Het heerlijke Harz topic.

Ik ben voor mijn modelbaan aan het sparen (echt, die koop je niet effe) geweest voor een krokodil, maar er komen steeds FZRren tussendoor. Ik vind hem geweldig lelijk, daarom wil ik er een
 
Ik ben voor mijn modelbaan aan het sparen (echt, die koop je niet effe) geweest voor een krokodil, maar er komen steeds FZRren tussendoor. Ik vind hem geweldig lelijk, daarom wil ik er een
Ik heb nog spoor en 2 locs van vroeguh. En wagons en een tunnel. Marklin, dus goed spul. Alleen mijn moeder heeft de rails wat in elkaar getrapt met de was ophangen.
Dat moet weer een beetje in de goeie richting gebogen worden.
 
Deze zomer ook daar geweest, tip: blijf er in het weekend weg.
Net als in de Eifel en Moezel regio is er in de Harz regio ook de (on)nodige overlast van motorrijders.

Doordeweeks is het nog best te doen over de 60 km/h wegen daar, toeren door echte oerbossen en je weet nooit zeker of je in Oost of West rijd.. :)

 
Laatst bewerkt:
Als je de bochten ziet met de extra bescherming van de vangrail dan weet je dat er al zeer veel motorrijder verongelukt zijn.
 
Deze zomer ook daar geweest, tip: blijf er in het weekend weg.
Net als in de Eifel en Moezel regio is er in de Harz regio ook de (on)nodige overlast van motorrijders.

Doordeweeks is het nog best te doen over de 60 km/h wegen daar, toeren door echte oerbossen en je weet nooit zeker of je in Oost of West rijd.. :)

Die worstenkeuring maakt het af_O-
 
Apart, een HSB loc. met de neus richting Wernigerode.

1k0.jpg
 
Rammelsberg in Goslar. De meest toeristische mijn die er is in de Harz.
Zijn nog wel een paar kleinere waar mijn dochter en ik een paar maanden geleden veel meer schik van hadden.
Ben daarvoor nog met mijn vrouw daar geweest met de Enduro 1200 en wat mijnen opgezocht en daarna een paar dagen met de auto er geweest.

Ps.. Leuk topic overigens. Kom al in de Harz sinds mwaaa 35 jaar oid. Na de wende veel in de voormalige DDR gezworven. DDR nostalgie is inmiddels aardig verdwenen maar soms kom je nog wat tegen.
 

Bijlagen

  • IMG-20200801-WA0035.jpg
    IMG-20200801-WA0035.jpg
    146,8 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Harz 2020
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1604155467174.jpg
    FB_IMG_1604155467174.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 48
  • FB_IMG_1604155476595.jpg
    FB_IMG_1604155476595.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 46
  • FB_IMG_1604155506991.jpg
    FB_IMG_1604155506991.jpg
    72 KB · Weergaven: 48
  • FB_IMG_1604155582041.jpg
    FB_IMG_1604155582041.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 45
Lees nu pas jou reactie. . Voormalige grens afscheiding West en Oost Duitsland.
Toen Rob het zei snapte ik het. Alleen het hekwerk van 4 meter hoog mist.

Ik ben trouwens in 189 met de werkweek van de MTS in Berlijn geweest.
Eén jaar voor de val van de muur.
Eén middag naar de Alexanderplatz. Een middag naar checkpoint Charly. Een middag naar een verstedelijkt dorpje bij de muur die voor 3/4 omgrenst was door de muur, alleen de spoorbaan liep er dwars doorheen met een hoop prikkeldraad aan weerszijden.

Nja, zeer indrukwekkend en je mocht niet over de muur kijken.
Binnen 5 minuten hingen de bomen vol met studentjes, en jawohl daar kwam gelijk de oostduitse grensbewaking in beweging met een jeep en herdershonden, in de sperzone.
We werden verzocht om uit de bomen te komen, anders kreeg het westduitse gezag weer trammelant en werk.

Ok zijn we naar het afrikamuseum/spoorwegmuseum geweest.
Dat was helemaal geweldig met al die stoomlocs, enz.
De alexanderplatz was ook mooi grauw, de hele middag bier drinken in een kroeg en na een uur een beetje lullen met de oostduitsers.
Ik had zo'n zwart hoesje om mijn paspoort met een oranje leeuw erop, en die veranderde van eigenaar.
De oostduitse blikmarken moesten ook allemaal op want dat mocht de westerse grens niet over.
Tijdens een vrije middag was er dat weekeind toevalig een voetbalwedstrijd tussen Schalke 04 en Berlijn, en er waren rellen en ME.
Klasgenoten stonden er met de neus bovenop en werden door de ME een doodlopende straat ingedreven en op een haartje na in elkaar gemept :o-O-

Ik weet nog dat we met 25 Pfennig de hele stad door konden met de ondergrondse.
Als je even bovengronds kwam kon je de oostduitse grauwe teringzooi aanschouwen.

Laatst waren we met een ex-collega weer eens in Berlijn en werden er herinneringen opgehaald.
Hij had geslapen in dat oostduitse hotel waar ook alle westerse hoogwaardigheidsbekleders sliepen zoals Kennedy enz.
Na de val van de muur werd de verborgen verdieping ontdekt vol met afluisterapparatuur _O-
Ook vertelde hij dat hij kort na de eenwording weer voor het werk in Berlijn was.
Het kwam geregeld voor dat voormalige oostduitsers hun nieuwe auto met 200+ pk compleet aan snot reden midden in de stad omdat ze het vermogen compleet onderschatten :o_O-

De stad zelf herkenden we niet weer. Tenminste ik niet, alleen de Brandenburger Tor en de Reichstag.

Dus inderdaad, er is weinig over van de oostduitse folklore. :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan