Het honda XL topic

Ach, ik heb toevallig een stuk of 5 XL 500 gehad, bij een honda dealer gewerkt en alle info over de XL series van honda zelf gelezen en ik ben met een XL 500 r en een XL500s naar Turkije geweest.
Bovendien heb ik nog altijd mijn XR500R uit 1981

zie

The beast is home again

Maar natuurlijk mag je eigenwijs zijn. Gelukkig heb ik mijn eigen wijsheid.
 
Ach, ik heb toevallig een stuk of 5 XL 500 gehad, bij een honda dealer gewerkt en alle info over de XL series van honda zelf gelezen en ik ben met een XL 500 r en een XL500s naar Turkije geweest.
Bovendien heb ik nog altijd mijn XR500R uit 1981

zie

The beast is home again

Maar natuurlijk mag je eigenwijs zijn. Gelukkig heb ik mijn eigen wijsheid.

De Honda XL's zijn inderdaad enorm robuust gebouwd. De jaren zeventig modellen werden in bepaalde delen van de wereld tot in de 21ste eeuw nieuw verkocht. De XR200 heeft eigenlijk nog altijd een blok uit die generatie, en die is er ook nog nieuw.
Maar het valt me op dat de echte old-timer leeftijd dikwijls niet bereikt wordt...en dat zou wel eens vermijdbaar kunnen zijn met een extra papje...een beetje zoals de cosmetica voor de vrouwen...dat is ook allemaal overbodig spul maar soms denk je dat het wat helpt om te conserveren.
Ik heb mijn Honda XL nu zelf in onderhoud nadat ik enkele jaren geleden tot de conclusie kwam dat er maar 1 op 5 van de techniekers in de Honda dealership het type van mijn motor kende. Een dacht dat het een XR was, een andere dacht een 125 enz.
Hoeveel exemplaren je in bezit maakt op zich niet veel uit als argument, tenzij je er nu een stuk of 5 van begin jaren '80 zou hebben staan.
Het is absoluut niet de bedoeling om het beter te weten. Een argument bvb om geen loodvervanger te gebruiken zou me wel kunnen overtuigen. Ik ben gewoon lichtelijk paranoide wat ongefundeerde dogma's en info betreft.
 
en waarom dit topicje zo klein blijft ??


mischien hebben de XL rijders wel een heel mooi eigen plekje .......
 
tsja,

Ben nu in bezit van een XL1000. Veel te sleutelen valt daar (nog) niet aan

Ik ga ook liever rijden dan op internet zitten typen.
 
Volgens mij zijn zelfs de oude XL's erg onderhouds arm.
Mits je natuurlijk de controle er goed in houdt zijn het onverwoestbare motoren.
Dat blijkt ook wel uit de leeftijden die soms aantreft.
Mijne is bijvoorbeeld 23 jaar oud. En ik heb af en toe het gevoel dat ik jonkie heb.
 
Volgens mij zijn zelfs de oude XL's erg onderhouds arm.
Mits je natuurlijk de controle er goed in houdt zijn het onverwoestbare motoren.
Dat blijkt ook wel uit de leeftijden die soms aantreft.
Mijne is bijvoorbeeld 23 jaar oud. En ik heb af en toe het gevoel dat ik jonkie heb.

Wat doe jij ongeveer aan onderhoud aan je xl? Met onderhouds intervallen.
MIjn xl is me eerste viertakt. Weet niet echt waar ik goed op moet letten.
 
Ik hou het wp handboek aan , maar zalhet dagelijkse (bij dagelijks) gebruik even overslaan. dat is olie peilen, bandenspanning meten, benzine vooraad contoleren bla bla bla. dat snapt iedereen
wel.
Ik heb dat overigens een beetje aangepast naar mijn persoonlijk gebruik van de motor.

Maandelijks of elke 1000km:
smeren en afstellen achterketting, remmen
controle luchtdruk voorvork
controle accu peil

Half jaar of 6000km
verversen motorolie
controle speling koppeling
alle bouten ff checken en aandraaien
vernieuwen oliefilter
reinigen benzinekraan filter
controle bougie
aftappen carter ontluchting
inspectie: klepspelling, voorvorkolie, achterrem, balhoofdlagers, smering achtervorkas.

Elk jaar of 12000km:
reinigen oliezeef carter
nieuwe bougie

elke 2 jaar of 20000km:
vervangen remvloeistof, en alle pakkingen controleren en evt vervangen.

Ik heb deze XL ook pas een paar maanden dus ik hou me voorlopig ff aan het reguliere onderhoud. Maar alles is natuurlijk te personaliseren naar mate je je bike gebruikt.
Mijn luchtfilter check ik bijvoorbeeld vaker als ik veel in het zand heb gereden. Als je alleen maar op de weg rijdt dan is het minder snel op.
 
Laatst bewerkt:
bouwjaar van mij is 84 , maar pas in 86 op kenteken gezet wat geld dan als oltimer leeftijd?
gewoon 84 neem ik aan?
 
Die kerel kan nog wel behoorlijk rijden op zn ouwe xl :}
2009%5C01%5C22%5Cbikepics-1547101-full.jpg
 
Nouja, een beetje wheelieen voor een foto kan iedereen, k vind t toffer om te zien hoe hij die bochten pakt enzo.

Zo een slide heb ik gewoon telkens vanzelf bij een slechter wegdek (achterband is niet op nee)...ik denk niet dat je met een XL250 de hele bocht kunt doorsliden hoor...
Een lange wheely daarentegen is me nooit gelukt, met de 250 tenminste niet. Ik heb het Charley Boorman wel eens zien doen, die duwde hem eerst naar beneden, dan omhoog trekken en dan balanceren, ik vond het niet bepaald charmant.
 
Als je het artikel leest heeft ie die 250 volgens mij zo vet gemodificeerd dat ie misschien wel op vermogen kan sliden en wheelie's kan trekken.

Wel jammer dat ie er van af wil. Ik zou m houden als ik hem was :)
 
Laatst bewerkt:
vandaag geslaagd voor mn avb. kan ik binnekort ook gaan sliden met me xl.
nouwja eerst ff beginnen met rustig rondrijden :P
 
Als je het artikel leest heeft ie die 250 volgens mij zo vet gemodificeerd dat ie misschien wel op vermogen kan sliden en wheelie's kan trekken.

Wel jammer dat ie er van af wil. Ik zou m houden als ik hem was :)

Mijn stelling is gewoon dat sliden gemakkelijker gaat dan wheely-en.
De voornaamste aanpassing aan die XL is de carburator, toch wat de prestaties aangaat. Die gast zou hier gewoon een filmpje moeten posten !
 
Terug
Bovenaan Onderaan