Het NX650 Dominator topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
voorlopig ff geen proefritjes. Lekke band, volgepoten met schuimspul, volgens ANWB nu band opgegeven -O-


nx650weggesleeptjo5.jpg


wegens bezuinigingen bij ANWB geen reservemotorbanden meer in voorraad.
Zo thuisbrengen lijkt me trouwens ook niet echt goedkoop _O-
 
Laatst bewerkt:
hola oma is hier aant verstoffen.. :+

meld ik me hier ook aan!!..ik weet niet of het topic nog gevolgd word door andere domi rijders maar ik hoop dat ik nog wat respons krijg in dit topic.

Om te beginnen ...

m'n aangeschafte domi offcourse
pics035.jpg

pics038.jpg

ziet er nog redelijk goed uit, achtervering netjes en het frame en het blok ( zelfs de onderkant is nog proper )

Opgehaald voor 600 euro..niet slecht vinnik zelf, alhoewel er natuurlijk wel wat werk aan is ( zoals gewoonlijk)

De vorige eigenaar heeft een nieuwe zuiger gestoken, meer compressie en de cilinder laten honen ( ik denk dat er nu 665 inzit ? kan dit ik weet het niet! )
Ik heb de vorige zuiger bekeken die erin zat en die was echt NETJES!!
niet van oliesporen, groefjes ofzo in de zuiger.
De eigenaar dacht dat hij met een olielek langs ze zuiger zat, maar het bleek langs de kleppen te zijn. ( kleppen slijpen en klepzettingen vervangen ??)
heeft hij me weten te vertellen :?
Ik ben nu niet direct 4takt fan :+ maar wil gerust het blokje een opfrisbeurt geven.
pics030.jpg

Eerst wil ik dit aanpakken, het dopje om aan je vliegwiel te raken is wat geschonden, wie weet waar ik die nog kan halen ?
Lijkt me kut telkens met de hamer en schroevendraaier

Oh en dan nog voor de kleppen te stellen...ik lees altijd en overal dat je moet opletten met de rechteruitlaat klep omdat die met een auto decompressie zit..ik weet niet hoe ik dat zie of het ook wel op de mijne zit ?
of zijn dat alleen maar de nieuwere modellen die dat hebben ?

Volgende ( man man man dit wordt een veels te lange post )

ik vindt dat ze nogal wat tikt stationair, of dat normaal is weetik niet, nog niet zoveel 4taktjes gehad.
Eerst kleppen stellen en dan zie ik wel hoe het verdergaat.
Maar ik vroeg me af of dit niet is voor de nokkenasketting aan te spannen ?
MAG ik daar wel aan draaien ? of moet ik daar met m'n tengels afblijven ?
pics034.jpg

?

En het volgende..
zie ik hier wat slordige kabeltjes hangen van de carb, mag ik ze gerust wat meer aanspannen of moet ik op iets meer letten ?
pics033.jpg



en als laatste heeft de vorige eigenaar ook nog een oliekoeler gemonteerd :?
ik weet niet of het echt wel nodig is ( heb een olietemp meter maar die klopt niet helemaal begint maar aan 50 graden en hij blijft steken tussen 50 & 60 graden )
Hou ik die ? of sloop ik die er best af ?
pics032.jpg

pics031.jpg



bedankt allesinds..ik hoop op wat respons ..( anders open ik een apart topic! }) )
 
Die dop van de kruk kun je gewoon nieuw halen. Ik verbaas me er soms over wat mensen hier voor spullen 2dehands lopen te zoeken. Alsof dat niet nieuw te leveren is. :? Kost maar een paar euro waarschijnlijk.

Pak het iig meteen grondig aan, dan kan je er misschien nog lol aan hebben. Dus werkplaatsboek zoeken, diagnose stellen van wat ie nodig heeft (vooral je tik oorzaak zoeken) en als hij niet grondig aan gort is dan wat spullen halen voor een goed beurtje.

Wat voor olietemperatuurmeter heb je trouwens? Je kunt als het zo'n losse is kijken of hij goed is met ijswater en kokend water.
 
Laatst bewerkt:
Coole seat pipe :} ;)

Oliekoeler zou ik laten hangen, kan geen kwaad volgens mij, is hij terug wat betrouwbaarder in file rijden, of stukje intensief off road, of zeer warme dagen lijkt me..


Je distributie ketting zou ik enkel spannen als je hem hoort ratellen, tenzij je dus een volledig blok-opfris-beurtje houd.

Kleppen stellen valt goed mee, automatische decompresseur moet je niet om kijken als je je kleppen steld, die word enkel in "werking" genomen als je kickt volgens mij ( was zo op men XR toch).
 
Laatst bewerkt:
ah van het dopje was het gewoon, als iemand toevallig nog eentje heeft slingeren dan mag je die gerust opsturen :)

die olietemp is zo'n ingewikkelde lijkt me, ipv gewoon eentje op de vuldop van het frame te schroeven heeftie er een auto olie temp op gemonteerd.
kijk maar eens goed naar het foto'tje van de oliekoeler, boven zieje een dopje uisteken waar je het frame van z'n olie kan ontdoen...de draadjes zitten daar in verwerkt.

die auto decompressor moet op een ander moment van je vliegwiel staan wordt er gezegd.

Kan het eigenlijk makkelijk chekken door gewoon aan me krukas te draaien en kijken wanneer die klep vrij is en dan markeren op het vliegwiel.

Maar ik stel alvast een hele hoop vragen alvoor ik er nogmaar aan gesleuteld heb.

( eerst olie/filter/remblokken/kleppen )

Daarna wil ik het kopje opendoen om te kijken langs waar die olie lekt, als je kleppen zwart zijn aan de bovenkant ( aan de klepsteel enzo )
de kleppen ernieuw slijpen?

bedankt allesinds *O*
 
Is hier niet iemand doe toevallig nog een blok of kop van een domi heeft liggen ??
 
Na diverse andere enduro, off the road en all road motoren, zoals KTM125, KTM250, KTM500Rotax, XR500R, XL600R, XR500R, XR600R, XRV750R, XR650R, XT660X ben ik sinds mei 2007 in het bezit van een Dominator van 1992, gekocht met 8383 km op de klok en de orginele tandwielen, ketting en voorband er nog op. Rijdt super. Misschien nog sm-wielen erin, maar dat weet ik nog niet.

Grt.
Jelo
full
 
zo join the club zou ik zo zeggen !!
mooie domi'..maar je hebt blijkbaar al een "zooi" andere enduro's crossers gereden ? wrom de overstap? voor het brute vermogen & de souplesse van de handeling ? :+

een sm-wieltje staat altijd wel mooi, ik ga het misschien later ook wel eens doen ligt hier toch maar te liggen.
 
voila ook maar es wat fotookes hier neerzetten :+

domi al een paar jaartjes in bezit, meteen in begin een nieuwe bitubo shock laten samenstellen en monteren door hakki
en na 25000 eigen kilometers (teller stond op 75000 toch maar es alles uit elkaar gehaald.........


waslijstje wat ik zoal gedaan heb/laten doen:

voorvorkpoten gestraald en matzwart gepoedercoat
carterbeschermingg gestraald en matzwart gepoedercoat
achterbrug gestraald en matzwart gepoedercoat
frame gestraald en signaalrood gepoedercoat
nieuwe conische balhoofdlagerkes
nieuwe achterbrug naaldlagers
voorvork ultraslick hakki treatment
custom veervoorspanningsding gefabriceerd
blingbling poservelgskes van AVON AM26 rubberkes voorzien
cylinder door Jan Smit van wiseco zuiger voorzien incl uitboren/honen
kop geprepareerd door Rosa
blok ontvet en matzwart gespoten
alle "lakwerk" door JAS weer opgepoetst en shiny en bright gemaakt

toen alles weer zo'n beetje in elkaar geschroefd et voila gaaaaazzzzzz

pict0076mediumhs8.jpg


05082007mediumcv6.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit, en ook tevreden over ?
of iemand bevindingen over bandjes ?
m'n achterband is aan vervanging toe en ik wil een leuke straatband.

en ook iemand toevallig nog een remklauw liggen ?

bandjes bevallen goed, alleen effe wennen daar het echte wegbanden zijn....
op de XL heb ik nu de BT45ers zitten ook prettiger (iets minder nerveus als de Avons)
op de dominator ook al de michelin anakees gehad, erg prettig ook voor een veldweggetje mee te kunnen pakken maar om echt offroad te gaan ist geen porem daar heb ik een setje velgen met TKC80 voor (lekker mee spelen in de winter) en die kunnen ook nog lekker mee op de weg........

keuze en ervaring genoeg ondertussen dus :+ :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
autostyle verkoopt mixture indicators die idd met ledjes aangeven wat je mengsel doet een aangesloten moeten worden op een lambdasensor (autosloop doet wonderen)
 
Klopt, niet opgelet.
Ziet er goed uit.
Kom zelf uit Valkenburg.
Kom regelmatig bij Rosa-motoren.
Heb Avon banden op mijn XR650 gehad, waren goede banden.
grt.
Jelo
 
leuk om zoveel dommi's bij elkaar te zien (:
ik moet mijn domi ook maar eens voorstellen in dit topic. ik heb hem nu zon half jaartje
en ben er heel tevreden over. ik heb er zelf al wat dingentjes aan gedaan zoals lucht en oliefilter vervangen. bougie, nieuwe voor en achterband. uitlaat gelast en gespoten (hier zat een gat in)
ik heb nog niet zo heel veel ervaring met motors (dit is me eerste) maar ik moet zeggen
hij rijd echt geweldig! ik kom zelf ook uit limburg, uit heerlen om precies te zijn. misschien dat ik jullie nog wel eens tegenkom (: en dan hier een paar foto's

Dominator01.JPG


Dominator02.JPG
 
welkom walker,strakke bak dat je ook hebt!
alleen het wit zou wat te snel vuil worden bij mij :P

zo alweer wat rondgetuft met de domi..
niet echt veel spanneds..tikt nog altijd in de kop...harder bij koud en verdwijnt bijna helemaal bij 50c°..kleppen staan nochtans goed.
Misschien moet ik ze maar eens wat losser zetten ?
Zowiezo gaat de kop open want ik zit met lekkende klepzittingen maar ik weet alleen nog niet wanneer ik de domi kan missen '(

Ben nu aan het twijfelen of ik een 17inch vooraan moet steken of gewoon de ouwe houden en een 320 schijf opgooien en een 4 zuiger klauw ( want ik vindt de voorrem echt om te huilen! ik heb een nieuwe! remklauw blokjes schijf en ontlucht 50 keer ofzo :9 in combi met de achterrem is het best te doen omdat die dan niet zo in de voorvering duikt, wordt ook aangepakt door ander setje veren in te steken )
rijdt anders wel goed :)
Ook de voorste kuip eraf gesloopt..ding stoorde me enorm, leek alsof ik met een plastieken limo reedt ofzo..loemp groot en trilde.
Toen maar de zoveelste acerbiss lamp opgegooid die ik nog liggen had, en een koso digi teller gemonteerd.
4b98_1.JPG

Doet het goed,temp,tijd & toeren offcourse..snelheid met fietsteller die er ook al op zat.
morgen wat rubbers over de vorkbenen schuiven en pakking tussen de uitlaat vervangen.

Volgende keer asje draaien voor de domi dan maar!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan