Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Dat was dan vast met Natrium of heel mss met Kalium maar vast geen Lithium.
Weet je zeker dat het geen witte fosfor was? Bovengenoemde metalen beginnen nl meteen met water te reageren.
Ik denk dat het natrium was, nu je het noemt.

Je haalt het metaal met een BBQ tang uit het water. Er kwam dan volgens mij zo'n vonkenregen vanaf als met kindersterretjes die je aansteekt.
Dompel het weer onder water, en het stopt.
 
Geen water maar petroleum oid dan als vloeistof waar het in zat en weer in ondergedompeld werd... :Y
 
De moraal van het verhaal van het bericht van nieuwsmotor dat ik vandaag gepost heb ik wel dat er meer types zijn dan Shell v power en BP ultimate waar géén ethanol in zit. Dat handige overzicht plaatsen is waar het mij eigenlijk om ging. Uitprinten en op de tank plakken. Dan weet je altijd wat er wel en niet inmag op dit moment. De verkrijgbare E0 benzines zullen tzt wel minder worden, verwacht ik
Maar volgens dat overzicht zaten er in heel veel soorten E5 meestal maar een hooguit 2% ethanol ofzo toch?
Buiten de weinige met 0%.

Het lijkt mij dat E5 dan nog niet zoveel kwaad kan voor oudere motoren.
E10 daar en tegen... (met meer dan 5 % dus)
 
Gezien het relatief lage aantal km,s dat de gemiddelde motorrijder per jaar maakt snap ik niet dat er nog E10 getankt word,
voor dat vrij kleine prijsverschil gooi ik er geen E10 in.
Ik rijd in totaal 30 dkm op eensporige voertuigen met een verbrandingsmotor. 150 euro per jaar meer kwijt aan premium dan aan E10, maar ondanks dat ook voor mij alleen E0. Ook in de auto trouwens, maar die rijdt maar zo'n 5 dkm/jaar.
 
Laatst bewerkt:
Veel mensen kennen de eigenschappen van lichtmetalen niet, en weten ook niet dat lithium een metaal is.
Ik herinneren me school en natuurkunde.
Metaal in glazen bloemvaas met water.
Je haalt het eruit en het begint spontaan te branden. Gaaf man:$
Niet natuurkunde maar scheikunde!
Ik heb maar een paar jaar handenarbeid gehad op school, maar dat heb ik nog wel begrepen..................

Genoemd proefje is bijna standaard bij de Scheikunde-les. Vooral om alle kinderen weer even erbij te krijgen!
Kijk nu eens naar het periodiek systeem! Dan zie je dat Li in dezelfde rij staat als oa H en Na en K.
Dit zijn gelijk zo'n beetje ook de meest onedele metalen. Gaan supermakkelijk verbinding aan.

Maar wat is branden van het metaal? Vlgs mij zie je vooral het ontstaan van H2 die uit de vloeistof omhoog komt en dat deze verbrandt.

Bijv. met natrium: 2 Na+2H20-> 2NaOH+ H2 (H2 borrelt uit de vloeistof)
Vervolgens 2H2+O2->2H2O Feitelijk zie je dus de waterstof verbranden!
 
Toch wel grappig dat er alleen geklets word over ethanol, de andere alcoholen in de benzine worden totaal vergeten.
methanol tot wel 3% max, iso-propyl alcohol tot wel 12% max, iso-butyl alcohol tot wel 12% max en de tert-butyl alcohol tot wel 12% max.
Deze hoeveelheden zitten in zowel de E10 als in de E5.
Ik denk dat methanol nog iets agressiever is dan ethanol.
 
Tja, dat krijg je met goeie voorlichting door instanties...
Ik begreep net dat dit scheikunde is, en daar is het merendeel van de bevolking zeer goed in.
 
Toch wel grappig dat er alleen geklets word over ethanol, de andere alcoholen in de benzine worden totaal vergeten.
methanol tot wel 3% max, iso-propyl alcohol tot wel 12% max, iso-butyl alcohol tot wel 12% max en de tert-butyl alcohol tot wel 12% max.
Deze hoeveelheden zitten in zowel de E10 als in de E5.
Ik denk dat methanol nog iets agressiever is dan ethanol.
Maar die andere alcoholen zaten voorheen ook al in onze benzine? Ook voor E5 werd ingevoerd? Want dat leverde geen problemen op, en bij E10 ontploffen alle scooters opeens.
 
Toch wel grappig dat er alleen geklets word over ethanol, de andere alcoholen in de benzine worden totaal vergeten.
methanol tot wel 3% max, iso-propyl alcohol tot wel 12% max, iso-butyl alcohol tot wel 12% max en de tert-butyl alcohol tot wel 12% max.
Deze hoeveelheden zitten in zowel de E10 als in de E5.
Ik denk dat methanol nog iets agressiever is dan ethanol.

In ieder geval zwaar giftig 🤔

Methanol is giftig bij inname: een van de gevolgen is blindheid en eventueel de dood. De dodelijke dosis is ongeveer 25 gram. ... De vergiftigingsverschijnselen van methanol lijken enigszins op dronkenschap door ethanol en zijn zelfs over het algemeen lichter dan die bij een soortgelijke hoeveelheid ethanol.

 
Geen probleem.
Het wordt volledig verbrand.
Er zit wel meer giftige(re) en carcinogene zooi in benzine.
Het is nooit de bedoeling geweest benzine op te drinken.
De NASCAR en Indycars rijden op pure methanol.
Sommige Tractor Pulling Trekkers ook.
Niets mis mee als brandstof als het voertuig ervoor ontworpen is.
 
Geen probleem.
Het wordt volledig verbrand.
Er zit wel meer giftige(re) en carcinogene zooi in benzine.
Het is nooit de bedoeling geweest benzine op te drinken.
De NASCAR en Indycars rijden op pure methanol.
Sommige Tractor Pulling Trekkers ook.

Niets mis mee als brandstof als het voertuig ervoor ontworpen is.

Motor speedway ook/
Jawa matchless blokken lopen er op
 
Jaja vooral doen zo'n metaalbrand blussen met bluswater. Wel filmen hoor. Wordt nog spectaculairder om te zien als een frituurpan die in de fik staat blussen met water.
Gelukkig ben jij geen brandweerman, EV's dompelen ze zelfs in een grote open bak met water. Je hebt gewoon veel water nodig want anders verdampt het alleen en helpt het inderdaad niet.

En een frituurpan heeft er al helemaal geen ene zak mee te maken...
 
Ijzervreter en ik hebben elkaar nooit live ontmoet. Hij zou dan uit moeten gaan van de informatie die hij van Deputy heeft gekregen, maar die is altijd bij iedere crewmeet al na 5 minuten dronken, dus of dat echt betrouwbare informatie betreft ?


Met genoeg Ethanol ( E88 bv ) in jouw lijf gaan mijn kansen wel omhoog, denk ik O-)
O shit, dan heb ik mij vergist ! Als Deputy zo snel al dronken is zal Ijzer wel een raar beeld van jou hebben :P



Ja, want binnenkort staat er als aanhef: Alle LHBTI-ers en anderen. (dat zijn wij dus die er geen last van hebben)
Maar de komende jaren wordt deze lijst nog flink uitgebreid met een half alfabet aan defecten.
Want NIEMAND mag zich achtergesteld voelen.............. :X :X :X
STOPPEN met die FLAUWEKUL!!! :(

Dan ga ik klagen dat ik me buitengesloten voel, wil graag aangesproken worden met ; gewone sterveling die zich niet in een hokje laat plaatsen :P
 
Kolom “E0”: Deze E5-brandstof bevat volgens opgave van de brandstofmaatschappij gegarandeerd geen bio-ethanol (feitelijk is het dus E0 maar daar is geen officieel label voor, wel een markt).
MerkAanduiding
(link: stations)
e5.png
of
e10.png
e0.png
RON-
klasse
Opm.
TanQyouEuro 102E5Ja1021
BerkmanSuper Plus 98E5Ja981
BPUltimate 98 E5E5Ja981
EssoEsso Synergy Supreme +E5Ja981
ShellV-powerE5Ja981
TamoilSuperplus 98 (E5)E5Ja981
TangoSuper Plus 98E5Ja981
ArgosEuro 98E5Ja, zie opm.981,4
ArgosSuper Plus 98E5Ja, zie opm.981,4
TexacoEuro XL 98E5Ja, zie opm.982,3
TinQSuperplus 98E5Ja, zie opm.982,4
ElanExcellium 98E5981
GulfSuper Plus 98 E5E5981
HaanEuro 98E5981
TotalExcellium 98E5981
AmigoEuro 95E10953
AmigoBlue OneE10953
BPEuro95 E10E10951
EssoSynergy Euro 95 (E10)E10951
ElanExcellium 95E10951
GulfEuro 95 E10E10951
GulfEuro 95 Green E10E10951
HaanBlue One 95E10951
HaanEuro 95E10951
ShellEuro 95E10951
TamoilEuro 95 (E10)E10951
TangoEuro 95E10951
TanQyouEuro 95 - E10E10951
TotalExcellium 95E10951
ArgosEuro 95E10951
ArgosBlue One 95E10951
ArgosEuro XMILEE10951
AgriGeen opgave2
AviaBezig met transitie2
FirezoneGeen opgave2
LukoilGeen opgave2
OKGeen opgave2
Q8Geen opgave2
SneltankGeen opgave2
1 tot 39 van 39 resultaten
  1. Informatie direct verkregen van betreffende brandstofmaatschappij.
  2. Brandstofmaatschappij verstrekt geen informatie voor derde verzoek.
  3. Informatie verkregen via de pomp en of site.
  4. Levert E0 maar garandeert het niet voor de toekomst.
 
Kolom “E0”: Deze E5-brandstof bevat volgens opgave van de brandstofmaatschappij gegarandeerd geen bio-ethanol (feitelijk is het dus E0 maar daar is geen officieel label voor, wel een markt).
MerkAanduiding
(link: stations)
e5.png
of
e10.png
e0.png
RON-
klasse
Opm.
TanQyouEuro 102E5Ja1021
BerkmanSuper Plus 98E5Ja981
BPUltimate 98 E5E5Ja981
EssoEsso Synergy Supreme +E5Ja981
ShellV-powerE5Ja981
TamoilSuperplus 98 (E5)E5Ja981
TangoSuper Plus 98E5Ja981
ArgosEuro 98E5Ja, zie opm.981,4
ArgosSuper Plus 98E5Ja, zie opm.981,4
TexacoEuro XL 98E5Ja, zie opm.982,3
TinQSuperplus 98E5Ja, zie opm.982,4
ElanExcellium 98E5981
GulfSuper Plus 98 E5E5981
HaanEuro 98E5981
TotalExcellium 98E5981
AmigoEuro 95E10953
AmigoBlue OneE10953
BPEuro95 E10E10951
EssoSynergy Euro 95 (E10)E10951
ElanExcellium 95E10951
GulfEuro 95 E10E10951
GulfEuro 95 Green E10E10951
HaanBlue One 95E10951
HaanEuro 95E10951
ShellEuro 95E10951
TamoilEuro 95 (E10)E10951
TangoEuro 95E10951
TanQyouEuro 95 - E10E10951
TotalExcellium 95E10951
ArgosEuro 95E10951
ArgosBlue One 95E10951
ArgosEuro XMILEE10951
AgriGeen opgave2
AviaBezig met transitie2
FirezoneGeen opgave2
LukoilGeen opgave2
OKGeen opgave2
Q8Geen opgave2
SneltankGeen opgave2
1 tot 39 van 39 resultaten
  1. Informatie direct verkregen van betreffende brandstofmaatschappij.
  2. Brandstofmaatschappij verstrekt geen informatie voor derde verzoek.
  3. Informatie verkregen via de pomp en of site.
  4. Levert E0 maar garandeert het niet voor de toekomst.
Ik kan dit lijstje niet kopiëren en plakken, dan word het een zooitje?

Hoe heb je dit lijstje gemaakt?
 
Jaja vooral doen zo'n metaalbrand blussen met bluswater. Wel filmen hoor.
Wordt nog spectaculairder om te zien als een frituurpan die in de fik staat blussen met water.
Ik heb ooit lessen gehad in brandbestrijding op schepen.
Een onderdeel daarvan was ook een blusoefening met een grote bak (diameter ca 10m) met brandende olie te gaan blussen.
Dat deden wij echt wel met WATER!!!!! (je moet dan wel weten wat je doet!)

O ja, we moesten ook nog blussen 'tegen de wind in' !
Ik heb tegenwoordig niet meer zo veel haren op de kop. Maar dat is niet dat die oefening toen is fout gelopen.
 
Gelukkig ben jij geen brandweerman, EV's dompelen ze zelfs in een grote open bak met water. Je hebt gewoon veel water nodig want anders verdampt het alleen en helpt het inderdaad niet.

En een frituurpan heeft er al helemaal geen ene zak mee te maken...


En hoe weet jij dat?

Voordat de brandweer er is als zo'n accupakket staat te fikken, is er al weinig meer over om te blussen.
Moet de melder van de brand ook nog de tegenwoordigheid van geest hebben om te melden dat het een ev is. Anders duurt het nog langer dat die bak er is en gevuld is.
 
En hoe weet jij dat?

Voordat de brandweer er is als zo'n accupakket staat te fikken, is er al weinig meer over om te blussen.
Moet de melder van de brand ook nog de tegenwoordigheid van geest hebben om te melden dat het een ev is. Anders duurt het nog langer dat die bak er is en gevuld is.
Ik baseer mijn verhaal in elk geval nog op feiten, dat jij er gekke dingen bij gaat betrekken als vullen van een bak, bestuurders die zijn vergeten dat ze in een EV zitten en het doel van plussen überhaupt niet snapt kan ik ook niks aan doen. Feit is, je kunt gewoon blussen met water, je hebt er gewoon veel van nodig. :W

Laten we het maar gewoon weer gaan hebben over Ethanol, het is weer vrijdag dus dan gaat de consumptie weer omhoog!
 
Ze hebben voor Ev shit toch van die dompel containers ? waar de auto een week in blijft staan ?!
Btw die plastic zooi smeult nog een hele tijd dus is echt neit binnen een paar minuten uitgebrand, laat staan het milieu vriendelijke accu pakket.

Kolom “E0”: Deze E5-brandstof bevat volgens opgave van de brandstofmaatschappij gegarandeerd geen bio-ethanol (feitelijk is het dus E0 maar daar is geen officieel label voor, wel een markt).
MerkAanduiding
(link: stations)
e5.png
of
e10.png
e0.png
RON-
klasse
Opm.
TanQyouEuro 102E5Ja1021
BerkmanSuper Plus 98E5Ja981
BPUltimate 98 E5E5Ja981
EssoEsso Synergy Supreme +E5Ja981
ShellV-powerE5Ja981
TamoilSuperplus 98 (E5)E5Ja981
TangoSuper Plus 98E5Ja981
ArgosEuro 98E5Ja, zie opm.981,4
ArgosSuper Plus 98E5Ja, zie opm.981,4
TexacoEuro XL 98E5Ja, zie opm.982,3
TinQSuperplus 98E5Ja, zie opm.982,4
ElanExcellium 98E5981
GulfSuper Plus 98 E5E5981
HaanEuro 98E5981
TotalExcellium 98E5981
AmigoEuro 95E10953
AmigoBlue OneE10953
BPEuro95 E10E10951
EssoSynergy Euro 95 (E10)E10951
ElanExcellium 95E10951
GulfEuro 95 E10E10951
GulfEuro 95 Green E10E10951
HaanBlue One 95E10951
HaanEuro 95E10951
ShellEuro 95E10951
TamoilEuro 95 (E10)E10951
TangoEuro 95E10951
TanQyouEuro 95 - E10E10951
TotalExcellium 95E10951
ArgosEuro 95E10951
ArgosBlue One 95E10951
ArgosEuro XMILEE10951
AgriGeen opgave2
AviaBezig met transitie2
FirezoneGeen opgave2
LukoilGeen opgave2
OKGeen opgave2
Q8Geen opgave2
SneltankGeen opgave2
1 tot 39 van 39 resultaten
  1. Informatie direct verkregen van betreffende brandstofmaatschappij.
  2. Brandstofmaatschappij verstrekt geen informatie voor derde verzoek.
  3. Informatie verkregen via de pomp en of site.
  4. Levert E0 maar garandeert het niet voor de toekomst.

Topper (Y)
 
En hoe weet jij dat?

Voordat de brandweer er is als zo'n accupakket staat te fikken, is er al weinig meer over om te blussen.
Moet de melder van de brand ook nog de tegenwoordigheid van geest hebben om te melden dat het een ev is. Anders duurt het nog langer dat die bak er is en gevuld is.

Een auto moet wel heeeeeel erg fikken als we niet meer zien wat voor auto het is.
Daarnaast hebben we een Crash Recovery System (CRS). Hier staat beschreven wat voor type wagen het is, waar we kunnen knippen etc.
Ook het type brandstof staat er in.
Daarnaast gooien we er bakken water overheen tot de wagen in een watercontainer kan worden geplaatst mochten we hem echt niet uit krijgen.

Wij zijn meer bang voor voertuigen op waterstof aangezien die nogal heet branden en de vlammen niet zichtbaar zijn zonder warmtebeeldcamera.
 
Terug
Bovenaan Onderaan