Het n00b - Beginnend motorrijder topic

hehe

Die hard MF'er
13 mrt 2018
804
1.477
Ik heb veel gehad aan het Motorrijles topic, zeker als je het allemaal nog niet zo weet is ervaringen uitwisselen fijn.

Sinds een aantal weken heb ik mijn rijbewijs en nu zit ik met vragen als beginnend rijder/motorbezitter.
Voor zover ik zie is er hier nog geen beginnend motorrijder topic.
Ik heb al wat vragen gesteld in het motorrijles topic, maar dat lijkt mij niet de juiste plek daarvoor.

Zijn er meer gelijkgestemden hier die ook met vragen zitten als compleet beginner?
Ik kan zo een hele lijst opstellen van dingen waar ik nu tegenaan loop:
heb ik een paddock stand nodig, is dat beter ook voor het voorwiel in de winter?
Hoe vaak smeer je de ketting en waarmee?
Welke verzekering sluiten jullie af?
Welke sloten koop je en waar parkeer je wel of juist niet?

Hoor graag of er mensen zijn met behoefte aan dit topic
 
Paddock stand kan makkelijk zijn maar is niet perse nodig.Als je een middenbok hebt is het helemaal niet nodig.
Ketting smeren afhankelijk van het weer.
Maar om de 4 a 500 km bij regen en sneeuw veel eerder.
Verzekering is afhankelijk leeftijd motor.
Voor een oud beestje van €1000 gewoon WA.
Voor een nieuwere , duurdere WA extra of WA Casco als je je eigen rij capaciteiten niet vertrouwd. ( en of de motor gefinancierd is)
ART4 slot ketting en ART4 schijfremslot voor het makkelijke.
Niet parkeren in zogenaamde afgesloten garages .
Wel op straat , achtertuin of openbare weg , openbare garages waar veel publiek komt.

Verder gewoon genieten van het rijden.
 
Als je geen middenbok hebt zou ik zo'n kleine motorlift bestellen bij HBM voor 5 tientjes, tenminste als je hem voor langere tijd niet gebruikt. Je zet hem daarmee met de wielen van de vloer.

Maar ik dacht dat je het meer wilde hebben over het rijden zelf, over waar je wel en niet mee bezig moet zijn.

Zo ben ik nu bezig met de Suzuki brommer van een joch van 17, stiefzoon van mijn nicht en een heel enthousisast en blije jongen. Hij mocht op mijn hele dikke motor zitten en gas geven en je ziet zelden iemand zo genieten. We hebben hem vorige week meegenomen achterop met een mooie rit.

Die knul gaat gegarandeerd motorrijden en ik vind het een beetje onze taak om dat in goede banen te leiden. Gelukkig is de opleiding veel beter dan vroeger, maar dan begint het echte leren pas.

Motorrijden is een geheel andere discipline dan een blik besturen. Je scant voortdurend de omgeving en als er iemand uit een zijweg komt maak je oogcontact om er zeker van te zijn dat je wordt gezien. Bij twijfel pak je de rem.

En het belangrijkste vind ik dat je nooit stoer moet gaan doen, dat gaat altijd pijn doen. Geniet van het rijden, het is een zeer groot genoegen, maar rijd met je verstand op 100%.

Veel plezier!
 
Paddockstand niet perce nodig,

Ketting smeren afhankelijk hoeveel je rijd voor mij ist al even geleden zit ik te bedenken (a),

Art 4 slot ik vind vooral handig met zo'n gekleurd touwtje dat je em niet snel vergeet,

Verzekering gewoon vergelijken die van mij was eerst bij A verzekerd nu bij B die was goedkoper en helm en pak tot €1000 gratis mee verzekerd,

Parkeren waar die veilig staat, Tot zover da kan.
 
Nav wat ik gisteren in een ander topic las, een welgemeende tip: vergeet BRAVOK niet, nu je je rijbewijs in je zak hebt. Ik beken direct dat ik niet voor elke rit alles check, maar wel zeer geregeld.
 
Als je geen middenbok hebt zou ik zo'n kleine motorlift bestellen bij HBM voor 5 tientjes, tenminste als je hem voor langere tijd niet gebruikt. Je zet hem daarmee met de wielen van de vloer.
Ik vind zo’n kleine motorlift er niet zo stabiel uitzien en weet ook niet of de motor dan niet op de uitlaat rust.
Vind zelf de ABBA superbike stand wel mooi. Is wel wat duurder, maar denk dat dat hem gaat worden.

Voor verzekering heb ik ontdekt dat de ANWB heel goedkoop is omdat ik er al een autoverzekering heb. De schadevrije jaren daarvan worden meegewogen, dus dat scheelt omdat ik nog geen schadevrije motor jaren heb.
ANWB veilig rijden autoverzekering is trouwens echt een aanrader. Heel goedkoop het eerste jaar, met een ‘black box’ in mijn auto.

Ik mag toch hopen dat je met een beetje nieuwe motor niet dagelijks de BRAVOK hoeft te checken. Bij mijn auto check ik tussen de beurten echt bijna nooit. Heel zelden wat lucht in de banden, maar die worden 2x per jaar gewisseld.
 
heb ik een paddock stand nodig, is dat beter ook voor het voorwiel in de winter? Neen.
Hoe vaak smeer je de ketting en waarmee?
Elke tankbeurt of vaker, met kettingspray. (Van S100 bijvoorbeeld)
Welke sloten koop je en waar parkeer je wel of juist niet?
Geen sloten, niet op louche plaatsen.
Hoor graag of er mensen zijn met behoefte aan dit topic
Aangevuld.
 
Ik vind zo’n kleine motorlift er niet zo stabiel uitzien en weet ook niet of de motor dan niet op de uitlaat rust.
Vind zelf de ABBA superbike stand wel mooi. Is wel wat duurder, maar denk dat dat hem gaat worden.

Ik mag toch hopen dat je met een beetje nieuwe motor niet dagelijks de BRAVOK hoeft te checken. Bij mijn auto check ik tussen de beurten echt bijna nooit. Heel zelden wat lucht in de banden, maar die worden 2x per jaar gewisseld.

Bij een motor BRAVOK toch maar wat vaker checken dan bij je auto. Slappe banden is een ramp door een bocht en je hebt maar 2 bandjes op de weg. En een motor heeft heel wat minder olie bij zich dan een auto. Mijn Guzzi maar 2 liter bijvoorbeeld.
 
Fijn topic! TVP :)

Ik ben vorige week geslaagd voor mijn A, en heb sinds gisteren een Yamaha MT 07 in mijn bezit van 2015. Ook een Disc lock, kettingsmeer en oordoppen bij mee genomen. Was wel even spannend, direct de snelweg op en het was 1,5 uur rijden. Alles ging goed, ontzettend blij mee! :D
 
Ik mag toch hopen dat je met een beetje nieuwe motor niet dagelijks de BRAVOK hoeft te checken. Bij mijn auto check ik tussen de beurten echt bijna nooit. Heel zelden wat lucht in de banden, maar die worden 2x per jaar gewisseld.

Ik denk niet dat er veel rijders zijn die voor iedere rit de BRAVOK checklist nalopen zoals ze je tijdens de rijlessen leren. Maar eens per zoveel weken loop je het even na, het kost 2 minuten. Banden en remlicht check ik vaker dan bijv. olie.
 
Achterlicht check ik eigenlijk wel voor elke rit als het donker is. Koplamp zie je vanzelf tijdens het rijden als die niet werkt. Voorrem knijp ik altijd even in als ik op de motor ga zitten, dan weet je gelijk dat je remdruk hebt. Ketting smeer ik ongeveer wekelijks, dus dan check ik hem. Banden geregeld, maar ook niet voor elke rit.

Maar tussen de beurten in niks checken is bij een motor echt een no-go.
 
Terug
Bovenaan Onderaan