Het juiste bochtenwerk!

Hm, probeer jij maar eens naar rechts uit te wijken als je in een bocht naar links met je knie aan de grond komt :N (bijv omdat je tegenligger (teveel) op jou weghelft rijdt.
Dat kan zeker wel makkelijker als je de motor naar beneden drukt, want dan hoef je alleen je motor te switchen ipv je hele lichaam

Je kan de motor een andere lijn geven als je met je knie aan de grond zit in de bocht, kom je vaak vanzelf ook weer overeind en het is niet bepaald moeilijk. Als je dan nog niet kunt uitwijken dan had dat waarschijnlijk ook niet gekund als je gewoon rechtop zat.
 
Hmm, ik denk dat het wat verkeerd begrepen wordt.

Je hebt in principe , even in simpele bewoordingen,

Inleunen: Naast de motor hangen dus. Lange,snelle bochten
[afbeelding]


Meeleunen: Je blijft in een recht lijn met je motor, lange bochten
[afbeelding]


Tegenleunen: Je drukt de motor onder je uit en blijft zelf rechtop. Kort stuurwerk
[afbeelding]

Bij die laatste foto hoort standaard een zeiksnor en een open systeemhelm.
 
Uiteraard, hoewel, op een Pan lukt het ook aardig.

Zow, voor het slapen gaan weer iedereen en alles diep beledigd en afgezeikt, lekker gevoel is dat toch. Nighty, nighty.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik beide methoden en soms zelfs (bewust) tegelijkertijd. Het is net wat uitkomt cq waar ik zin in heb.
 
Je kan de motor een andere lijn geven als je met je knie aan de grond zit in de bocht, kom je vaak vanzelf ook weer overeind en het is niet bepaald moeilijk. Als je dan nog niet kunt uitwijken dan had dat waarschijnlijk ook niet gekund als je gewoon rechtop zat.

:^

Als je als een aap ernaast hangt kan je net zo goed aan je stuur trekken of duwen, waardoor je de bocht afbreekt of scherper maakt. Waarom zou dat opeens niet kunnen als je ernaast hangt?

Mag.
Als ik je argumentatie dan inhoudelijk lees heb ik er weer niets mee, maar dat blijft ieder voor zich. Als jij het nou leuk vindt om er als een aap naast te hangen en daar een motivatie bij hebt gezocht, be my guest.

Of heb jij een motivatie gezocht bij het feit dat het niet lukt om er als een aap naast te hangen? :+
 
Beste Mfers,

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over de afschuin techniek. Hier heb ik een groot aantal antwoorden op gekregen. Na vandaag een lekker ritje te hebben gemaakt met mn cbr heb ik graag nog een paar vragen.

Bij het door de bocht gaan kan ik (naar mijn weten) op 2 manieren doen:

1: ik druk de motor de bocht in terwijl ik zelf recht blijf/iets tegenhang (countersteering)
2: ik gooi mn complete lichaam + motor de bocht in a la GP stijl.

Nu ben ik benieuwd: wanneer hanteren jullie welke (of andere) techniek en wat is te aan te raden?

gr
Darksight
ze kunnen beide maar met de 1ste heb je meer kans op een frontslide omdat je je voorband meer belast.
 
Toch nooit gedacht dat ik met het openen van dit Topic de 5 pagina's zou halen *kruipt weer in het hoekje, en leest nog iedere dag mee*

Edit: 5 pagina's is relatief
 
Laatst bewerkt:
Toch nooit gedacht dat ik met het openen van dit Topic de 5 pagina's zou halen *kruipt weer in het hoekje, en leest nog iedere dag mee*

Edit: 5 pagina's is relatief
Een bevredigend, op maat gemaakt antwoord krijg je natuurlijk niet, maar dat was ook niet de bedoeling neem ik aan. O-)
 
Een bevredigend, op maat gemaakt antwoord krijg je natuurlijk niet, maar dat was ook niet de bedoeling neem ik aan. O-)

TS kan ook gewoon alle technieken uitproberen (nee, niet tegelijkertijd :+ )
Dan voel je zelf waar je je het prettigste bij voelt en welke techniek voor welke bocht en snelheid het fijnste is :)
 
marc_knee_down_1_800.jpg


Valt dit ook onder slijtage delen? :)
 
Laatst bewerkt:
Of heb jij een motivatie gezocht bij het feit dat het niet lukt om er als een aap naast te
hangen? :+

Nee hoor, ik heb de hoop om ooit net zo ontzettend goed te worden als al die Rossi wannabe's zoals jij al lang opgegeven.
Speelt voor mij dus niet mee. Voor jou wel? O-)
 
Laatst bewerkt:
Beste Mfers,

Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over de afschuin techniek. Hier heb ik een groot aantal antwoorden op gekregen. Na vandaag een lekker ritje te hebben gemaakt met mn cbr heb ik graag nog een paar vragen.

Bij het door de bocht gaan kan ik (naar mijn weten) op 2 manieren doen:

1: ik druk de motor de bocht in terwijl ik zelf recht blijf/iets tegenhang (countersteering)

...op asfalt meestal, op onverhard altijd... desnoods staande zoals in:

DSCF7763_2.jpg

op de Tenere ergens in Marokko

2: ik gooi mn complete lichaam + motor de bocht in a la GP stijl.

Nu ben ik benieuwd: wanneer hanteren jullie welke (of andere) techniek en wat is te aan te raden?

... op asfalt alleen in heel snelle bochten (klaverblad oid) en op het circuit...

5098_646964_1280x960.jpg

op de MT-03 op circuit Zandvoort

HJ
 
Countersteering is niet je motor naar binnen drukken maar tegensturen (what's in a name). Resultaat is dat je een kortere draaicirkel maakt. En eigenlijk doe je dat nu al, alleen niet bewust.
Zie idd de Keith Code filmpjes (ff joetjoepen of daar zoeken op countersteering oid)
mijn instructeur noemde dat consequent "tegenleunen"
 
Terug
Bovenaan Onderaan