Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote olie topic - alle vragen over motorolie




Die gedachte heb ik ook, en ik ga die olie ook gewoon gebruiken.

Ik vraag me alleen af waarom Motul en bijvoorbeeld ook putoline bijna het dubbele kosten ten opzichte van de Shell.



Die Shell olie zit origineel in mijn 2016 Ducati, en zal dus ook goed genoeg zijn voor zo'n vooroorlogse Aprilia.



Ongetwijfeld
 
Laatst bewerkt:
Die gedachte heb ik ook, en ik ga die olie ook gewoon gebruiken.

Ik vraag me alleen af waarom Motul en bijvoorbeeld ook putoline bijna het dubbele kosten ten opzichte van de Shell.
Shell beweert dat dit komt door de grondstoffen en het productieproces dat ze gebruiken.
Veel smeerolieproducenten kunnen hier niet over beschikken.
 

Relatief weinig thermische belasting en daardoor relatief weinig visc. verandering. Tandwielen zijn ondergedompeld in ollie (geen pomp nodig). Er is direct smering en bij dit soort systemen hobbelt de VI ook achteruit maar is minder kritisch dan bij een verbrandingsmotor.
 
Aha, en dat zal dan ook de reden zijn dat Shell geen ester technologie gebruikt.

Een blend van PAO en ester komt veel voor. PAO en ester hebben een tegengestelde werking op de meeste afdichtingen.

Gebruik van een ester is echt niet bijzonder.

En er zijn zoooooveeeel aanbieders van basisoliën en additieven. Laat je niks wijsmaken ‘van horen zeggen’
 
Shell heeft ergens in het midden-oosten wel een grote GTL (Gas To Liquid) raffinaderij staan. Daar hebben ze niet zo'n belang bij aardgas. Geen idee of ze dat spul ook in de olie doen.
 
Onderbouwing..

www.motor-forum.nl/forum/list_messages/202445/0/Volsyntheet-olie-Goede-en-slechte-ervaringen-1.htmlRaar dat dit topic dicht is gezet?? Martell is zeker Castrol lover

Lijkt mij als dit dicht gooit snap je er geen ene reet van!





 
Klopt. Dat ik er geen ene reet van snap. Castrol lust ik niet, Grimbergen wel. Maar dat lusten mijn motoren weer niet

Toch was dat niet de reden. De hebben een centraal topic, om herhaalde discussies te voorkomen, en info bij elkaar te hebben. Dat is wel de reden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dat geldt voor heel veel topic's , b.v. how to - accu en laadsysteem controleren. toch weer ieder,begin van het, jaar dozijnen van die aparte topics "van mijn brommer start niet" (om die reden)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Ik heb een ktm 380 gehaald en moet nu olie gaan mengen.
Heb toestraks een jerrycan Shell V-power gehaald en een flesje Shell Advance Ultra 2
Maar er staat niks op het flesje of op de site over welke verhouding je dit moet mengen?
Kan geen enkele voorgeschreven verhouding vinden.
Jullie enig idee?
 
Van de shellgeleerden: "Voor 2-taktmotoren voor het wegverkeer zijn Advance Ultra 2, VSX 2, Scooter Plus 2 of Scooter 2 de aanbevolen types".
bron:https/www.shell.nl/motorists/shell-motorolien-en-smeermiddelen/shell-advance-motorfietsolien/advance-racing-m.html

Je kunt het gebruiken maar doe dan niet te gek en meng 1:40.
 
Laatst bewerkt:
Reken even mee dat een tweetakt ook afgesteld is aan de hand van de olie/benzineverhouding.

Sommige mensen gooien er lekker wat extra olie bij om het blok "te pamperen".
Vervolgens loopt het ding heet - want hij loopt armer qua benzine / koeling.