Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.957
4.209
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is Amsoil dan verkrijgbaar in nl ? Is alle Bel Ray goed ook de minerale en half syntetisch ?

Yep, Amsoil is volgens wel te krijgen in NL. Eerlijkheidshalve zijn smeermiddelen voor mij makkelijk te krijgen gezien mijn werkomgeving dus of dat werkelijk zo is weet Google vast wel. Bel-Ray is goed spul, minerale versies ook.

Voor ik beticht wordt dat ik bij iedere olieboer/handelaar/merk aandeelhouder ben :+; er zijn veel goede smeermiddelen met en zonder bekende naam. Ik geloof in goede balans tussen correct onderhoud, je motorblok op de juiste manier gebruiken (wat niet betekent dat je blok niet mag presteren) en het juiste smeermiddel. Voor de gemiddelde motorrijder is het merendeel van de bekende oliemerken goed.

Heb je schakelproblemen zoals hier ook gepost; kies je toch een andere olie. Mijn RSV destijds schakelde bijzonder beroerd met Bel-Ray. In mijn 3 circuit GSX-r-tjes (600, 750 en 100) door de jaren deed Bel-Ray het prima. Procycle in de RSV (met dezelfde viscositeit) en het probleem was direct opgelost. Maar dan ook echt direct! Starten na oliewissel, koppeling in, naar beneden trappen dat ding en gelijk dag en nacht verschil.

Als ik echter de 2 producten op de pijnbank gooide (met voldoende herhalingen zodat het statistisch ook enigszins klopt) met allerhande testen (zowel nieuw als gebruikte olie) dan kon ik niet anders dan de conclusie trekken dat Bel-Ray toch beter uit de bus kwam. Iets lagere CoF, iets lagere stick-slip, thermisch wat beter belastbaar, terwijl Procycle bij extreem hoge mechanische belasting weer wat beter scoorde. Tsjaaaaaa, wat doe je dan?

En zo zijn er legio voorbeelden waarin de ene eigenschap van een smeermiddel het net wat beter of slechter doet t.o.v. een concurrent. De kunst is om de hele dataset te hebben, te begrijpen en kunnen toepassen op de praktijksituatie. Youtube staat vol met DIY testjes om een olie te testen. Sommige van die testen zijn best valide, maar het is slechts een beperkte test waaraan je geen conclusie kunt hangen.

Dus welk merk is het beste......ik laat dat in het midden :)
 
Mijn FZR 1000 gebruikte 1 l op 3500 toen dacht ik ook laat ik er eens Castrol synthetisch in doen,het gebruik ging geleidelijk
van 1l op de 3500 naar 1l op 1600km 🥴,motor had daarvoor enkel op mineraal gedraaid,enigste verklaring die ik daarvoor heb is dat de koolafzetting op de zuigers enige steun bood aan de zuigerveren en dat die door de synthetische olie langzaam weggehaald werd,
en dan komt het bekende euvel van de slechte zuigerveren om de hoek kijken,ding liep verder overigens prima,haalde 268 op de gps
en tegen de 290 op de teller.
Dat is een heel realistisch scenario en komt regelmatig voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
YouTube filmpjes: prima voor het vermaak als het weer te slecht is voor een rit…helaas zijn het vaak Yanks waar ik na een paar filmpjes beroerd wordt van hun stem…vooral die schreeuwers.

Ik laat bij de motorzaak mijn olie verversen en dat is al heel wat jaren Motorex, het zal goed genoeg zijn want ze zijn nog niet in de soep gelopen.

Action komt er niet in, ik heb geen zin in om op mijn knieën in de garage te prutsen voor die paar euro verschil….
 
ik had dat met de verwisseling van castrol gps naar bellray. Van 1 op 4000 k naar 1 op 1500 in een magna v65.
En als je vervolgens zo'n 15-20k/jr rijdt is dat knap lastig.
 
Yep, Amsoil is volgens wel te krijgen in NL. Eerlijkheidshalve zijn smeermiddelen voor mij makkelijk te krijgen gezien mijn werkomgeving dus of dat werkelijk zo is weet Google vast wel. Bel-Ray is goed spul, minerale versies ook.

Voor ik beticht wordt dat ik bij iedere olieboer/handelaar/merk aandeelhouder ben :+; er zijn veel goede smeermiddelen met en zonder bekende naam. Ik geloof in goede balans tussen correct onderhoud, je motorblok op de juiste manier gebruiken (wat niet betekent dat je blok niet mag presteren) en het juiste smeermiddel. Voor de gemiddelde motorrijder is het merendeel van de bekende oliemerken goed.

Heb je schakelproblemen zoals hier ook gepost; kies je toch een andere olie. Mijn RSV destijds schakelde bijzonder beroerd met Bel-Ray. In mijn 3 circuit GSX-r-tjes (600, 750 en 100) door de jaren deed Bel-Ray het prima. Procycle in de RSV (met dezelfde viscositeit) en het probleem was direct opgelost. Maar dan ook echt direct! Starten na oliewissel, koppeling in, naar beneden trappen dat ding en gelijk dag en nacht verschil.

Als ik echter de 2 producten op de pijnbank gooide (met voldoende herhalingen zodat het statistisch ook enigszins klopt) met allerhande testen (zowel nieuw als gebruikte olie) dan kon ik niet anders dan de conclusie trekken dat Bel-Ray toch beter uit de bus kwam. Iets lagere CoF, iets lagere stick-slip, thermisch wat beter belastbaar, terwijl Procycle bij extreem hoge mechanische belasting weer wat beter scoorde. Tsjaaaaaa, wat doe je dan?

En zo zijn er legio voorbeelden waarin de ene eigenschap van een smeermiddel het net wat beter of slechter doet t.o.v. een concurrent. De kunst is om de hele dataset te hebben, te begrijpen en kunnen toepassen op de praktijksituatie. Youtube staat vol met DIY testjes om een olie te testen. Sommige van die testen zijn best valide, maar het is slechts een beperkte test waaraan je geen conclusie kunt hangen.

Dus welk merk is het beste......ik laat dat in het midden :)
Dat olie testen zegt dan ook weer niet veel,als je ziet dat mensen in de praktijk met verschillende olie merken verschillende
resultaten ondervinden en dan ook nog per motormerk dan word het heel moeilijk een bepaald oliemerk te adviseren,de
verschillen hebben vooral betrekking op het schakelen en olieverbruik want die zijn in de praktijk het meest opvallend,
motorslijtage is eigenlijk nog belangrijker en dat is iets wat je niet zomaar in de praktijk ondervind,dat is iets wat pas
na heel veel km,s merkbaar word,maar is wel de belangrijkste reden voor mij om voor een bepaalde olie te kiezen,
maar welke olie je dan moet kiezen blijft een grijs gebied,ik heb bijvoorbeeld een Honda 750 gehad uit 1972 die
heeft 168000km gelopen op gewone minerale Castrol olie,eerste zuigers zonder revisie,hij is toen gesneuveld omdat ik
de koppakking vervangen had zonder de oliekanaaltjes goed schoon te maken,gevolg was een gebroken nokkenas en een verwoeste cilinderkop
en kromme kleppen en beschadigde zuigers,dus niet omdat hij technisch aan zijn eind was door normale slijtage,
het olieverbruik was voor de ravage ongeveer 1l op 3500km in die tijd een heel normale waarde,zonder de motorschade door
mijn eigen schuld had de motor misschien nog wel tienduizenden km,s verder kunnen rijden,dat dus op gewone minerale
olie uit de jaren 80,dus waarom zou je dan een halfsyntheet of volsyntheet kiezen,vooral er vanuit gaande dat sinds die tijd
motoren veel beter zijn geworden en met betere materialen gemaakt.Nog een voorbeeld is de oude BMW K serie,
die waren zo goed gemaakt dat als je daar een volsyntheet vanaf nieuw in deed de motor gewoon niet goed inliep en olie bleef gebruiken
en dat vele tienduizenden km,s lang,de oplossing was gewone minerale olie gebruiken vanaf nieuw totdat het olieverbruik daalde,
en dat kon ook nog heel lang duren,kortom het is en blijft moeilijk om een bepaalde olie te kiezen die het beste voor
een bepaald merk en model zou zijn.
 
Onze (Desmo service) onderhoudsintervallen hebben wij verlengd naar 24.000 km en op sommige modellen is dit zelfs 30.000 km. De eenvoudigste onderhoudsinterval (oil service) is 12.000 km of 15.000 km, waarden die een absolute standaard vormen voor motoren met hoge prestaties.
Moet je toch wel met verdomd goeie olie moeten komen....
 
Onze (Desmo service) onderhoudsintervallen hebben wij verlengd naar 24.000 km en op sommige modellen is dit zelfs 30.000 km. De eenvoudigste onderhoudsinterval (oil service) is 12.000 km of 15.000 km, waarden die een absolute standaard vormen voor motoren met hoge prestaties.
Moet je toch wel met verdomd goeie olie moeten komen....
Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…_O-
 
Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…_O-
Bijna vloeibaar goud aan het worden die benzine,gelukkig tank ik bij den Bels,1,66 voor 98 Esso supreme,
heel wat beter dan 2,-+ hier.
 
Onze (Desmo service) onderhoudsintervallen hebben wij verlengd naar 24.000 km en op sommige modellen is dit zelfs 30.000 km. De eenvoudigste onderhoudsinterval (oil service) is 12.000 km of 15.000 km, waarden die een absolute standaard vormen voor motoren met hoge prestaties.
Moet je toch wel met verdomd goeie olie moeten komen....
Shell Advance :Y

Maar 12k/15k is toch niet heel bijzonder voor olie? Honda heeft ook al sinds de 90's 12k (olie) onderhoudsinterval, Yamaha 42.000km voor de klepspeling. Ben niet zo thuis in Ducati maar lees nu dat de nieuwe non Desmo motoren pas bij 60.000km klepspeling controle nodig hebben, Ducati heeft er vertrouwen in. :)
 
Oliën zijn in de afgelopen jaren sterk verbetert, zegt men, maar wat vraag ik mij af…..en om de 12k intervallen op te rekken naar 24k met mijn oude meuk durf ik niet aan. Sowieso omdat ik nauwelijks 2k per jaar haal, elke jaar verse olie. En verder is olie tov de andere kosten ook niet zo interessant om juist daarop te bezuinigen; tank benzine gisteren in de VFR was 35 euro…_O-

Zo denk ik er ook over, gewoon elk jaar verse olie er in, voor die paar tientjes ga ik niet bezuinigen.
Rijd 6a7k per jaar ongeveer. En Triumph geeft 12k onderhoudsinterval.
 
Elke 3500-5000km nieuwe olie hier. Heb recent al gewisseld terug naar Yamalube. Motul zag nog rood uit toen die eruit kwam.Ik kan pas rond de kerst rijden dan gaan er kms worden gezet.
Vast een rode straal, maar zwart in de opvangbak. ;)

Ik ververs de circuitbike elke 2-3 dagen.
De dagelijkse bike het voor en naseizoen, en de zondagmotor elk voorjaar.
Ze halen geen van allen de 5.000 km per jaar.

Eentje gaat eerder richting de 500 km. :)
 
Vast een rode straal, maar zwart in de opvangbak. ;)

Ik ververs de circuitbike elke 2-3 dagen.
De dagelijkse bike het voor en naseizoen, en de zondagmotor elk voorjaar.
Ze halen geen van allen de 5.000 km per jaar.

Eentje gaat eerder richting de 500 km. :)
Misschien kun je de gebruikte olie verkopen, slechts 2 dagen oud!
 
Ik vind het bagger ( noot; persoonlijke mening…)…. Het doet niet wat het beloofd. Heb het ooit eens gebruikt in de auto; die begint te stinken… andere olie; over, geen stank meer.
Eerste keer in de motor ( Honda VFR750); hakerig schakelen, lawaaierig lopen. Daarna over op Kroon; mooi stil lopen, en zoveel beter en smeuïg schakelen, niet meer een enorme klap als je in de morgen de 1 inlegt. Voor mij geen castrol meer. Nooit.

Zelfde hier, vfr schakelt totaal kut op castrol, zelfs als de ketting goed is gespannen.

Motul of nu gewoon uit de budgetbak bij de oliekoning loopt het prachtig op.
Castrol gebruik ik alleen nog als smeerolie op de draaibank tot het op is.
 
Yep, Amsoil is volgens wel te krijgen in NL. Eerlijkheidshalve zijn smeermiddelen voor mij makkelijk te krijgen gezien mijn werkomgeving dus of dat werkelijk zo is weet Google vast wel. Bel-Ray is goed spul, minerale versies ook.

Voor ik beticht wordt dat ik bij iedere olieboer/handelaar/merk aandeelhouder ben :+; er zijn veel goede smeermiddelen met en zonder bekende naam. Ik geloof in goede balans tussen correct onderhoud, je motorblok op de juiste manier gebruiken (wat niet betekent dat je blok niet mag presteren) en het juiste smeermiddel. Voor de gemiddelde motorrijder is het merendeel van de bekende oliemerken goed.

Heb je schakelproblemen zoals hier ook gepost; kies je toch een andere olie. Mijn RSV destijds schakelde bijzonder beroerd met Bel-Ray. In mijn 3 circuit GSX-r-tjes (600, 750 en 100) door de jaren deed Bel-Ray het prima. Procycle in de RSV (met dezelfde viscositeit) en het probleem was direct opgelost. Maar dan ook echt direct! Starten na oliewissel, koppeling in, naar beneden trappen dat ding en gelijk dag en nacht verschil.

Als ik echter de 2 producten op de pijnbank gooide (met voldoende herhalingen zodat het statistisch ook enigszins klopt) met allerhande testen (zowel nieuw als gebruikte olie) dan kon ik niet anders dan de conclusie trekken dat Bel-Ray toch beter uit de bus kwam. Iets lagere CoF, iets lagere stick-slip, thermisch wat beter belastbaar, terwijl Procycle bij extreem hoge mechanische belasting weer wat beter scoorde. Tsjaaaaaa, wat doe je dan?

En zo zijn er legio voorbeelden waarin de ene eigenschap van een smeermiddel het net wat beter of slechter doet t.o.v. een concurrent. De kunst is om de hele dataset te hebben, te begrijpen en kunnen toepassen op de praktijksituatie. Youtube staat vol met DIY testjes om een olie te testen. Sommige van die testen zijn best valide, maar het is slechts een beperkte test waaraan je geen conclusie kunt hangen.

Dus welk merk is het beste......ik laat dat in het midden :)
Mooi verhaal, over welk type Bel-Ray hebben we het hier EXL, EXP of de EXS, ditzelfde geldt ook voor de Procycle, daar zijn ook diverse soorten van.
Graag ook de viscositeit even noemen.
 
Hey allemaal. Dit is vast beantwoord maar kan het zo snel niet vinden in de meerdere topics. Ik lees nogal conflicterende berichten over het gebruik van Action motorolie voor de motorfiets. Ik heb vandaag C&C en Valvoline 10w40 gekocht bij de Action. Las eerder hier dat de JASO MA2 niet meer vermeld wordt op de valvoline maar dat deze nog wel geschikt is. De C&C ben ik wat minder zeker van. Werd door sommige bijna uitgelachen dat ik het had gekocht en dat ik waarschijnlijk m'n koppeling er mee zou slopen. Beiden olie's zijn semi synthetisch. Kan ik ze gebruiken voor mijn sv650 uit 2001?
Alleen de 5W40 van Valvoline had MA2 op de verpakking staan.

Ik gebruikte voordat deze producten bij de Action in het schap kwamen vele jaren de Techno 5W40 en 10W40. Slippen is mij nooit gelukt. :P
 
Vraag, ja ik kan de zoekfunctie gebruiken maar kwam er niet lekker door...lees, ik zie door de soorten topics geen passend antwoord.
Wanneer olie wissel.....na het seizoen zodat die in de winter stil staat met verse olie
of
Begin van het seizoen zodat de olie dan ook lekker schoon, droog en fris is 8-)
 
ok, dat verzuren heb ik al vaker gelezen.
Maar ook dat olie vocht aantrekt.....vandaar dat men aangeeft olie verversen bij xxx km of 1 jaar.
Dan zou de motor met een beetje pech als ik het nu zou doen 5 maanden stil staan, weliswaar in een warme garage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan