Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

CDA441

MF veteraan
26 feb 2014
2.536
274
25
Belgiek
www.cda441.wordpress.com
Vanochtend reed ik voor een paar meter over het fietspad om de file te omzeilen, gaat de auto achter mij mijn voorganger inhalen terwijl er aan de andere kant een tegenligger kwam :') Wat een dom wijf dacht ik. Blond, zonnebril en bumperklevend. Dat ging leuk worden als ze niet had geremd :')
 
  • Like
Waarderingen: Judy1990

Motor-Timothy

MF veteraan
3 sep 2016
1.302
158
We nemen het mee ;).
Is inderdaad iets wat ik aan kan raden, bij gas los altijd even de rem (voor of achter maakt niet uit) aangetikt houden (zonder dat je daadwerkelijk remt) alleen zodat je remlicht aan is.
Bij mijn motor is dat echt nodig, die heeft zo veel compressie dat wanneer ik het gas loslaat dat het effect heeft alsof ik echt flink rem (van 130km/h naar 60km/h in een paar seconden). Heel gevaarlijk als er dan geen remlicht brandt.
 

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.495
988
43
Vollenhove
Is inderdaad iets wat ik aan kan raden, bij gas los altijd even de rem (voor of achter maakt niet uit) aangetikt houden (zonder dat je daadwerkelijk remt) alleen zodat je remlicht aan is.
Bij mijn motor is dat echt nodig, die heeft zo veel compressie dat wanneer ik het gas loslaat dat het effect heeft alsof ik echt flink rem (van 130km/h naar 60km/h in een paar seconden). Heel gevaarlijk als er dan geen remlicht brandt.
Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.
 

scheurschuimpje

MF veteraan
2 mei 2010
7.363
824
62
Steenwijkerland
Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.
Maar dat is nu net de ervaringen die Judi mist....
 

Judy1990

MF'er
29 mrt 2019
101
257
28
Wormer
Wat ik een beetje mis in de reacties, met de motor hou je gewoon langer gas open dan met de auto, juist door die remmende werking van de motor. Ik blijf met de motor gewoon nog gas houden tot halverwege de afrit, draai dan mijn gas dicht, schakel terug en ga daarna eventueel eens remmen. Met de vrachtwagen daarentegen, kan ik 600m voor de afrit al mijn cruisecontrol eraf halen omdat die veel meer snelheid vasthoudt door de hoge massa.
Maar dat is nu net de ervaringen die Judi mist....
Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .
 

max snelheid

BMW R850R
9 jan 2012
22.447
1.785
Nijmegen
Gister op de A325 ri. Nijmegen kwam een koektrommel van de oprit uit Bemmel de weg oprijden en wilde - knipperlicht aan - meteen doorschuiven naar de linkerrijstrook. Daar reed ik al. Hij aarzelde eerst, maar gaf toen toch maar een ruk aan het stuur naar rechts.
 

Miglowie

MF veteraan
21 mei 2016
1.495
988
43
Vollenhove
Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .
Vergeleken met een auto kun je met een motor bijna een anker uitgooien omdat het gewicht niet zo doorduwt. Een van de grootste uitdagingen is om er niet vanaf te vliegen als je vol in de ankers (hey, dat is toevallig) gaat.

En door dingen te proberen kom je steeds een stukje verder in de beheersing van je schatje en je bijdrage aan het verkeer.
 

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.807
9.314
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Ben heel dankbaar voor alle reacties! Je krijgt natuurlijk van alles te horen met les, maar lang niet alle situaties komen ook daadwerkelijk voor tijdens het lessen. En als je dan in je eentje aan het rijden bent, is het ook weer een gevalletje van "wat moest ik alweer in deze situatie doen". Uiteraard wordt het steeds makkelijker naarmate je langer rijdt, maar juist door dit soort tips word ik hopelijk sneller een betere motorrijder:) .
Judy je moet het zo zien: If it doesn't kill you, it makes you stronger
 

Mario64

MF veteraan
13 aug 2013
2.295
39
Gister op de A325 ri. Nijmegen kwam een koektrommel van de oprit uit Bemmel de weg oprijden en wilde - knipperlicht aan - meteen doorschuiven naar de linkerrijstrook. Daar reed ik al. Hij aarzelde eerst, maar gaf toen toch maar een ruk aan het stuur naar rechts.
Pas jij je snelheid niet aan in zo'n situatie? Ik zou gas geven, terwijl die auto nog op de invoegstrook rijdt, zodat ik voor die auto had gezeten in plaats van er naast / onder.
 
  • Like
Waarderingen: Ride Dirty

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
485
37
62
Breda
Ik rij alweer ~20 jaar motor en voel me zelf nu een gevorderd beginner. Ooit zal ik het niveau van gemiddelde rijder bereiken.
Wat ik wel geleerd heb is de "body language" van autos/bestuurders te lezen.
In veel gevallen is een (soms domme) actie van een blikker prima van te voren te voorspellen.
Als iemand vlot accelereert op de invoegstrook en tamelijk agressief invoegt, dan is de kans groot dat het daar niet ophoud.
Ook auto's die willen inhalen of van strook wisselen kruipen vaak van te voren al naar de strookscheiding.
Nuttige info als je aan het filteren bent.
Zo zijn er best wel meer voorbeelden. Anticipeer, en heb van tevoren al een escape scenario klaar.
Dat gaat na een poosje automatisch. Gasgeven is met de motor een net zo krachtig middel als remmen.
En beweeg een beetje binnen je strook; een bewegend doel valt meer op en valt niet weg tegen bv de achterlichten van een voorligger.
Als je uitvoegt, kruip dan niet naar uiterst rechts - dan zit er ineens een auto naast je. Claim je plaats op de weg.
 
  • Like
Waarderingen: Hybride

HighKing

Emperor of the void 👻
Donateur
13 aug 2014
6.938
4.033
38
Heemskerk
highking.nl
Misschien bewust? Heb ik laatst ook gedaan. Mevrouw die mijn baan op komt schuiven. Ik kon uitwijken maar heb even getoeterd. Mevrouw schoof weer terug en keek me met een heel schuldige blik aan. Ik hoop dan maar dat ze er iets van heeft geleerd en de volgende keer even beter checkt of er geen motorrijder naast haar zit. ;)
 

max snelheid

BMW R850R
9 jan 2012
22.447
1.785
Nijmegen
Maar je besloot toch af te wachten of het spannend werd ipv vooraf te reageren? Regeren is vooruitzien.
Nee, dat kan ik me niet herinneren. Ik reageerde adequaat en effectief. Misschien heb ik het voorval niet van milliseconde tot milliseconde voldoende nauwkeurig beschreven … Maar goed, een probleem was het uiteindelijk niet. Ben vanmorgen weer vrolijk opgestapt!
 
  • Like
Waarderingen: Paka