Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Tja ik ben ook geen expert:N,was een kwestie van ff opzoeken🤔,iets wat meer mensen zouden moeten doen
voordat ze iets vragen:Y,dan zouden 99% van de vragen niet nodig zijn,dat is het mooie van internet;)
Ik had het internet afgespeurd waar dat relais zat en kon het nie gevonde krijgen, alleen waar je het kon kopen en hoe je het moest vervange op andere motoren 😂😂 dusja kwam er nie veel wijzer uit zeg maar. En hoe is wist dat het 7 pinne was komt omda ik hen eruit heb gehaald en gekeken.
 
Ik had het internet afgespeurd waar dat relais zat en kon het nie gevonde krijgen, alleen waar je het kon kopen en hoe je het moest vervange op andere motoren 😂😂 dusja kwam er nie veel wijzer uit zeg maar. En hoe is wist dat het 7 pinne was komt omda ik hen eruit heb gehaald en gekeken.
Ben ongeveer 2 minuten aan het zoeken geweest,top tip,zoek eerst of er een model specifiek forum bestaat,de meeste antwoorden kan
je dan wel vinden,vooral op internationale forums uit grote landen.
 
Ben ongeveer 2 minuten aan het zoeken geweest,top tip,zoek eerst of er een model specifiek forum bestaat,de meeste antwoorden kan
je dan wel vinden.
Ik ben er achtergekome waarom ik al die dinge kreeg. Omdat ik men browser geschiedenis nie had geleegd en eerst op winkels heb gekeken voordat ik info zocht.
 
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.
Helaas lekt de linker Carter deksel doordat er een klein scheurtje onderin zit. Nu heb ik dit onderdeel wel nieuw kunnen krijgen voor 165 euro, alleen hoop ik dat iemand wellicht weet waar ik dit goedkoper kan krijgen met pakking. Ik heb een foto toegevoegd van het onderdeel waar het om gaat. Dit is dus een GSX750F uit '99.
IMG_20200815_115043.jpg
 
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.
Helaas lekt de linker Carter deksel doordat er een klein scheurtje onderin zit. Nu heb ik dit onderdeel wel nieuw kunnen krijgen voor 165 euro, alleen hoop ik dat iemand wellicht weet waar ik dit goedkoper kan krijgen met pakking. Ik heb een foto toegevoegd van het onderdeel waar het om gaat. Dit is dus een GSX750F uit '99.Bekijk bijlage 1535334
Krijg een krat bavaria van je 😘
 
Daar is hij dan, klaar voor een nieuw baasje:

Inmiddels afscheid van genomen. Ik hoop dat de beginnende motorrijder waar hij terecht is gekomen meer geluk heeft dan de vorige!
 
Krijg een krat bavaria van je 😘
Lees nu pas je bericht, was helemaal vergeten dat ik hier de vraag had gesteld en heb een replica uit Duitsland vandaag ontvangen. Uiteraard super balen want had liever een origineel onderdeel gebruikt! Ik wil je toch bedankt voor het meezoeken! Durf het nu bijna niet meer te vragen, maar kan ik dit onderdeel monteren door de motor schuin te houden zonder dat er olie uit het blok loopt? En komt er nog iets mee of zit er niks aan de deksel zelf gemonteerd?
 
Lees nu pas je bericht, was helemaal vergeten dat ik hier de vraag had gesteld en heb een replica uit Duitsland vandaag ontvangen. Uiteraard super balen want had liever een origineel onderdeel gebruikt! Ik wil je toch bedankt voor het meezoeken! Durf het nu bijna niet meer te vragen, maar kan ik dit onderdeel monteren door de motor schuin te houden zonder dat er olie uit het blok loopt? En komt er nog iets mee of zit er niks aan de deksel zelf gemonteerd?
Voor zover ik me herinner kan je de motor gewoon op de middenbok zetten en drupt er maar een beetje olie uit.

Een nieuwe pakking zal wel nodig zijn denk ik. Of zit die erbij?
 
Voor zover ik me herinner kan je de motor gewoon op de middenbok zetten en drupt er maar een beetje olie uit.

Een nieuwe pakking zal wel nodig zijn denk ik. Of zit die erbij?
De pakking zit er inderdaad bij, deze lijkt wel universeel te zijn want er zitten meer dan 9 gaten in. Er is door de vorige eigenaar vloeibare pakking gebruikt, is dit normaliter makkelijk te verwijderen?
 
De pakking zit er inderdaad bij, deze lijkt wel universeel te zijn want er zitten meer dan 9 gaten in. Er is door de vorige eigenaar vloeibare pakking gebruikt, is dit normaliter makkelijk te verwijderen?
Ik denk dat die er wel gemakkelijk afgaat.
Wrijf er eerst eens over met je vinger met wat druk (maar wel oppassen voor de randjes, kunnen scherp zijn), goed mogelijk dat het ervan af pulkt. Anders met een fijn spateltje, alleen zien dat je geen (diepe) krassen maakt. (Daarom ook beter een spateltje dan een platte schroevendraaier).

Over pakkingen gesproken ... misschien voor mijn volgend onderhoud (100.000 99.999km), toch maar eens een nieuw aftapplug dichting aanschaffen ...
Elke keer als het onderhoud naderbij komt denk ik eraan dat ik er eens nieuwe moet aanschaffen, maar telkens vergeet ik dat. Daardoor komt het nu dat ik al 8 keer (ik doe onderhoud om de 10.000km ipv 6.000km wegens rustige rijstijl en veel km's per jaar, en het eerste onderhoud al gedaan na ongeveer 1.400km), dat zelfde ringetje gebruik :$
En nee, ze lekt nog steeds niet! *O*
 
Ik denk dat die er wel gemakkelijk afgaat.
Wrijf er eerst eens over met je vinger met wat druk (maar wel oppassen voor de randjes, kunnen scherp zijn), goed mogelijk dat het ervan af pulkt. Anders met een fijn spateltje, alleen zien dat je geen (diepe) krassen maakt. (Daarom ook beter een spateltje dan een platte schroevendraaier).

Over pakkingen gesproken ... misschien voor mijn volgend onderhoud (100.000 99.999km), toch maar eens een nieuw aftapplug dichting aanschaffen ...
Elke keer als het onderhoud naderbij komt denk ik eraan dat ik er eens nieuwe moet aanschaffen, maar telkens vergeet ik dat. Daardoor komt het nu dat ik al 8 keer (ik doe onderhoud om de 10.000km ipv 6.000km wegens rustige rijstijl en veel km's per jaar, en het eerste onderhoud al gedaan na ongeveer 1.400km), dat zelfde ringetje gebruik :$
En nee, ze lekt nog steeds niet! *O*
Dat is normaal gesproken een koper of aluminium pakking ring. Als je je aan het aandraai moment houd zouden die niet moeten gaan lekken. Meestal worden ze kapot gedraaid omdat de tapvlug veel te vast wordt getrokken.
 
De GSX600F heeft een ander baasje gevonden. Hierom kunnen alle restanten van het opknappen ook verkocht. Zat het een en ander extra bij een bult onderdelen die ik er bij heb gekocht.
Stond al even te koop, tevens een pricedrop.
 
Zaterdag komen er nieuwe bandjes onder. Bij het doorgeven van de bandenmaat ontdekte ik iets merkwaardigs. In het wph staat voor de GSX750 170/60-17 en voor de GSX750F 150/70-17. Wat schetst mijn verbazing toen ik ging kijken bij m'n huidige band? 160/60-17

Nu twijfel ik... Huidige maat aanhouden of beter het wph volgen. Is er een voor of tegen voor de één of de ander? Iemand daar ervaring mee?
 
Zaterdag komen er nieuwe bandjes onder. Bij het doorgeven van de bandenmaat ontdekte ik iets merkwaardigs. In het wph staat voor de GSX750 170/60-17 en voor de GSX750F 150/70-17. Wat schetst mijn verbazing toen ik ging kijken bij m'n huidige band? 160/60-17

Nu twijfel ik... Huidige maat aanhouden of beter het wph volgen. Is er een voor of tegen voor de één of de ander? Iemand daar ervaring mee?
Ik heb geen ervaring met het toepassen van afwijkende bandenmaten, en dat komt omdat ik me altijd aan de voorgeschreven maat houd.

Maar wat wel een feit is, je 160/60 band heeft een doorsnede van 18mm minder dan je 150/70 band, dat heeft best een groot effect op de afwijking van je snelheidsweergave, en je ODO stand. De positieve afwijking wordt daardoor groter.
Als je je aan de voorgeschreven 150/70/17 houdt is de afwijking "gevaarlijk" klein.
50 op teller is dan 47 reëel, 120 op teller is dan 114 reëel. Bij je 160/60/17 is die afwijking groter.
Dat is de belangrijkste reden waarom ik mij aan de voorgeschreven maat houd.
Ik doe regelmatig ook een "check", door wanneer ik een lang stuk snelweg te volgen opvolg over pakweg 30 km. Uit ervaring weet ik dat na die 30km mijn tripmeter 29,9km aangeeft. Momenteel gebruik ik een app*, en ook bij die app merk ik dezelfde minimale afwijking op de ODO.
Met je 160/60 band ga je bij een gelijkaardige test over méér dan 30km weergegeven krijgen.


* Dat doe ik als test met het oog op de aankomende 99.999km blokkage (en die volgt over iets minder dan 8.500km), om na te gaan of deze app min of meer nauwkeurig werkt, om daarna door te gaan met die app. Tot nu toe gebruik ik die app al ongeveer 1.500km, en ben er zeer tevreden van.
 
Ik heb geen ervaring met het toepassen van afwijkende bandenmaten, en dat komt omdat ik me altijd aan de voorgeschreven maat houd.

Maar wat wel een feit is, je 160/60 band heeft een doorsnede van 18mm minder dan je 150/70 band, dat heeft best een groot effect op de afwijking van je snelheidsweergave, en je ODO stand. De positieve afwijking wordt daardoor groter.
Als je je aan de voorgeschreven 150/70/17 houdt is de afwijking "gevaarlijk" klein.
50 op teller is dan 47 reëel, 120 op teller is dan 114 reëel. Bij je 160/60/17 is die afwijking groter.
Dat is de belangrijkste reden waarom ik mij aan de voorgeschreven maat houd.
Ik doe regelmatig ook een "check", door wanneer ik een lang stuk snelweg te volgen opvolg over pakweg 30 km. Uit ervaring weet ik dat na die 30km mijn tripmeter 29,9km aangeeft. Momenteel gebruik ik een app*, en ook bij die app merk ik dezelfde minimale afwijking op de ODO.
Met je 160/60 band ga je bij een gelijkaardige test over méér dan 30km weergegeven krijgen.


* Dat doe ik als test met het oog op de aankomende 99.999km blokkage (en die volgt over iets minder dan 8.500km), om na te gaan of deze app min of meer nauwkeurig werkt, om daarna door te gaan met die app. Tot nu toe gebruik ik die app al ongeveer 1.500km, en ben er zeer tevreden van.
Helder, dat is nuttige info!
Ook kan ik me indenken dat een stukje handling verbeterd als beide banden van dezelfde hoogte zijn. De achterband is in wezen nu een 18mm lager t.o.v. de voorband.

Edit: Zie net dat volgens het wph de GSX750 dezelfde hoogteafwijking voor/achter heeft. 120/70-17 en 170/60-17.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon voor de originele maat gaan, de fabrikant heeft het niet voor niks zo bedacht denk ik dan. _O-


Ik kan je uit ervaring vertellen dat 150/70 meer dan prima rijdt! :t



Dat doe ik als test met het oog op de aankomende 99.999km blokkage (en die volgt over iets minder dan 8.500km),

Ik heb al eens onderzocht hoe je dat kan 'fixen'. Je schijnt met een stukje software, een usb lezer voor de chip en de juiste chip uit je dashboard de tellerstand aan te kunnen passen.

Een beetje schimmig is het wel maar voor onze motoren meer dan gerechtvaardigd! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Ik heb al eens onderzocht hoe je dat kan 'fixen'. Je schijnt met een stukje software, een usb lezer voor de chip en de juiste chip uit je dashboard de tellerstand aan te kunnen passen.

Een beetje schimmig is het wel maar voor onze motoren meer dan gerechtvaardigd! :)
Dat klinkt een beetje als Chinees voor mij :P
Dus als je dat tzt eens in detail zou kunnen uitleggen hoe dat moet ;)

In NL zou er een tuning bedrijfje zijn die de teller kan resetten voor 80€ als je er uitgebouwd mee langs gaat, klaar in ongeveer een uurtje. Desnoods idd uitbouwen, de auto in, en er een daguitstapje aan vast kknopen met mijn vrouwtje.
Maar moest ik het zelf kunnen, zou da ook tof zijn natuurlijk. Nig een kleine 8.500km te gaan dus ...

In B heb ik nog niemand gevonden die het kan. Verschillende Suzuki dealers afgegaan, ze kennen het probleem, maar geen van hen kan (wil) het doen -O-
 
Dat klinkt een beetje als Chinees voor mij :P
Dus als je dat tzt eens in detail zou kunnen uitleggen hoe dat moet ;)

In NL zou er een tuning bedrijfje zijn die de teller kan resetten voor 80€ als je er uitgebouwd mee langs gaat, klaar in ongeveer een uurtje. Desnoods idd uitbouwen, de auto in, en er een daguitstapje aan vast kknopen met mijn vrouwtje.
Maar moest ik het zelf kunnen, zou da ook tof zijn natuurlijk. Nig een kleine 8.500km te gaan dus ...

In B heb ik nog niemand gevonden die het kan. Verschillende Suzuki dealers afgegaan, ze kennen het probleem, maar geen van hen kan (wil) het doen -O-


Tjah, er zijn wel meerdere dubieuze plekken die een teller terug kunnen draaien, het is immers een bekend probleem in de tweedehands wereld.

€80 betalen zou ik zeker doen als iemand weet wat hij doet. Je moet er namelijk wel wat apparatuur voor hebben, wat software en de kennis en dan kan het door gebrek aan ervaring nog mis gaan...
 
Maar, het technische gedeelte voor zover ik het me kan herinneren, excuses als de termen en jargon niet helemaal kloppen...:

Je kilometerstand wordt weggeschreven op een EEPROM chip (op een printplaat in je dashboard).
Om je kilometerstand aan te passen moet je de juiste chip zien te vinden, van de printplaat afhalen (de-solderen), je aanpassingen maken en hem vervolgens terug solderen.

Het soldeer gedeelte kan ik best, printjes solderen is geen hogere wiskunde. Het gedeelte programmeren zou me ook best lukken denk ik... Ik heb alleen niet zo'n eeprom programmer. (kost ongeveer €20 bij onze favoriete Chinees...)

Als je zoekt op 93c46 (het type eeprom in onze motoren), eeprom programming en dergelijke kom je veel informatie tegen.



Lijkt me leuk om er een service van te maken voor mede forummers, maar het probleem is dat het moeilijk te testen is. Je komt er maar op één manier achter of je het goed doet, en dat is je dash open schroeven. En het is nog steeds wel 'rommelen met tellerstanden', ook al is het om een fabrieksfout te omzeilen.
 
Ik zou gewoon voor de originele maat gaan, de fabrikant heeft het niet voor niks zo bedacht denk ik dan. _O-


Ik kan je uit ervaring vertellen dat 150/70 meer dan prima rijdt! :t

Geloof ik direct! Ik vervang echter toch maar eerst de voorband. Vanmorgen besloten. Die heeft hier en daar de slijtage indicatoren al geraakt. De achterband is nog dik in orde. Dus nog even doorrijden en later moment de juiste maat eronder.

Wat de tellerafwijking betreft deel ik die ervaring niet. Ik rij altijd met 2 schermen, (1 Flitsmeister en 1 navigatie) beide met km/h aanduiding. Lopen onderling haast synchroon en 100 op de schermen is 97 op de teller. Ik gebruik een throttlelock en kan op vlakke weg invloed van m'n pols en daarmee snelheidsfluctuatie uitsluiten
 
Geloof ik direct! Ik vervang echter toch maar eerst de voorband. Vanmorgen besloten. Die heeft hier en daar de slijtage indicatoren al geraakt. De achterband is nog dik in orde. Dus nog even doorrijden en later moment de juiste maat eronder.

Wat de tellerafwijking betreft deel ik die ervaring niet. Ik rij altijd met 2 schermen, (1 Flitsmeister en 1 navigatie) beide met km/h aanduiding. Lopen onderling haast synchroon en 100 op de schermen is 97 op de teller. Ik gebruik een throttlelock en kan op vlakke weg invloed van m'n pols en daarmee snelheidsfluctuatie uitsluiten

Heb je een link/voorbeeld van die throttle lock? Heb ik ook wel oren naarO-).

Als hij goed rijdt, rijdt hij goed, maar ik ben te zijner tijd wel benieuwd naar je ervaring!
 
Maar, het technische gedeelte voor zover ik het me kan herinneren, excuses als de termen en jargon niet helemaal kloppen...:

Je kilometerstand wordt weggeschreven op een EEPROM chip (op een printplaat in je dashboard).
Om je kilometerstand aan te passen moet je de juiste chip zien te vinden, van de printplaat afhalen (de-solderen), je aanpassingen maken en hem vervolgens terug solderen.

Het soldeer gedeelte kan ik best, printjes solderen is geen hogere wiskunde. Het gedeelte programmeren zou me ook best lukken denk ik... Ik heb alleen niet zo'n eeprom programmer. (kost ongeveer €20 bij onze favoriete Chinees...)

Als je zoekt op 93c46 (het type eeprom in onze motoren), eeprom programming en dergelijke kom je veel informatie tegen.



Lijkt me leuk om er een service van te maken voor mede forummers, maar het probleem is dat het moeilijk te testen is. Je komt er maar op één manier achter of je het goed doet, en dat is je dash open schroeven. En het is nog steeds wel 'rommelen met tellerstanden', ook al is het om een fabrieksfout te omzeilen.

Wat grappig dat jullie het hier nu net over hebben. De GSX van mijn broer is bijna op de 99.999km grens. Ik was al voornemens om de EEPROM er af te solderen. Vaak heb je geen échte reader nodig maar kun je met een breadboardje de juiste pootjes aan je seriële poort koppelen en de km-stand herschrijven. Ik laat binnenkort mijn bevindingen weten!
 
Vandaag was ik bij pro motoren in Wateringen en kreeg ik het advies de moer van het achterwiel na het stellen van de ketting zo vast mogelijk te draaien. Dit moest niet met een moment sleutel maar gewoon zo hard draaien als ik kon. Nu heb ik dit gedaan maar betwijfel ik of dit wel de juiste manier is, weet iemand hoe vast ik de moer van het achterwiel moet draaien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan