Hallo hier ... ik ben wegens wat omstandigheden niet meer zo actief op MF, maar volg nog wel.
Eerst en vooral,
WELKOM aan de nieuwelingen in dit topic!
Op de vraag naar goede raad en tips kom ik later nog terug.
Ik heb zelf weer wat zot gedaan.
Maar alvorens daar over uit te wijden, ga ik het over mijn laatste onderhoud hebben, nu iets meer dan 2.000km terug (60.000km onderhoud).
Olie, oliefilter, benzinefilter, bougies*, en voorband vervangen.
Kleppen gesteld.
Remmen onderhoud (pistons en zwevers gesmeerd, lopen niet meer aan nu).
Autonome "dachcamera" met voor- en achterlens gemonteerd. Niet ontevreden van, maar ook niet echt heel tevreden. Maar ach, het is best leuk, en kan indien nodig, wel als bewijsmateriaal dienen.
Ketting en tandwielen had ik ook klaar liggen, maar was verbazingwekkend toch nog niet nodig. Zal wellicht op 65.000km gebeuren.
Geplande ombouw naar dubbele symetrische koplamp is ook nog niet gebeurt, kom ik verder nog op terug.
Ik wilde ook mijn GIVI wingrack van drie GSXF'en geleden plaatsen, maar er zit dus WÉL verschil in de facelift na 2003, dus de passtukken passen niet, daar zijn aanpassingen voor nodig die ik niet zelf kan. Moet eens een metaalbewerker in de buurt opzoeken om te zien wat mogelijk is, en wat het dan zou kosten ...
* de bougies heb ik dit keer vervangen door iridiums, (origineel is NGK CR9EK, nu NGK CR9EIX), om ze 40.000km te kunnen laten zitten (ipv de bij mij gebruikelijke 20.000km). Maar ik heb de indruk dat de ontsteking iets te vroeg gebeurt, namelijk als de pistons nog niet op hun ideale punt zitten (dus nog niet ver genoeg boven hun BDP heen). Mijn motor draait iig minder zuiver, en verbruikt meer, ik haal nu nog maar met moeite 550km per tank, waar dat tegenwoordig tussen 570 en 585 km lag. (1 keer gepiekt op 600km!)
Iemand die kennis heeft van bougies en ontsteking, en mijn gedacht van de te vroege ontsteking kan bevestigen of weerleggen? Indien ik juist ben, is het vergroten van de elektrode afstand (met maar 0,05mm om te beginnen) een oplossing zodat ze net iets later ontsteken?
Maar goed, 550km is nog veel in principe ...
(kl*te verbruiks obsessie ook ... )
Ik heb er al wel aan zitten denken om even mijn oude bougies er terug in te steken om zo te testen of de motor dan wel weer fijner draait en minder verbruikt.
De koplamp dus ... buiten nog een hoop andere prulletjes van AliExpres, heb ik dus nog steeds die
bi-projectors liggen, en de
duo-color LED's om daarin te gebruiken, en een goed idee om die dit keer stevig te monteren. Het is er echter nog steeds niet van gekomen, ondanks ik wel mijn extra koplamp al uit elkaar heb liggen, en er zelfs de reflectors helemaal uitgehaald heb, zodat ik er mij eens mee bezig zou kunnen houden. Echter ... heb ik mij, na mijn te veel bestelgedoe op AliExpress, nu ook weer niet kunnen inhouden, en een volledige, doch relatief zwaar beschadigde volledige koplamp uit Engeland te bestellen
Volgende is dus onderweg naar België:
Nou, waarom? Zou je je kunnen afragen? Het viel mij op dat dit geen Britse koplamp is, want in Engeland gebruiken ze hetzelfde systeem als bij ons, namelijk een H7 als dimlicht (maar dan in RHD), en een H1 als grootlicht. Deze heeft 2 H4 lampen, wat dus maakt dat het een koplamp van een USA versie is.
(Daar heet de GSX F van model 1998-2006 "KATANA" ipv GSX F zoals bij ons, wat er wel eens voor zorgt dat ze hier over een "GSX F KATANA" spreken ...)
Maar zoals ik al zei, zwaar beschadigd, 2 montagepunten zijn afgebroken (typische beschadiging bij deze koplampen, en waar ze bij deze op amateuristisch wijze fijne lange bouten ingeschroefd hebben), en zware krassen op het front bij de rechter koplamp. Ik moet gelukkig natuurlijk alleen maar de spiegels hebben, die zou ik dan gewoon in mijn huidige koplamp steken, en dan steek ik er gewoon 2 H4 lampen in, en heb ik eindelijk die dubbele en symetrische koplamp waarvan ik droom! Zonder te veel gepruts met projectors en dergelijke ...
Máár! Wat als ze in Engeland toch bij bepaalde jaren de H4 versie gebruikte, dan zit ik met een verkeerde lichtbundel ... en daar dacht ik pas aan ná de bestelling.
Ach ... geen probleem, dan denk ik eraan om zulke
LED miniprojectors te bestellen (yep, alweer wat bij Ome Ali bestellen
). Voor het dimlicht dient die miniprojector, voor het grootlicht maken ze echter gebruik van de originele reflector, dus in dat geval maakt het niet uit of het RHD of LHD reflectors zijn.
Alleen ... die LED's die ik heb liggen voor mijn projectors, kan je tijdens het rijden omswitchen van wit naar geel, bij de miniprojectors heb ik nog geen "duo-color-versie" gevonden, en koop je ze dus ofwel in het wit of in het geel. Maar ik heb namelijk een voorliefde voor gele koplampen (liefhebber Franse old timers), maar om er dagelijks mee te rijden weet ik niet, en dat omswitchbare leek me zo "cool" en dus een ideale oplossing (lees: verleidelijk gadget). ..... pffff ..... keuzestress
Maar, als die miniprojectortjes effectief het lichtbeeld geven als in dat filmpje, wat ik wel enigszins geloof (mijn huidige peojectors geven ook het fenomenale lichtbeeld als verwacht), zit het sowieso goed, ongeacht of ik nu wit of geel neem!
Verder heb ik dus nog wat "gepruld" aan de motor. Links onderaan mijn dachboard een
dubbele USB QC 3.0 charger met batterijspanningsweergave (wat weer onnodig is, maar toch leuk) gemonteerd,
blauwe reflecterende wielstripping , en op de linker spiegel een
antidode hoek spiegeltje geplakt. Dat laatste kan je stom vinden, maar ik vind het gewoon geweldig! Al kijk ik nog steeds ook eens over mijn schouder hoor
Ohw ja ... en wat ik bedoelde met "zot gedaan", ik doelde dus vooral op mijn koopdrang bij AliExpress