Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik geloof niet dat een Italiaanse motorfiets slecht rijdt. Je ziet gewoon dat de Energica is gemaakt door mensen die motorrijden en het niet slechts als een economisch vervoermiddel zien en waarbij de looks en rijbeleving kennelijk niet zo heel belangrijk is. Alle respect voor hun pioniersmentaliteit (Zero) .

Uiterlijk is niet absoluut; je komt hier over alsof alleen jij de wijsheid in pacht hebt, alsof jij hier de enige bent met goede smaak.
Dat stoort mij wel eens, zeker omdat het altijd gepaard gaat met Italiaans. Alsof dat een garantie is....

Zelf moet ik niets hebben van Amerikaans, ongeveer alles op wielen wat daar vorige eeuw gebouwd werd hoeven ze me niet eens gratis te geven.
Toch heb ik nu een Amerikaanse motor, gewoon omdat er uitzonderingen zijn. En ik vind de vormgeving wél mooi.

En over die rijbeleving, je blijft maar in herhaling vallen. Dan kunnen die paar keer extra er ook nog wel bij, ik ben er nu immers zelf over begonnen. Je hebt net 20 minuten gereden in een hobbelige binnenstad, je vertikte het om de regeneratie in te stellen, dat is juist heel belangrijk bij een elektrische motor maar die heb je dus ook niet gebruikt en sindsdien heb je alleen maar lopen afgeven op Zero. Je hebt er dus eigenlijk gewoon helemaal geen idee van maar wel steeds je oordeel klaar.
Hoe moet dat overkomen?

Ik heb de eerste paar jaar dat ik ermee reed heel veel wetenswaardigheden beschreven over de Zero, ik heb veel geleerd en dat telkens hier gedeeld. Dat maakt een forum leerzaam en daar heb ik mijn best voor gedaan.
Als het alleen maar gaat over wie wat mooi vindt lees ik het niet eens.
Dat doe ik bijna niet meer en ik vroeg me af waarom. Nou, dat krijg je als je er telkens weer ongefundeerde dingen tussendoor leest. Als een mooie speelfilm met telkens zo’n schelle schreeuwreclame tussendoor.

Je bent daarin niet de enige, je bent er wel een van.
En om te voorkomen dat ditzelfde ook met het Energica topic gebeurt gooide ik deze opmerking er in. Was goed bedoeld voor de Energica bezitters.

Ja sorry, ik denk ik zeg het maar een keer, soms is dat nodig.
 
Uiterlijk is niet absoluut; je komt hier over alsof alleen jij de wijsheid in pacht hebt, alsof jij hier de enige bent met goede smaak.
Dat stoort mij wel eens, zeker omdat het altijd gepaard gaat met Italiaans. Alsof dat een garantie is....

Zelf moet ik niets hebben van Amerikaans, ongeveer alles op wielen wat daar vorige eeuw gebouwd werd hoeven ze me niet eens gratis te geven.
Toch heb ik nu een Amerikaanse motor, gewoon omdat er uitzonderingen zijn. En ik vind de vormgeving wél mooi.

En over die rijbeleving, je blijft maar in herhaling vallen. Dan kunnen die paar keer extra er ook nog wel bij, ik ben er nu immers zelf over begonnen. Je hebt net 20 minuten gereden in een hobbelige binnenstad, je vertikte het om de regeneratie in te stellen, dat is juist heel belangrijk bij een elektrische motor maar die heb je dus ook niet gebruikt en sindsdien heb je alleen maar lopen afgeven op Zero. Je hebt er dus eigenlijk gewoon helemaal geen idee van maar wel steeds je oordeel klaar.
Hoe moet dat overkomen?

Ik heb de eerste paar jaar dat ik ermee reed heel veel wetenswaardigheden beschreven over de Zero, ik heb veel geleerd en dat telkens hier gedeeld. Dat maakt een forum leerzaam en daar heb ik mijn best voor gedaan.
Als het alleen maar gaat over wie wat mooi vindt lees ik het niet eens.
Dat doe ik bijna niet meer en ik vroeg me af waarom. Nou, dat krijg je als je er telkens weer ongefundeerde dingen tussendoor leest. Als een mooie speelfilm met telkens zo’n schelle schreeuwreclame tussendoor.

Je bent daarin niet de enige, je bent er wel een van.
En om te voorkomen dat ditzelfde ook met het Energica topic gebeurt gooide ik deze opmerking er in. Was goed bedoeld voor de Energica bezitters.

Ja sorry, ik denk ik zeg het maar een keer, soms is dat nodig.
Ja dat is nodig, jij hebt een Zero. Man jij bent zo rechtlijnig dat je een kwinkslag nog niet eens begrijpt en er zelfs boos van wordt. (Alles wat Italiaans is ziet er goed uit en of smaakt lekker )Maak je niet druk. Ik heb de wijsheid niet in pacht, ik ben zeker niet anti elektrisch. Mogelijk rijdt een Zero van de latere modellen wel heel anders en comfortabeler.
Voor in de stad vond ik de Zero 14,4 geen aanrader en was ik daar na 20 minuten klaar mee. Heb ik het een kans gegeven, ja een korte kans met te hoge verwachtingen mijnerzijds.
Ik ben blij dat je zo gelukkig en tevreden bent met jou Zero. Jij bent net zo goed een pionier die van alles tweakt aan zijn motor met apps, ik ben daar niet van. We zijn gewoon verschillend en ik heb je kennelijk gekrenkt door in jouw ogen de Zero af te schrijven na slechts 20 minuten rijden.
Jij komt op me over als iemand waarvan niets slechts over zijn motor gezegd mag worden,..... 🫂
He en jij begon er weer over om de Energica eigenaren te steunen (mijn steun hadden ze al hoor want Italiaans en mooi om te zien die eigenaren zijn ook niet slechtziend),...die hebben toch niets te maken met jouw keuze van een Zero?

_O- ;)

Ps ik weet wel heel erg zeker dat een Energica heel veel beter rijdt dan een Zero waar ik op heb gereden,..
PS2 Ik snap deze reacties op mij niet zo goed, ik heb je een paar maanden geleden een PB gestuurd en heb je de specifieke dingen die ik voor mijn werk nodig heb op een motorfiets uitgelegd, zelfs de speedpedelecs en elekrtrische surveillanceauto,s ) allemaal niet Itailaans trouwens ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat jij doet is keer op keer een motor de grond in boren die je helemaal niet kent, dat heeft niets met kwinkslagen te maken. Een motor waar je totaal geen moeite voor wilt doen omdat je alles vooraf al weet, je weet immers nu al dat een Energica beter rijdt.... :?

En kritiek is prima, mits gefundeerd. Daar leren we van en daar kan iemand die voor een keuze staat z’n voordeel mee doen. Kritiek is gratis advies.

Wat jij doet is niet gefundeerd, jij hebt geen idee over die Zero omdat je het vertikt die goed in te stellen en dan krijgt de motor de schuld. Verder kraak jij alleen maar af en dat doe je ongeveer om de andere post. Na veertig keer weten we het wel en daar ben ik inmiddels behoorlijk klaar mee eerlijk gezegd. Maar ook dat had ik al gezegd....

Wat je hiermee wel doet is een topic kapotmaken.

En ik ben zelf heus wel kritisch over de Zero en dat lees je her en der ook maar ik heb er dan ook jaren mee gereden en er het een en ander aan gesleuteld. Er is genoeg dat beter kan, maar dat is met elke motor. Het kan altijd beter.
 
Wat jij doet is keer op keer een motor de grond in boren die je helemaal niet kent, dat heeft niets met kwinkslagen te maken. Een motor waar je totaal geen moeite voor wilt doen omdat je alles vooraf al weet, je weet immers nu al dat een Energica beter rijdt.... :?

En kritiek is prima, mits gefundeerd. Daar leren we van en daar kan iemand die voor een keuze staat z’n voordeel mee doen. Kritiek is gratis advies.

Wat jij doet is niet gefundeerd, jij hebt geen idee over die Zero omdat je het vertikt die goed in te stellen en dan krijgt de motor de schuld. Verder kraak jij alleen maar af en dat doe je ongeveer om de andere post. Na veertig keer weten we het wel en daar ben ik inmiddels behoorlijk klaar mee eerlijk gezegd. Maar ook dat had ik al gezegd....

Wat je hiermee wel doet is een topic kapotmaken.

En ik ben zelf heus wel kritisch over de Zero en dat lees je her en der ook maar ik heb er dan ook jaren mee gereden en er het een en ander aan gesleuteld. Er is genoeg dat beter kan, maar dat is met elke motor. Het kan altijd beter.
Ik zal niet meer posten. We spreken een andere taal denk ik. Neem toch niet alles "letterlijk".
 
Ik heb het helemaal niet over wegblijven; ik heb het over, nou ja, dat heb ik uitvoerig uitgelegd…
Zie het zo, ik doe moeite om je dit duidelijk te maken, ik had ook kortweg op “negeren” kunnen drukken maar dat heb ik niet gedaan. Was veel gemakkelijker geweest…

Ik neem het gewoon even op voor Zero, vond het even nodig. Heel veel mensen zijn er heel goed over te spreken en hier lees je alleen continu het negatieve sentiment. Zo totaal onterecht.
 
Ik zal niet meer posten. We spreken een andere taal denk ik. Neem toch niet alles "letterlijk".

Ik denk ook dat jullie niet op dezelfde golflengte zitten.

@IJzervreter heeft hem gereden als "gereedschap" en hij vond dat gereedschap niet goed genoeg voor zijn doel.
Dat kan uiteraard, als politie motor in een stad moet hij aan specifieke eisen voldoen.

@Hybride heeft wel een punt dat hij hem niet volledig een kans gegeven heeft door niet echt te kijken hoe e.e.a. werkt aan opties qua regenereren enz.

Maar het is gereedschap, ik snap dat er mensen zijn die zo'n ding pakken gebruiken en weer wegzetten. Dat kun je ijzervreter niet kwalijk nemen.
Degene die hem daar neerzette had hem goed moeten inregelen enz.
Iemand die een Zero koop als eigen motor maakt andere keuzes en rijd er anders op. Ik heb een collega met een Zero DSR 14,4 en die heeft er nu 20k naar volle tevredenheid opgezet. Is er erg over te spreken.

Ik heb zelf de Zero niet gekozen om het DC snelladen (echt dat moeten ze er echt opzetten, DC snelladers zijn ideaal) en het bereik, de Energica met de 13,4 accu had ik ook niet gekocht. Ook vind ik de Zero wat 'iel' alhoewel de SR/S nu wel een keuze had kunnen worden.

Aan de andere kant zie je hetzelfde bij ICE hoor, mensen die niet tevreden zijn over andere modellen/types/merken
Kan allemaal, zoveel mensen zoveel smaken.

Niet alles letterlijk en persoonlijk nemen.
Ja Ijzer kijk wat zwart wit maar het is wel zijn ervaring.
Ja kijkt erg positief en dat is jou ervaring.
En jullie hebben allebei waarschijnlijk gelijk in je eigen referentie kader.

En de Energica zal als gereedschap ook niet voldoen in de stad (misschien de Ess9, maar ik denk te zwaar) maar als snelweg motor voor woonwerk voldoet hij dan weer uitstekend.

Het is eigenlijk jammer dat er nog maar 3 serieuze merken zijn nu. (Livewire ook volwassen e-motor)
Er moet gewoon meer keuze komen, dan worden de 3 onderling ook niet zo onder een vergrootglas gelegd en wordt er beter vergeleken.
Ze zijn eigenlijk niet te vergelijken. Energica is echt Italiaans sportief, toch heel anders.

En de Boswachter die de Zero heeft is er helemaal blij mee. Zijn gereedschap is ideaal voor het werk.
Die zou tranen in de ogen krijgen van de Energica en deze laten staan na 20 minuten.


Ik hou van tegengestelde ervaringen, die zijn nodig voor een goede afweging van iemand die een keuze moet maken.
Zo krijg je een beter beeld.

Dus lekker allebei doorgaan, zolang het maar gefundeerd en vriendelijk is :t
 
Precies. Jij bent niet voor niets de winnaar van de elektrische M-F rijders sympathy contest.

Elke motor heeft z’n gebruiksdoel, voor jou komt een Energica het dichtst in de buurt van wat je zoekt en verwacht, voor mij is een Zero al prima al zocht ik eigenlijk nog heel iets anders en moest ik concessies doen.

Maar ook gereedschap moet je leren kennen, ik heb wel eens vaker gezegd dat het echt heel anders rijdt, dat het een heel andere rijervaring geeft maar dat wordt soms niet geloofd.
Je hebt sowieso veel meer tijd nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, niet voor niets raad ik altijd aan niet gewoon een proefrit te doen maar een paar dagen met zo’n motor te gaan rijden om hem te leren kennen en te leren waarderen.
 
Precies. Jij bent niet voor niets de winnaar van de elektrische M-F rijders sympathy contest.
Was die er? ;) :+
Elke motor heeft z’n gebruiksdoel, voor jou komt een Energica het dichtst in de buurt van wat je zoekt en verwacht, voor mij is een Zero al prima al zocht ik eigenlijk nog heel iets anders en moest ik concessies doen.
Er zijn altijd consessies, ik heb weer een ketting, jammer cardan was zoveel fijner met woonwerk.
Model vind ik prachtig, mooie naked, maar in de slagregens en kou was een kuip ook wel lekker hoor.
Blijft het feit dat er gewoon meer keuze moet komen :Y
Maar de ideale motor is voor iedereen anders en consessies zijn er altijd.
Maar ook gereedschap moet je leren kennen, ik heb wel eens vaker gezegd dat het echt heel anders rijdt, dat het een heel andere rijervaring geeft maar dat wordt soms niet geloofd.
Je hebt sowieso veel meer tijd nodig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, niet voor niets raad ik altijd aan niet gewoon een proefrit te doen maar een paar dagen met zo’n motor te gaan rijden om hem te leren kennen en te leren waarderen.
Ik had het met de VFR DCT: echt niet dat ik zo'n automaat wilde.
De dealer was echt overtuigd, dit is de betere keuze hoor. Ik moest op de DCT demo motor minimaal 400 km rijden, ik mocht hem niet eerder inleveren.
Hop ga eens de hele dag rijden en toen was ik ook om, zo'n hele dag rijden is echt anders dan een proefrit van 10 a 20 minuten.
Maar dan moet je een dealer mee krijgen of er eens eentje een dag huren.
Veel beter inderdaad. Je loopt echt tegen de voor en nadelen aan op een hele dag rijden.
 
Dat filmpje was van 2016 en in 2020 kwam Itchy Boots er ook nog en zijn ze nog steeds tevreden.
Zegt ook genoeg.

Maar morgen pak ik weer lekker mijn Energica }) :9:]
Voor mijn woonwerk doel heerlijk
Noraly heeft er amper normaal op gereden. Een beetje achter een boswachter aanhobbelen. Als dat je gebruiksdoel is, prima.
 
Noraly heeft er amper normaal op gereden. Een beetje achter een boswachter aanhobbelen. Als dat je gebruiksdoel is, prima.
Klopt maar ik bedoelde Noraly ook niet, maar we zijn 4 jaar later en dat is dezelfde boswachter groep als die in het filmpje van 2016.
Dat bewijst iig dat de boswachters er nog steeds tevreden over zijn.

Die Zero is ook uitstekend geschikt voor het werk wat ze er mee doen.
 
Knap dat hij die 1.000km vol weet te houden ook in die sfeervolle omgeving. 'k Weet dat Egypte mooie plekken heeft, maar ervan uitgaande dat de hele dag deze omstandigheden waren (wel lekker veel zon), is dat m.i. een knappe prestatie.

Ben wel benieuwd naar z'n gemiddelde rijsnelheid (los van het laden/pauzeren). Op sommige momenten lijkt het alsof hij best traag rijdt - maar dat kan ook voor het goed kunnen filmen zijn uiteraard.
 
Hallo allemaal,

Mijn naam is Wouter en ik ben dit jaar onderdeel van het studententeam Electric Superbike Twente. Leuk om te zien dat jullie allemaal al actief bezig zijn met elektrisch motorrijden! Wij zijn als team bezig met het ontwikkelen van elektrisch racemotoren die zich kunnen meten aan de MotoE. Op onze site kun je een indruk krijgen van wat wij doen: Racing of tomorrow starts today! . Ik ben benieuwd of jullie ons al een keer zijn tegengekomen en hoe jullie denken over ons project.

Groet Wouter
 
Laatst bewerkt:
Welkom Wouter.

Ik volg jullie teams al meerdere jaren en vind het altijd leuk en indrukwekkend hoe jullie ermee bezig zijn.

hopelijk kan er dit aankomende jaar eens echt geracet gaan worden.
 
Geinig, ik ben jullie laatst nog tegen gekomen op de EV experience in Zandvoort. Was jij daar toen bij? Wie weet hebben we wel even staan praten bij de motorfietsen. :)
 
100km bereik is net aan de krappe kant maar dit komt aardig in de buurt van een woon-werk fietsje voor mij.
Leuk model en kan maximaal 120 km pu. Voor mij niet handig genoeg. Mogelijk is dit een kandidaat: Alrendo Bravo TS voor 11,200 euro 150 km bij 120km pu. 419 @50km. Model gaat ook wel al moet er een ander stuur op.
 

Bijlagen

  • external-content.duckduckgo.com.jpg
    external-content.duckduckgo.com.jpg
    136,2 KB · Weergaven: 12
Leuk model en kan maximaal 120 km pu. Voor mij niet handig genoeg. Mogelijk is dit een kandidaat: Alrendo Bravo TS voor 11,200 euro 150 km bij 120km pu. 419 @50km. Model gaat ook wel al moet er een ander stuur op.
Die heeft hier vorig jaar op MF gestaan.
Het zou een ontwerp zijn van een Chinese vriend en die vroeg feedback.
Het stuur kwam toen ook naar voren. :Y

Een zitkuil gaat volgens mij ook wel vervelen.
Het is net of je ca. dertig centimeter te ver naar achteren zit, de ellebogen niet genoeg gebogen, ver van 'de tank'. :)
 
Die heeft hier vorig jaar op MF gestaan.
Het zou een ontwerp zijn van een Chinese vriend en die vroeg feedback.
Het stuur kwam toen ook naar voren. :Y

Een zitkuil gaat volgens mij ook wel vervelen.
Het is net of je ca. dertig centimeter te ver naar achteren zit, de ellebogen niet genoeg gebogen, ver van 'de tank'. :)
Hij doet me een beetje denken aan de Honda VF750 S Sabre die ik 25 jaar geleden had. Inderdaad ik herinner me het draadje nog, ik kan er echter geen testen over vinden (of ze hebben het over een 125cc versie) Er komt steeds meer keuze en dat is goed.
 
Die heeft hier vorig jaar op MF gestaan.
Het zou een ontwerp zijn van een Chinese vriend en die vroeg feedback.
Het stuur kwam toen ook naar voren. :Y

Een zitkuil gaat volgens mij ook wel vervelen.
Het is net of je ca. dertig centimeter te ver naar achteren zit, de ellebogen niet genoeg gebogen, ver van 'de tank'. :)
Alsof je achter een kruiwagen loopt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan