Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Heb je een nieuwe kabel geplaatst?
Die rekken natuurlijk een beetje he. Dus is het normaal dat je na een bepaalde tijd een beetje moet bijstellen.

Koppeling vervangen?
Dat lijkt mij de laatste optie. Hoeveel km's heeft ze?
Mijn blauwe heeft nu ruim 142.000km, en nog steeds de af-fabrieks koppeling, en dat terwijl ik bij het opschakelen meestal niet eens ontkoppel :P
Wel om vanuit neutraal naar 1ste te gaan, maar vanaf dan ga ik door tot 6de, meestal zonder te ontkoppelen.
Bedankt voor de reacties, dan zal de koppeling voorlopig nog goed zijn denk ik. Motor heeft nou pas 45.000km gelopen.
Afgelopen zaterdag een beetje aan het sleutelen geraakt. Nadat ik van mijn dagelijkse auto de motorolie had gedaan, wilde ik de versnellingsbakolie doen. Bij het eronder kruipen zag ik direct dat 1 aandrijfashoes gescheurd was, dus de as maar meteen uitgebouwd. Daarna aan de auto van een vriend van mij voren en achteren nieuwe remschijven en remblokken. Daarna de condensor bij zijn auto vervangen.

Vervolgens begonnen aan de Suzie. Kap eraf links. Koppelingskabel boven en onder helemaal ingedraaid (slap gezet), daarna dat "clutch release mechanism" bijgesteld. Vervolgens alleen met de onderkant de vrije speling afgesteld. Nu koppelt hij weer perfect. Even in de gaten houden qua uitrekken natuurlijk. Ik denk dat ik met de nieuwe koppelingskabel nou zo'n 1500km heb gereden.

Gisteren een zwembad opgezet voor de komende warmte :}*D
 
@DKP ik weet niet hoe het met jouw Roadsmarts zit, ik heb die van mij gisteren voor 'op' verklaard.
Qua profiel zaten ze al bijna aan de slijtnokken dus ik dacht stiekem al dat een rondje 'smeren' door de Ardennen en Luxemburg het einde zou zijn. En hoe.

Mijn motor rijdt voor geen meter meer. Hij trilt, schudt en houdt geen lijn meer vast. Voordat ik ook maar ergens anders naar ga kijken, eerst eens nieuwe banden. Deze set heeft er zo'n 15.000km op zitten, wat ik absoluut geen slechte score vind, en tot voor kort reden ze ook prima. De laatste 5000km snelweg rijden heeft ze de nek om gedaan denk ik.

Dat het nu zo beroerd rijdt? Tjah, gisteren heerlijk wezen sturen, en nu zijn ze echt verschrikkelijk gecupt. Op zich prima, de banden zijn op qua profiel en rijden, en voor en achter op zich allebei tegelijk.
die zien er inderdaad flink gecupt uit. Nou staan bepaalde banden daar wel bekend om, maar ik weet niet of de roadsmarts daar 1 van is. Ik weet dat michelin daar ook wel eens last van heeft bij bepaalde types. Wat voor bandenspanning rijd je mee? ik houd tegenwoordig logischerwijs niet meer de voorgeschreven spanning van Suzuki aan, maar de voorgeschreven spanning van in mijn geval Bridgestone. 2.5voor 2.9achter.
 
die zien er inderdaad flink gecupt uit. Nou staan bepaalde banden daar wel bekend om, maar ik weet niet of de roadsmarts daar 1 van is. Ik weet dat michelin daar ook wel eens last van heeft bij bepaalde types. Wat voor bandenspanning rijd je mee? ik houd tegenwoordig logischerwijs niet meer de voorgeschreven spanning van Suzuki aan, maar de voorgeschreven spanning van in mijn geval Bridgestone. 2.5voor 2.9achter.

Op zich staat de RS3 er wel bekend om, vooral op de voorband, maar ook op de achterband lees je er wel over.

Ik rijd ook met 2,5/2,9, zoals voorgeschreven door Dunlop. Op zich, 15.000km met een set banden vind ik best acceptabel. Wat DKP doet met z'n motor snap ik nog steeds niet, bij hem gaat alles drie keer langer mee dan bij mij en verbruikt z'n motor maar de helft. Maar goed, ik ben ook niet heel zachtzinnig voor de GSX.

M'n oude bridgestones waren overigens ook goed gecupt toen ze er af gingen. Het hoort er bij zullen we maar denken.
 
Op zich staat de RS3 er wel bekend om, vooral op de voorband, maar ook op de achterband lees je er wel over.

Ik rijd ook met 2,5/2,9, zoals voorgeschreven door Dunlop. Op zich, 15.000km met een set banden vind ik best acceptabel. Wat DKP doet met z'n motor snap ik nog steeds niet, bij hem gaat alles drie keer langer mee dan bij mij en verbruikt z'n motor maar de helft. Maar goed, ik ben ook niet heel zachtzinnig voor de GSX.

M'n oude bridgestones waren overigens ook goed gecupt toen ze er af gingen. Het hoort er bij zullen we maar denken.
Ik haal ook ongeveer die kilometers met een setje banden. Normaal zelfs minder. rond de 10000km met een setje banden. Voren gaat meestal langer mee. Ook benzineverbruik zit ik meestal rond de 1:20
 
Ok... ben weer bezig. _O-

Even voor de documentatie, en eventueel iemand die me het kan vertellen?

Ik heb mijn achterwiel er uit gehaald om een nieuwe band (roadsmart 4) om te laten leggen. Daarbij viel me op dat er een beetje speling op m'n achterbrug zat. Ongeveer een millimetertje, je voelde hem net 'tikken' als je hem aan het eind vast pakte.

Nu staat m'n motor er dus zo bij:
1658865441500.png


Lagers van het linksysteem en achterbrug staan inmiddels gortdroog.
Tijd om te gaan smeren dus!

En onderzoeken hoe duur lagers zijn... want waarschijnlijk 57.000km oud.

Even snel op CMSNL kijken, gemiddeld €20 per lager, acht benodigd.
Oef. Doet pijn.

Maar goed, Suzuki maakt geen lagers, andere bedrijven doen dat. Dat ik een beetje poetsen, schoonmaken, kijken, lezen.. Jahoor, Koyo lagers zitten er in. Op internet weinig van te vinden, máár ik heb wel alternatieven in NTN gevonden voor vier van de acht lagers. Het probleem is één obscure maat, en m'n gevoel zegt me dat ik die zonder problemen kan vervangen door iets bredere. Oja, als het past, totaal ongeveer €45 voor de acht lagers. Bij CMS koop je er daar nog geen drie voor.

Het boodschappenlijstje:
Lagers achterbrug (2 stuks): NTN 7E-HMK2230
Lager ophanging linksysteem (1 stuk): NTN HMK2030
Lager schokbreker - linksysteem (1 stuk): NTN 7E-HMK1725CT

En dan dus het probleemkindje.. De lagers voor de dogbones (twee op achterbrug, twee op linksysteem). Volgens de OEM specs zijn het Koyo BKM2024JAU lagers. Deze zijn 20x27x23,5mm. Ik kan online alleen 20x27x25 (NTN HKM2025) lagers makkelijk vinden (ook schappelijk geprijsd, anders kan ik net zo goed OEM bestellen)


Wat te doen, wat te doen...
Ik denk dat ik alles gewoon goed schoonmaak, smeer en monteer en dan kijken wat er nog over is van de speling. Het zou met niet verbazen als het dan al weg is en dan kan ik even verder zoeken naar die afwijkende lagers en eventueel een volgende beurt meepakken.
 
En weer in elkaar.
Speling is nagenoeg weg, onder de noemer, voel ik speling of wiegelt hij op de middenbok. Goed genoeg voor nu. Hij lijkt iets soepeler door z'n veerweg te gaan, maar of dat echt zo is of dat het tussen m'n oren zit? _O-

Het was in ieder geval wel nodig, kwaad kan vers vet natuurlijk nooit.

Vers bandje er onder, van het weekend maar even inrijden.

DSC_3336.JPG

DSC_3337.JPG
 
die lagers, en eigenlijk heel dat ophangsysteem kan idd best wat aandacht gebruiken bij een GSX F, en zeker als je door weer en wind rijd. Want ondaks dat "flapje" komt daar toch wel veel water (en zout) op terecht.

Tjah, volgens mij absoluut niet meer dan andere motoren. Het is gewoon zo'n ondergeschoven kindje, wordt altijd overgeslagen, is arbeidsintensief dus duur dus laat maar. Net als vering service bijvoorbeeld.

En er zit nu alleen een nieuwe achterband op, over een maandje of twee (eerst heb ik vakantie, daarna m'n bandenboer) komt er ook een nieuwe voorband. Qua profiel waren ze beiden nog niet helemaal op, dus ik denk dat ik het wel red.
 
Ik heb er 1 in de aanbieding te koop dus had hem gekocht om wat lichters te gaan rijden maar na 30 km kwam ik er achter NEE dat is niet mijn type motor pijn in polsen en zit tegen me schouders aan te kijken :) maar rijd prima en goed zelf .

motor olie + filter + accu +bougies alles nieuw 1 probleem daar ben mee bezig geweest ik!! kan het niet vinden start niet via de start knop maar wel via het start relais . iemand interesse :t
 

Bijlagen

  • IMG_20220419_142349.jpg
    IMG_20220419_142349.jpg
    634,9 KB · Weergaven: 20
  • IMG_20220421_201825.jpg
    IMG_20220421_201825.jpg
    177,8 KB · Weergaven: 21
1 probleem daar ben mee bezig geweest ik!! kan het niet vinden start niet via de start knop maar wel via het start relais
Kan simpel zijn, bijvoorbeeld gewoon een slecht contact in de startknop, of het keppelingshendel.

Ik had een tijd geleden ook startproblemen.
Intussen (toen ik nog reed :') ), ben ik erachter gekomen dat het aan het contactje van het koppelingshendel komt.

Als ik die volledig introk, geen reactie op de starter. Startknop en aansluiting ervan al gecheckt, vond ik niks aan. Ik vond het vooral raar dat ik alleen startproblemen heb aan het begin van een rit, en niet wanneer ik bij een stop aan een verkeerslicht wil herstarten.
Ja, ik leg mijn motor bij een verkeerslicht stil áls ik die streek ken, en/of de lichten van de dwarsrichting kan zien. Dat doe ik door bij het stoppen in 1ste te svhakelen, dodemansknop effe omschakelen, en dan de startknop ingedrukt houden. Bij groen, ontkoppeling intrekken, de motor start, en weg ben ik. Gaat altijd goed.

Daarom dacht ik eens, op een andere ochtend, toen de motor niet startte, wat te "spelen" met dat koppelingshendel, en ja hoor, ze startte!

Toen een wat doorgedrevener test;
Koppeling volledig intrekken, startknop indrukken ... niets ...
Terwijl ik de startknop ingedrukt hield, het koppelingshendel kortstondig lichtjes lissen en meteen weer intrekken. Startmotor slaat aan, en meteen weer af, dit meerdere malen geprobeerd. Toen bleek inderdaad dat er iets loos is aan/met dat contactje. Dus, koppelingshendel volledig ingetrokken, geen contact, iets lossen, zelfs maar een milimetertje of zo, en het werkt wel.

Hoe dat komr? Geen idee.
Van zodra ik weer mag en kan rijden, houd ik het in de gaten. Als het erger wordt, doe ik er iets aan, wordt het niet erger, werkt het zo ook wel :P
 
Hallo, is er op dit forum iemand die veel verstand heeft van de carburateurs van een Suuz gsx750F (1992)? Ik heb pasgeleden eentje aangeschaft als winterproject. Hij loopt erg slecht. Bij gasgeven lijkt het of de motor stikt bij 3000 toeren begint hij te stotteren en soms lukt het om boven de 3000 toeren uit te komen. Ik heb de carbs ultrasoon laten reinigen maar dit heeft het probleem niet opgelost. Wel loopt hij nu goed stationair, en start goed. De bougies, brandstofleidingen en luchtfilter zijn vervangen. Onderstaand is een filmpje hoe mn suuz reageert op vol gas. Er komt ook een nevel benzine uit aan de luchtinlaatkant bij het gasgeven. En horen de gasschuiven zo op en neer te gaan? Wie herkent dit probleem of kan mij vertellen waar dit aan ligt?

Youtube link waar het probleem te horen/zien is
 
De gasschuiven worden vacuum gestuurd (CV carburateurs), dus die reageren niet per sé heel raar.

Exacte oorzaak durf ik niet te zeggen, maar is alles ook goed gezet? Als in, sproeiers gechecked op maat, gasnaalden niet versleten, vlotterhoogte goed afgesteld?
 
De gasschuiven worden vacuum gestuurd (CV carburateurs), dus die reageren niet per sé heel raar.

Exacte oorzaak durf ik niet te zeggen, maar is alles ook goed gezet? Als in, sproeiers gechecked op maat, gasnaalden niet versleten, vlotterhoogte goed afgesteld?

Ik had de carburateurs weggebracht met het verzoek om ze te reinigen en te reviseren. Of dit daadwerkelijk gebeurd is natuurlijk de vraag. Het was trouwens wel een gerenommeerd bedrijf die dit heeft uitgevoerd. Wat zou het resultaat zijn als de sproeiers, gasnaaldbuizen en vlotterhoogte NIET zijn afgesteld of niet goed zijn?
 
Laatst bewerkt:
hoi ik heb veel gesukkeld met die carburateurs en vervuiling door lang stilstaan is vaak de oorzaak Zijn alle o ringen vervangen? is de vlotterhoogte juist ?zijn de membranen niet lek? hoe zijn de de rubbers tussen carburateurs en cilinders?ik heb eerst een gedeeltelijke revisie gedaan alleen wat o ringen en de motor bleef beroerd lopen kreeg te rijk mengsel verbruik 1op 14,5 uiteindelijk een uitgebreid revisieset gekocht op ebay en loopt ie perfect m.vr.gr Paul
 
hoi ik heb veel gesukkeld met die carburateurs en vervuiling door lang stilstaan is vaak de oorzaak Zijn alle o ringen vervangen? is de vlotterhoogte juist ?zijn de membranen niet lek? hoe zijn de de rubbers tussen carburateurs en cilinders?ik heb eerst een gedeeltelijke revisie gedaan alleen wat o ringen en de motor bleef beroerd lopen kreeg te rijk mengsel verbruik 1op 14,5 uiteindelijk een uitgebreid revisieset gekocht op ebay en loopt ie perfect m.vr.gr Paul

Hallo, dank je voor je reactie. Het rijtje afgaand:
O-ringen durf ik niet zeker te zeggen.
Vlotterhoogte volgens de revisieman wel
De membranen heb ik (op het oog) gechecked, die lijken mij in orde
De inlaatrubbers zijn goed. Ik heb dat testje gedaan met remreiniger op de inlaatrubbers te spuiten. Dit maakte geen verschil
Het voorstel van het "revisiebedrijf" is nu om de hele motor daar neer te zetten zodat zij kunnen kijken wat er mis is.

Word vervolgt...
 
Een vraag ook over carburateurs.
Mijn GSX600F (uit 1995) wil niet lekker lopen op zijn carbs. Deze hebben al 2 x in de ultrasoon mogen badderen. De interne rubbertjes zijn vervangen (revisiesetjes gemonteerd). De sproeiers zijn allemaal open (goed te zien tegen het licht in). Ook ondertussen de test gedaan met remmenreiniger op de aansluitrubbers tussen carbs en cylinderkop (geeft geen effect op het draaien van de motor).

Mijn vermoeden is dat er ergens in de carbs wat dicht zit, wat via de ultrasoon niet te verwijderen is. De vraag is dus heeft iemand een set carburateurs liggen voor een 1994 of 1995 GSX600F (hoeft niet gratis).

Alvast hartelijk dank, Wim
 
de hoofd sproeiers uit de revisie set zijn nu 105 i.p.v. 110 die ervoor de revisie in zaten ook gasnaalden en mengbuizen zijn nu vervangen en deze samen maken denk ik het grote verschil
 
Een vraag ook over carburateurs.
Mijn GSX600F (uit 1995) wil niet lekker lopen op zijn carbs. Deze hebben al 2 x in de ultrasoon mogen badderen. De interne rubbertjes zijn vervangen (revisiesetjes gemonteerd). De sproeiers zijn allemaal open (goed te zien tegen het licht in). Ook ondertussen de test gedaan met remmenreiniger op de aansluitrubbers tussen carbs en cylinderkop (geeft geen effect op het draaien van de motor).

Mijn vermoeden is dat er ergens in de carbs wat dicht zit, wat via de ultrasoon niet te verwijderen is. De vraag is dus heeft iemand een set carburateurs liggen voor een 1994 of 1995 GSX600F (hoeft niet gratis).

Alvast hartelijk dank, Wim
Er staan 4 advertenties op marktplaats

 
Terug
Bovenaan Onderaan