Het GROTE honda GL500/CX500 topic

Ik zou voor de Ignitech gaan. Heeft zich in de loop der jaren bewezen. Ik heb eventueel een e-mail adres van iemand in Duitsland die ze kan leveren. Dan heb je hem sneller binnen. Ze zijn wel duurder geworden in de loop der jaren.

Overigens is een nieuwe stator ook een oplossing. Maar veel meer werk.
 
Over de ignitech lees ik ook idd alleen maar goede verhalen. Wat kosten deze tegenwoordig?
Je mag me wel een pb sturen met het email adres, m'n Duits is beters m'n Tsjechisch 🙈
 
Vandaag de bobines van Marcel getest met de originele cdi, en ik zie een mooie blauwe vonk aan beide kanten.

Wat me wel opviel is dat de rechter cylinder regelmatig een misslag (plof) maakt bij stationair lopen, en lage toerentallen.
Het uiteindelijke probleem is natuurlijk ook nog niet opgelost, dus ik heb hoge verwachtingen van de ignitech 👍

Bij warme motor heb ik nu ook opnieuw de compressie gemeten, dat gaf wel goede hoop, ik zit nu met beide kanten op 10.5 bar 🥳
 
Vandaag is de ignitech binnengekomen, en direct gemonteerd.
De carbs hadden nog een beetje fine tuning nodig, maar de cx loopt weer als een 🌞🌞
Het exacte synchroon stellen van de carbs komt nog wel, als het een beetje wil ga ik morgen een rondje rijden 🥳
 
Het is iets later geworden, maar vanmiddag de stoute schoenen (laarzen) aangetrokken en een rondje gereden. Eerst even in het dorp, daarna de snelweg op en binnedoor terug.
Totaal testrondje van112 km gereden, en de cx heeft geen slag verkeerd gedaan!

De achter schokdempers zijn echt op helaas, de banden zijn 20? Jaar oud en versleten. Dus dat even daar gelaten, de cx heeft zich keurig gedragen

Thuis gekomen de compressie nog eens gemeten bij warme motor, 10.5 bar.
De bougies waren keurig droog, en mooi van kleur.
Al met al, dik tevreden
 
Vandaag weer even voorzichtig met de cx bezig geweest.

De toerenteller had nogal wat herrie tijdens de proefrit, kabel losgehaald en gereinigd en gesmeerd, en de toerenteller idem.
Verder het koelsysteem gespoeld, was verassend schoon!
Ook de bos bedrading in de Koplamp wat netter gemaakt.
Voorwiel is eruit, de aandrijving en kabel voor de km teller schoongemaakt en gesmeerd.
Verder het voorspatbord erafgehaald, deze is ook matzwart gespoten, dus schoongemaakt, geschuurd, in de primer gezet en weer waterproof geschuurd.

Ik hoop morgen het voorspatbord een (proef) kleurtje te geven, en het voorwiel eens goed schoonmaken en inspecteren. Vrees dat deze ook gespoten moet worden om hem weer wat netter te krijgen.
 
De haakse ventielen zijn binnen, ziet er uit als goede kwaliteit 👍 in de tussentijd heb ik het voorwiel idd maar opgeknapt en voorzien van een zijdeglans zwarte lak laag.

Het voorspatbord was zoals eeerder vermeld helaas niet zo mooi, roestig en matzwart. Deze weer helemaal netjes gemaakt en in een BMW "ascot grau" gespoten. Geheel in de juiste tijdsperiode, BMW gebruikte deze kleur van 1979 tot 1981.

De voorvork is er inmiddels ook uit, en schoon, hier zullen nieuwe Keerringen en stofkappen gemonteerd moeten worden
Ik ben nu nog 'op zoek' naar een nette oplossing voor de leleijke koplamporen
 
Nog een vraagje. Hoe zetten jullie de nieuwe Keerringen erin? Met wat voor een hulpstuk?
De maten van de keerring zijn 33x46
 
Mijn hulpstuk is de keerring die eruit gekomen is. Die gebruik ik dan om de nieuwe keerring er zorgvuldig in te tikken. Oude keerring op de nieuwe keerring leggen. En dan rondom tikken met een klein hamertje, zodat de verse keerring gelijkmatig in z'n plekje komt. En dan de oude keerring gewoon met een schroevedraaiertje eruit peuteren (en als er enige schade aan die keerring is dat geen probleem).

Afgelopen zaterdag nog op deze wijze de keerringen vervangen van mijn GL650. En als bewijs hierbij de voorvork in onderdeeltjes ;)
IMG_2791[1].JPG
 
Dat is wel een goed idee idd. Ik heb een "keerring" uit 18mm hout gemaakt welke een buitenmaat heeft die 1 mm kleiner is als het origineel.
Daarop idd een stuk pvc pijp die langer is als de binnenpoot.
 
Heb me v
IMG-20230224-WA0007.jpeg
IMG-20230224-WA0004.jpeg
andaag weer even een beetje druk gemaakt. De voorvork is klaar, en zit er weer in.
Ook het wiel is voorzien van vers rubber en gebalanceerd, het wiel, de voor remmen, spatbord en nieuwe koplamporen zijn gemonteerd. De achterbrug is eruit, netjes gemaakt en gespoten.

Met het monteren van het voorspatbord is deze een klein beetje beschadigd is ook wel een strakke passing hoor.
Het achterspatbord en achterlicht zijn eraf, en deze zullen, net als het voorspatbord, ook in ascotgrau gespoten worden.

Tank en zijkappen zullen in de toekomst british racing green met ascotgrau gespoten worden.
 
Vandaag de achterbrug weer gemonteerd. Van 4 schokdempers en veren een set van 2 goede gemaakt en gemonteerd. Het achterwiel zit er ook weer in, deze is niet gespoten, ik twijfel... kan altijd nog.
 
Dank je. Ik vindt het wat rustiger zo, en straks met de kleuren op de tank en dergelijke een mooie combi
 
Vandaag weer een beetje gedaan.
De nieuwe (aftermarket) koplamporen waren al gemonteerd, nu de Koplamp ral 6005, ofwel (bijna) british racing green gespoten.
Dit was een mooie test, want het ziet er niet uit, die kleur staat hem gewoonweg niet

Maar de Koplamp moet uiteindelijk toch vervangen worden, dus geen man over boord.
Het achterspatbord is nu, net als het voorspatbord ook bmw ascotgrau, het is een soort blauw/grijs, denk dat de tank en zijkappen deze kleur ook gaan krijgen. Het achterlicht is nu hoogglans zwart, net als de achterbrug, en het frame krijgt deze zwarte lak ook.

Het blok zal gewoon weer een mooie zilverkleur krijgen, de kleppendeksels worden zijdeglans zwart net als de wielen
 
Terug
Bovenaan Onderaan