Het GROTE honda GL500/CX500 topic

De zijkappen zijn ook in kleur 🆒 de kleur staat hem best goed.
20230303_115532.jpg


Vandaag ook met de uitlaat bezig geweest, deze lekte op de aansluitingen op de bochten en de vorige eigenaar had wat gaten achterin de dempers geboord en daardoor had ie nogal wat herrie (dacht ik)
Nu alles gasdicht is, en de gaten gedicht zijn in de dempers heeft ie nog steeds te veel herrie :shy: kan dit komen omdat er geen balans pot onder zit?

Inmiddels heb al even gezocht naar zo een balans pot, en het meest wat ik zie is voor alles behalve een custom.
Na wat zoekwerk hier op het forum schijnt daar wel verschil in te zitten.

Verder zitten er te lange jama dempers onder, die van de custom horen kort te zijn voor zover ik weet.

Is er nog iemand die een balans pot met hitte schilden te koop heeft voor een custom, dan houd ik me aanbevolen. Eventueel met een set korte dempers.
 
Het was vandaag lekker warm in de schuur )met de verwarming aan) dus maar weer even wat doen.

De toerenteller en kabel had ik al gesmeerd, wellicht een beetje over-enthousiast de naald kwam nu maar heeeeel langzaam omhoog, en nog trager weer terug.

Dus de klok eruit gehaald, en geheel gedemonteerd. Het glaasje is nu weer doorzichtig, de buitenkant van de behuizing weer mooi zwart en Chroom.
Het binnenwerk geheel ontvet en voorzichtig in de siliconenspray gezet.
Voor het samenstellen van de behuizing de teller getest met de boormachine, en 🥳 als nieuw!

Verder een begin gemaakt om de deukjes uit de tank te halen.
Zo zonde... tijdens het schuren kwam de originele lak weer tevoorschijn.
Nu als laatste geplamuurd, en morgen verder.

Nog een dingetje, waar halen jullie die kleine lampjes van het dash? De standaard T4w zijn te lang voor de klokken, dus heb er even 1 geleend van het grootlicht.
Eigenlijk zou ik ze allemaal willen vervangen nu het makkelijk kan.
 
Even een vraag aan de deskundigen hier. Ben bezig om een GL650 weer nieuw leven in te blazen.

Nu bezig om te proberen het achterwiel eruit te krijgen (nieuwe banden en controle van het achterste deel van de motor). Echter het wiel krijg ik niet uit de achtervork :?
Ben aan het meten geweest, oude band is breder dan de ruimte tussen het staal van de achtervork en de spinlines van de cardanklok.

Is er een truc voor deze achterbrug ? Band is volgens Mopedreifen en werkplaatshandboek de originele maat (130/90 16 inch). En zoals te zien is de rem reeds uit het wiel (anders is het wiel nog 'dikker').
IMG_2869.jpg
 
Achterband zit alleen nog vast op de splines van de cardanklok. Achterband met wippen proberen van de splines af te schuiven.
Ik heb bij mijn CX500 nooit problemen gehad bij vervangen van de achterband.
 
Spatbord staat niet omhoog. Doch de band is al buiten het spatbord. Om het spatbord te verwijderen dient de gehele achterkant gedemonteerd te worden. Dus koffer eraf, kofferrek eraf en dan ben ik pas bij het spatbord (en in het spatbord zit ook nog het achterlicht).

En primair geldt dat de band reeds dikker is dan de afstandsmaat tussen de achtervork en de splinlines.

Als ik vanavond zin heb ga ik wel eens kijken of het verwijderen van het achterspatbord effect heeft.
 
Dit lukt idd niet zonder de band leeg te laten lopen, hier liep ik ook al tegen aan .
 
Nog een dingetje, waar halen jullie die kleine lampjes van het dash? De standaard T4w zijn te lang voor de klokken, dus heb er even 1 geleend van het grootlicht.
Eigenlijk zou ik ze allemaal willen vervangen nu het makkelijk kan.

Lampjes 3 watt zijn gevonden👍
 
Achterwiel is eruit. Spatbord iets omhoog, band zonder druk (dus zo leeg laten als mogelijk) en dan nog fors kracht zetten.

Maar het wiel staat naast de motor (nu nog poetsen :+ ).

En omdat het spatbord omhoog moet, zal er ook daar nog wat schoongemaakt moeten worden (en wat bruine zooi op het frame weggewerkt gaan worden).
 
Tja, dit heb ik weer.... de balanspot die gevonden is op marktplaats is A: niet van een custom, en B: zo verrot dat er geen mogelijkheid meer is om de bochten of dempers aan vast te zetten.
De verkoper is blij dat ie eraf is😡image-08-03-2023_16-39-37-73.jpg
 
Dat je zulke troep nog durft te verkopen. Zeker omdat je weet dat je een liefhebber ermee benadeelt.
 
Na veel gesodemieter 50 van de 70 euro terug gekregen, en het terug gestuurd. Ik moet bij deze m'n verlies maar nemen 👎
 
Dussss bij deze gevraagd:
Ik ben op zoek naar een goede, bruikbare collectorbox/balanspot met hitteschildjes voor mijn 1981 cx 500 custom.
Hoop dat het hier wel lukt 🤞
 
Zichtkant van de tank inmiddels ook gespoten, wanneer de stickers erop zitten moet ie nog eens in de blanke lak16783628681421411511633735242661.jpg
 
Na veel gesodemieter 50 van de 70 euro terug gekregen, en het terug gestuurd. Ik moet bij deze m'n verlies maar nemen 👎
Allemachtig. Dat iemand daar nog 70 euro voor vraagt. Een nieuwe is niet veel duurder

 
Ik dacht dat een originele een stukje beter zou zijn als een imitatie nieuwe. Had bij Roukema idd al wel alle klemmen en pakkingen besteld, alleen dan ben je al 70.- verder 😱
 
Bij de Roukema collector staat type Z, A en B. Is deze dan wel geschikt voor de 'c' ? Volgens mij zat hier verschil in montage van de hitte schildjes toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan