Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Voor zover ik weet is op de eerste versnellingsbakken na (1e serie R1100RS) alleen het relatief snel verslijten van de koppelingsplaat (meestal tussen de 60 a 80.000 km) een probleem. Misschien is dat één van de redenen waarom BMW tegenwoordig een meervoudige natte platenkoppeling in de boxers monteert.
Natte koppelingen zijn ook niet heilig,die sloop je net zo snel ,ooit een politie Transalp gerepareerd,daar van had oom agent binnen 500km de koppeling volledig uitgerookt,en dan bedoel ik ook echt volledig,de stukken plaat voering lagen onderin het carter.
 
Natte koppelingen zijn ook niet heilig,die sloop je net zo snel ,ooit een politie Transalp gerepareerd,daar van had oom agent binnen 500km de koppeling volledig uitgerookt,en dan bedoel ik ook echt volledig,de stukken plaat voering lagen onderin het carter.

Tja als je niks kan kun je altijd nog politieagent worden blijkt dus.
 
Hoi.

Ik heb sinds een paar jaar ook een BMW R1100RT; ongelooflijk wat een fijne machine is dat (rijdend dan, manoeuvreren is een ramp, wat zwaar en onwijs is hij dan). Het is een 96'er (ja met waarschijnlijk die beruchte versnellingsbak; maar behalve dat het erg lawaaiig schakelt, gaat het probleemloos, licht, duidelijk, en hij schiet ook nooit uit de versnelling).

Maar ik heb toch een vraagje: ik vind dat er behoorlijk wat speling op het achterwiel zit (aandrijving); bij ingeschakelde versnelling kan ik gemeten op de buitenkant van de band zomaar +/- 7 cm heen en weer, bovendien draait het vrij zwaar.
Als ik het wiel een flinke slinger geef, staat deze met 1 hooguit 2 omwentelingen weer stil. Als ik dit vergelijk met mijn Honda NTV (ook cardan; en die heeft twee (!) haakse tandwielen in de aandrijftrein), gaat de Honda erg licht, en met hooguit 2 cm speling.

Vraag is dus aan de BMW kenners, of dit zwaarder draaien en de speling zo hoort, of dat het een voorbode is van problemen? (Hoe merk je of de versnellingsbak kapot is / gaat)?

Bedankt vast ?
Groeten Robert

Die 7 cm speling en 2 omwentelingen meet ik ook op beide 1100.
Zo'n trekker wordt nooit een Honda, he? ;)

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: RTMK
Hoi.



Die 7 cm speling en 2 omwentelingen meet ik ook op beide 1100.
Zo'n trekker wordt nooit een Honda, he? ;)

Groeten, Paul.

Hoi Paul

Nee klopt; soms snap je wel dat BMW staat voor Boeren Mest Wagen.
Je hoort allerlei "rare" geluiden, en echt Japans soepeltjes is de bediening ook allemaal niet.
Maar wat :] het geweldig :Y:Y:Y

Mvrgr Robert
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Hmmm,niet alles wat Japans is gaat soepeltjes,sommige versnellingsbakken schakelen ook als van een tractor,met name
bij de grote 2 cilinders,die van mijn GL schakelt ook met de nodige bijgeluiden.
 
Hmmm,niet alles wat Japans is gaat soepeltjes,sommige versnellingsbakken schakelen ook als van een tractor,met name
bij de grote 2 cilinders,die van mijn GL schakelt ook met de nodige bijgeluiden.

Dat klopt ook; ik heb (ook) een Honda NTV, en die schakelt echt hakerig, en lawaaiig.
De bmw schakelt wel licht en duidelijk, maar aan de 'klappen' uit de v bak moest ik wel erg wennen
 
Ach als het maar heel blijft,ik heb ooit een 73 Laverda gehad,daar ging niks soepel of licht aan,gas ging zwaar,de koppeling nog veel zwaarder en schakelen leek op dat van een ouwe tractor,maar rijden was super. ;)
Mellow Yellow,
divmo001.jpg
 
Ach als het maar heel blijft,ik heb ooit een 73 Laverda gehad,daar ging niks soepel of licht aan,gas ging zwaar,de koppeling nog veel zwaarder en schakelen leek op dat van een ouwe tractor,maar rijden was super. ;)
Mellow Yellow,
Bekijk bijlage 1527912
Laverda was ook een frabriek van landbouwmachines wij hadden er in een ver verleden een maaidorser (combine) en een maishakselaar van.
laverda was destijds een onderdeel van het Fiat concern.
 
Laverda was ook een frabriek van landbouwmachines wij hadden er in een ver verleden een maaidorser (combine) en een maishakselaar van.
laverda was destijds een onderdeel van het Fiat concern.
Ja een agrarische motor zeg maar:YY,aan de andere kant heeft Lamborghini ook een agrarisch verleden,dus in goed gezelschap8-):Y
 
Ja een agrarische motor zeg maar:YY,aan de andere kant heeft Lamborghini ook een agrarisch verleden,dus in goed gezelschap8-):Y

Het enige verschil is dat Laverda altijd lomp en overbemeten is gebleven (on Italiaans) terwijl Lamborghini mooi en licht gebouwd werd en wordt.
 
Of de naam van dit topic aanpassen?
Want die oliekoppen zijn ook al best "oudjes".
Maar voor de diverse modellen vanaf de 1100 zijn toch ook eigen topics? Het lijkt me juist een prima scheiding, vanaf daar ook 4-kleps vs. 2-kleps en dingen als Paralever en Telelever. Ik bedoel, je hoeft niet direct een vraag over een modernere boxer hier af te schieten, maar om nu alles op één hoop te vegen... Ik denk dat er wel een duidelijke scheiding is in liefhebbers van luchtgekoelde boxers en die van de modernere boxers.
 
Hoi.

Niet oud, eerder gerijpt.

Mijn 2 oliekoppen, '95 en '00 zijn samen goed voor ruim 500.000 km.

Groeten, Paul.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Onderdeel van het Fiat concern dat weet ik niet zeker
Was inderdaad onderdeel van het Fiat concern,maar dat is niet de zelfde Laverda die motorfietsen maakten,
Zo zijn/waren er ook meerdere Ferrari,s in Italie maar hebben geen van alle iets met elkaar te maken.
Zo is Lamborghini ook begonnen met Tractoren en hebben ze ook niet alleen maar lichte sportwagens gemaakt,maar zelfs een loei
zware terrein wagen de LM002,ding woog 2700kg.
 
Laatst bewerkt:
eind zestiger jaren reden in het bedrijf van mijn vader diverse Fiat tractoren. mijn vader is destijds op uitnodiging van Fiat een dag of vier in Italie geweest en fabrieken bezocht die tot het concern behoorde Fiat automobielen, Tractoren en Laverda oogstmachines en motoren die rolden natuurlijk niet van dezelfde band maar waren onderdeel van de familie. ik heb destijds foto,s van hem gezien van het bezoek aan de motoren fabriek.
had ik ze nog maar.
 
eind zestiger jaren reden in het bedrijf van mijn vader diverse Fiat tractoren. mijn vader is destijds op uitnodiging van Fiat een dag of vier in Italie geweest en fabrieken bezocht die tot het concern behoorde Fiat automobielen, Tractoren en Laverda oogstmachines en motoren die rolden natuurlijk niet van dezelfde band maar waren onderdeel van de familie. ik heb destijds foto,s van hem gezien van het bezoek aan de motoren fabriek.
had ik ze nog maar.
Volgens de Engelse Wikipedia heeft Laverda (landbouwmachines) vanaf 1981 zo'n 20 jaar samengewerkt met Fiat, maar daar staat nergens dat het eigendom is geweest van Fiat. Misschien hadden ze voor die tijd wel al een goede relatie, en dat men je vader daarom meenam naar de fabrieken.
Het motorbedrijf Laverda was wel van dezelfde familie/eigenaars als het landbouwmachine bedrijf, maar is zo te zien nooit samen daarmee onderdeel van één concern geweest.
 
Volgens de Engelse Wikipedia heeft Laverda (landbouwmachines) vanaf 1981 zo'n 20 jaar samengewerkt met Fiat, maar daar staat nergens dat het eigendom is geweest van Fiat. Misschien hadden ze voor die tijd wel al een goede relatie, en dat men je vader daarom meenam naar de fabrieken.
Het motorbedrijf Laverda was wel van dezelfde familie/eigenaars als het landbouwmachine bedrijf, maar is zo te zien nooit samen daarmee onderdeel van één concern geweest.
Hoe de financiele verhoudingen destijds waren boeide mij destijds natuurlijk niet maar dat ik motorgek was was een standaard erfenis van mijn vader
. daarom was hij ook enthousiast over het fabrieksbezoek en ik stikjaloers natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan