Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Dat zijn geen betrouwbare metingen. Je moet het aantal gereden kilometers delen door het aantal getankte liters. En dan liefst over een lange periode, dan middel je ook een vollere of iets minder volle tank, bijvoorbeeld door een schuine ondergrond.

In absolute zin klopt dat helemaal doch rij inmiddels een jaar of vier met deze auto en i.p. het meest op snelwegen. Heb de div. brandstoffen erin gehad maar deze spande toch wel de kroon tot dusver.
Kweetut er zijn nog best wat variabelen en er zal zeker eea af te dingen zijn.
Desalniettemin met e95 kom ik 250 km ver, met e98 275km en nu dus over de 300 km (wind tegen ook nog eens én veel file) met een kwart tank. Mijn rijstijl is eigenlijk eentje van doorrijden en dat is ongetwijfeld niet de zuinigste manier.
De verschillen zijn mij te groot om te zeggen dat de brandstof geen verschil zou kunnen maken.
 
...
Desalniettemin met e95 kom ik 250 km ver, met e98 275km en nu dus over de 300 km (wind tegen ook nog eens én veel file) met een kwart tank. Mijn rijstijl is eigenlijk eentje van doorrijden en dat is ongetwijfeld niet de zuinigste manier.
...
Klinkt misleidend ... lijkt erop dat vóór de komst van de E10, je met Euro98 minder ver kwam dan ná de komst van de E10 :+

En dan heb ik nog een vraagje (in mijzelf), namelijk, hoe groot is die tank wel van je auto?
Ervan uitgaand dat je doet wat je zegt, doorrijden, en de bijkomende omstandigheden, spreken we toch snel van een verbruik van 8L/100km (en dat is nog best zuinig gerekend vrees ik, tenzij het een Daihatsu Dominao 800cc driecilinder of zoiets is ...). Maal 3 (300km) is dat 24Liter. Aangezien je dat met een kwart tank bereikt, heb je theoretisch een tank van minstens 96Liter.
Lijkt me veel ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn auto loopt het zuinigst op Oostenrijkse benzine :Y

e10000000000.PNG


Laatste was op E0 98, de 3 daarvoor (vanaf 27 september) waren op E10. En alles daarvoor was E5.
Het hangt op de openbare weg heel erg af van de omstandigheden, afgezien van de vakantie (met verbruikscijfers in de 6/100km) rij ik vaak hetzelfde traject.
Is dus niet echt te meten, je kan ook ongemerkt net iets rustiger gaan rijden als je een superbenzine tankt omdat je graag gelooft dat het daadwerkelijk zuiniger is.

Gezien mijn auto geen gebruik kan maken van de hogere kloptvastheid en E10 benzine goedkoper is (ook als je het energieverlies meeneemt) ga ik gewoon E10 tanken in de auto. :)
 
Ik zie met de E10 in Nederland hetzelfde gebeuren als in België.

Toen de E10 in B aangekondigd werd, kwam naar boven hoe problematisch dat wel ging zijn, van de perfect lopende Euro 98 naar de allesvernietigende E10. Perfect lopende voertuigen gingen de meest verschrikkelijke beschadigingen oplopen. Het verbruik zou toenemen met ruim de helft. Toen kwám die E10 er, en velen beweerden dat hun voertuig plots verdubbelde in verbruikt, de helft van hun pk's verloor, en wat nog allemaal ...
Nu, bijna 2 jaar later rijden de grootste doemdenkers ook op E10, bij de garages komen er zelden auto's binnen met problemen effectief veroorzaakt door E10, maar die voorheen ook altijd voorkwamen, maar waarvan nu de schuld* op E10 geschoven wordt.
En nu heden ten dage klaagt niemand nog over die E10.

Zo zal het ook gaan in Nederland ...

* Een collega van mij heeft een probleem met zijn automatische versnellingsbak. Er zit een storing op, en schakelt niet hoger meer dan 5de (van de 8 stappen), contact uit en weer aan, probleem weg. Komt uiteraard door die E10 zei hij! Zijn BMW is nog maar 2 jaar jong, die kan veel meer aan dan E10.

ik heb hem gezegd dat die E10 al veel meer schade heeft aangebracht aan zijn BMW, ondere andere de pinkers doen het ook al niet ...


Tja nou als ik dit topic moet geloven kan ik nu wel mijn motor reviseren gaan .
Ik heb gisteren e 10 getankt omdat er bij die pomp niks anders voor handen was..
Erna dik. 150 km ermee gereden.
Het motorblok draait goed rond ,vermogens verlies merk ik niks van .
Met mijn dik 190 pk standaard fabriek af in me motorfiets,hij trekt goed in elke versnelling .
Geen lekkages gezien bij leidingen van brandstofpomp naar injectie.
Me tank vergaat niet.
Geen corrosie gezien door vocht aan trekken door ethanol.
Gelukkig maar.
Onee 😱😱😱ik heb vandaag nog niet in me garage gekeken kan wezen er ligt nu een verschrompelt hoopje motor op de grond.
Oeps,snel er heen gegaan ,,,gelukkig niks gebeurt staat er nog zo bij als gisteren .
Maar wie weet is me binnen kant motorblok wel verrot nu als ik alle verhalen lees hierzO
Tja..
Heb ik weer stress om de binnen kant motorblok ,pffff😒🤔👎
He herriner me weer dat ik dit soort benzine met 10% ethanol al eerder getankt heb.
Heb toen geen tank vol water gezien ,want ook dat zou gebeuren las ik ergens,de benzine zou op mysterieuze wijze verdampen.
En erna zou er dik 20 liter water in mijn benzinetank staan.
Ik weet het allemaal niet,maar als ik het zo lees hier staat me 1 brok ellende met mijn motorfiets te wachten nu ik deze benzine met 10% ethanol tank.
Heb ik weer reden om met me vrouw en kinderen ,kennissen en collegas hier te praten ik wil een andere motor omdat ik e10 getankt heb.. ,wel goede reden
En geen tweedehands dan want die vergaat en verschrompelt door e 10 .
ik heb e 10 getankt ben nu wel weer toe aan de nieuwste fireblade of kawasaki h2 se
Of een mooie vette aprillia rvs

Wel mooi dat e10 er is heb ik weer een mega smoes voor een andere motor.
Maar ik denk dat me vrouw kinderen kennissen etc denken die is gek geworden sinds hij hij motorforum topic over e 10 leest.😛😛😛😛🤣🤣🤣😂
Maar ja alles wat op internet staat is echt waar beweer ik dan nog....maar of die reden nog stand houd?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week een stukje van m'n benzineleiding gescheurd. Kwam ook door de E10.
Dat ik even onhandig heb gedaan en 'ie daardoor scheurde is bijzaak. :+
 
Dan trekt de E10 dus ~15x z'n eigen volume aan water aan! 8)7

Ja las dat als ik e 10 tank hier op het motor- forum me benzine echt verdampt.
En erna alleen nog maar water in me tank staat.
Maarja alles is toch waar wat op internet geschreven staat?
Of ben ik weer bedondert door een persoon die onzin geschreven heeft?
Ik weet het niet meer nu, die e10 houd me bezig.
Kan er niet meer van slapen en voel stress ,denk dat ik maar naar ggz ga om e 10 stress..
 
Tja nou als ik dit topic moet geloven kan ik nu wel mijn motor reviseren gaan .
Ik heb gisteren e 10 getankt omdat er bij die pomp niks anders voor handen was..
Erna dik. 150 km ermee gereden.
Het motorblok draait goed rond ,vermogens verlies merk ik niks van .
Met mijn dik 190 pk standaard fabriek af in me motorfiets,hij trekt goed in elke versnelling .
Geen lekkages gezien bij leidingen van brandstofpomp naar injectie.
Me tank vergaat niet.
Geen corrosie gezien door vocht aan trekken door ethanol.
Gelukkig maar.
Onee 😱😱😱ik heb vandaag nog niet in me garage gekeken kan wezen er ligt nu een verschrompelt hoopje motor op de grond.
Oeps,snel er heen gegaan ,,,gelukkig niks gebeurt staat er nog zo bij als gisteren .
Maar wie weet is me binnen kant motorblok wel verrot nu als ik alle verhalen lees hierzO
Tja..
Heb ik weer stress om de binnen kant motorblok ,pffff😒🤔👎
He herriner me weer dat ik dit soort benzine met 10% ethanol al eerder getankt heb.
Heb toen geen tank vol water gezien ,want ook dat zou gebeuren las ik ergens,de benzine zou op mysterieuze wijze verdampen.
En erna zou er dik 20 liter water in mijn benzinetank staan.
Ik weet het allemaal niet,maar als ik het zo lees hier staat me 1 brok ellende met mijn motorfiets te wachten nu ik deze benzine met 10% ethanol tank.
Heb ik weer reden om met me vrouw en kinderen ,kennissen en collegas hier te praten ik wil een andere motor omdat ik e10 getankt heb.. ,wel goede reden
En geen tweedehands dan want die vergaat en verschrompelt door e 10 .
ik heb e 10 getankt ben nu wel weer toe aan de nieuwste fireblade of kawasaki h2 se
Of een mooie vette aprillia rvs

Wel mooi dat e10 er is heb ik weer een mega smoes voor een andere motor.
Maar ik denk dat me vrouw kinderen kennissen etc denken die is gek geworden sinds hij hij motorforum topic over e 10 leest.😛😛😛😛🤣🤣🤣😂
Maar ja alles wat op internet staat is echt waar beweer ik dan nog....maar of die reden nog stand houd?

E10 is denk ik hetzelfde als met roken, 1 sigaret zal weinig schade aanrichten, ga ik het langer doen zullen de longen vervuilen.
Nog langer en de longblaasjes gaan kapot. Daarna neemt het risico op kanker steeds meer toe.

Mijn zwager werkt bij de Boels, alle machines die worden ingeleverd worden daar getest of ze niet zijn afgetankt met E10.
Zit er E10 in wordt alles afgetapt en gaat er Aspen in incl extra kosten.
 
Ja las dat als ik e 10 tank hier op het motor- forum me benzine echt verdampt.
En erna alleen nog maar water in me tank staat.
Maarja alles is toch waar wat op internet geschreven staat?
Of ben ik weer bedondert door een persoon die onzin geschreven heeft?
Ik weet het niet meer nu, die e10 houd me bezig.
Kan er niet meer van slapen en voel stress ,denk dat ik maar naar ggz ga om e 10 stress..
Toch bijzonder dat de motorzaak waar ik voor onderhoud kom aangeef dat E10 echt shit is voor je motor.
Diverse studies tonen aan dat Ethanol een zeer goede weekmaker is.

1 x E10 zal echt geen probleem geven maar ik denk dat wanneer je het blijft tanken je vanzelf schade gaat ondervinden.
 
Nou, ik kan me voorstellen dat 't niet goed is om 'm er een jaar mee stil te zetten... maar dat is 't met ethanolvrije euro 95 ook niet. Misschien is 't effect iets groter bij E10?
Ik rijd 4 dagen per week met 't ding en vertrouw het wel. Als er morgen iets begint te lekken dan ligt dat natuurlijk aan de E10 op mijn 16 jaar oude brommer.

Tja, het kan. Ik weet het niet. Ik heb nog nergens hard bewijs gezien dat E10 zo slecht is als op fora (en op bepaalde nieuwssites...) word beweerd.
 
E10 is denk ik hetzelfde als met roken, 1 sigaret zal weinig schade aanrichten, ga ik het langer doen zullen de longen vervuilen.
Nog langer en de longblaasjes gaan kapot. Daarna neemt het risico op kanker steeds meer toe.

Mijn zwager werkt bij de Boels, alle machines die worden ingeleverd worden daar getest of ze niet zijn afgetankt met E10.
Zit er E10 in wordt alles afgetapt en gaat er Aspen in incl extra kosten.

Jij maakt het nog moeilijker nu voor mij .
Wat een ellende allemaal die e 10 etc ,en in België rijden ze er al langer mee .
Dat leesde ik ook hier en daar geen ellende ermee met motors en auto's.
Waarom zijn Belgische autos en motors anders?
Kortom een grote fakkerij dat e 10 gedoe ,bedenk ik me nu maar .ik kom weer tot besef,niet alles wat op internet geschreven is qua ellende en doem scenario's is waar.
 
Toch bijzonder dat de motorzaak waar ik voor onderhoud kom aangeef dat E10 echt shit is voor je motor.
Diverse studies tonen aan dat Ethanol een zeer goede weekmaker is.

1 x E10 zal echt geen probleem geven maar ik denk dat wanneer je het blijft tanken je vanzelf schade gaat ondervinden.
Een E10 geschikt voertuig rijdt 100.000den km's op E10.

Een niet E10 geschikt voertuig zal op (zeer) lange termijn (kleine) problemen krijgen.

Het is echt niet zo dat voertuigen plots gaan verschrompelen zoals @honda rc36 het zo prachtig beschrijft! Volgens mij heeft die zijn beroep gemist!
Prachtig geschreven gewoon!

Er wordt gewoon overdreven over gedramatiseerd ... dát is een feit ...
 
Nog maar eens van voren af aan. Benzine met een van 5 naar 10% vergroot bio-aandeel, te weten ethanol uit natuurlijke bronnen, kan niet in alle (auto) motoren gebruikt worden. Ethanol is agressiever dan benzine, smeert nauwelijks, en trekt vocht aan.

Grofweg tien procent van het gangbare autopark kan niet tegen E10, geven de fabrikanten aan. Onder meer via de Bovag is een lijst te vinden van fabrikantenadviezen.

Bijvoorbeeld van Opel, die zegt dat hun direct ingespoten 2.2 geen E10 verdraagt. Die motor zat in de geteste Opel Signum. ADAC wilde op de proef stellen of dat echt fout loopt, als je daar toch E10 mee tankt.

Waarbij precies gebeurde wat Opel vreest: corrosie in de brandstofpomp of inspuitventielen. Het was de pomp, waar een gaatje in ontstond door corrosie. De Signum kwam als jong-gebruikt in de test, gaf na 7000 km nog geen krimp, en na 11.000 km nog steeds niet.

Dat leidde tot voorzichtig geruststellende berichten. Maar bij 27.000 km bleek dus toch de aluminium brandstofpomp ernstig aangevreten. Er werd een nieuwe ingezet, de test loopt door.



 
Ja las dat als ik e 10 tank hier op het motor- forum me benzine echt verdampt.
En erna alleen nog maar water in me tank staat.
Waar dan? :)

Ik ben blij dat jij in elk geval even duidelijk en onderbouwd de werkelijke feiten met ons hebt gedeeld vandaag! Daar kunnen we wat mee!
 
Gewoon 98 of hoger tanken. Niets aan de hand :)
Dit is ook een beetje kort door de bocht.
Als de fabrikant opgeeft dat je motor/auto voor E 10 geschikt is dan kan je dat zonder problemen gebruiken.
Als de fabrikant o.a Aprilia opgeeft dat jouw motor/auto er niet voor geschikt is, dan moet je max E5 tanken.
Dat hoeft niet perse 98 te zijn.
Hoewel ik 95 E5 nog niet gezien hebt.

Als jouw motor/auto wel geschikt is voor E10 en je zet hem langere tijd weg , dan is het aan te raden om hem weg te zetten met een volle tank zonder (zo min mogelijk) ethanol.
Ook vroeger al zette je motor in de winter weg met een volle tank om roest vorming ten gevolge van condens te voorkomen .
Ethanol trekt nog meer vocht aan , dus een half volle tank kan nog sneller gaan roesten aan de binnenzijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan