Het juiste bochtenwerk!

darksight

Die hard MF'er
16 nov 2010
619
1
Beste Mfers,

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over de afschuin techniek. Hier heb ik een groot aantal antwoorden op gekregen. Na vandaag een lekker ritje te hebben gemaakt met mn cbr heb ik graag nog een paar vragen.

Bij het door de bocht gaan kan ik (naar mijn weten) op 2 manieren doen:

1: ik druk de motor de bocht in terwijl ik zelf recht blijf/iets tegenhang (countersteering)
2: ik gooi mn complete lichaam + motor de bocht in a la GP stijl.

Nu ben ik benieuwd: wanneer hanteren jullie welke (of andere) techniek en wat is te aan te raden?

gr
Darksight
 
zeker weten NIET optie 1 doen.

zoek eens naar youtube naar filmpjes van keith code
twist of the wrist dacht ik.

als je dit kan download deze film dan helemaal.

heeft niet voor niets de bijnaam "bochtenbijbel"
 
1. trage/krappe bocht (slalom)
2. snelle bocht

Maar ik kan het ook gewoon fout doen :)
 
1 is geen countersteering als ik het goed had begrepen.

Ik dacht dat het zo heette, maar zou kunnen dat het niet klopt.

Methode 1 is mij trouwens aangeleerd door mn rijinstructeur.
Gaat prima, maar ik vraag me af of ik het ook red in een snelle bocht.
zijn theorie was: " doordat je het gewicht op het midden van de motor houdt ben je meer in balans"
 
Countersteering is niet je motor naar binnen drukken maar tegensturen (what's in a name). Resultaat is dat je een kortere draaicirkel maakt. En eigenlijk doe je dat nu al, alleen niet bewust.
Zie idd de Keith Code filmpjes (ff joetjoepen of daar zoeken op countersteering oid)
 
Optie 1 is geen counter-steering, maar gewoon tegenhangen; dat wat je geleerd hebt bij je rijlessen voor de bijzondere verrichtingen. Dat doe je in bochten normaal nooit, want je legt je motor platter dan nodig is op die manier.

Counter-steering is, ongeacht je houding, je stuur de tegengestelde richting opsturen in een bocht. Eigenlijk doe je dit allemaal al automatisch, want zo werkt een sturende tweewieler nou eenmaal boven een bepaalde snelheid. Zelfs op een fiets doe je dit al om in de bocht niet te vallen.

Dit is wat ik er ooit van geleerd heb..
 
Er zijn niet echt verschillen tussen die twee methodes die je beschijft. In beide gevallen zul je bewust of onbewust tegen moeten sturen om de motor de bocht in te krijgen.

Als de motor eenmaal de bocht in gaat heb je wel de keus tussen de motor veel laten hellen en zelf meer rechtop blijven, of juist het tegenovergestelde: flink ernaast hangen en de motor meer rechtop laten. Voor normaal bochtenwerk zou ik daar een beetje tussenin blijven, dus eigenlijk min of meer je lichaam in lijn met de motor laten.
 
Ik dacht dat het zo heette, maar zou kunnen dat het niet klopt.

Methode 1 is mij trouwens aangeleerd door mn rijinstructeur.
Gaat prima, maar ik vraag me af of ik het ook red in een snelle bocht.
zijn theorie was: " doordat je het gewicht op het midden van de motor houdt ben je meer in balans"

Countersteering is door bv naar rechts te sturen ervoor te zorgen dat je motor linksom 'valt' en dus die kant opgaat. Ga vooral NIET door met dit te doen als je in bocht zit, hang aan de kant van de bocht zodat je motor meer rechtop blijft.
Balans kun je ook hebben als je ernaast hangt zolang je maar 'vast' zit in/aan/op de motor met je benen/armen. Kijk gewoon ff twist of the wrist 2 voor betere uitleg en meer info, niet makkelijk uit te leggen.
 
Countersteering is niks meer dan net voordat je de bocht naar rechts ingaat, het stuur heel ietsje naar links draaien. Daardoor valt je motor gewoon in de bocht. Met name bij het wisselen tussen bochten links/rechts stuurt dat stuk fijner. Gaat vrjiwel automatisch al, let er maar eens op. Het is ook maar een paar mm wat je countersteert, anders ga je gewono op je waffel :)
 
Countersteering is door bv naar rechts te sturen ervoor te zorgen dat je motor linksom 'valt' en dus die kant opgaat. Ga vooral NIET door met dit te doen als je in bocht zit, hang aan de kant van de bocht zodat je motor meer rechtop blijft.
Balans kun je ook hebben als je ernaast hangt zolang je maar 'vast' zit in/aan/op de motor met je benen/armen. Kijk gewoon ff twist of the wrist 2 voor betere uitleg en meer info, niet makkelijk uit te leggen.

Ik hang (soms) juist aan de andere kant van de bocht. om het gewicht gelijk te trekken zeg maar. En dan gewoon de motor de bocht in te drukken om te sturen. is dit fout dan? tvoelt namelijk vrij goed
 
Bij een trage bocht (scherp, snelheid laag) druk je de motor onder je ahw. weg terwijl je lichaam recht (zeg maar 90 graden tov het wegdek) blijft. De motor is daardoor wendbaarder, terwijl je toch de zaak makkelijk overeind kunt houden. Zo is het je ook geleerd bij de achtjes......

Bij een snelle bocht zijn er twee stijlen:
1) Je kant je de motor aan terwijl je zelf meegaat in die beweging (je lichaam blijft dus boven de motor, maakt de motor een bepaalde hoek, dan je lichaam ook) Dit is de meer klassieke stijl. Voordeel is dat je makkelijk kunt reageren op richtingveranderingen etc. en meer ruimte hebt om je gewicht te verplaatsen.
Nadeel is dat je de vering wat meer belast en een wat grotere hoek moet maken om de bocht te ronden.

2) Je kant de motor aan en verplaatst jouw gewicht verder "in" de bocht, je gaat dus een beetje naast de motor hangen. Gaat de bocht naar links, dan hang je dus links naast je motor. Voordeel is dat je de vering daarmee ontlast, waardoor de motor minder diep in de vering gaat, daardoor hoeft ook de hoek die de motor maakt om de bocht te ronden minder scherp te zijn.
Daarnaast kun je in deze houding makkelijker een knie aan de grond krijgen.
Nadeel is dat je m.i. in die houding minder goed kunt reageren op wat er verder gebeurt. Het is bv. lastiger om je gewicht opnieuw te verplaatsen als je opeens in de remmen moet of van richting moet veranderen.

Wat beter of prettiger aanvoelt kun je alleen zelf bepalen. Beide stijlen in een snelle bocht hebben voordelen, maar ook nadelen.
De tweede stijl is op een circuit, met redelijk voorspelbare situaties, wegdek etc. makkelijker uit te voeren en heeft dan ook voordelen, omdat je wat meer snelheid "mee kunt nemen" door de bocht.

Wanneer je de motor onder je weg moet drukken (trage bocht) en wanneer je mee moet hangen (in welke stijl dan ook) voel je vanzelf. Druk je in een snellere bocht bv. alleen de motor onder je weg, dan voel je al dat het veel minder effect heeft en lastiger sturen is dan in een trage bocht. De motor wil dan niet echt reageren en is onderstuurd.
 
Laatst bewerkt:
Ik hang (soms) juist aan de andere kant van de bocht. om het gewicht gelijk te trekken zeg maar. En dan gewoon de motor de bocht in te drukken om te sturen. is dit fout dan? tvoelt namelijk vrij goed

Motor zal stuk stabieler de bocht doorgaan als je gewoon meeleunt, waardoor je lijn ook een stuk vloeiender zal zijn. Maar allemaal leuk die theorie, beter een cursus gaan volgen of achter ervaren rijders aanrijden en afkijken.
 
Bij een trage bocht (scherp, snelheid laag) druk je de motor onder je ahw. weg terwijl je lichaam recht (zeg maar 90 graden tov het wegdek) blijft.

Bij een snelle bocht zijn er twee stijlen:
1) Je kant je de motor aan terwijl je zelf meegaat in die beweging (je lichaam blijft dus boven de motor, maakt de motor een bepaalde hoek, dan je lichaam ook) Dit is de meer klassieke stijl. Voordeel is dat je makkelijk kunt reageren op richtingveranderingen etc. en meer ruimte hebt om je gewicht te verplaatsen.
Nadeel is dat je de vering wat meer belast en een wat grotere hoek moet maken om de bocht te ronden.

2) Je kant de motor aan en verplaatst jouw gewicht verder "in" de bocht, je gaat dus een beetje naast de motor hangen. Gaat de bocht naar links, dan hang je dus links naast je motor. Voordeel is dat je de vering daarmee ontlast, waardoor de motor minder diep in de vering gaat, daardoor hoeft ook de hoek die de motor maakt om de bocht te ronden minder scherp te zijn.
Daarnaast kun je in deze houding makkelijker een knie aan de grond krijgen.
Nadeel is dat je m.i. in die houding minder goed kunt reageren op wat er verder gebeurt. Het is bv. lastiger om je gewicht opnieuw te verplaatsen als je opeens in de remmen moet of van richting moet veranderen.

Wat beter of prettiger aanvoelt kun je alleen zelf bepalen. Beide stijlen hebben voordelen, maar ook nadelen.
De tweede stijl is op een circuit, met redelijk voorspelbare situaties, wegdek etc. makkelijker uit te voeren en heeft dan ook voordelen, omdat je wat meer snelheid "mee kunt nemen" door de bocht.

Dit is dus EXACT wat ik bedoel en ook precies de redenen die mijn instructeur noemde (ben jij soms Ruud;P) Idd zei hij dat als je naast de motor ging hangen je minder goed zicht op de weg had en niet zo snel kan reageren, terwijl dit op het circuit veel minder ter sprake is. Ik vraag me alleen af of ik niet (bij goede omstandigheden) onderuit kan gaan als ik de motor verplaats maar zelf recht 90 graden boven de motor blijf.
 
Als je bij een bocht op snelheid als een aap probeert rechtop te blijven zitten, dan kun je toch nooit goed voelen wat je motor doet... :?

Misschien dat idd minder, maar je hebt beter zicht op de bocht/andere weghelft + tegemoetkomend verkeer en eventuele zijwegen.
 
Ik zie hier anders zat plaatjes waarbij men er als een aap naast hangt , en die worden dan getoond als zou dat het hoogst haalbare zijn .
 
Terug
Bovenaan Onderaan