Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Natuurlijk komt er een soort belasting op EV. Infrastructuur groeit niet aan bomen, de overheid heeft de inkomsten nodig. Vandaar dat een vorm van kilometerheffing nu zelfs voor de VVD bespreekbaar is.
Het is een beetje naief om te denken dat je met een EV altijd gratis van de weg gebruik mag maken.
 
Klopt helemaal.
Als ik tegenwoordig met de (benzine)auto onderweg ben betrap ik me er telkens weer op dat ik het regenererend remmen zo mis, gewoon gas los en meer niet.... En die paar keer dat ik met een elektrische auto reed beviel dat één pedaal rijden (one pedal driving) me uitermate goed. Het rijdt zoveel beter dat je alleen dáárvoor al elektrisch wilt rijden.
Mijn vriendin heeft de 100% elektrische Zoë, en als we met mijn auto op LPG onderweg zijn, dan grap ik toch wel vaak dat ik energie aan het terugwinnen ben ver voor de stoplichten.
Misschien hou ik er zelfs wel meer rekening mee dan zij.
Bij haar vorige auto moest ze ook al snel nieuwe remschijven.
Ze doet het wel steeds meer. :P
 
Carver in het nieuws. Ze komen toch weer met een neigende driewieler, en nu elektrisch.

Eén maar echter, hij is bedoeld voor het fietspad. Wél knap dat ie zóveel goedkoper is dan het eerste model...

970A314A-9B6B-4353-8769-B92106434C17.jpeg



 
Sommigen bedoelen het goed, bij anderen twijfel ik daarover...

Mijn oog viel op dit artikel in Autoscout24.
Het geeft tips over wat je kunt tegenkomen als je elektrisch gaat rijden.
Dat ze spreken van “accu” zegt mij al genoeg.

Ik noem hier punt 4:

Het volgende komt vast van de Tesla haterssite, kijk toch wat een stomme opmerking er weer bij moest....

Meteen neem ik ze totaal niet meer serieus.

4. Onderweg opladen
Langs de snelweg komen steeds meer mogelijkheden om je accu (deels) op te laden. Vaak ben je met een half uur weer on the road. Ook hier betaal je met een laadpas.
Hoe lang het volledig opladen duurt, verschilt per auto en de energie die de laadpaal levert. Oudere en wat kleinere accu's kunnen binnen 2,5 uur volledig opgeladen zijn. Maar rijd je in de nieuwste Tesla? Dan kan het 10 uur duren voordat de accu volledig is opgeladen.

En natuurlijk geen woord over het bijna wereldwijde Tesla Supercharger netwerk, welk ander merk heeft zoiets ?

Hier staat die onzin:

Overweeg je een elektrische auto? Denk ook hieraan!
 
Ik vind het wel heel mooi om te lezen dat als je thuis oplaadt je energie rekening omhoog gaat. Kennelijk is benzine of een openbare laadpaal gratis. Ik zou mooi niet thuis opladen. _O-
 
Brandstof is sowieso duurder dan elektriciteit.

En mag nog gelijk zijn (waar het misschien wel naartoe zal evalueren wie weet) dan heb je nog altijd minder onderhoudskosten en de mogelijkheid zelf elektriciteit aan te maken en op te slaan.

EVs zijn wel nog altijd duurder in aankoop. Maar ook dat is een kwestie van tijd.
 
Op elektrisch motorgebied gebeurt er niet zoveel, op autogebied des te meer. Er is nu echt concurrentie en dat merken we aan de prestaties.

Porsche heeft op het komcircuit van Nardo een duurtest gehouden met de Taycan, het was een erg hete dag en ze kwamen tot 3425 km in 24 uur.
Porsche geeft hoog op van het 800 Volt systeem waarmee ze met hoger vermogen kunnen laden, en van het batterij temperatuur management, het zwakke punt van concurrent Tesla.
4 september wordt de Taycan officieel geïntroduceerd.

 

Voor de gene die niet wil lezen, blijkbaar word porsche eindhoven de eerste nederlandse dealer van energica.

Ik dacht dat ze al wel verkocht werden, maar blijkbaar niet door een officiele dealer.
 

Voor de gene die niet wil lezen, blijkbaar word porsche eindhoven de eerste nederlandse dealer van energica.

Ik dacht dat ze al wel verkocht werden, maar blijkbaar niet door een officiele dealer.

Dealer en importeur zijn verschillende dingen. Van wie denk je dat ze de Energica's krijgen =)
 
Dus eigenlijk gewoon uitbreiding van jouw loods? :+

Ik heb geen loods en ben geen leverancier van motoren, dus nee. Qua ontwikkelingen vind ik het overigens wel positief. Er zijn meerdere kanalen in Nederland waar je nu Energica's kunt halen en kunt laten onderhouden. Nu nog iets lagere aanschafprijzen en dan komen we een heel eind.
 
Ik kom zojuist een nieuwe e-scoot tegen. Top 120km/u en bereik 200km. Het mooiste komt nog: de prijs is nog geen 8000.
Voorlopig alleen in Duitsland te koop maar importeren zou geen probleem mogen zijn.

Sinds ik op mijn snor-E-scoot rond zoem denk ik er steeds vaker over om woon-werk elektrisch te gaan doen. Het rijdt gewoon beter.
 
Mijn oog viel op een andere toepassing van elektrische aandrijving.

In Zwitserland rijdt een nieuwe mijnbouwdumper rond op elektriciteit. De kalk en mergelsteen wordt hoog in de bergen gewonnen en moet naar de lagergelegen fabriek verderop worden getransporteerd.
Normaal gebeurt dat met enorme diesel/elektrische dumpers die een enorm verbruik hebben.

Deze nieuwe batterij-elektrische dumper van Kuhn Komatsu kan tijdens de afdaling met vracht zoveel energie regenereren dat ie bijna genoeg heeft om weer de hele weg leeg naar boven te rijden. Hij hoeft aan het eind van de dag dan ook maar nauwelijks te laden en gebruikt dus heel weinig energie.
 
Deze is nog mooier, die levert zelfs stroom op, " Kuhn Schweitz says the eDumper produces 200 kwh of surplus energy every day, or 77 megawatt-hours a year ":
 
Ik kom zojuist een nieuwe e-scoot tegen. Top 120km/u en bereik 200km. Het mooiste komt nog: de prijs is nog geen 8000.
Voorlopig alleen in Duitsland te koop maar importeren zou geen probleem mogen zijn.

Sinds ik op mijn snor-E-scoot rond zoem denk ik er steeds vaker over om woon-werk elektrisch te gaan doen. Het rijdt gewoon beter.
Nice!!! 8-)
En wat dacht je van de tweedehandsmarkt over enkele jaren. :9
Verschillende electrische auto's zoals de Renault Zoë zijn nu ook aantrekkelijk.
Garantie op de accu door lease constructie en als 150 km voldoende is koop je die voor minder dan tien mille.
Diverse werkgevers hebben nog gratis opladen of je laadt voordelig als je zonnepaneel hebt. You do the math. ;)
 
Zijn er ook elektrische motorfietsen die stroom genereren tijdens het 'afremmen'?
 
Deze is nog mooier, die levert zelfs stroom op, " Kuhn Schweitz says the eDumper produces 200 kwh of surplus energy every day, or 77 megawatt-hours a year "
Je hebt gelijk... Ik had mijn oorspronkelijke informatie uit een ander artikel dan de link.
Ik vind het een mooie ontwikkeling.
 
of je laadt voordelig als je zonnepaneel hebt. You do the math. ;)
Dat is ook eigenlijk alleen maar als je een overschot hebt.. Zolang de salderingsregeling loopt tenminste. Als die niet meer loopt wordt het zelfs interessant om de auto in te zetten als tijdelijke opslag. Moeten alleen de auto's en laders dat wel toestaan. Soort van tesla power wall, maar dan op wielen.
 
Ik had hem tijdens mijn huurperiode op max staan, ik vond het erg prettig dat ik met de 'gas'hendel precies kon regelen hoe hard ik optrok af afremde. Ik vond dat bij de Zero wel jammer dat die een beetje lafjes is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan