan sommige ruim boven de 100000km op de teller hadden staan,dus met beide is dat mogelijk,persoonlijk zou ik voor nog iets veel nieuwer gaan als ik lange vakantie trips ging doen,vanaf de R1100RT .of GS serie,deze modellen zijn gewoon beter in alles,de GS vind ik persoonlijk 1 van de fijnst rijdende motoren ooit gemaakt,maar de
windbescherming van de RT is beter.
De 1100 serie betrouwbaar?
Als de versnellingsbak onder handen is genomen wel.
Ik denk dat de 1150 veel betrouwbaarder is omdat de zwakheden van de 11 uitgefilterd waren.
Mij R60/7 Heeft me ook leuke trips bezorgt,
Je moet natuurlijk geen prestaties verwachten, Maar bochtenwerk ging vlot met dat ding,
(Maar zoals ik al zei; enkele generaties later gaat alles véél vlotter)
 
De 1100 serie betrouwbaar?
Als de versnellingsbak onder handen is genomen wel.
Ik denk dat de 1150 veel betrouwbaarder is omdat de zwakheden van de 11 uitgefilterd waren.
Mij R60/7 Heeft me ook leuke trips bezorgt,
Je moet natuurlijk geen prestaties verwachten, Maar bochtenwerk ging vlot met dat ding,
(Maar zoals ik al zei; enkele generaties later gaat alles véél vlotter)
Problemen kunnen bij iedere BMW voorkomen,ik heb jarenlang bij een BMW dealer gewerkt,en met de 1100 echt niet zoveel problemen
meegemaakt met de bak zoals je vermeld,en ja je kan zelfs met een R50 de halve wereld rond als het moet,het is maar net hoe hoog je eisen zijn.
 
Ja, de 1100 serie is bere betrouwbaar. Laat je niet gek maken. Die bakken van de eerste serie waren niet doordacht maar die tref je niet meer.
 
Bedankt voor de reacties. Ik ben wel een beetje van klassiek en retro. Een R100 mono gaat (voor mij) nog net, misschien nog een R100R. Maar modellen daarna wordt ik niet blij van. Dat zegt niets over die motoren maar meer over mijn smaak. Vandaar mijn vraag naar ervaringen naar de R100 mono series.
 
Hoi.

Als we het bij de 2 kleppers houden, is, wat mij betreft de R100R de best sturende en remmende van het spul.
Dikke voorvork en remmerij van de K-serie, paralever enz.
Al zou een R90/6, R90S, of R100/7 me ook geen pijn doen.

Met een mono heb ik beperkt ervaring, heb jaren een R80RT in onderhoud gehad.
Dat was een afgetrapt ding van de Franse overheid, daar was altijd wel wat mee, totdat de eigenaar het zat was, dat ding bij mij de schuur inschoof met de mededeling 'maak dat ding betrouwbaar'.
Dat geregeld, en dat ding heeft hem nooit meer in de steek gelaten, ging wel wat tijd en geld in..............
Reed wel aardig.

Verder heeft er in die kleine 40 jaar dat ik motorfiets rijdt, altijd wel een 2V in de schuur gestaan, R50/5, 75/5, 90/6, 90S, 100GS, en nu nog een GS-kloon op basis van een 75/6, met een 900 cc motor, Suzuki DR400 voorvork, langere achterschokkers, dat idee.

En betrouwbaar, na wat werk, elke, stuk voor stuk.

En dat 'moderne' spul, mijn R1100RS staat op 326k, niet veel aan gehad, behalve onderhoud.
R1100GS met span, 200k, motor gekocht als wrak na diefstal, voor een paar 100, genoeg werk aan gehad, maar dat ding loopt ook weer prima.

Groeten, Paul.
 
Problemen kunnen bij iedere BMW voorkomen,ik heb jarenlang bij een BMW dealer gewerkt,en met de 1100 echt niet zoveel problemen
meegemaakt met de bak zoals je vermeld,en ja je kan zelfs met een R50 de halve wereld rond als het moet,het is maar net hoe hoog je eisen zijn.
Bij mijne is 2 x de hulpas gebroken,
Zou inderdaad bij een modificatie verholpen zijn, Had je goede ruilbakken voor.
Maar volgens de literatuur toen was die (originele) bak meermaals een bron van ergernis.
En het is diep graven om die bak er uit te halen.
(Ik accepteer graag dat je meer ervaring hebt met de 1100, Ik spreek enkel over mijne)
 
Bij mijne is 2 x de hulpas gebroken,
Zou inderdaad bij een modificatie verholpen zijn, Had je goede ruilbakken voor.
Maar volgens de literatuur toen was die (originele) bak meermaals een bron van ergernis.
En het is diep graven om die bak er uit te halen.
(Ik accepteer graag dat je meer ervaring hebt met de 1100, Ik spreek enkel over mijne)
Dat geloof ik wel,maar wij deden ook het onderhoud van politie motoren,en als er 1 motor mishandelt word zijn het die wel,
ik kan me niet herinneren ook maar 1 bak gerepareerd te hebben,wel veel koppelingsplaten vervangen.maar ja als je je gaat
verdiepen wat voor gebreken er voor kunnen komen bij niet alleen BMW maar ook andere merken dan schrik je daar van,terwijl
ik wat dat betreft maar heel weinig specifieke zware gebreken heb meegemaakt veroorzaakt door constructies die in de praktijk
problemen geven,dat is ook een nadeel van het internet je leest gelijk alle ellende die mensen overkomt van over de hele wereld,
dan krijg je het idee dat er genoeg rommel word gefabriceerd,maar wat je leest is maar een kleine groep op een veel grotere groep
die nergens last van heeft en waar je nooit wat van leest want die hebben niets te melden.
PS:de meeste BMW bakken die ik gerepareerd heb waren van de oudere BMW,s,dus jaren 70 en 80 spul,maar dan vaak met heel veel km,s
achter de kiezen ;)
 
Dat geloof ik wel,maar wij deden ook het onderhoud van politie motoren,en als er 1 motor mishandelt word zijn het die wel,
ik kan me niet herinneren ook maar 1 bak gerepareerd te hebben,wel veel koppelingsplaten vervangen.maar ja als je je gaat
verdiepen wat voor gebreken er voor kunnen komen bij niet alleen BMW maar ook andere merken dan schrik je daar van,terwijl
ik wat dat betreft maar heel weinig specifieke zware gebreken heb meegemaakt veroorzaakt door constructies die in de praktijk
problemen geven,dat is ook een nadeel van het internet je leest gelijk alle ellende die mensen overkomt van over de hele wereld,
dan krijg je het idee dat er genoeg rommel word gefabriceerd,maar wat je leest is maar een kleine groep op een veel grotere groep
die nergens last van heeft en waar je nooit wat van leest want die hebben niets te melden.
PS:de meeste BMW bakken die ik gerepareerd heb waren van de oudere BMW,s,dus jaren 70 en 80 spul,maar dan vaak met heel veel km,s
achter de kiezen ;)
Daar heb je zeker een punt,
Wat je al niet gelezen hebt van kapotte paralever achterbruggen...tot je ziet tot wat die gedwongen werden...
De GS is nog steeds de best verkochte motor, dusnprocentueelnzalnhet wel meevallen,
Maar ik had het wel 2 x zitten😥
 
Daar heb je zeker een punt,
Wat je al niet gelezen hebt van kapotte paralever achterbruggen...tot je ziet tot wat die gedwongen werden...
De GS is nog steeds de best verkochte motor, dusnprocentueelnzalnhet wel meevallen,
Maar ik had het wel 2 x zitten😥
Tja als je de verhalen leest in bijvoorbeeld das Motorrad ,en dan met name de lange duur testen dan komen sommige BMW modellen er niet goed vanaf,
zelfs compleet opgeblazen motorblokken komen voor,maar wij hadden best veel BMW klanten waaronder ook de politie en
er waren toch weinig echt grote problemen mee, koppelingsplaten en krukaskeerringen kwamen eigenlijk het vaakst voor of een lager
of keerring van de aandrijving kwamen ook wel voor, verder heb ik nog nooit een echte motorschade meegemaakt.
 
Tja als je de verhalen leest in bijvoorbeeld das Motorrad ,en dan met name de lange duur testen dan komen sommige BMW modellen er niet goed vanaf,
zelfs compleet opgeblazen motorblokken komen voor,maar wij hadden best veel BMW klanten waaronder ook de politie en
er waren toch weinig echt grote problemen mee, koppelingsplaten en krukaskeerringen kwamen eigenlijk het vaakst voor of een lager
of keerring van de aandrijving kwamen ook wel voor, verder heb ik nog nooit een echte motorschade meegemaakt.
Een drijfstanglager, vermoedelijk door een omgevallen net gestarte koude motor en daardoor hoge oliedruk/dunne smeerfilm, is nog geen opgeblazen blok. :? ;)
Of bedoel je een ander voorbeeld? :)
 
Een drijfstanglager, vermoedelijk door een omgevallen net gestarte koude motor en daardoor hoge oliedruk/dunne smeerfilm, is nog geen opgeblazen blok. :? ;)
Of bedoel je een ander voorbeeld? :)
Er staan genoeg andere voorbeelden bij de 50000km testen.
 
Er staan genoeg andere voorbeelden bij de 50000km testen.
Oh, zelf uitzoeken. :+ ;)
Van de laatste vijf tot tien jaren weet ik zo niets.
Maar misschien geen aandacht voor gehad, alleen de 310 weet ik.
En de S1000RR staat niet heel hoog in de ranking zag ik een keer.
Zal eens kijken de komende tijd. :t
 
Het blok is onverwoestbaar. Echt grote schades moet je met een lampje zoeken, ondanks dat het internet alle problemen vergroot
 
Oh, zelf uitzoeken. :+ ;)
Van de laatste vijf tot tien jaren weet ik zo niets.
Maar misschien geen aandacht voor gehad, alleen de 310 weet ik.
En de S1000RR staat niet heel hoog in de ranking zag ik een keer.
Zal eens kijken de komende tijd. :t
Ja,er staat een beetje erg veel op die Motorrad site. ;)
 
Het blok is onverwoestbaar. Echt grote schades moet je met een lampje zoeken, ondanks dat het internet alle problemen vergroot
Dat is vaak het probleem zoals ik al eerder stelde iedereen ziet de ellende op het internet en sommige denken dan gelijk dat alles
bagger is,als dat zo zou zijn bestond BMW allang niet meer.😱😉
 
Voor zover ik weet is op de eerste versnellingsbakken na (1e serie R1100RS) alleen het relatief snel verslijten van de koppelingsplaat (meestal tussen de 60 a 80.000 km) een probleem. Misschien is dat één van de redenen waarom BMW tegenwoordig een meervoudige natte platenkoppeling in de boxers monteert.
 
Hoi.

Dat gelazer met die bak begon bij de 2e serie, de M94.
De 1e serie, in 1993 was geen slechte bak, alleen wat 'agrarisch', net als de bak van de 2-kleppers, en dat kon echt niet bij een moderne motorfiets, vond men.
Die zijn toen onder een terugroepactie vervangen, samen met de eindaandrijving.

Toen begon het gelul, tot eind '96 de M97 bak kwam, die waren beter.

De koppeling kan je er in 50k uit hebben, of 150k, net hoe je de boel behandeld.
Wel zat die koppeling tegen zijn eind, met de hogere vermogens en koppel moest er wat anders.

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Hoi.

Dat gelazer met die bak begon bij de 2e serie, de M94.
De 1e serie, in 1993 was geen slechte bak, alleen wat 'agrarisch', net als de bak van de 2-kleppers, en dat kon echt niet bij een moderne motorfiets, vond men.
Die zijn toen onder een terugroepactie vervangen, samen met de eindaandrijving.

Toen begon het gelul, tot eind '96 de M97 bak kwam, die waren beter.

De koppeling kan je er in 50k uit hebben, of 150k, net hoe je de boel behandeld.
Wel zat die koppeling tegen zijn eind, met de hogere vermogens en koppel moest er wat anders.

Groeten, Paul.
Dus ik had een '94...
 
Hoi.

Die '93ers, en de 1e '94 waren verder ook niet zo best.
Zaten nog wel wat kinderziektes in, behalve die bak.

Motor ontluchting, na 3 of 4 pogingen ok.
Tuimelaar assen die vast vraten.

Wel weer 2 mm grotere kleppen, dus die 1e serie liep harder door dan de latere.
Gecastreerd omwille van de boomknuffelaars.

Groeten, Paul.
 
Ik heb sinds een paar jaar ook een BMW R1100RT; ongelooflijk wat een fijne machine is dat (rijdend dan, manoeuvreren is een ramp, wat zwaar en onwijs is hij dan). Het is een 96'er (ja met waarschijnlijk die beruchte versnellingsbak; maar behalve dat het erg lawaaiig schakelt, gaat het probleemloos, licht, duidelijk, en hij schiet ook nooit uit de versnelling).

Maar ik heb toch een vraagje: ik vind dat er behoorlijk wat speling op het achterwiel zit (aandrijving); bij ingeschakelde versnelling kan ik gemeten op de buitenkant van de band zomaar +/- 7 cm heen en weer, bovendien draait het vrij zwaar.
Als ik het wiel een flinke slinger geef, staat deze met 1 hooguit 2 omwentelingen weer stil. Als ik dit vergelijk met mijn Honda NTV (ook cardan; en die heeft twee (!) haakse tandwielen in de aandrijftrein), gaat de Honda erg licht, en met hooguit 2 cm speling.

Vraag is dus aan de BMW kenners, of dit zwaarder draaien en de speling zo hoort, of dat het een voorbode is van problemen? (Hoe merk je of de versnellingsbak kapot is / gaat)?

Bedankt vast ?
Groeten Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan