Het heerlijke Harz topic.

Bron: Wikipedia......

Schermafbeelding 2021-06-20 om 03.10.22.png
 
Gisteren terug van een drie dagen Harz, Bloedheet, en nog steeds vrijwel alle terrassen gesloten, of gewoon leeg omdat er geen klanten waren.
Kyffhausen omhoog, beetje een kermisattractie met die erg snel op elkaar volgenden speldjes. En de hangbrug , ook leuk maar in die hitte lopen in motorpak was geen plezier, du maar wat gegeten . Daar was het wel druk, je kon je gratis laten testen voordat je met de lijn naar beneden mocht vliegen, een een vooraf aangekondigde motorkeuring door de Polizei en ADAC. Er stonden dus alleen braverikken.
Wel druk bij Druidenstein in Trautenstein, die jongens hebben het goed voor elkaar met de marketing.
 
Mooi draadje, veel bruikbare info.

Ik vertrek als het goed is eind augustus voor enkele dagen richting Harz.

Voor de goede voorbereiding koop ik altijd een kaart van de regio. Heeft iemand het juiste nummer van de kaart van Michelin of eventueel een andere kaart die goed bruikbaar is?

En ja, ik heb een navigatiesysteem.
 
Mooi draadje, veel bruikbare info.

Ik vertrek als het goed is eind augustus voor enkele dagen richting Harz.

Voor de goede voorbereiding koop ik altijd een kaart van de regio. Heeft iemand het juiste nummer van de kaart van Michelin of eventueel een andere kaart die goed bruikbaar is?

En ja, ik heb een navigatiesysteem.
Wellicht is dit iets voor je


Of
 
allereerst dank voor de tips hier eerder al gegeven.

hopelijk kan ik ook wat bijdragen.

de omgeving:
we zaten in Bad Harzburg. prima uitvalsbasis maar voor het dorp/stadje zelf hoef je het niet te doen. we waren er in het hoogseizoen (begin augustus) en op een uitzondering na is alles in de binnenstad om 20:00 DICHT. ook moesten wij (al zal dat ook door corona komen) overal reserveren om uberhaubt een plekje te hebben om te eten. begin van de week kom je er nog wel tussen maar richting het weekend was dat echt kansloos.

Het Rijden:
door omstandigheden moesten we met de auto, dus we hebben maar met de auto een "motor"route gereden.
we waren blij dat we op een rustige dag gingen, want inhalen is er op de meeste wegen niet echt bij (en dan heb ik geen langzame wagen). wel vonden we de omgeving mooi divers dus genoeg te zien als we ff "vast" zaten. de meeste wegen liggen er uitstekend bij, goed vrij strak asfalt.

SharedScreenshot.jpg

later in de week hebben we nog een dagje een motor gehuurd bij Motorrad Center Nord | Offizieller Suzuki & Kawasaki Partner (prima bevallen en niet duur).
vooral de hoofdwegen vermijden en de kleine weggetjes pakken, dan kom je op leuke (en verrassende plekken). uiteraard een andere route gemaakt (+/- 250km). wel het idee dat we hiermee al wel een aardig deel van de harz gezien hebben, zijn nog wel wat weggetjes die we niet gereden hebben maar zo op de kaart ziet het zuid-oosten er minder interessant uit dan de noord-westelijke hoek. de 85 van Berga naar Kyffhauser hebben we helaas niet gereden.

goeie wegen:
L-516 tussen Seesen en de aansluiting op de 241
498 van Oker naar Österode
L96 bij Rubeland
K-1351 van Stiege naar het noorden
de weg van Rothesütte naar sophienhof (en door naar Eisfelder Talmuhle) was onverwacht leuk.

ToDo:

reserveren! op de dag zelf bij een (toeristisch) museum aankomen en verwachten dat er nog plek is: forget it.
Stoomtrein

we hebben een dag de stoomtrein geboekt. was even uitzoeken maar als je de brocken op wilt moet je een ticket á €49 p.p. kopen. dan kan je wel overal zo'n beetje opstappen. de terugweg hoef je niet dezelfde dag te doen, die mag je binnen 3 dagen "verzilveren".
wij zijn uiteindelijk bij de Eisfelder Talmuhle opgestapt, vanaf daar is het een route van +/-3u de brocken op. het eerste (en laatste) deel van de route slingert die trein heerlijk door het bosrijke berglandschap. bovenop de berg een uurtje rondkijken (het waait er hard!) en weer terug. de berg op en af zit de trein stampesvol, ook was het stuk de berg op minder "insprirerend" dan de rest van de dag, al zijn de uitzichten wel mooi. wij hadden een goede dag waarop we de hele omgeving konden zien. bovenop de berg ook wel stervensdruk trouwens.
Rammelsberg:
oude (zilver)mijn. hier hebben we ons een middag goed vermaakt, rondleiding gevolgd van 90 minuten, rondgekeken. aanrader (zal niet teveel weggeven). helaas de rondleiding vanwege covid alleen in het duits, dus soms lastig te volgen, maar normaal gesproken zijn rondleidingen ook in het engels.
HarzKristall Museum
uiteindelijk niet ingeweest omdat we niet op tijd gereserveerd hadden. de museumshop was wel open.
Titan/Harzdrenalin Hangbrug
enige uitzondering qua reserveren, hier konden we zonder reserveren heen. hele lange hangbrug over een dal naast een stuwdam. uiteraard rete touristisch maar wel een toffe ervaring. parkeerplaats goed geregeld vlakbij (motoren mogen gratis parkeren).
Goslar:
pitoresk stadje met een mooie binnenstad. ziet eruit alsof er ook 's avonds meer te beleven is (barretjes en cafétjes). kijk vooral even rond het mddaguur naar de gevel van Restaurant Schiefen op de markt. stukje mijnbouw-geschiedenis.
 
Ik wil 2 a 3 dagen rond toeren in het gebied de Harz en zoek nog leuke routes. (tomtom)

Verblijf 4 a 5 dagen hotel in Herzberg.... goede keuze qua plaats..
 
Laatst bewerkt:
Tips voor kleine, koterloze campings? Voor als ik een herkansing overweeg? (En kan me voorstellen dat Harz makkelijker in 1 dag te doen is dan zuid-Ardennen omwillen infradinges?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan