Ik heb het laatst voor mezelf eens getest met de auto.
Laatste keer mogelijk e5 getankt en dat was zoals gebruikelijk volgens de boordcomputer 7.3l/100km.
E10 getankt en hij kwam niet verder dan 7.9l/100km. Vervolgens 98 getankt en hij zakte weer naar 7.3.
Vanaf nu gaat er dus alleen maar 98 in want dat is per km. Gewoon goedkoper
Met mijn huidige motor heb ik het nog niet vergeleken (alleen nog maar E10 mee gereden, nu al voor ongeveer 47.000km), maar met mijn vorige wel (was eenzelfde als mijn huidige, maar 3 jaar ouder).Ik heb op de eerste tank E10 juist MEER km gereden met de auto. Rijdt normaliter rond de 500 km per tank. Nu zit er ongetwijfeld wat variatie in ivm temperatuur enz maar de eerste tank E10 reed ik bijna 600 km op!!!!
Ik zeg al, andere variabelen spelen zeker een rol maar iedereen zegt dat ze minder zuinig rijden, ik dus juist zuiniger of op zijn minst gelijk (als je van de grootste afwijking door variabelen uitgaat).
De motor heb ik nog niet gekeken
Veel te duur in België?wees dan maar blij dat je niet in NL tankt,hier is het nog veel duurder,overigens hebben ze bij deMet mijn huidige motor heb ik het nog niet vergeleken (alleen nog maar E10 mee gereden, nu al voor ongeveer 47.000km), maar met mijn vorige wel (was eenzelfde als mijn huidige, maar 3 jaar ouder).
Die reed ook zuiniger op E10. Met die motor heb ik de overgang van Euro95 naar E10 meegemaakt. Het vergelijk ging dus bij beiden over 10.000den km's. Met die motor heb ik ongeveer 50.000km gereden, waarvan ongeveer 30.000km Euro95, de rest op E10. Ik reed gemiddeld ruim 20km verder per tank (21,5 liter) op E10. Met mijn huidige motor rijdt ik probleemloos 550km op 1 tank E10 (dus ook 21,5 liter). Als het in de winter kouder wordt, tegen het vriezen, of onder het vriespunt, zal dat wel afnemen natuurlijk.
1 keer gepiekt op 600km, en toen 21,85 liter getankt.
Het vergelijk met de Euro98 heb ik echter nooit gemaakt. Véél te duur in België. En er zit ook dáár tot 5% ethanol in.
Degene die mij hier al wat kennen, lezen mijn bericht met de nodige ironie, als ik het over de brandstofprijs hebVeel te duur in België?wees dan maar blij dat je niet in NL tankt,hier is het nog veel duurder,overigens hebben ze bij de
introductie in België gelijk de prijs ff 10 cent verhoogd vergeleken met de E5 gewone benzine.
Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.
Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'
En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.
Het is niet alleen vervuiling maar ook gasschuiven die oplossen en CV carburateurs waar het rubber van de membranen oplost,Hoe het er nu staat, kan natuurlijk niet kloppen he...
Sinds men carbs in voertuigen gebruikt, raken deze al regelmatig vervuild en zullen ze moeten worden schoongemaakt.
Als je hier het techniekdeel doorleest, is elke eerste reactie bij iemand waarvan de motor niet meer lekker loopt 'maak je carb eens schoon en vertel of het geholpen heeft'
En hoe hebben bv. al die mensen bewijs dat hun vervuilde carb door E5 benzine kwam? Precies wat ik hierboven al zei: elk verkeerd pufje of geurtje krijgt nu de benzine de schuld van.
Er zijn genoeg ethanol killers van rond de EUR10,- (zie OP) waarmee je 250 ltr behandeld. Dus nog geen 75ct per tankbeurt..Tussen 98 en 95(E10) zit (€1,74-€1,58) €0,16 verschil per liter.
Mijn tankinhoud is 19 liter, dus €3,05 verschil per tankbeurt.
Een flacon ethanol killer kost 9 euro nog wat en is goed voor 40 liter, dus een half flacon per tankbeurt indien E10 getankt wordt (Euro95).
Da's €4,50 extra per tankbeurt.
Eenvoudig rekensommetjes; Vpower/Ultimate/98 (Ethanol vrije) is goedkoper...
Ethanol killer
Weleens de bijsluiter gelezen
Je kunt er kanker van krijgen, zeker je maat die achter je rijdt
Niet alleen van ‘t drinken krijg je kankerJe moet het ook niet zelf opdrinken..
Dan moet je in Den Haag gaan wonen, dat is een kankerstad.Niet alleen van ‘t drinken krijg je kanker
Je krijgt ‘t al bij het lezen van de bijsluiter
Daar is die zonnebankkoning met Prodentsmile weer.Mmmm....
Wie heeft er al de "ethanol verwijderen met water" geprobeert?
Degene die mij hier al wat kennen, lezen mijn bericht met de nodige ironie, als ik het over de brandstofprijs heb
Procentueel gezien betalen wij onze brandstof wel duurder hoor, gerekend tegenover onze lonen
Btw: ik tank in mijn omgeving E10 aan 1,292€/L, en zoals je zegt, ze hebben die idd, in tegenstelling tot alle andere landen waar die bij invoering net goedkoper werd, 10€cent duurder gemaakt, dus zou de Euro95 nu 1,192€/L gekost hebben.
Voor de Euro98 betaal ik in mijn omgeving dan weer 1,525€/L. Dat is een verschil van 0,233€/L.
Aan 35.000km per jaar komt dat neer op ongeveer 314€ meer. Ik vind dat geen klein verschil.
Dus: aangezien ik geen enkel probleem ondervind met rijden op E10, niet in meer verbruik, niet in verlies van pk's, en volgens verschillende sites mijn motor gewoon E10 mag rijden, doe ik dat ook gewoon. Ik zou toch gek moeten zijn om duurdere brandstof te tanken als daar geen reden voor is?
Als je motor er ÉCHT niet tegen kan begrijp ik dat je ethanolvrij wil tanken.
Edit: moest in mijn geval E10 tnken toch ook een probleem zijn, dan is gewoon ethanolvrij tanken (moest dat tenminste kunnen jn België) natuurlijk geen punt, want 314€/jaar is 26,17€/maand, dat is de kost niet om miserie te mijden.
Niet alleen van ‘t drinken krijg je kanker
Je krijgt ‘t al bij het lezen van de bijsluiter