Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Vandaag was ik bij pro motoren in Wateringen en kreeg ik het advies de moer van het achterwiel na het stellen van de ketting zo vast mogelijk te draaien. Dit moest niet met een moment sleutel maar gewoon zo hard draaien als ik kon. Nu heb ik dit gedaan maar betwijfel ik of dit wel de juiste manier is, weet iemand hoe vast ik de moer van het achterwiel moet draaien?

Met een momentsleutel is het beste. Uit mijn hoofd 65Nm, daar dat kan ook iets meer zijn.
Zelf doe ik het ook uit de losse pols, ik heb thuis normaal gezien geen momentsleutel. Met een normale lengte ratelt of een steek/ring sleutel betekent dat vaak wel 'zo hard als dat je kan'.
 
Vandaag was ik bij pro motoren in Wateringen en kreeg ik het advies de moer van het achterwiel na het stellen van de ketting zo vast mogelijk te draaien. Dit moest niet met een moment sleutel maar gewoon zo hard draaien als ik kon. Nu heb ik dit gedaan maar betwijfel ik of dit wel de juiste manier is, weet iemand hoe vast ik de moer van het achterwiel moet draaien?
1599829879691.png



Aanhaalmomenten zijn er niet voor niets dat is de technische maximale belasting van de schroefdraad voordat er vervorming optreed. Oftewel de technische juiste belasting van de verbinding. Geolied mag je hier 20% van af trekken. (100nm wordt dan 80 nm)
Bij de achteras mag je er vanuit gaan dat deze bestaat uit kwaliteit 10.9(grotere veerkracht in het materiaal.) Nu is dit een enkele draadverbinding maar bijvoorbeeld in de kop etc. kan uit de losse pols aandraaien ervoor zorgen dat er ongelijke "trekspanningen" ontstaan tussen de contactdelen met beste schade tot gevolg.

Achteras afhankelijk van de dikte en draadtype (normaal, fijn, extra fijn) ligt meestal om en nabij 100 n/m. Bij 100n/m is eveneens de kans op loslopen minimaal. Met een gewone steek ring sleutel of ratel is dat wel zo ongeveer de max die je kan bereiken. Heb je echter net als ik een extra lange ratel werkt de kracht maal arm door en kun je makkelijk 300 n/m halen.
Pak je de luchtsleutel haal je 500n/m of meer. Als het al niet knapt probeer het dan onderweg maar eens los te krijgen om wat voor reden ook.

Daarnaast is de achterbrug berekent op een zekere belasting evenals eventuele pasbussen. Je loopt serieus risico op vervorming als je ver overschrijd.


Al met al: Ik zou die beunhaas niet aan mijn motoren laten werken. Het kan best met de hand maar dan dien je er wel bij te vermelden max vast met normaal handgereedschap. Moment heeft echter altijd de voorkeur.
 
Ik heb een ratel van circa 40cm lengte gebruikt en zoals gezegd zo strak mogelijk gedraaid. Als ik het goed begrijp dus losdraaien en opnieuw vastzetten op 100nm?
 
Eigenlijk moet dit in het 'wat heb je aangeschaft' of 'bodemloze put' etc topic maar ik doe het liever hier ;)

Nieuwe buddyseat tas gekocht ter vervanging van de (lelijke) zijtassen. Past m'n systeemhelm in en rits kan slotje op. Ideaal. Hij is met een rits nog te vergroten tot 40 liter.
IMG_20200911_083529.jpg
 
Ik zag gisteren nog exact dezelfde gsx600f als ik zelf heb gehad rijden. Een rode 94er, dus die met de blauwe wielen. Hij zag er als nieuw uit en helemaal origineel 👍🏻
Heeft iemand hier die uitvoering nog? Tijdloos model!
 
Dan zit ie echt veel te vast als je ‘m volle mep aanbeert.
Gisteren het werkplaats boek erbij gepakt en inderdaad, hij moest vastgezet worden met 65nm.
Geen idee net hoeveel ik hem heb vastgezet, maar dit zal eerder ver boven de 100nm zijn geweest.
Heb alles met moeite los gekregen en opnieuw vastgezet met de momentsleutel. Daar ik bij Pro Motor Motoren in Wateringen al 15 euro moest betalen voor een uitlaatklem was ik al niet meer van plan er naartoe te gaan, na dit gezeur al helemaal niet meer.
 
Mooie foto 😎
Kijk uit voor de gladde laag die nog om de band zit. Bijna alle merken hebben deze laag nog. De eerste honderd kilometer beetje voorzichtig en geleidelijk iets meer gaan afschuinen. Niet direct plat door de bocht. 😎
Je zult de eerste en ook de laatste niet zijn die met nieuwe rubbers onderuit gaat.
mooie motor :t
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Mooie foto 😎
Kijk uit voor de gladde laag die nog om de band zit. Bijna alle merken hebben deze laag nog. De eerste honderd kilometer beetje voorzichtig en geleidelijk iets meer gaan afschuinen. Niet direct plat door de bocht. 😎
Je zult de eerste en ook de laatste niet zijn die met nieuwe rubbers onderuit gaat.
mooie motor :t
Thanks. Ben me bewust van het rustig aan doen met nieuwe bandjes, maar ik denk dat er in mijn rijstijl geen verschil zit tussen normaal en nu rustig aan 😄Plat door de bocht komt bij in ieder geval niet voor, haha.

Wel grappig als ineens je vrouw en zoontje naast je staan bij het stoplicht😂 gelukkig had ik net m'n vriendin al afgezet.. geintje
400011900906_481739.jpg
 
Eigenlijk moet dit in het 'wat heb je aangeschaft' of 'bodemloze put' etc topic maar ik doe het liever hier ;)

Nieuwe buddyseat tas gekocht ter vervanging van de (lelijke) zijtassen. Past m'n systeemhelm in en rits kan slotje op. Ideaal. Hij is met een rits nog te vergroten tot 40 liter.
Bekijk bijlage 1542148


Welke banden heb je gekozen?

En leuk om te horen dat het blijkbaar toch veel verschil maakt. Goede keuze dus!
 
Welke banden heb je gekozen?

En leuk om te horen dat het blijkbaar toch veel verschil maakt. Goede keuze dus!
De Michelin Pilot Road 4. De oude achterband, een Continental Contimotion, was al flink afgevlakt maar qua profiel nog voldoende. Nu alles weer mooi rond is gaat het zoveel soepeler, bijvoorbeeld het tot stilstand komen bij een stoplicht is ineens een aangename ervaring, haha. Eerst kantelde hij een beetje over de randjes van het vlakke loopvlak heen.

Overigens zag ik geen noemenswaardig verschil in toerental met deze 150/70 t.o.v. de 160/60 die eronder zat. Was hier eerder aangestipt als mogelijk gevolg van de andere maat, dus extra op gelet.
 
Prachtige motor, en een al even prachtige helm! 😍

Hoe zou dat toch komen dat ik die helm prachtig vind ... :+

Btw: ben jij er tevreden van? Ik in ieder geval wel :t
Haha heb jij dezelfde helm?😃 Ik ben er ontzettend tevreden mee. Ook met de kleurstelling. In gebruik is het top dat 'open' het helder vizier nog naar beneden kan. Een traditionele systeemhelm bied dat niet.
Dicht vind ik het blikveld erg ruim. Nooit voelt het opgesloten, wat ik met m'n oude Shoei integraal wel altijd had. Het is niet de stilste helm maar rij eigenlijk altijd met dopjes in, dat scheelt al veel.
 
Haha heb jij dezelfde helm?😃
:Y
Zelfde kleurstelling zelfs!
Ik had liever de overwegend fluogele versie gehad, maar die heeft een volledig zwart kinstuk, lijkt daardoor of er een verkeerd kinstuk in gezet is, dus daarom toch maar voor deze kleurstelling gegaan.
Uiteindelijk ben ik ook wel tevreden over de kleur. En heel toevallig, iets later kocht ik een nieuwe motorjas, en die past er echt heel goed bij, ondanks ik daar niet de intentie toe had 😂
Echt passende gelijkenis zwart/grijs/geel :t
20200912_183129.jpg

20200912_183106.jpg


Ik had de foto's eerst genomen zonder mijn garagepoort te openenen waardoor de flash afging, ik wist niet dat mijn jas zo goed reflecteerde! :o
20200912_183020.jpg

20200912_183042.jpg

Al vind ik de reflectie een beetje onlogisch verdeeld. Wel op de voorkant van de mouwen, maar niet op de achterkant. En ook een beduidend grotere oppervlakte vooraan.
Ik begin te gaan denken dat mijn jas zichtbaarder is dan mijn achterlichten 🤪

Ik ben er ontzettend tevreden mee. Ook met de kleurstelling. In gebruik is het top dat 'open' het helder vizier nog naar beneden kan. Een traditionele systeemhelm bied dat niet.
Dicht vind ik het blikveld erg ruim. Nooit voelt het opgesloten, wat ik met m'n oude Shoei integraal wel altijd had. Het is niet de stilste helm maar rij eigenlijk altijd met dopjes in, dat scheelt al veel.
Met een systeemhelm mag je ook niet in open modus rijden, tenzij die daar specifiek op gekeurd is, en maar weinig van die helmen zijn dat. Zelfs lang geleden mijn dure Shubert C3 had die keuring niet.
Ik vind de LS2 helm gewoon erg comfortabel, na 1,5 jaar en ongeveer 50.000km in gebruik zit de binnenbekleding nog steeds vrij goed. Alleen de beschermstukjes op het kin bandje moet ik eens vernieuwen, alsook de pinlock. Idd niet de stilste, maar er zijn er die veel minder stil zijn, en ook ik gebruik ALTIJD oordopjes, zelfs voor korte afstanden.
Zicht rondom is idd voldoende.
Als het ook maar een beetje warm is, gaat die bij mij sowieso in "jet-helm-modus", behalve op de snelweg.
Ik stond eerst sceptisch tegenover de matte kleur, maar ook daar erg tevreden over. Ik was bang dat dat moeilijk te onderhouden was, maar integendeel, na 1,5 jaar denken sommige collega's dat het een nieuwe helm is :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
:Y
Zelfde kleurstelling zelfs!
Ik had liever de overwegend fluogele versie gehad, maar die heeft een volledig zwart kinstuk, lijkt daardoor of er een verkeerd kinstuk in gezet is, dus daarom toch maar voor deze kleurstelling gegaan.
Uiteindelijk ben ik ook wel tevreden over de kleur. En heel toevallig, iets later kocht ik een nieuwe motorjas, en die past er echt heel goed bij, ondanks ik daar niet de intentie toe had 😂
Echt passende gelijkenis zwart/grijs/geel :t
Bekijk bijlage 1542489
Bekijk bijlage 1542490

Ik had de foto's eerst genomen zonder mijn garagepoort te openenen waardoor de flash afging, ik wist niet dat mijn jas zo goed reflecteerde! :o
Bekijk bijlage 1542491
Bekijk bijlage 1542492
Al vind ik de reflectie een beetje onlogisch verdeeld. Wel op de voorkant van de mouwen, maar niet op de achterkant. En ook een beduidend grotere oppervlakte vooraan.
Ik begin te gaan denken dat mijn jas zichtbaarder is dan mijn achterlichten 🤪


Met een systeemhelm mag je ook niet in open modus rijden, tenzij die daar specifiek op gekeurd is, en maar weinig van die helmen zijn dat. Zelfs lang geleden mijn dure Shubert C3 had die keuring niet.
Ik vind de LS2 helm gewoon erg comfortabel, na 1,5 jaar en ongeveer 50.000km in gebruik zit de binnenbekleding nog steeds vrij goed. Alleen de beschermstukjes op het kin bandje moet ik eens vernieuwen, alsook de pinlock. Idd niet de stilste, maar er zijn er die veel minder stil zijn, en ook ik gebruik ALTIJD oordopjes, zelfs voor korte afstanden.
Zicht rondom is idd voldoende.
Als het ook maar een beetje warm is, gaat die bij mij sowieso in "jet-helm-modus", behalve op de snelweg.
Ik stond eerst sceptisch tegenover de matte kleur, maar ook daar erg tevreden over. Ik was bang dat dat moeilijk te onderhouden was, maar integendeel, na 1,5 jaar denken sommige collega's dat het een nieuwe helm is :P
Ik had precies dezelfde afweging gemaakt haha! Evenzo met de chroomkleurige variant, die heeft ook een matzwart kinstuk.

Mooie jas ook en bijzonder zo met die reflectie stukken
 
Ik ben op zoek baar een nieuwe betrouwbare motor, nadat ik een kat in een zak heb gekocht in de vorm van een kawasaki zxr400.

Hoe betrouwbaar is een suzuki gsx600f?
Zijn er bekende gebreken?

Hoor graag van jullie!
 
Ik ben op zoek baar een nieuwe betrouwbare motor, nadat ik een kat in een zak heb gekocht in de vorm van een kawasaki zxr400.

Hoe betrouwbaar is een suzuki gsx600f?
Zijn er bekende gebreken?

Hoor graag van jullie!
@DKP kan je hier denk ik het meest over vertellen.

Ik heb 2 GSX'en, beide het 1998-2006 model.
De GSX600f heeft een oliegekoeld blok dat (in mijn ervaring) vrij bullet-proof is.
Als ze een tijdje stil hebben gestaan moeten de carburateurs (vaak) gereinigd worden, kan je prima zelf met cleaner en een compressor.
Ook valse lucht is geen onbekend fenomeen bij deze motor. Er is een keer een modificatie voor geweest, waarmee het goed op te lossen is.
Als je motor valse lucht trekt (blijft in toeren hangen bij gas los) is het vaak een kwestie van de inlaatrubbers vervangen.
Het oude model schijnt nogal last te hebben van roestende uitlaatpijpen. Zelf nooit gemerkt.

Enige echte probleem dat ik er mee gehad heb was een kapotte startmotor van het 750 model, maar goed, dat mag wel na 98k kilometers vind ik.
Je duwt hem met 2x steppen aan.
Op de 600 was de gaskleppositiesensor kapot toen ik hem kocht. Ook zeer eenvoudig op te lossen. Overigens reed 'ie zonder die sensor ook prima 😂

Om je vraag kort te beantwoorden; ja, ik denk zeker dat de GSX 600f een betrouwbare fiets is.
Feit dat ik er eentje heb met bijna een ton op de teller bevestigd dat verhaal wel.
 
@DKP kan je hier denk ik het meest over vertellen.

Ik heb 2 GSX'en, beide het 1998-2006 model.
De GSX600f heeft een oliegekoeld blok dat (in mijn ervaring) vrij bullet-proof is.
Als ze een tijdje stil hebben gestaan moeten de carburateurs (vaak) gereinigd worden, kan je prima zelf met cleaner en een compressor.
Ook valse lucht is geen onbekend fenomeen bij deze motor. Er is een keer een modificatie voor geweest, waarmee het goed op te lossen is.
Als je motor valse lucht trekt (blijft in toeren hangen bij gas los) is het vaak een kwestie van de inlaatrubbers vervangen.
Het oude model schijnt nogal last te hebben van roestende uitlaatpijpen. Zelf nooit gemerkt.

Enige echte probleem dat ik er mee gehad heb was een kapotte startmotor van het 750 model, maar goed, dat mag wel na 98k kilometers vind ik.
Je duwt hem met 2x steppen aan.
Op de 600 was de gaskleppositiesensor kapot toen ik hem kocht. Ook zeer eenvoudig op te lossen. Overigens reed 'ie zonder die sensor ook prima 😂

Om je vraag kort te beantwoorden; ja, ik denk zeker dat de GSX 600f een betrouwbare fiets is.
Feit dat ik er eentje heb met bijna een ton op de teller bevestigd dat verhaal wel.
Super bedankt vent! Eerst ff die zxr400 de deur uit en dan nog ff goed dingen overwegen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Er staat op marktplaats trouwens een mooie rode te koop met erg weinig km'ters maar dst vind ik een beetje opmerkelijk dat het er minder dan 5.000 zijn.
Is bovendien 35kw versie(ik heb namelijk een a2rijbewijs) wat vind jij daarvan @Tice ?
 
Er staat op marktplaats trouwens een mooie rode te koop met erg weinig km'ters maar dst vind ik een beetje opmerkelijk dat het er minder dan 5.000 zijn.
Is bovendien 35kw versie(ik heb namelijk een a2rijbewijs) wat vind jij daarvan @Tice ?

Hmm. Zijn wel heel weinig kilometers natuurlijk. Zou al beginnen met vragen hoe dat komt aan de eigenaar.
Ook even kijken hoe de rest er uit ziet, zijn de stepjes gesleten, staat van de handvatten e.d.
5000 km en kaalgesleten handvatten vind ik bijvoorbeeld zeer verdacht, haha.
Heb je een marktplaats linkje ?
 

Ik zou wel kritische vragen gaan stellen...
Motor is 19 jaar oud met 3800 km op de teller. Is gemiddeld 200Km per jaar.
1x tanken dus :)

Volgens het RDW is 'ie nu bij zijn 3de baasje.
Ik zou toch eens beginnen met vragen naar de onderhoudshistorie.
Als de bonnen aanwezig zijn en de kilometerstand oploopt spreekt dat wel voor dit verhaal.
De aanbieder heeft 'um sinds 25-04-2015 in zijn bezit, dus iets historie over de afgelopen 5 jaar mag je wel verwachten.
 
Ik zou wel kritische vragen gaan stellen...
Motor is 19 jaar oud met 3800 km op de teller. Is gemiddeld 200Km per jaar.
1x tanken dus :)

Volgens het RDW is 'ie nu bij zijn 3de baasje.
Ik zou toch eens beginnen met vragen naar de onderhoudshistorie.
Als de bonnen aanwezig zijn en de kilometerstand oploopt spreekt dat wel voor dit verhaal.
De aanbieder heeft 'um sinds 25-04-2015 in zijn bezit, dus iets historie over de afgelopen 5 jaar mag je wel verwachten.
Het klinkt allemaal wel raar zo, maar als ik er heen ga ga ik die vragen zeker stellen. Bedankt maat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Terug
Bovenaan Onderaan