Het juiste bochtenwerk!

Ok, ik ben mee. Dus eigenlijk door het verleggen van het zwaartepunt maakt het dan niet uit?

Ik dacht namelijk dat je met dezelfde snelheid in een bocht met tegenleunen de meeste krachten op een band zette omdat de hellingshoek dan het grootst is. En met inleunen het minst. Maar door je lichaam wordt dat punt verzet en blijven de krachten gelijk?

:^ Denk dat bij mij het kwartje ook valt :)
 
Haha grappig, in mijn 1e topic op MF vroeg ik precies dezelfde vraag.
Waar ik achter ben gekomen tijdens het rijden is dat je er eigenlijk alleen naast moet hangen aka motogp als het ook daadwerkelijk nodig is. Hiermee bedoel ik dat je echt een goeie bocht heb waar je met hoge snelheid doorheen gaat.

Dit verschilt natuurlijk per motor, maar ik merkte dat hangen met een te lage snelheid juist een averechts effect heeft; instabiel, corrigeren, of de bocht in vallen.
:)


Ik leun nooit in ala motogp. :P
Voelt ook heel raar aan op mijn motor. :/

Alleen mee of tegen. Vooral veel tegen. O-)
 
:^ Denk dat bij mij het kwartje ook valt :)


Bij mij is het eerder een briefje van 50 euro dat langzaam van zeer grote hoogte naar beneden probeerd te dwarrelen...ben ook echt bang dat er bij mij geen kwartje van overblijft dat nog zou kunnen vallen....

Het is toch gewoon doen wat natuurlijk is of niet soms? Mij lijkt het erg onnatuurlijk om tegen te hangen in een snelle bocht, maar dat ligt misschien aan mij...En het lijkt me ook erg onnatuurlijk om mee te gaan hangen in een langzame bocht toch?
 
Ik leun nooit in ala motogp. :P
Voelt ook heel raar aan op mijn motor. :/

Alleen mee of tegen. Vooral veel tegen. O-)
Haha, echt zoals motogp gaat bij mij ook niet lukken hoor ;), ik bedoel gewoon er naast hangen. Hierbij is mn motor in snelle bochten veel stabieler.
Ik heb hier op de varsselring wel eens geprobeerd om dezelfde bocht met dezelfde snelheid te nemen, maar dan met tegenleunen :o geen succes :X
 
Ok, ik ben mee. Dus eigenlijk door het verleggen van het zwaartepunt maakt het dan niet uit?

Ik dacht namelijk dat je met dezelfde snelheid in een bocht met tegenleunen de meeste krachten op een band zette omdat de hellingshoek dan het grootst is. En met inleunen het minst. Maar door je lichaam wordt dat punt verzet en blijven de krachten gelijk?

Klopt. Maar ik zei 'in eerste orde'. Er zijn allerlei neveneffenten. Als je inleunend naast de motor hangt gaat je zwaartepunt omlaag waardoor je sneller kunt kantelen, de wielophanging reageert anders enz. Bovendien 'voel' je de hellingshoek. Daarom is in circuitomstandigheden inleunen wat sneller. Maar het verschil is veel minder groot dan veel mensen denken.
 
iemand ooit van supermoto gehoord????, daar hangt er geen mens(ok, een paar dan) naast ala de motogp, en het is ook niet zo dat die rustig door de bocht gaan, dus even voor de TS, het maakt geen ruk uit, rijden zoals je er zelf het lekkerste opzit
 
iemand ooit van supermoto gehoord????, daar hangt er geen mens(ok, een paar dan) naast ala de motogp, en het is ook niet zo dat die rustig door de bocht gaan, dus even voor de TS, het maakt geen ruk uit, rijden zoals je er zelf het lekkerste opzit


Ja, ik heb er 1, daarom zei ik ook dat ik nooit inleun. Dat voelt heel raar aan. :P
Ik leun voornamelijk tegen.

Maar supermoto parcoursen hebben meestal kortere bochten. :)
 
Laatst bewerkt:
boeie op de OBW..

altijd leuk, rij ik op mn pa zn CBF600 achter eentje op een SS die als een aap langs zn motor hangt, en ik erachter lekker demonstratief met 1 handje in de zij me maar afvragen wanneer dan eigenlijk het gas er eens op gaat... :Z

gewoon lekker rijden zoals jij het lekker vind, je merkt het vanzelf wel als een rijstijl niet werkt..
 
Volgens mij moet je gewoon niet teveel nadenken en gewoon gaan. Het probleem zit volgens mij voor het grootste deel tussen je oren. Je moet het aanvoelen. Steeds een stapje verder.
Ik ben ook echt nog beginnen met bochten, ik stuur vaak te scherp.
 
Lijkt een beetje een race-topic te worden.

In dagelijkse verkeer is een enduro-stijl veel veiliger ivm met met correctiemogelijkheden. Gaat bij een race-motor wat moeilijker. Bij bergtrainingen leren ze je dan ook meestal enduro-stijl aan
 
vwb betreft de vro ben ik dit niet met je eens , vro heeft meer te maken met zien en gezien worden en plaats bepaling op de weg , niet met bochten techniek.

De nadruk ligt er niet op, maar er werd bij de VRO zoals ik die gevolgd heb wel degelijk aandacht aan besteed. Kan ook nauwelijks anders als je de middag besteedt aan circuitrijden.
Natuurlijk ligt bij een circuittraining de nadruk nog veel meer op bochten, maar dat lijkt me wel logisch.
 
Klopt. Maar ik zei 'in eerste orde'. Er zijn allerlei neveneffenten. Als je inleunend naast de motor hangt gaat je zwaartepunt omlaag waardoor je sneller kunt kantelen, de wielophanging reageert anders enz. Bovendien 'voel' je de hellingshoek. Daarom is in circuitomstandigheden inleunen wat sneller. Maar het verschil is veel minder groot dan veel mensen denken.

Dat laatste ben ik met je eens, al biedt het "inleunen" (da's wel een nette omschrijving) uiteraard wel voordelen op een circuit.
Op de openbare weg is de keuze voor "meeleunen" de betere, omdat je minder extreme hoeken en snelheden hebt en er dus niet naast hóeft te hangen. Dan is meeleunen beter omdat je sneller in staat bent van richting te veranderen enz.
 
Dat laatste ben ik met je eens, al biedt het "inleunen" (da's wel een nette omschrijving) uiteraard wel voordelen op een circuit.
Op de openbare weg is de keuze voor "meeleunen" de betere, omdat je minder extreme hoeken en snelheden hebt en er dus niet naast hóeft te hangen. Dan is meeleunen beter omdat je sneller in staat bent van richting te veranderen enz.

:^

"inleunen" is alleen om wat meer hellingshoek te verkrijgen en dien je ook alleen toe te passen als je de bocht door en door kent
 
leunen doe je tegen de bar, met een pot bier of een bacootje in je hand, terwijl je aan iedereen verteld hoe verschrikkelijk plat je wel niet met je motor door de bocht kan.
 
Beste Mfers,

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over de afschuin techniek. Hier heb ik een groot aantal antwoorden op gekregen. Na vandaag een lekker ritje te hebben gemaakt met mn cbr heb ik graag nog een paar vragen.

Bij het door de bocht gaan kan ik (naar mijn weten) op 2 manieren doen:

1: ik druk de motor de bocht in terwijl ik zelf recht blijf/iets tegenhang (countersteering)
2: ik gooi mn complete lichaam + motor de bocht in a la GP stijl.

Nu ben ik benieuwd: wanneer hanteren jullie welke (of andere) techniek en wat is te aan te raden?

gr
Darksight

optie 1 is alleen bij langzaam rijden bv heel nuttig voor een halve draai.. misschien ook te gebruiken voor het snelle uitwijk werk maar hier sta ik nooit zo bij stil..
verder is optie 1 ook geen countersteering ook al zal ik nu op protest stuiten..
optie 2 is de juiste en tijdens optie 2 kan je als je bv de bocht naar rechts neemt je rechterhandvat naar voren duwen(of wel licht naar links sturen ) dit is countersteering.. dit is iets wat je stuur ook van zelf al doet alleen help je een handje en je zal zien je stuurt nog strakker de bocht door :W
 
optie 1 is alleen bij langzaam rijden bv heel nuttig voor een halve draai.. misschien ook te gebruiken voor het snelle uitwijk werk maar hier sta ik nooit zo bij stil..
verder is optie 1 ook geen countersteering ook al zal ik nu op protest stuiten..
optie 2 is de juiste en tijdens optie 2 kan je als je bv de bocht naar rechts neemt je rechterhandvat naar voren duwen(of wel licht naar links sturen ) dit is countersteering.. dit is iets wat je stuur ook van zelf al doet alleen help je een handje en je zal zien je stuurt nog strakker de bocht door :W

Geen protest, je hebt gelijk. De motor onder je wegduwen is iets anders dan tegensturen.
Tegensturen doe je in iets minder langzame bochten, zoals op een rotonde. Dat gaat in de meeste gevallen overigens zonder dat je daar erg in hebt.
 
zeker weten NIET optie 1 doen.

zoek eens naar youtube naar filmpjes van keith code
twist of the wrist dacht ik.

als je dit kan download deze film dan helemaal.

heeft niet voor niets de bijnaam "bochtenbijbel"
Thx m8, die kende ik nog niet. 1,5 uur bike porno!.
 
Kijk gewoon twist of the wrist 2, daar zeggen ze ook dat je overal ander advies krijgt, maar geen een die echt nuttig is ;).
 
Behalve als je Nicky Hayden heet...

http://youtu.be/GDbWSkTwJdk

die gaan gewoon driftend de bocht door ziet er super gaaf uit!

zelf heb ik nog niet zo lang me motor rijbewijs maar ik leun in de bochten vooral mee.
in het begin durfde ik dit niet goed maar merk nu wel dat ik steeds dieper door de bocht ga.
het er naast gaan hangen ala moto gp vind ik nog een beetje gevaarlijk.
wil het wel een keertje proberen maar eerst maar eens een goeie controle over alles hebben.
 
Klopt :) Maar de hellingshoek die bepaalt hoe groot de zijdelingse kracht op je band is is de hellingshoek van je zwaartepunt. En die blijft hetzelfde bij in/mee/tegenleunen. Duw je de motor omlaag, dan ga jij omhoog. De hellingshoek van het zwaartepunt rijder+motor wordt alleen bepaald door de snelheid en de bochtradius.

Ja, prima, maar het gaat niet om de hellingshoek van het zwaartepunt, maar om de hellingshoek van de motor!
Dus, als je aan de binnenkant er naast hangt, verplaatst je zwaartepunt (motor+rijder)naar binnen. De hellingshoek van de motor hoeft daardoor minder te zijn om dezelfde snelheid en bochtradius te halen.
Dat betekend dus ook dat je met eenzelfde hellingshoek van de motor bij meeleunen een hogere bochtensnelheid kan halen, dan wanneer je tegenleunt.
Daarnaast doen de vering en banden hun werk het best als ze zo recht mogelijk op het wegdek staan (zo klein mogelijke hellingshoek).

Tip zoals hierboven, ga een tracktraining in Lelystad doen! Is super leerzaam en niet superduur..
 
Ja, prima, maar het gaat niet om de hellingshoek van het zwaartepunt, maar om de hellingshoek van de motor!
Dus, als je aan de binnenkant er naast hangt, verplaatst je zwaartepunt (motor+rijder)naar binnen. De hellingshoek van de motor hoeft daardoor minder te zijn om dezelfde snelheid en bochtradius te halen.
Dat betekend dus ook dat je met eenzelfde hellingshoek van de motor bij meeleunen een hogere bochtensnelheid kan halen, dan wanneer je tegenleunt.
Daarnaast doen de vering en banden hun werk het best als ze zo recht mogelijk op het wegdek staan (zo klein mogelijke hellingshoek).
Tip zoals hierboven, ga een tracktraining in Lelystad doen! Is super leerzaam en niet
superduur..

Mee eens. Ernaast hangen ontlast de vering van de motor én je brengt je zwaartepunt nog wat lager. Zoals al aangegeven zal het verschil met "meeleunen" niet heel groot, misschien een paar procent, zijn.
Daarnaast is er het nadeel dat je "committed" bent en geen/weinig andere acties meer kunt ondernemen als er iets onverwachts gebeurt. Ook in de GP zie je dat wel eens, dat een rijder in die positie weinig meer kan doen dan het laten gebeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan