Het pekel seizoen is weer begonnen...!

Er ligt weer pekel, ik...

  • Laat mijn motor direct staan, OV of auto vanaf nu!

    Stemmen: 123 35,5%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is toch plastic

    Stemmen: 31 9,0%
  • Rijd lekker door, 99% van mijn motor is al verroest

    Stemmen: 18 5,2%
  • Parkeer m’n motor en pak de pekel brommer

    Stemmen: 22 6,4%
  • Niks aan de hand als je de motor goed verzorgd...

    Stemmen: 152 43,9%

  • Totaal aantal stemmers
    346
Hi allemaal, uit onderzoek naar pekelbescherming hier terecht gekomen en zou graag jullie mening willen. Ik zie 2 sprays veel terug komen en dat is ACF50 en Würth Holleruimte spray, welke raden jullie aan?

Tevens, kan dit ook op de radiator/ het motorblok worden aangebracht of is dat een no-go?
 
ACF50 ken ik en ben ik heel tevreden mee. Würth ken ik niet.

En dan niet spuiten (ja het is een spuitbus....0 maar in een koppie en dan met een kwastje. Gaat je spuitbus veeeeeeeeel langer mee :-)
+1 voor ACF50 en die methode van aanbrengen.. heb dezelfde bus nu al 6 jaar in de kast staan. 1 laagje in een dopje is genoeg voor de hele motor.

Echter; geen enkel middel zal je motor helemaal vrij houden van pekelschade.. het kan altijd voorkomen dat er eens een boutje aangetast wordt of en beugeltje verroest. Enige methode is dan het loshalen en opnieuw verven of een nieuw boutje bestellen. Voor veel motoren zijn er ook hele kits beschikbaar van montagemateriaal om alles weer "nieuw" te krijgen.. kost dan geen drol om alles weer netjes te krijgen.
 
ACF50.
Het is niet voor niets dat ik er voor gekozen heb deze te verkopen, en niet de andere merken......
Grootste voordelen t.o.v. de concurrentie zijn de hittebestendigheid, de (licht) kruipende werking, en het feit dat het in het voorjaar weer vrij gemakkelijk te verwijderen is.
 
ACF50 ken ik en ben ik heel tevreden mee. Würth ken ik niet.

En dan niet spuiten (ja het is een spuitbus....0 maar in een koppie en dan met een kwastje. Gaat je spuitbus veeeeeeeeel langer mee :-)
Het is niet alleen in de 400cc spuitbus verkrijgbaar, maar ook in literflessen met knijpdosering.
 
ACF50 dus, duidelijk. Ik zat net even wat filmpjes te kijken over het aanbrengen. Wat zeggen jullie aanbrengen en daarna netjes uitsmeren, aanbrengen en na een nacht wachten uitsmeren of wanneer je met een kwast doet niet nodig om uit te smeren? (met uitsmeren bedoel ik met een doek netjes uitwrijven). Tevens; kun je allen met acf50 insmeren? plastic, velgen, voorvork, motorblok, frame? (remmen en remschijven niet uiteraard)
 
Je kan alles (behoudens de remmen) inspuiten met ACF50. Mijn ervaring is wel dat ACF op de uitlaat geen zin heeft. De uitlaatcollector smeer in in met lijnolie, de rest is rvs.
 
Hi allemaal, uit onderzoek naar pekelbescherming hier terecht gekomen en zou graag jullie mening willen. Ik zie 2 sprays veel terug komen en dat is ACF50 en Würth Holleruimte spray, welke raden jullie aan?

Tevens, kan dit ook op de radiator/ het motorblok worden aangebracht of is dat een no-go?
Na elke rit je motor even wassen/afspoelen kan ook veel doen.
 
ACF50 dus, duidelijk. Ik zat net even wat filmpjes te kijken over het aanbrengen. Wat zeggen jullie aanbrengen en daarna netjes uitsmeren, aanbrengen en na een nacht wachten uitsmeren of wanneer je met een kwast doet niet nodig om uit te smeren? (met uitsmeren bedoel ik met een doek netjes uitwrijven). Tevens; kun je allen met acf50 insmeren? plastic, velgen, voorvork, motorblok, frame? (remmen en remschijven niet uiteraard)

Gewoon insmeren met een kwast; even laten inwerken en afnemen met een doek.. er blijft een laagje op zitten.
Alles kan je bewerken met de ACF50.. Niet remmen/rond de remmen/banden! (Dus ook niet op je velg).
 
Gewoon insmeren met een kwast; even laten inwerken en afnemen met een doek.. er blijft een laagje op zitten.
Alles kan je bewerken met de ACF50.. Niet remmen/rond de remmen/banden! (Dus ook niet op je velg).

Hoef je niet eens af te nemen, gewoon met een kwastje insmeren en klaar. Of je moet er echt teveel op hebben gesmeerd.
 
En wat doen we in de zomer dan als er pekel gestrooid is ;-)
Dan rijden we op een "onbeschermde" motor en zien we pekel amper, terwijl het toch bij, zeker afgelopen jaar, hoge zomerse temperaturen genoeg strooien.
 
En wat doen we in de zomer dan als er pekel gestrooid is ;-)
Dan rijden we op een "onbeschermde" motor en zien we pekel amper, terwijl het toch bij, zeker afgelopen jaar, hoge zomerse temperaturen genoeg strooien.
Twijfel jij aan het effect van pekel op je motorfiets? Ik niet....
Het grote verschil is vooral dat pekel pas echt actief wordt wanneer het nat is, en dat is 's-zomers minder dan 's-winters.
 
Ik denk dat @Viaantje bedoelt dat sommige mensen hier extreem krampachtig op het woord pekel reageren "omdat dat nu eenmaal zo hoort" (en daarmee soms een beeld neerzetten alsof je motor de winter niet zal overleven als er ook maar een korrel zout binnen een straal van een kilometer van je motor af belandt) en ondertussen nietsvermoedend zomers ook het nodige zout mee snuiven. Rekening houden met zout/pekel oke, maar wat meer realisme is altijd fijn. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat @Viaantje bedoelt dat sommige mensen hier extreem krampachtig op het woord pekel reageren "omdat dat nu eenmaal zo hoort" (en daarmee soms een beeld neerzetten alsof je motor de winter niet zal overleven als er ook maar een korrel zout binnen een straal van een kilometer van je motor af belandt) en ondertussen nietsvermoedend zomers ook het nodige zout mee snuiven. Rekening houden met zout/pekel oke, maar wat meer realisme is altijd fijn. 8-)

Met een korrel zout nemen _O-:YY_O-_O- meesterlijk.

En ja, Nejra heeft het juist met mijn cynisme.
 
op droge winterdagen kun je idd prima door rijden.
eventuele witte neerslag bij thuiskomst met gietertje wegspoelen en is er verder nop aan de hand.
rijden bij bijv. lichte neerslag op de snelweg is dan weer geen goed idee i.v.m. de natte pekelnevel...

afgelopen winter was eigenlijk geen echte winter, dus zolang het droog blijft gewoon door denderen!
dit jaar zal dat voor mij niet anders zijn, maar bij regenweer/sneeuw blijft ie staan.
 
Aan de hoeveelheid zout te zien die er vanavond op de wegen lag toen ik terug kwam van het werk, wordt er ongeveer een halve meter sneeuw verwacht morgen...

Ik hoop dat het gauw weer lekker weer wordt (iig geen strooizooi, kou kun je je op kleden). Of een fijn pak sneeuw, vind ik altijd wel leuk om te zien. Zeker nu ik 90% van mijn lessen vanuit thuis kan volgen. Maar liever niet dit net-niet gedoe.
 
Dit topic even nieuw leven in blazen met vragen die waarschijnlijk al tig voorbij gekomen zijn, maar daarvoor is het een forum :)

Sinds1996 rijd ik motor en tot nog toe altijd een mooi weer rijder geweest. Sinds kort werk ik 2 dagen in de week midden in de stad en daarom pak ik nu daarvoor de motor. Recentelijk een redelijk betaalbare textiel jas gekocht. Rest nu nog de motorbescherming tegen pekel. Naar aanleiding van de hier geplaatste test is mijn keuze op Liqui Moly Wachs-Korrosionsschutz of Kroon Vaseline Spray gevallen.

Begrijp ik het nu goed dat je dit het beste met een kwast aan kan brengen? En dat je je banden en remonderdelen het beste af kan schermen met bv kranten? En welke onderdelen van het blok mogen behandeld worden, alles? Tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ach, het regent nu allemaal weg.

(Maar vanmorgen: )

20210407_062633947_iOS.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan