Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Olie lampje brand altijd als de motor niet loopt gezien er geen olie druk is op dat moment.
Het lampje is geen indicator of er te weinig olie in zit. Er zit geen beveiliging voor een te laag olie niveau.
Zelfs met een droog carter zal ie gewoon starten en lopen, voor even.

Als er niets gebeurd als je op de start knop duwt vermoed ik dat je de 40A (?) zekering hebt opgeblazen (sluiting gemaakt) van het start relais. Kijk dat eerst maar eens na.


Hij wil helemaal niet starten. Kill switch al nagekeken. Koppeling ook ingedrukt en proberen te starten.

Waar zit de 40 a zekering. Vind alleen de 30 a naast de zekering kast waar ook de krachtstation kabels samen komen.

Maar er brand ook een olie tekentje links boven in het scherm.

Van het midden scherm
 
Klap de zijstandaard voor de gein eens in. Daar zit ook een beveiliging op, al zou het in de 'N' of met ingetrokken koppeling niet uit mogen maken. Een kapotte zekering bij het wisselen van een accu is niet logisch.
Die kan wel kapot zijn, maar niet als gevolg van de accuwissel. Weet je zeker dat de accu vol is? Voor lampjes laten branden is 10V genoeg. Voor starten niet. Hoor je wel het startrelais klikken of hoor je helemaal niets?
 
Klap de zijstandaard voor de gein eens in. Daar zit ook een beveiliging op, al zou het in de 'N' of met ingetrokken koppeling niet uit mogen maken. Een kapotte zekering bij het wisselen van een accu is niet logisch.
Die kan wel kapot zijn, maar niet als gevolg van de accuwissel. Weet je zeker dat de accu vol is? Voor lampjes laten branden is 10V genoeg. Voor starten niet. Hoor je wel het startrelais klikken of hoor je helemaal niets?


Ik zal hem nog even doormeten. Maar had er ook nog heel de nacht mijn accu druppelaar op gezet en die zegt dat hij vol Is.

Maar zal de standaard ook even uitsluiten.
 
Vervelende zoektocht. Het startrelais zelf kan natuurlijk ook de geest hebben gegeven. Even de 12V erachter erop prikken en je weet het.
Nogmaals succes.
 
Ja maar bij die heb je dan wel de 2005 supplementary manual nodig..
En de advertentie ziet er duidelijk , maar ook nogal 'stug' uit.
Verder klikken leert dat het gewoon een handelaar betreft.
Op zich niets mis mee, maar haal maar ergens anders als het zo moet.
 
Hij wil helemaal niet starten. Kill switch al nagekeken. Koppeling ook ingedrukt en proberen te starten.

Waar zit de 40 a zekering. Vind alleen de 30 a naast de zekering kast waar ook de krachtstation kabels samen komen.

Maar er brand ook een olie tekentje links boven in het scherm.

Van het midden scherm
controleer de kabeltjes eens bij de koppelingshendel, die zijn bij mij een keer losgegaan, dan start hij ook niet
 
het schakelaartje is bij mij ook een keer kapot geweest. Geen idee hoelang ik ermee heb rondgereden, maar schakelaar is bij mij overbodig aangezien in de draadjes heb kortgesloten. Mijn SV 'denkt' dat de koppeling altijd is ingetrokken, dus start ook zonder intrekken van de handle. In de ingetrokken toestand van de handle moet de schakelaar dicht zijn, dus geleiden. Geen weerstand meten over de pinnetjes dus waar het stekertje om gaat.
Om te testen Kun je eventueel ook de draden aan elkaar knopen. Als ie dan nog niet start ligt het niet aan de koppelingsschakelaar.
Doorkoppelen om te testen is prima, maar permanent gesloten laten schijnt op een SV met injectie niet te kunnen omdat het motormanagement ook iets doet met het signaal van de koppeling. Niet alleen als startbeveiliging dus bij de pointy.
 
Ik was/ben klaar met de zooi van de R in de tuin. En gezien ik echt 0 reacties heb gehad op het niet schakelende blok moest dat ding wijken, dus heb de (hopelijk) makkelijk te verkopen delen eraf gehaald (stator, start motor).. en toen de beuk erin..

En uiteindelijk was de autopsie van de patiënt voltooid; en de conclusie is als volgd: ze is kapot. afgesleten. weggevreten. krom.

B31480AC-8730-4756-A5EA-8695524CDBDE.jpeg


C4DD109D-9E58-4A97-91D8-74AAEF1582FE.jpeg


E90F358D-0218-40C9-BA19-D4F78678546C.jpeg
 
Ik was/ben klaar met de zooi van de R in de tuin. En gezien ik echt 0 reacties heb gehad op het niet schakelende blok moest dat ding wijken, dus heb de (hopelijk) makkelijk te verkopen delen eraf gehaald (stator, start motor).. en toen de beuk erin..

En uiteindelijk was de autopsie van de patiënt voltooid; en de conclusie is als volgd: ze is kapot. afgesleten. weggevreten. krom.

Bekijk bijlage 1422256

Bekijk bijlage 1422254

Bekijk bijlage 1422255
hoeveel had het beestje gelopen?
 
Die schakelvorken zien er inderdaad wel redelijk aan gort uit. Letterlijk gewoon krom. Hoe is het mogelijk?! Ik ben benieuwd hoeveel van ons rondrijden met een blok waarbij alles nog redelijk werkt, maar waarbij de boel al een heel eind gaat richting dit blok dat zich na overlijden beschikbaar heeft gesteld voor de wetenschap.
Haak, haak, krak, doorschieten, klak, motor uitzetten en dan maar starten in de 1 met ingetrokken koppeling. Op een gegeven moment houdt het op. Hield jouw vivisectie blok er spontaan mee op of voelde je het min of meer aankomen?
 
hoeveel had het beestje gelopen?
Ongeveer 85.000km in 23 jaar; uit ‘96 dus.
Die schakelvorken zien er inderdaad wel redelijk aan gort uit. Letterlijk gewoon krom. Hoe is het mogelijk?! Ik ben benieuwd hoeveel van ons rondrijden met een blok waarbij alles nog redelijk werkt, maar waarbij de boel al een heel eind gaat richting dit blok dat zich na overlijden beschikbaar heeft gesteld voor de wetenschap.
Haak, haak, krak, doorschieten, klak, motor uitzetten en dan maar starten in de 1 met ingetrokken koppeling. Op een gegeven moment houdt het op. Hield jouw vivisectie blok er spontaan mee op of voelde je het min of meer aankomen?
Nee is idd er gewoon mee opgehouden. Zonder eerdere aanleiding. Dat ding is van een maat van me; vroeg zondag aan m van joh schakelde ie al een poosje misschien slecht? Maar nee geen eerdere problemen gemerkt. Alhoewel deze slijtage natuurlijk niet in een paar weken gebeurd. Was al langer aan de gang.
Het zeefje welke onderin de trechter zit waar de olie terug komt in het carter zat ook vol metaal splinters. De hele zijkant van de vertanding is ook helemaal weggevreten..

En gezien de waarde van de fiets, de kosten van de delen (alleen de pakkingen al) was reparatie het niet waard. Nu is bijna alles in onderdelen weg. Maar het blok is dus naar het oud ijzer gegaan.
 
Die schakelvorken zien er inderdaad wel redelijk aan gort uit. Letterlijk gewoon krom. Hoe is het mogelijk?! Ik ben benieuwd hoeveel van ons rondrijden met een blok waarbij alles nog redelijk werkt, maar waarbij de boel al een heel eind gaat richting dit blok dat zich na overlijden beschikbaar heeft gesteld voor de wetenschap.
Haak, haak, krak, doorschieten, klak, motor uitzetten en dan maar starten in de 1 met ingetrokken koppeling. Op een gegeven moment houdt het op. Hield jouw vivisectie blok er spontaan mee op of voelde je het min of meer aankomen?
bij koude motor gaat mijn blok moeilijk in z'n neutraal.
Dit lijkt erg op het inslijten van de koppelingsplaten in dekoppelingskorf.

ik heb daar echter nog niet naar gekeken, puur omdat ik er geen last van heb, omdat ik er rekening mee houdt.

Ik ga er wel naar kijken als ik daadwerkelijk de platen moet gaan vervangen.
Wanneer dat is, mag Joost weten, ik heb iig nog de originele platen _O-
 
Mag aannemen dat je de koppelingskabel goed hebt afgesteld? Aan beide kanten van de kabel?
Vooral de afstelling bij het blok word veelal niet gedaan en draaien mensen alleen maar aan het boutje bij de hendel.
 
controleer de kabeltjes eens bij de koppelingshendel, die zijn bij mij een keer losgegaan, dan start hij ook niet


Ik heb de motor maar weggebracht naar de motorzaak en je had gelijk de sensor welke de koppelingshendel registreert was stuk.

Hierdoor wilde dus de motor niet starten.

Tevens kwamen ze er achter dat mijn remmen gereviseerd moesten worden. Dit omdat ik zei dat ik geen goede druk kreeg op mijn rem hendels.
En ze zeiden dat mijn voor vorkkering lek waren.

Deze wil ik binnenkort snel vervangen. Ik heb al het werkplaatshandboek geraadpleegd en het ziet er niet al te moeilijk uit.

Echter heb ik een vraag.

Wie hebben al eens de voorvoork seals vervangen en hoe hebben jullie deze op zijn plaats getikt.
Dit omdat je normaal een speciale gereedschap hier voor nodig hebt. (09940-52861 : Front fork oil seal installer)

Graag hoor ik hoe jullie dit hebben opgelost.

en allemaal bedankt voor het meedenken bij mijn problemen
 
Mag aannemen dat je de koppelingskabel goed hebt afgesteld? Aan beide kanten van de kabel?
Vooral de afstelling bij het blok word veelal niet gedaan en draaien mensen alleen maar aan het boutje bij de hendel.
ik heb de koppeling op alle 3 de punten afgesteld :)
hij doet het echt alleen als je hem net start, en wanneer hij rond de 1000 toeren loopt,
Wanneer warm zit hij rond 1200, en heeft hij geen probleem.
Dat is na 5 minuten al ongeveer :P
 
Ik heb de motor maar weggebracht naar de motorzaak en je had gelijk de sensor welke de koppelingshendel registreert was stuk.

Hierdoor wilde dus de motor niet starten.

Tevens kwamen ze er achter dat mijn remmen gereviseerd moesten worden. Dit omdat ik zei dat ik geen goede druk kreeg op mijn rem hendels.
En ze zeiden dat mijn voor vorkkering lek waren.

Deze wil ik binnenkort snel vervangen. Ik heb al het werkplaatshandboek geraadpleegd en het ziet er niet al te moeilijk uit.

Echter heb ik een vraag.

Wie hebben al eens de voorvoork seals vervangen en hoe hebben jullie deze op zijn plaats getikt.
Dit omdat je normaal een speciale gereedschap hier voor nodig hebt. (09940-52861 : Front fork oil seal installer)

Graag hoor ik hoe jullie dit hebben opgelost.

en allemaal bedankt voor het meedenken bij mijn problemen
Heb ik al meerdere keren moeten doen :P

Het beste is om je oude seal op de nieuwe seal te leggen, zodat je oude seal de klappen krijgt, en dat je de klappen geeft met een PVC buis die over je poten kan schuiven
 
Heb ik al meerdere keren moeten doen :P

Het beste is om je oude seal op de nieuwe seal te leggen, zodat je oude seal de klappen krijgt, en dat je de klappen geeft met een PVC buis die over je poten kan schuiven

En haal je hem helemaal los(wat opzich niet nodig is!) sla ook met beleid de metalen spacer onder de keering op de juiste plek. Je hoort metaal op metaal. Ik stond al uren te meppen toen prut zei, nee we halen hem los. Bij gebrek aan de juiste maat pvc buis is het mogelijk er met een imbus sleutel en een hamer, geleidelijk een rondje over de keering heen te tikken, maar ivm minder schade voor de nieuwe keering pvc buis op oude keering daaronder de nieuwe keering het beste.

Ik heb de motor maar weggebracht naar de motorzaak en je had gelijk de sensor welke de koppelingshendel registreert was stuk.

Fijn dat de oorzaak is gevonden! En altijd fijn als ze nog meer vinden waar je anders zelf achter moest komen.
 
Laatst bewerkt:
En haal je hem helemaal los(wat opzich niet nodig is!) sla ook met beleid de metalen spacer onder de keering op de juiste plek. Je hoort metaal op metaal. Ik stond al uren te meppen toen prut zei, nee we halen hem los. Bij gebrek aan de juiste maat pvc buis is het mogelijk er met een imbus sleutel en een hamer, geleidelijk een rondje over de keering heen te tikken, maar ivm minder schade voor de nieuwe keering pvc buis op oude keering daaronder de nieuwe keering het beste.


kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb.

zal vanmiddag even opmeten wat voor diameter de buis is welke in de demper loopt en bij de lokale bouwmarkt kijken of daar zo een formaat pvc buit te krijgen is. En de oude er op leggen ga ik zeker toen teven het beschadigen er van.

ik ben wel van plan om de poten er helemaal uit te halen om er gewoon lekker bij te kunnen en alles goed te kunnen inspecteren.
 
kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb.

zal vanmiddag even opmeten wat voor diameter de buis is welke in de demper loopt en bij de lokale bouwmarkt kijken of daar zo een formaat pvc buit te krijgen is. En de oude er op leggen ga ik zeker toen teven het beschadigen er van.

ik ben wel van plan om de poten er helemaal uit te halen om er gewoon lekker bij te kunnen en alles goed te kunnen inspecteren.
De binnenkant is niet spannend hoor, maar je kan de olie er dan goed uithalen en het is wel interessant. Het is dan wel iets trickier met in elkaar zetten schrijf/teken vooral mee.
De imbus aan de onderkant kan wel eens lastig los gaan, een slagmoer sleutel is dan ideaal, de binnenkant kan meedraaien namelijk, daarom voordat je de cap losdraait... Even een slagje loshalen, de druk van veer en de rest zorgt ervoor dat ie niet makkelijk draait.
 
Dus toch dat verrekte schakelaartje bij de koppeling. Ongeveer de laatste optie waar ik (zei de gek) mee kwam, maar het bleek 'm dus wel te zijn. Handig als je zo'n motor een beetje kent. Zelfs op afstand trouble shooten blijkt mogelijk. ;)
Mooi dat het gevonden is.
De keerringen wisselen gaat vrij eenvoudig. De laatste tip van Ivo is wel heel waardevol als je de hele boel uit elkaar gaat trekken. Voor je de boel aan de bovenkant lostrekt en uit de kroonplaten haalt EERST de inbusbouten onderin de onderpoten lossen. Ik ben door meedraaiende dempergroepen wel eens onnodig lang bezig geweest bij vriestemperaturen.
Succes!
 
Ik heb de motor maar weggebracht naar de motorzaak en je had gelijk de sensor welke de koppelingshendel registreert was stuk.

Hierdoor wilde dus de motor niet starten.

Tevens kwamen ze er achter dat mijn remmen gereviseerd moesten worden. Dit omdat ik zei dat ik geen goede druk kreeg op mijn rem hendels.
En ze zeiden dat mijn voor vorkkering lek waren.

Deze wil ik binnenkort snel vervangen. Ik heb al het werkplaatshandboek geraadpleegd en het ziet er niet al te moeilijk uit.

Echter heb ik een vraag.

Wie hebben al eens de voorvoork seals vervangen en hoe hebben jullie deze op zijn plaats getikt.
Dit omdat je normaal een speciale gereedschap hier voor nodig hebt. (09940-52861 : Front fork oil seal installer)

Graag hoor ik hoe jullie dit hebben opgelost.

en allemaal bedankt voor het meedenken bij mijn problemen

Aan jouw huidige kennis en vaardigheid in te schatten zou ik voor je eigen veiligheid een maat erbij halen die verstand van zaken heeft of dit klusje over te laten aan de motorzaak. Je wilt niet spelen met je eigen leven om iets kosten te besparen. :Y ;)

(Vork diameter is overigens 41mm. Heb een rioolbuis van 42mm i.d.)
 
Aan jouw huidige kennis en vaardigheid in te schatten zou ik voor je eigen veiligheid een maat erbij halen die verstand van zaken heeft of dit klusje over te laten aan de motorzaak. Je wilt niet spelen met je eigen leven om iets kosten te besparen. :Y ;)
Een beetje experimenteren kan wel, maar het missen van ervaring én hulp maakt het wel minder chil en zeker.
Ik ben al tientallen uren bezig geweest, heel rustig om mijn poten te reviseren, omdat er telkens shit is die ik niet snap. Het is dat ik een set poten los heb, dus nog met de andere set gemonteerd zit kan rijden. Vandaar die ervaringspunten ;P. Ze zijn nu gereviseerd en kunnen eronder, maar dit zou ik niet snel in mijn eentje doen als ik (nu of binnenkort) van de motor afhankelijk ben.
Ook een goed moment om de rem te ontluchten, maar dat is wel fijner met zijn 2'en of een tool te gebruiken.
Disclaimer: ik sleutel niet per sé vaak en graag en ik wil het graag perfect doen. Dus dit klusje waarbij ik 1 nieuwe keering heb verneukt is een wijze levensles :p
 
Ik ben vroeger ook zo begonnen als je beschrijft. Samen met een maat is alles net even wat makkelijker, als je eenmaal ervaring hebt met het reviseren gaat het sneller. Als je een setje klauwen over hebt moet je ze lekker uit elkaar halen en schoonmaken. Zit vaak enorme hoeveelheid aan verwaarlozing (drap) in. Dat schoonmaken haalt veel 'spons' uit je hendel/gevoel weg. Want als een rem eenmaal ontlucht is bij montage hoef je dat niet nog eens te doen. Goed en snel ontluchten doe ik overigens door een vacuüm op de ontluchting nippel te zetten, terwijl je boven de vloeistof blijft bijvullen. Beide klauwen zo ontluchten, vervolgens de mastercilinder ontluchten (snel de hevel bewegen, of de banjo loskraken en weer vast zetten.) En je hebt een knijters harde hevel. ;)

Vergeet niet om alles weer correct op moment te draaien. :Y

Edit: @kapiteinkoek heeft een goede vork revisie guide geschreven. Deze staat in het GS500 topic. De mechaniek/ techniek is voor de Sv hetzelfde!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan