jaffabaffa
MF'er
- 13 mei 2019
- 72
- 28
Mocht je niet slagen zou je Bolman motoren of Biggelaar kunnen proberen,Hey Freewind-rijders!
Heeft er iemand toevallig nog een koplamp te koop voor de Suzuki XF 650 Freewind?
Mocht je niet slagen zou je Bolman motoren of Biggelaar kunnen proberen,
Hier nog 1 die de motor in onderdelen verkoopt
Of,Motorradteile & Zubehör | eBay Kleinanzeigen ist jetzt Kleinanzeigen
Kleinanzeigen: Motorradteile & Zubehör günstig kaufen oder privat verkaufen - Jetzt in Holzkirch finden oder inserieren! eBay Kleinanzeigen ist jetzt Kleinanzeigen.www.ebay-kleinanzeigen.de
Suzuki XF 650 Freewind Headlight | eBay
<p>Suzuki XF 650 Freewind Headlight. Condition is Used.</p><br><br><p>All of my parts are second hand and so will display signs of normal wear and tear. I have tried my best to photograph all parts honestly as possible to display any damage or scratches. Please make sure you check all photos...www.ebay.co.uk
Hallo beste Freewind-kenners
Volgende maand staat mijn AVD examen op de planning en stiekem ben ik al rond aan het kijken voor een eerste motor. De Suzuki Freewind staat momenteel bovenaan mijn lijstje, o.a. omdat die volgens mij erg robuust en gemakkelijk te onderhouden zijn. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat deze motoren het maximale vermogen voor A2 hebben en relatief licht zijn. In Nederland staan er niet veel te koop, dus ik kijk voornamelijk in Duitsland voor een goed exemplaar. Ik hoop dat jullie een aantal van mijn vragen kunnen beantwoorden en eventueel wat tips kunnen geven?
In dezelfde prijscategorie zie ik zeer uiteenlopende kilometerstanden (15k tot 80k). Zelf zat ik te denken aan €1000 tot €1500. Zouden jullie in zo'n geval voor een exemplaar gaan met een wat hogere kmstand of toch proberen die ene te vinden met een hele lage kmstand? Mijn gevoel zegt dat zo'n hele lage kmstand niet goed kan zijn voor zo'n motor (veel te veel stilgestaan), maar dat kan komen doordat ik zelf vooral kennis heb van auto's. Ik heb hier al een aantal maal gelezen dat hoge kmstanden haalbaar zijn, maar wat zouden jullie in mijn prijscategorie aanraden als een maximum (danwel minimum)?
Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten als ik bij een Freewind ga kijken? Zelf heb ik al een aardige (algemene) checklist opgesteld:
- Waarom gaat hij weg?
- Kettingspanning
- Kijken naar de omgeving, niet alleen de motor zelf. Hoe staan de auto’s erbij, het huis etc.
- VIN nummer even checken tov papieren.
- Ketting/tandwielen versleten? → Tanden niet meer afgerond tot spitse punt maar meer als een driehoek. Ketting in het midden van het tandwiel pakken en kijken of hij los zit (ja is verleten, want moet aan zo veel mogelijk tanden trekken en dat doet hij dan niet meer).
- Remmen bekijken, blokken en schijven
- Vloeistoffen checken, olie, remmen, koeling. Olie aftap plug niet gestript?
- Branstoftank checken voor roest aan de binnenkant.
- Banden: Jaartal. Mismatched banden merken, moet een goede reden hebben om dat te doen. Bandenspanning checken. Nog genoeg profiel?
- Lagers checken door het wiel tussen de vork te proberen te bewegen.
- Balhoofdlager checken door te kijken of hij goed van links naar rechts wil sturen. In het midden willen blijven hangen is waarschijnlijk een slecht lager.
- Let op valschade.
- Is de motor niet te schoon? → iets proberen te verbergen
- Voorvork, beetje vettig? Is de kering nog wel goed?
- Kijk naar de status van de buddy (ducttape of andere reparaties hoeven niet erg te zijn en zullen mede de prijs bepalen).
- Haal de buddy er af en kijk wat je er onder aan treft (kwa vuil, bedrading, roest enz.).
- Zitten er onderdelen aan of zijn er kappen vastgezet met mismatched bouten/schroeven?
- Zitten het gebruikershandboek en het standaard boordgereedschap er bij?
- Controleer alle verlichting.
- Onderhouds documentatie.
- Bij contact aan gaan er meestal wel een paar controle lampjes aan, maar alles hoort uit te zijn als je een paar meter gereden hebt.
- Koude start: even voelen of hij daadwerkelijk koud is. Dan contact aan en kijken of sommige waarschuwingslampjes niet aan gaan. Dan starten.
- Test rit: rem test voordat je sneller dan 20 km/h gaat, let op trillingen en remkracht. Vizier open om alles beter te horen.
- Geen proefrit = niet kopen
- Proefrit: stadswerk en snelweg, alle versnellingen op en neer, voor en achterrem, bochtengedrag, hoe langer de proefrit hoe beter je ook kunt beoordelen op zitcomfort en wegligging.
- Na de rit: kijken voor lekkages. Kijken of de accu nog spanning geeft. Kijken voor rare kabeltjes.
[
Ik heb zelf ook een XF 650 Freewind ... motor is wel gevoelig voor temperatuurschommelingen. Het blok loopt met warm weer beter als in de winter........ als je van het gas af gaat knalt en pruttelt hij lekker na..
Heb je wel een grotere sproeier genomen na het monteren van de sportuitlaat?
Carburateur is volgens mij hetzelfde als de Dr650 , dan zijn volgende mods toepasbaar :Inkorten vd veer zou ik zelf niet helemaal aanbevelen, maar blijkbaar levert het niet veel problemen.
- Waarom gaat hij weg?
- Kettingspanning
- Kijken naar de omgeving, niet alleen de motor zelf. Hoe staan de auto’s erbij, het huis etc.
- VIN nummer even checken tov papieren.
- Ketting/tandwielen versleten? → Tanden niet meer afgerond tot spitse punt maar meer als een driehoek. Ketting in het midden van het tandwiel pakken en kijken of hij los zit (ja is verleten, want moet aan zo veel mogelijk tanden trekken en dat doet hij dan niet meer).
- Remmen bekijken, blokken en schijven
- Vloeistoffen checken, olie, remmen, koeling. Olie aftap plug niet gestript?
- Branstoftank checken voor roest aan de binnenkant.
- Banden: Jaartal. Mismatched banden merken, moet een goede reden hebben om dat te doen. Bandenspanning checken. Nog genoeg profiel?
- Lagers checken door het wiel tussen de vork te proberen te bewegen.
- Balhoofdlager checken door te kijken of hij goed van links naar rechts wil sturen. In het midden willen blijven hangen is waarschijnlijk een slecht lager.
- Let op valschade.
- Is de motor niet te schoon? → iets proberen te verbergen
- Voorvork, beetje vettig? Is de kering nog wel goed?
- Kijk naar de status van de buddy (ducttape of andere reparaties hoeven niet erg te zijn en zullen mede de prijs bepalen).
- Haal de buddy er af en kijk wat je er onder aan treft (kwa vuil, bedrading, roest enz.).
- Zitten er onderdelen aan of zijn er kappen vastgezet met mismatched bouten/schroeven?
- Zitten het gebruikershandboek en het standaard boordgereedschap er bij?
- Controleer alle verlichting.
- Onderhouds documentatie.
- Bij contact aan gaan er meestal wel een paar controle lampjes aan, maar alles hoort uit te zijn als je een paar meter gereden hebt.
- Koude start: even voelen of hij daadwerkelijk koud is. Dan contact aan en kijken of sommige waarschuwingslampjes niet aan gaan. Dan starten.
- Test rit: rem test voordat je sneller dan 20 km/h gaat, let op trillingen en remkracht. Vizier open om alles beter te horen.
- Geen proefrit = niet kopen
- Proefrit: stadswerk en snelweg, alle versnellingen op en neer, voor en achterrem, bochtengedrag, hoe langer de proefrit hoe beter je ook kunt beoordelen op zitcomfort en wegligging.
- Na de rit: kijken voor lekkages. Kijken of de accu nog spanning geeft. Kijken voor rare kabeltjes.
Bedankt voor de tips!
Hey Freewind-rijders!
Heeft er iemand toevallig nog een koplamp te koop voor de Suzuki XF 650 Freewind?
En heeft iemand toevallig een werkplaatshandleiding liggen die ik mag lenen/ovenemen/kopiëren?
Karel
Hou er hierbij rekening mee dat de freewind een getrapte carberateur en twinspark heeft en de DR650 (voor zover ik weet) een enkele en 1 bougie.
Verder is het blok inderdaad identiek.
Duidelijk het fortnine filmpje gekeken.
Het blok van de XF is een doorontwikkeld dr650 blok met getrapte carberateurs en twin spark. Het pompt er niet veel vermogen uit en is oerdegelijk. Het enige bekende mankement van het blok is het losraken van een schroefje van de neutraalsensor. Die kan dan in het blok terecht komen en daar schade aanrichten. Dit merk je vooral doordat het neutraallampje het niet meer doet, rij dan dus niet gewoon door maar check of de sensor goed vastzit (met loctite).
Er zit ook een startonderbreking bij de koppeling; Als deze doorgelust is is dat een pre.
De sensor voor de kmteller in het voorwiel is wel echt een zwak punt (zie ook eerder in dit topic), die kan kapot gaan maar daar is verder weinig aan te doen.
De lijm in de koplamp veroudert en schilfert. De reflector kun je schoonmaken om wat meer licht te krijgen maar de xf650 koplamp valt altijd in het niet bij moderne auto's en motoren.
Uiteindelijk is de kmstand een afweging. Bij een lage kmstand heeft de motor veel stilgestaan en zijn de rubbers etc wss aan vervanging toe maar heeft het blok nog weinig slijtage. In welke staat die is ligt vooral ook aan hoe de motor gestald is.
Als de kmstand hoger is (30000-60000) dan kun je er nog wel een boel km op maken maar is er waarschijnlijk wel regelmatiger mee gereden. Als de kmstand hoog is (80000+) dan kan er lastig onderhoud aan zitten te komen (nokasketting + spanner, andere onderdelen die slijten in het blok, remschijven, etc. ).
Ik heb de mijne zelf gekocht met 46000 op de teller.
De achterveer had geen demping meer en is toen vervangen.
Heel soms heb ik dat de kmteller het slecht doet en dit komt waarschijnlijk door een loszittend draadje, maar dat lijkt een vrij uniek probleem.
Verder vrijwel probleemloos. Er staat nu 93000 op en rijd nog perfect, slaat geen slag over, alles doet het gewoon.
Ze hoeven (volgens de monteur van mijn garage) niet synchroon te staan. Je moet ze een keer goed afstellen zodat ze op het goede moment instappen maar uiteindelijk komt alle brandstof toch in die ene cilinder terecht. Het lijkt me daarmee ook makkelijker te doen dan een tweecilinder.ergens wist ik ook wel dat de freewind een dubbele carburateur had, zal kijken of er een passender filmpje is. Maar is in principe natuurlijk gelijk alles in tweevoud, kijken of ze synchroon staan.
Hoe moeilijk/duur is het eigenlijk om een 25kw versie terug te bouwen naar 35kw?
Hier heb ik inderdaad al eens iets over gelezen, maar is volgens mij niet iets wat je even goed vast zet of wel?
Dit was iets waardoor de motor niet wil starten toch? Zal niet veel voorstellen om zelf te doen of wel?
Is dat dan ook te zien aan de sensor of moet je dit echt controleren door tijdens de proefrit te kijken of de kilometers doorlopen
Ja, helaas is het oude techniek op een 1-cilinder. Zijn er ook nog goede vervangers waarbij je niet direct de hele voorkant moet verbouwen. Wat die Duitser heeft gedaan ziet er erg goed uit, maar gaat mij te ver kwa hoeveelheid werk.
Ik had al zo'n vermoeden. Bedankt voor de bevestiging. 30k-60k is een pre, maar je weet natuurlijk nooit wat je tegen gaat komen.
Dat is een mooie prestatie! Geeft vertrouwen om er eentje te kopen.
Overigens heb ik ook een later model (2004) op het oog. Zijn hier nog zaken anders of zijn er eigenlijk geen verschillen, anders dan de nieuwe koplamp?