Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik rij al enkele jaren elektrisch, en er is mij nu pas nog een verschil opgevallen tussen elektrisch rijden en fossiel rijden.
Bij het stoppen aan het verkeerslicht zet een fossiele rijder zijn rechterbeen op de grond (om te kunnen schakelen). Een elektrische rijder zet zijn linkerbeen op de grond. Dan kan je met je rechtervoet remmen om de motor tot stilstand te houden bij een kleine helling of achteruit leunen. Dat rechterbeen heb je meestal ook net gebruikt om te remmen. Het is dus natuurlijker om je linkerbeen op de grond te zetten als je dat toch niet moet gebruiken om te schakelen.

Ik was mij dan ook aan het bedenken wat eigenlijk de beste plaatsing van de remmen is.
Wat mij opvalt, is dat bij een noodstop, mijn reactiesnelheid van mijn voetrem meestal net iets sneller is dan mijn rechter hand.
Maar ik denk dat mijn linkerhand wel sneller zou zijn dan mijn voet, omdat ik met mijn rechterhand een beetje tijd verlies doordat dit ook het hand is waarmee ik gas/stroom moet regelen. Daardoor staat dat hand niet altijd in de meest handige positie om te remmen.

Het lijkt mij dus veiliger om in de toekomst de handrem te verplaatsen van rechts naar links. Dan rem je met links en versnel je met rechts.
Man wat draaf je door. Dat is toch gewoon een verschil in bediening. Ik rij met automatische versnellingsbak en met manueel. Daar denk k niet eens bij na. Elektrische voertuigen prima maar niet zwammen.O-)🙏
 
Ik zet op de ICE m'n linkervoet ook meestal op de grond. Voordat ik moet schakelen is m'n voet al lang en breed terug.

Ik heb op m'n laatste EV beide remmen aan het stuur. Je handen zijn heel wat preciezer dan je voeten.

Edit:
Sterker nog, als EV's langzaamaan ook milieunormen gaan krijgen verwacht ik zelfs de terugkomst van een versnellingsbak. Tandwielkasten zijn al verre van ongewoon in de overbrenging van EV's, een 2 of 3 versnellingsbak ipv 1 zou daar geen verliezen aan toevoegen. Elektromotoren maken nu eenmaal ook piek vermogen en dus piek efficiëntie bij X toerental, hoe mooi zou het zijn als we zowel bij 50, 80 als 130 daarin kunnen zitten.
Wat je dan wel krijgt is dat je dan ergens een koppeling kwijt moet, nu is de linkerkant van het stuur nog vrij... Die zou je dan niet hoeven bedienen bij het wegrijden, enkel tijdens het schakelen, wat natuurlijk ook heel makkelijk via een quickshifter zou kunnen gezien de goede programmeerbaarheid van een EV.
Een CVT past ook wel heel goed bij het gemak van een EV, gezien de irritante slipkoppeling van scooters dan ook weg valt zou he niet eens vervelend rijden. Dan hou je de koppeling kant ook weer vrij.

Op m'n elektrische crosser had ik graag een koppeling gehad. Hoewel hij onnozel sterk is, het acute van een koppeling laten schieten heeft hij echter niet. Een versnellingsbak is op die motor minder nodig omdat hij zoveel vermogen heeft over de range waarin hij gebruikt wordt. Een crosser hoeft namelijk geen hoge snelheden te halen en lang te rijden.
Zoiets?

 
Twee keer gelukt dit jaar. :Y :')
Vertel! Het is mij bijna 2x gelukt zonder ABS, maar dat is al even geleden. Kon nog net 2x mijzelf staande houden toen het voorwiel weggleed bij te hard remmen voor auto's.

Ik zag van de week wel een foto van een BMW die op z'n kop stond op de A28. Die was over de kop gevlogen. Zag alleen wel een terugroepactie (van 2014-2015 oid) voor de ABS-unit die denk ik nog niet was uitgevoerd. Hoop dat het goed gaat met die motorrijder.
 
Vertel! Het is mij bijna 2x gelukt zonder ABS, maar dat is al even geleden. Kon nog net 2x mijzelf staande houden toen het voorwiel weggleed bij te hard remmen voor auto's.
Race ABS, Supercorsa's en te snel en te hard remmen in de regen bij lage temperatuur.
De andere hard een chicane in met hobbels en hoogteverschil.
Maar Zandvoort en Mettet tellen niet als openbare weg. ;)

Hier wel veel spannende remacties wat dat betreft zonder ABS.
Die zijn nagenoeg allemaal goed gegaan.
Leuk glijden voor en achter, pendelen en dan nog even denken :? aha teveel remdruk en daarna rem los. _O-
Alleen een keer onderuit met juist te veel en te snel remdruk achter.
De trommel was net zonder vragen strakker gesteld bij een kettingwissel onder garantie.
Beginnersfout. Stampen als een automobilist. ;)
Ik zag van de week wel een foto van een BMW die op z'n kop stond op de A28. Die was over de kop gevlogen. Zag alleen wel een terugroepactie (van 2014-2015 oid) voor de ABS-unit die denk ik nog niet was uitgevoerd. Hoop dat het goed gaat met die motorrijder.
:^
 
Race ABS, Supercorsa's en te snel en te hard remmen in de regen bij lage temperatuur.
De andere hard een chicane in met hobbels en hoogteverschil.
Maar Zandvoort en Mettet tellen niet als openbare weg. ;)

Hier wel veel spannende remacties wat dat betreft zonder ABS.
Die zijn nagenoeg allemaal goed gegaan.
Leuk glijden voor en achter, pendelen en dan nog even denken :? aha teveel remdruk en daarna rem los. _O-
Alleen een keer onderuit met juist te veel en te snel remdruk achter.
De trommel was net zonder vragen strakker gesteld bij een kettingwissel onder garantie.
Beginnersfout. Stampen als een automobilist. ;)

:^

Ja dat is net even anders en niet op de openbare weg. :)
Zonder ABS kan het idd spannend worden op onverwachte momenten waar je maximale remkracht nodig hebt. Twee keer meegemaakt, gelukkig ging het beide keren goed, maar ik voelde het voorwiel al wegglijden. Pootje uitsteken hielp ook wel wat. Volgens mij beide keren op een Honda XR250R. Dat spul weegt rijklaar 118 kg meen ik.
 
Een XR met blokkerende remmen? Stond je niet tegen een muur oid?
Noppen op asfalt?
Leuk met mijn KLX650R.
Afkomen op een rotonde.. "door de bocht kan vast harder dan ik denk."
Aanremmen en al voelen dat de bandjes ietwat grof zijn voor de openbare weg.
Er vielen ook hele noppen af.
 
Kortom, je was in je nopjes over je noppenbanden? :+
Wel spannend was dat, en totaal niet comfortabel. _O-
Snel de naven uit de spaken geknipt en opgestuurd naar Haan Wheels voor 17' afmetingen.
Pilot Powers er terug op.8-)
Als ik welke motorfiets dan ook koop dan zijn de standaard banden zelden toereikend.
Misschien een Energica Ego (laat er snel meer typen en merken komen) of andere Supersport.
Tegenwoordig rij ik elke niet sportieve standaard blauw onder hellingshoek met zelfs een iets lagere bandenspanning.
Ze zijn gewoon niet geschikt voor bijna vol gas door de bocht (en dan nog openbare weg).
Metzeler Tourance, Dunlop GPR300 voorheen onder mijn A2 fietsen (nu Supercorsa).
Goed getest in de bladen met sportief gebruik maar voor mij te beperkt. :)

Noppen is natuurlijk een no-go op de openbare weg.
Lekker op de aanhanger naar de tracks. :Y
 
Laatst bewerkt:
Mijn Dunlop sx Roadsmart IV doen het lekker op de Energica, zeker met de kou en regen.
Nu 8k eronder en de achterband begint te cuppen (? dat had ik met de VFR voor) en ze zijn wat vierkant aan het worden door snelweg/woonwerk verkeer.
Maar ze hebben al wat regen verwerkt, doen ze uitstekend.

Ik zoek ook de grens niet op, dus dit rubber is uitstekend onder de Energica :t

Wel apart achterband cuppen, te veel koppel in het Electro hok?
Ik rij altijd "circuit"stand, de Energica gaat zo mooi met de vermogens opbouw dat ik eigenlijk nooit meer wissel.
Gewoon altijd vol vermogen ook in de regen. Eigenlijk verrast de motor nooit.
 
Vanochtend ongepland weer op de Ribelle vertrokken, zou met de trein, maar er was een storing tussen Leiden en Woerden, dan maar de motor. Ik heb er nu 12.000 km Michelin Road 6 GT op. Wat me opvalt aan Michelins is dat ze nog steeds niet echt vierkant zijn en nog steeds goed rijden. Dat was erger met de Angel GT's. Nu 28.000 km met de Ribelle gereden sinds mei '22.

@frank_b erg dapper dat jij op de sportstand rijdt, zelfs in de winter? Hoewel ik best snel rijd gaat mij dat veel te bruut. Met regen ga ik terug naar rain mode, omdat de TC me te vaak ingrijpt op de snelweg in Urban. Misschien is de compound van mijn slijtvaste Michelins wat te hard....
 
Laatst bewerkt:
...

@frank_b erg dapper dat jij op de sportstand rijdt, zelfs in de winter? Hoewel ik best snel rijd gaat mij dat veel te bruut. Met regen ga ik terug naar rain mode, omdat de TC me te vaak ingrijpt op de snelweg in Urban. Misschien is de compound van mijn slijtvaste Michelins wat te hard....
Yup, ik rij nog steeds sportstand. Ook in de regen.
Eigenlijk vind ik het wel meevallen, dat te bruut zijn. Ik vind de vermogensopbouw erg netjes en voorspelbaar.
Uiteraard geef ik wel minder en rustiger gas bij dit weer.
 
@frankb: heeft het altijd in sportstand rijden geen nadelig effect op de actieradius?
(i.v.t. een zuinigere modus, ik weet niet of de ribelle er een heeft)

ben zelf ook wel wat voorzichtiger met de rechterpols bij dit weer.
Meer automatisme dan rationeel overwogen denk ik, aangezien een motorfiets met naafmotor de eerste meters vanuit stilstand zoiezo minder krachtig optrekt dan een riemaangedreven soortgenoot.
de cordial's om mn voor en achterwiel gedragen zich tot dusver keurig bij de regen/sneeuwprut van de laatste dagen.
Wat ik wel merk is dat het rolgeluid in de bochten wat luider is, dan tijdens de warmere maanden.
Verder raak ik de sport-stand in principe niet meer aan tot t voorjaar.
Omdat deze veel meer stroom trekt bij acceleratie, en de actieradius zichtbaar minder is bij de lage temperaturen van nu.
 
Laatst bewerkt:
De Eco modi die ik ken zijn weinig meer dan een begrenzing van het vermogen. Dat kun je zelf ook door behoedzaam met het stroomhandvat om te gaan.
 
De Eco mode op de Energica is vrijwel onbruikbaar. Dan wordt je voorbij gereden door Dacias en opgeduwd door vrachtwagens. Meestal haal je het, dus welke modus je rijdt is geen issue. Als ik dan toch een keer een stint van 200km moet rijden, gebruikte ik op de EsseEsse9 (correctie, op de SS9 was dat 100km) de regenmode, die is niet zo zenuwachtig, voorkomt stroompieken, maar sinds er cruise control is, is dat ook opgelost. Het is inderdaad uiteindelijk je rechterhand.
 
Vraagje.
Ik ben me aan het oriënteren op elektrisch motor rijden.
Als je een paar uur aan een openbare laadpaal staat hoe voorkom je diefstal? Kettingslot om de Paal.
Benieuwd

Groeten Paul
 
Waar staat die paal?

Randstad op de stoep. Een flink kettingslot en een bewapende Joegoslaaf.
In de geciviliseerde wereld gewoon op stuurslot.
 
Hij staat toch op te laden aan de paal?
Derden kunnen hem er zonder veel moeite niet vanaf krijgen.
Verder een goedgekeurd ART slot en sluitende verzekering.
Want elk slot is te kraken.

Een electrische motor is nu nog geen diefstal object denk ik?
Veel motoren worden omgekat / voor onderdelen.
 
@frankb: heeft het altijd in sportstand rijden geen nadelig effect op de actieradius?
(i.v.t. een zuinigere modus, ik weet niet of de ribelle er een heeft)
....
De antwoorden zijn al gezegd :t

Zuiniger (lager) vermogen helpt alleen bij optrekken en gasgeven.
100 km/h op de snelweg kost een bepaald vermogen aan energie, dan maakt het niet uit in welke stand je rijd. Dat is altijd gelijk. (simpele natuurkunde)
Bij optrekken en snelheidswisselingen zul je op lager vermogen wel wat winst halen.
Ik vind het niet de moeite en rij altijd max vermogen, wel met dit weer altijd de TC aan, nu op standje 3 (er zijn er 6)
 
Vraagje.
Ik ben me aan het oriënteren op elektrisch motor rijden.
Als je een paar uur aan een openbare laadpaal staat hoe voorkom je diefstal? Kettingslot om de Paal.
Benieuwd

Groeten Paul
Ik gebruik gewoon een schijfremslot. Die heb ik altijd bij me, zit aan het achterstepje gemonteerd.
Verder kun je de kabel niet loskoppelen.

Ja die kun je doorknippen maar dan zit de stekker nog onder het zadel, wat je dan niet naar beneden krijgt.
Nooit echt bij stil gestaan, maar ik heb hem nog dus gaat iig al 3 jaar goed.

Er zal ook minder vraag zijn in de markt, wat @Worldbeater zegt klopt denk ik wel

(en idd stuurslot)
 
Terug
Bovenaan Onderaan