Een XL heeft geen loodvervanger nodig. Alleen de eerste serie XR modelen hebben dat nodig.
Alle niet wedstrijd honda's na 1977 kunnen op ongelode benzine rijden.
Dat zal best wel kloppen, zot, maar ik hou voor mezelf het jaar 1986 als grens. Ik ben er van overtuigd dat Honda wel 10 jaar technische voorsprong zal gehad hebben, maar bij mij speelt ook "better safe than sorry".
Hieronder een citaat uit een artikel, waarin niet over loodvervanger wordt gesproken, maar waar wel veel uit de doeken gedaan wordt over de bullshit die groenen verkopen en ping-ping bullshit van de auto (motor?) fabrikanten. Waarbij ping-ping op geld slaat en ook op je kleppen.
In het hele artikel staat nog veel meer kritische info.
Je merkt ook wel aan het aantal posts in dit topic dat de XL en XR stilaan zeldzaam worden, en dan toch zeker de oudere modeljaren. Dikwijls gaat het over de kop die in puin gaat, en het ligt volgens mij niet alleen aan de smering, want de oudere XL/XR met kleinere cilinderinhoud hadden wet sump en die zijn er ook stilaan nog maar weinig.
De info van Zot zal best correct zijn, maar er is ook nog zoiets als je eigen mening...maar bedankt voor de info Zot (niet sarcastisch bedoeld), ik ben toch weer iets geruster, maar blijf mijn spul toch maar gebruiken.
ruwebit.net - This website is for sale! -  Resources and Information.
En wij? Ons wordt gezegd: ja, ja, je kan het in je voertuig van voor 1986 gooien. Het zal je auto niet beschadigen. Het ontbreken van lood zal je cilinders sneller doen verslijten en tenzij je geharde klepzittingen hebt zullen je kleppen zich langzaam in je kop vastzetten. Oh, en overigens de klepzittingen in je mooie moderne karretje zijn ook niet altijd van de geharde variëteit maar het geeft niet want je hebt een "te gebruiken tot" datum gemarkeerd gekregen op je moderne karretje. Je zal het niet vinden, het is goed verborgen maar het is er en het ligt bij ongeveer vier jaar na de koop.
Wat te doen ? Ten eerste vul je eigen tweetakt tank met gelode benzine en voeg de olie toe. Er zijn service stations gepakt voor het gebruiken van ongelood in hun meeneem tweetakt tanks. Indien je je buitenboordtank, je viertakt motormaaier of wat dan ook, dat géén Katalysator heeft, vult dan zeker met gelode brandstof. Het is nogal wat veiliger. Als je met je auto tankt, probeer dan in zo'n positie te zijn, dat de wind van je vandaan blaast. Geen katalysator auto op korte afstanden ? Niet veel keus eigenlijk. Belaag je locale en nationale politici met de feiten en vraag hen wat er gebeurt indien hij of zijn kinderen of kleinkinderen kanker krijgen en de schuld gelegd kan worden bij iets, dat we niet nodig hadden maar ons opgelegd is.