Het grote Honda NX250 topic deel 3

een kleine how to,

Zoals je in de onderstaande foto ziet, is er al een kleine leiding achter de pas bus van de cilinder.
Deze gaan we gebruiken als olie toevoer naar de kop.
upload_2020-3-16_13-19-28.png


in de wand boor je een gat van 6,5 en tap daar een gat m8x1,25 in.

upload_2020-3-16_13-20-34.png

upload_2020-3-16_13-20-54.png


zorg ervoor dat je het draad controleert met de olie leiding die gaat gebruiken.
upload_2020-3-16_13-21-42.png


tap het m8x1.25 draad.
upload_2020-3-16_13-22-2.png


gezien ik deze kit opgebouwd heb met spullen die ik had liggen, heb ik een afgekorte banjo bout m8x1,25 gebruikt.
Als ik het nog een keer zou doen gebruik ik een (koper) 90 graden pijpje m8x1,25, gezien de banjo heel krap langs de start motor zit.

haal een hoekje uit de leiding voor betere flow, zoals hieronder afgebeeld.
upload_2020-3-16_13-24-33.png

upload_2020-3-16_13-24-10.png



monteer de olie pijp met draad afdichting
upload_2020-3-16_13-25-4.png


zo hoort het eruit te zien, maar dan met een 90 graden pijpje.
upload_2020-3-16_13-26-19.png



Monteer de nieuwe cilinder en zuiger, een m6 gat zal niet overeen komen. deze kan je sleuven of laten voor wat het is.
Ik heb een beetje extra vloeibare pakking gebruikt.

om de olie leiding van het blok en de cylinder te verbinden heb ik op de originele banjo bout thv de koppeling een m8 moer met koperen ring gedraaid.
nu heb ik beide olie nipples verbonden met een rubberen leiding.


na het starten bleek dat de originele nokkenas ketting spanner niet ver genoeg uit draait icm de nieuwe cilinder.
er zit meer afstand tussen het montage punt en de ketting tov de originele cilinder.
Daarom heb ik een handmatige spanner gemaakt door het binnenwerk van de spanner te verwijderen, het gat op de kop te boren naar 8mm,
een m8 koppel moer er in te plaatsen met een draadeind of slot bout als spanner.
Zoals onder afgebeeld.
attachFull2189884



Last of all, een bigbore kit vereist een armere sproeier bezetting. niet een rijkere zoals ik dacht.
ik verwacht dat de vrij arme originele afstelling zal voldoen (138 hoofd sproeier).


Now enjoy your NX300.
 

Bijlagen

  • 1584544956915.png
    1584544956915.png
    960,7 KB · Weergaven: 13
  • 1584544990146.png
    1584544990146.png
    586,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Timy
Vorig jaar een NX gekocht via het forum, leuk sleutelen samen met mijn zoon van inmiddels 16.
Afgelopen week een opknapper erbij gekocht, deze gaan we eerst lopend maken en daarna wat mooier.
In diverse kappen zaten scheuren,, deze heb ik kunnen repareren door aan de achterzijde van de delen “smelt” krammetjes in het kunststof te plaatsen.
Daarna de kappen goed cleanen en poetsen met de machine. Verder zijn we nog opzoek naar diverse onderdelen, dus wie heeft er nog wat liggen.
Onze eerste NX geeft veel plezier, een heerlijk ding voor in de buurt, het veld, bos enz. En zo fijn handelbaar.
 
iemand interesse in een 21 inch voorwiel voor de Nx?
Ik heb zeer veel onderdelen over.
Waaronder, een cdi, motorblok (open), carburateur, frame, achterbrug, schokbreker, origineel voorwiel, voorvork poten.
Hoef er niet de hoofdprijs voor.
 
Hoi allemaal bedankt voor de reactie’s op de onderdelen vraag.
De uitlaat is afgeschreven, daar ga ik iets anders voor verzinnen. Ik ben alles weer in elkaar aan het schroeven, de vorige eigenaar had de NX uit elkaar geschroeft behalve het blok.
Ik zal jullie een pb sturen om het forum niet teveel te vervuilen.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf interesse maar geen zin om bij aanschaf of eerste jaar gelijk vanalles te versleutelen.
Rijdt momenteel enduro, 2016 husqvarna 300 2 takt, maar ga verder weg van bossen wonen en wil me iets meer focussen op legale ritten ipv de singletracks die ik nu rij.
Er staan momenteel 3 advertenties op mp.
Onderstaande misschien bekend hier?
HONDA NX 250 (bj 1988)
€ 1.850,00
 
Ziet er op de foto's best netjes uit, maar 1850 voor een NX vind ik een stevige prijs. Al is er aan de foto's te zien veel (optisch?) werk aan gedaan. Kleuren zijn iig verre van origineel.
 
Heb zelf interesse maar geen zin om bij aanschaf of eerste jaar gelijk vanalles te versleutelen.
Rijdt momenteel enduro, 2016 husqvarna 300 2 takt, maar ga verder weg van bossen wonen en wil me iets meer focussen op legale ritten ipv de singletracks die ik nu rij.
Er staan momenteel 3 advertenties op mp.
Onderstaande misschien bekend hier?
HONDA NX 250 (bj 1988)
€ 1.850,00
Weet je wel zeker dat je een NX250 wil,is zo,n beetje de absolute tegenpool van een 300cc 2t,dan kan je beter voor wat zwaarders gaan,een NX650
bijvoorbeeld.
 
Snap ik. Maar hoeft allemaal niet zo heftig meer.
Heb een kleine, groep waarmee ik reed rijdt niet meer.
Zat erover te denken een motor van crf250l erin te bouwen, en toen kwam ik deze motor tegen.
Heb mijn wegmotor ook al ingeruild voor een 150 cc scooter.

Een nx is 500 waard hier.. een perfecte misschien 900.
Dan zoek ik een perfecte voor 1000 :)
Zou alleen niet weten waar ik op zoek moet buiten marktplaats. Denk niet dat ik daar wat ga vinden voor die prijs
 
Laatst bewerkt:
Een nx is 500 waard hier.. een perfecte misschien 900.
Ja in de tijd van Ben Hur misschien,daar ga je ze nu echt niet meer voor kopen,zitten allemaal ruim boven de 1000,-
en veel hoger,is nu inmiddels een klassieker aan het worden en dat drijft de prijs omhoog.
 
Oke, dus 1800 voor een goed exemplaar is geen gek bedrag?
Nee,gezien de markt niet,motortjes zijn toch een soort van zeldzaam geworden en dat maakt de prijs ook hoger bij voldoende vraag,
en ligt het aan je zelf of je het dat waard vind,zelf heb ik genoeg motoren gehad uit die tijd en ouder,als je ziet wat er soms voor
gevraagd word dan denk ik had ik ze maar gehouden,nu zijn sommige zoveel in waarde gestegen dat ik het persoonlijk niet
waard vind,maar de markt denkt daar anders over en word het daarvoor ook verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Ja in de tijd van Ben Hur misschien,daar ga je ze nu echt niet meer voor kopen,zitten allemaal ruim boven de 1000,-
en veel hoger,is nu inmiddels een klassieker aan het worden en dat drijft de prijs omhoog.
Hahaha
Niet in BE, hier zijn het gewoon wrakken.
 
Hahaha
Niet in BE, hier zijn het gewoon wrakken.
Oh ja,dat moet je dan deze mensen ook ff vertellen,die weten dat blijkbaar nog niet ;)
In Duitsland weten ze het blijkbaar ook nog niet,staan er 7 te koop op Mobile.de,de gemiddelde prijs
ligt boven de 2000,-,de goedkoopste is 1800,-.
 
Laatst bewerkt:
Tja zo zie ik dr350s te koop staan voor 1800 ook.
Ook die koop je voor 650 als je wat oplet.

Sinds het internet denkt iedereen dat ie goud staan heeft.
 
Tja zo zie ik dr350s te koop staan voor 1800 ook.
Ook die koop je voor 650 als je wat oplet.

Sinds het internet denkt iedereen dat ie goud staan heeft.
Ja dat komt omdat men denkt hele nette gaan voor aardig wat weg dan kan ik voor m,n kneusje ook een
flink bedrag vragen,veel particulieren vragen prijzen waarvoor je ze bij een motorzaak koopt,
maar meestal is met goed onderhandelen de prijs een flink stuk naar beneden te krijgen,en lukt het niet
zijn er nog meer op de wereld.
 
Hoe werkt het met vering op de nx250?lees hier en daar dat er nx650 vering geswapped wordt. Waarom geen vering van een crossmotor? Die zijn toch veel beter af te stellen en soms ook goedkoop aan te komen
 
Hoe werkt het met vering op de nx250?lees hier en daar dat er nx650 vering geswapped wordt. Waarom geen vering van een crossmotor? Die zijn toch veel beter af te stellen en soms ook goedkoop aan te komen
Het moet wel ook passen hè ;) en de meeste NXjes worden hoofdzakelijk op de weg gebruikt. Overigens is het meestal een SV650 achterveer die gebruikt wordt, geen NX650. Deze is met slechtes een kleine aanpassing passend en heeft voor de NX een mooie karakteristiek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan