- Onderwerp starter
- #9.176
Nooit iets gemerkt van torsie van de krukas, alleen bij gasgeven in stilstand.Vanochtend even getest:
Ik kan, met een volle tank en beladen topkoffer, tussen de 5 en 6 km/u rijden (op de GPS) zonder dat ik het stuur nodig heb om balans te houden. En dat is zonder achterrem, of zelf met de koppeling ingeknepen (dus puur balans).
Ik zou eens kunnen kijken hoe dat op de F700GS van m'n vrouw is, maar ik weet vrij zeker dat die een stuk meer 'twitchy' is.
En dan heb ik, zoals door anderen opgemerkt, een hoge GS. Een R of een RT zal dus nog stabieler zijn, verwacht ik.
Het rotatie-effect van de krukas/cardan voel ik echt alleen bij stilstand, zodra ik in beweging ben is het niet voelbaar. Waarom dat kennelijk op de airheads meer was weet ik ook niet. De oliekoelers hebben ook geen balansas, voor zover ik weet. Beide blokken hebben een linksomdraaiende krukas en een ketting aangedreven timing as met de oliepomp. Enig verschil is dat bij de oliekoelers vervolgens nog twee nokkenassen in de cylinderkoppen zitten, maar die draaien ook linksom, dus zullen voor balans weinig doen. Misschien moet ik toch eens een proefritje op een luchtkoeler maken :-)