Het juiste bochtenwerk!

Ja, prima, maar het gaat niet om de hellingshoek van het zwaartepunt, maar om de hellingshoek van de motor!

De zijdelingse kracht op de band wordt bepaald door de hellingshoek van het gecombineerde zwaartepunt. Dat is elementaire natuurkunde (krachtbalans in radiele richting, de statische wrijving tussen band en weg is gelijk aan de middelpuntvliedende kracht op motor+rijder). Dus in eerste benadering blijft bij veranderen van de hoek van de motor de kracht op de band hetzelfde, omdat de hoek van het totale zwaartepunt niet verandert. Ja er is het effect dat bij het naar binnen verplaatsen van het lichaam de bochtradius van het zwaartepunt verkleint, maar dat is een kleiner effect. Verder zeg je wat ik eerder schreef en zijn we het eens.

Dus ja inleunen is sneller maar het effect is minder groot dan veel mensen denken. Met name is het dus niet zo dat als je tegenleunend met de motor uit de bocht vliegt bij een hellingshoek (van de motor) van x graden, dat je dan inleunend je snelheid kunt verhogen totdat de motor een hoek van x graden maakt. Je zult al eerder uit de bocht vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Dit noem ik een mooie hellingshoek. Ik ga nog even oefenen. :+

lean-Angle.jpg
 
Toch ben ik de laatste 10 jaar (in tegenstelling tot de eerste 10 jaar!), niet meer gevallen, dus het kan wel lang goed gaan.
 
Dan heb ik ooit kennelijk toch beter geluisterd dan ik zelf dacht.... :+

Maar ik heb inderdaad de indruk dat de GP-stijl (naast de motor hangen) door veel mensen wordt gekopiëerd omdat het zo stoer staat of zo lijkt te horen.
Als je dan bij de meeste rijders naar de bochtensnelheid kijkt denk ik: mwoh, in de klassieke stijl had je waarschijnlijk net zo snel of sneller die bocht rond gekomen en met meer vertrouwen.

Ben het daar niet mee eens. Als ik rechtop op de motor blijf zitten terwijl ik meeleun(dus niet afhangen, maar gewoon in lijn met de motor), dan lijkt het wel alsof ik de bocht uit wil gaan of het achterwiel wil uitbreken, zo voelt het in ieder geval( is zeker niet het geval).

Als ik naast de motor ga hangen, en dat is dan niet als een aap maar gewoon gewicht beetje verschuiven naar de binnenkant bocht, dan voel ik me veel meer op m'n gemak en heb geen problemen met de bocht door te gaan, of ik nou m'n knie aan de grond heb of niet. Oh, en als m'n knie de grond niet raakt weet ik zeker dat ik gewoon meer gas bij kan geven gezien ik niet zo plat ga.
 
Als je bij een bocht op snelheid als een aap probeert rechtop te blijven zitten, dan kun je toch nooit goed voelen wat je motor doet...

Allerbelangrijkste is dat je in een bocht blijft kijken waar je naartoe wilt, en natuurlijk je snelheid aanpassen aan de bocht.
Als je teveel gaat hangen in de bocht heb je de motor minder onder controle, met het gevolg dat je niet op tijd kunt reageren als je plotseling moet uitwijken (denk bijv. aan overige weggebruikers die een rare menoevre maken, of een spoor diesel op de weg etc. etc.)
 
Ben het daar niet mee eens.
Mag uiteraard.

Als ik rechtop op de motor blijf zitten terwijl ik meeleun(dus niet afhangen, maar gewoon in lijn met de motor), dan lijkt het wel alsof ik de bocht uit wil gaan of het achterwiel wil uitbreken, zo voelt het in ieder geval( is zeker niet het geval).
Als ik naast de motor ga hangen, en dat is dan niet als een aap maar gewoon gewicht beetje verschuiven naar de binnenkant bocht, dan voel ik me veel meer op m'n gemak en heb geen problemen met de bocht door te gaan, of ik nou m'n knie aan de grond heb of niet. Oh, en als m'n knie de grond niet raakt weet ik zeker dat ik gewoon meer gas bij kan geven gezien ik niet zo plat ga.
Tja, iedereen maakt daar zijn/haar keuze in. Het een is ook niet helemaal goed, net zo min als het ander helemaal fout is. Verschil is dat ik denk dat je in het normale verkeer minder mogelijkheden hebt iets te corrigeren als je inleunt en dat je juist in het normale verkeer meer onverwachte situaties tegenkomt. Maar dat is mijn keuze.
Wel vreemd dat jij het gevoel hebt dat je motor niet goed stuurt als je alleen meeleunt. Het kan zo zijn dat je vering niet helemaal jopper is qua afstelling of toe is aan een revisie. Mogelijk stuurt je motor dan beter als je er naast gaat hangen doordat de vering dan minder sterk belast wordt.
Je laatste opmerking. over die knie, klopt uiteraard. Dat is ook wat ik bedoelde met je knie als voeler gebruiken. Heb je die knie in de juiste hoek (soms zie je mensen in een rare houding gaan zitten om die knie maar aan de grond te krijgen, dan werkt het niet) dan weet je precies wanneer je de maximale hellingshoek/snelheid bereikt.
 
Ik betwijfel trouwens of je minder mogelijkheden hebt om te reageren op onverwachte dingen als je er naast hangt, al dan niet met de knie op de grond.

Waar is die gedachte op gebaseerd?
 
Mag uiteraard.Tja, iedereen maakt daar zijn/haar keuze in. Het een is ook niet helemaal goed, net zo min als het ander helemaal fout is. Verschil is dat ik denk dat je in het normale verkeer minder mogelijkheden hebt iets te corrigeren als je inleunt en dat je juist in het normale verkeer meer onverwachte situaties tegenkomt. Maar dat is mijn keuze.
Wel vreemd dat jij het gevoel hebt dat je motor niet goed stuurt als je alleen meeleunt. Het kan zo zijn dat je vering niet helemaal jopper is qua afstelling of toe is aan een revisie. Mogelijk stuurt je motor dan beter als je er naast gaat hangen doordat de vering dan minder sterk belast wordt.
Je laatste opmerking. over die knie, klopt uiteraard. Dat is ook wat ik bedoelde met je knie als voeler gebruiken. Heb je die knie in de juiste hoek (soms zie je mensen in een rare houding gaan zitten om die knie maar aan de grond te krijgen, dan werkt het niet) dan weet je precies wanneer je de maximale hellingshoek/snelheid bereikt.

Ik heb hetzelfde gehad met het achterwiel van mijn lesbrommert. Dit kwam door de banden, die waren nogal vierkant waardoor bochten vrij zwaar waren en soms wat glibberig. Misschien dat jij tijdens het meeleunen meer op het midden van je band blijft (je helt immers niet zover over dan) vergeleken met in een lijn blijven met je motor (waar je dus meer overhelt).
 
Laatst bewerkt:
Ik betwijfel trouwens of je minder mogelijkheden hebt om te reageren op onverwachte dingen als je er naast hangt, al dan niet met de knie op de grond.
Waar is die gedachte op gebaseerd?

Waar die gedachte op is gebaseerd? Wat denk je zelf? :?
 
Ik denk zelf eigenlijk dat het onzin is.

Stel, ik vergelijk 1 bocht, op 2 manieren:
A. Verzitten, in de binnenbocht ernaast hangen, knie aan de grond.
B. Diezelfde bocht op dezelfde snelheid (voor eerlijk vergelijk) maar dan midden op de motor zittend, dus in dezelfde hoek als je motor.

De bijbehorend feiten zijn:
-dat je in A een kleinere hellingshoek hebt van de motor tov de weg.
-je hoofd lager zit bij A. (minder overzicht)
-je bij B. met je luie reet op je zadel zit, terwijl je bij A. actief op je benen staat

Nu kom je iets tegen, laten we zeggen een iets minder knuffelbaar konijntje precies in jouw bocht, die daar al een paar dagen licht te rotten. Hij loopt in ieder geval niet meer weg..

Naar mijn idee kan je met variant A.
-beter uitwijken, omdat je minder hellingshoek hebt.
-veiliger remmen, omdat je niet op het randje van je band rijdt. Bij B. heb je een grotere hellingshoek en dus rij je verder op het randje van je band. (even los van of remmen een verstandige keuze is)
-sneller reageren vanaf het moment dat je dat beest ziet liggen, omdat je veel actiever op de steps staat. Misschien zie je 'em wel iets later liggen omdat je minder overzicht hebt.

:Z
 
Mag uiteraard.Tja, iedereen maakt daar zijn/haar keuze in. Het een is ook niet helemaal goed, net zo min als het ander helemaal fout is. Verschil is dat ik denk dat je in het normale verkeer minder mogelijkheden hebt iets te corrigeren als je inleunt en dat je juist in het normale verkeer meer onverwachte situaties tegenkomt. Maar dat is mijn keuze.
Wel vreemd dat jij het gevoel hebt dat je motor niet goed stuurt als je alleen meeleunt. Het kan zo zijn dat je vering niet helemaal jopper is qua afstelling of toe is aan een revisie. Mogelijk stuurt je motor dan beter als je er naast gaat hangen doordat de vering dan minder sterk belast wordt.
Je laatste opmerking. over die knie, klopt uiteraard. Dat is ook wat ik bedoelde met je knie als voeler gebruiken. Heb je die knie in de juiste hoek (soms zie je mensen in een rare houding gaan zitten om die knie maar aan de grond te krijgen, dan werkt het niet) dan weet je precies wanneer je de maximale hellingshoek/snelheid bereikt.

Tsjah, heb ik met elke motor tot nu toe gehad(alleen met een supermoto is dat iets anders), vering van deze fiets staat perfect afgesteld, bandenslijtage goed en stuureigenschappen goed. In het begin was dit niet zo, motor ging te wijd, slecht insturen, doorslaan bij remmen.

En qua knie doe ik niet veel geks, gewicht beetje van het zadel verplaatsen naar binnenkant bocht, krijg nog niet halve bil eraf omdat ik dan echt moet HANGEN en de motor veel onstabieler is. Laatst nog in een bocht waar ik meestal pas bij de apex knie aan de grond krijg per ongeluk met halve bil van zadel afgehangen en toen ging het qua knie ook helemaal vanaf begin tot einde bocht op de grond, maar fijn was dat niet :N (vanwege het afhangen)

Maar ik heb ook mensen gezien die rechtop best hard kunnen gaan, ieder z'n eigen meug.

Ik heb hetzelfde gehad met het achterwiel van mijn lesbrommert. Dit kwam door de banden, die waren nogal vierkant waardoor bochten vrij zwaar waren en soms wat glibberig. Misschien dat jij tijdens het meeleunen meer op het midden van je band blijft (je helt immers niet zover over dan) vergeleken met in een lijn blijven met je motor (waar je dus meer overhelt).

liggen net nieuwe banden (pilot powers) onder, dat is het niet, echt iets wat in m'n kop zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk zelf eigenlijk dat het onzin is.

Stel, ik vergelijk 1 bocht, op 2 manieren:
A. Verzitten, in de binnenbocht ernaast hangen, knie aan de grond.
B. Diezelfde bocht op dezelfde snelheid (voor eerlijk vergelijk) maar dan midden op de motor zittend, dus in dezelfde hoek als je motor.

De bijbehorend feiten zijn:
-dat je in A een kleinere hellingshoek hebt van de motor tov de weg.
-je hoofd lager zit bij A. (minder overzicht)
-je bij B. met je luie reet op je zadel zit, terwijl je bij A. actief op je benen staat

Nu kom je iets tegen, laten we zeggen een iets minder knuffelbaar konijntje precies in jouw bocht, die daar al een paar dagen licht te rotten. Hij loopt in ieder geval niet meer weg..

Naar mijn idee kan je met variant A.
-beter uitwijken, omdat je minder hellingshoek hebt.
-veiliger remmen, omdat je niet op het randje van je band rijdt. Bij B. heb je een grotere hellingshoek en dus rij je verder op het randje van je band. (even los van of remmen een verstandige keuze is)
-sneller reageren vanaf het moment dat je dat beest ziet liggen, omdat je veel actiever op de steps staat. Misschien zie je 'em wel iets later liggen omdat je minder overzicht hebt.

:Z
Hm, probeer jij maar eens naar rechts uit te wijken als je in een bocht naar links met je knie aan de grond komt :N (bijv omdat je tegenligger (teveel) op jou weghelft rijdt.
Dat kan zeker wel makkelijker als je de motor naar beneden drukt, want dan hoef je alleen je motor te switchen ipv je hele lichaam
 
Hm, probeer jij maar eens naar rechts uit te wijken als je in een bocht naar links met je knie aan de grond komt :N (bijv omdat je tegenligger (teveel) op jou weghelft rijdt.
Dat kan zeker wel makkelijker als je de motor naar beneden drukt, want dan hoef je alleen je motor te switchen ipv je hele lichaam


:^

Als je helemaal links aan je motor hangt wordt het lastig om naar rechts uit te wijken.

En voor goed door te kunnen remmen moet je motor toch eerst rechtop staan.

Ik heb het zelf eens gehad in een bocht, moest plotseling remmen. Snel motor rechtop, remmen, uitwijken en direct weer insturen om de bocht niet uit te vliegen. En dan is het toch fijn dat je de motor kunt wegduwen, want dat is heel wat gooi en smijtwerk op een heel klein stukje. :P

Ik geloof nooit dat ik dat gehaald had als ik inleunde. :N
 
Ik denk zelf eigenlijk dat het onzin is.

Mag.
Als ik je argumentatie dan inhoudelijk lees heb ik er weer niets mee, maar dat blijft ieder voor zich. Als jij het nou leuk vindt om er als een aap naast te hangen en daar een motivatie bij hebt gezocht, be my guest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan