Ja, prima, maar het gaat niet om de hellingshoek van het zwaartepunt, maar om de hellingshoek van de motor!
De zijdelingse kracht op de band wordt bepaald door de hellingshoek van het gecombineerde zwaartepunt. Dat is elementaire natuurkunde (krachtbalans in radiele richting, de statische wrijving tussen band en weg is gelijk aan de middelpuntvliedende kracht op motor+rijder). Dus in eerste benadering blijft bij veranderen van de hoek van de motor de kracht op de band hetzelfde, omdat de hoek van het totale zwaartepunt niet verandert. Ja er is het effect dat bij het naar binnen verplaatsen van het lichaam de bochtradius van het zwaartepunt verkleint, maar dat is een kleiner effect. Verder zeg je wat ik eerder schreef en zijn we het eens.
Dus ja inleunen is sneller maar het effect is minder groot dan veel mensen denken. Met name is het dus niet zo dat als je tegenleunend met de motor uit de bocht vliegt bij een hellingshoek (van de motor) van x graden, dat je dan inleunend je snelheid kunt verhogen totdat de motor een hoek van x graden maakt. Je zult al eerder uit de bocht vliegen.
Laatst bewerkt: