Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Is Amsoil dan verkrijgbaar in nl ? Is alle Bel Ray goed ook de minerale en half syntetisch ?
Dat is een heel realistisch scenario en komt regelmatig voor.Mijn FZR 1000 gebruikte 1 l op 3500 toen dacht ik ook laat ik er eens Castrol synthetisch in doen,het gebruik ging geleidelijk
van 1l op de 3500 naar 1l op 1600km ,motor had daarvoor enkel op mineraal gedraaid,enigste verklaring die ik daarvoor heb is dat de koolafzetting op de zuigers enige steun bood aan de zuigerveren en dat die door de synthetische olie langzaam weggehaald werd,
en dan komt het bekende euvel van de slechte zuigerveren om de hoek kijken,ding liep verder overigens prima,haalde 268 op de gps
en tegen de 290 op de teller.
Dat olie testen zegt dan ook weer niet veel,als je ziet dat mensen in de praktijk met verschillende olie merken verschillendeYep, Amsoil is volgens wel te krijgen in NL. Eerlijkheidshalve zijn smeermiddelen voor mij makkelijk te krijgen gezien mijn werkomgeving dus of dat werkelijk zo is weet Google vast wel. Bel-Ray is goed spul, minerale versies ook.
Voor ik beticht wordt dat ik bij iedere olieboer/handelaar/merk aandeelhouder ben ; er zijn veel goede smeermiddelen met en zonder bekende naam. Ik geloof in goede balans tussen correct onderhoud, je motorblok op de juiste manier gebruiken (wat niet betekent dat je blok niet mag presteren) en het juiste smeermiddel. Voor de gemiddelde motorrijder is het merendeel van de bekende oliemerken goed.
Heb je schakelproblemen zoals hier ook gepost; kies je toch een andere olie. Mijn RSV destijds schakelde bijzonder beroerd met Bel-Ray. In mijn 3 circuit GSX-r-tjes (600, 750 en 100) door de jaren deed Bel-Ray het prima. Procycle in de RSV (met dezelfde viscositeit) en het probleem was direct opgelost. Maar dan ook echt direct! Starten na oliewissel, koppeling in, naar beneden trappen dat ding en gelijk dag en nacht verschil.
Als ik echter de 2 producten op de pijnbank gooide (met voldoende herhalingen zodat het statistisch ook enigszins klopt) met allerhande testen (zowel nieuw als gebruikte olie) dan kon ik niet anders dan de conclusie trekken dat Bel-Ray toch beter uit de bus kwam. Iets lagere CoF, iets lagere stick-slip, thermisch wat beter belastbaar, terwijl Procycle bij extreem hoge mechanische belasting weer wat beter scoorde. Tsjaaaaaa, wat doe je dan?
En zo zijn er legio voorbeelden waarin de ene eigenschap van een smeermiddel het net wat beter of slechter doet t.o.v. een concurrent. De kunst is om de hele dataset te hebben, te begrijpen en kunnen toepassen op de praktijksituatie. Youtube staat vol met DIY testjes om een olie te testen. Sommige van die testen zijn best valide, maar het is slechts een beperkte test waaraan je geen conclusie kunt hangen.
Dus welk merk is het beste......ik laat dat in het midden
Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…Onze (Desmo service) onderhoudsintervallen hebben wij verlengd naar 24.000 km en op sommige modellen is dit zelfs 30.000 km. De eenvoudigste onderhoudsinterval (oil service) is 12.000 km of 15.000 km, waarden die een absolute standaard vormen voor motoren met hoge prestaties.
Moet je toch wel met verdomd goeie olie moeten komen....
Bijna vloeibaar goud aan het worden die benzine,gelukkig tank ik bij den Bels,1,66 voor 98 Esso supreme,Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…
Shell AdvanceOnze (Desmo service) onderhoudsintervallen hebben wij verlengd naar 24.000 km en op sommige modellen is dit zelfs 30.000 km. De eenvoudigste onderhoudsinterval (oil service) is 12.000 km of 15.000 km, waarden die een absolute standaard vormen voor motoren met hoge prestaties.
Moet je toch wel met verdomd goeie olie moeten komen....
Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…
Vast een rode straal, maar zwart in de opvangbak.Elke 3500-5000km nieuwe olie hier. Heb recent al gewisseld terug naar Yamalube. Motul zag nog rood uit toen die eruit kwam.Ik kan pas rond de kerst rijden dan gaan er kms worden gezet.
Misschien kun je de gebruikte olie verkopen, slechts 2 dagen oud!Vast een rode straal, maar zwart in de opvangbak.
Ik ververs de circuitbike elke 2-3 dagen.
De dagelijkse bike het voor en naseizoen, en de zondagmotor elk voorjaar.
Ze halen geen van allen de 5.000 km per jaar.
Eentje gaat eerder richting de 500 km.
Met aardbeien geurMisschien kun je de gebruikte olie verkopen, slechts 2 dagen oud!
Die met aardbeien geur kan ik ook wel uitwassen.Met aardbeien geur
Ik vind het bagger ( noot; persoonlijke mening…)…. Het doet niet wat het beloofd. Heb het ooit eens gebruikt in de auto; die begint te stinken… andere olie; over, geen stank meer.
Eerste keer in de motor ( Honda VFR750); hakerig schakelen, lawaaierig lopen. Daarna over op Kroon; mooi stil lopen, en zoveel beter en smeuïg schakelen, niet meer een enorme klap als je in de morgen de 1 inlegt. Voor mij geen castrol meer. Nooit.
Mooi verhaal, over welk type Bel-Ray hebben we het hier EXL, EXP of de EXS, ditzelfde geldt ook voor de Procycle, daar zijn ook diverse soorten van.Yep, Amsoil is volgens wel te krijgen in NL. Eerlijkheidshalve zijn smeermiddelen voor mij makkelijk te krijgen gezien mijn werkomgeving dus of dat werkelijk zo is weet Google vast wel. Bel-Ray is goed spul, minerale versies ook.
Voor ik beticht wordt dat ik bij iedere olieboer/handelaar/merk aandeelhouder ben ; er zijn veel goede smeermiddelen met en zonder bekende naam. Ik geloof in goede balans tussen correct onderhoud, je motorblok op de juiste manier gebruiken (wat niet betekent dat je blok niet mag presteren) en het juiste smeermiddel. Voor de gemiddelde motorrijder is het merendeel van de bekende oliemerken goed.
Heb je schakelproblemen zoals hier ook gepost; kies je toch een andere olie. Mijn RSV destijds schakelde bijzonder beroerd met Bel-Ray. In mijn 3 circuit GSX-r-tjes (600, 750 en 100) door de jaren deed Bel-Ray het prima. Procycle in de RSV (met dezelfde viscositeit) en het probleem was direct opgelost. Maar dan ook echt direct! Starten na oliewissel, koppeling in, naar beneden trappen dat ding en gelijk dag en nacht verschil.
Als ik echter de 2 producten op de pijnbank gooide (met voldoende herhalingen zodat het statistisch ook enigszins klopt) met allerhande testen (zowel nieuw als gebruikte olie) dan kon ik niet anders dan de conclusie trekken dat Bel-Ray toch beter uit de bus kwam. Iets lagere CoF, iets lagere stick-slip, thermisch wat beter belastbaar, terwijl Procycle bij extreem hoge mechanische belasting weer wat beter scoorde. Tsjaaaaaa, wat doe je dan?
En zo zijn er legio voorbeelden waarin de ene eigenschap van een smeermiddel het net wat beter of slechter doet t.o.v. een concurrent. De kunst is om de hele dataset te hebben, te begrijpen en kunnen toepassen op de praktijksituatie. Youtube staat vol met DIY testjes om een olie te testen. Sommige van die testen zijn best valide, maar het is slechts een beperkte test waaraan je geen conclusie kunt hangen.
Dus welk merk is het beste......ik laat dat in het midden
Alleen de 5W40 van Valvoline had MA2 op de verpakking staan.Hey allemaal. Dit is vast beantwoord maar kan het zo snel niet vinden in de meerdere topics. Ik lees nogal conflicterende berichten over het gebruik van Action motorolie voor de motorfiets. Ik heb vandaag C&C en Valvoline 10w40 gekocht bij de Action. Las eerder hier dat de JASO MA2 niet meer vermeld wordt op de valvoline maar dat deze nog wel geschikt is. De C&C ben ik wat minder zeker van. Werd door sommige bijna uitgelachen dat ik het had gekocht en dat ik waarschijnlijk m'n koppeling er mee zou slopen. Beiden olie's zijn semi synthetisch. Kan ik ze gebruiken voor mijn sv650 uit 2001?
Gewoon een beetje olie over je achterband gooien, dan slipt hij echt wel hoor.....Alleen de 5W40 van Valvoline had MA2 op de verpakking staan.
Ik gebruikte voordat deze producten bij de Action in het schap kwamen vele jaren de Techno 5W40 en 10W40. Slippen is mij nooit gelukt.
Ligt eraan hoelang het erin zit? rij je korte afstandjes?Voor de winter i.v.m. met zuren