Het TET (TransEuroTrail) topic

Ook hele foute banden keuze
Valt mij ook wel mee.
Heb net 5 weken in dat terrein (nouja ondergrond) gezeten en vond de grip niet eens zo afhankelijk van wel of geen nop. Wij hadden Avon Trailriders en grove noppen mee, maar zolang het tempo een beetje normaal en het terrein als dit bleef zat er niet eens veel verschil in grip. Aan de vallen die we mee kunnen kijken zie je ook nergens een grip probleem. Het wiel staat keurig stil en dan zodemietert hij er overheen.

Ik zie vooral een techniek probleem van die jongen die telkens gaat liggen.
Voorrem in, beide voeten van de pedalen waar de grond het verste weg is. Dan slaat het stuur scheef, zakt hij in de voorveer en komt uit de achterveer waardoor de grond nog verder weg komt.
Die bocht moet je door. Haal je hem niet dan maar naar de buitenkant uit laten rollen en daar op redelijk vlakke grond stoppen.

Mooier is nog, zoals zijn maat ook aangaf, wijdere bocht, is je hoekverdraaiing veel langzamer, is de grond veel vlakker en heb je gewoon overal meer tijd voor. En als dat niet lukt is de grond ook nog eens dichterbij.

Alsof al dat nog niet genoeg was gaat hij heel schokkerig zitten remmen. In de veer, uit de veer, in de veer, uit de veer... Zo hou je geen greep. Soepeltjes met de bediening.

Wat hij aan motor voorbereiding beter had kunnen doen was een stuk of 4 tassen thuis laten...
 
Laatst bewerkt:
En als je dan een zware motor met te veel zooi meesleept en daar bang van wordt, helpen betere banden heel veel.
 
Slechte techniek, angst, teveel zooi op te zware motoren.
De enige voorbereiding is/was een volle portemonnee.

Doe maar een motortje met alle opties en door naar de volgende shop.
Wat heb ik nodig op een offroad trip?
dit en dat en daarvoor zijn extra tassen te koop etc etc etc.
En dan krijg je dit.

Maar leuk om zo je trip mee te maken? :N
Leuk om te filmen? :N

Best jammer want die gast mist het hele offroad avontuur.
 
Hij heeft avontuur genoeg toch:9
Vooral de enorme hoeveelheid bagage is inderdaad de grote materiaal fout. Tiger 900 is gewoon een mooie TET motor. Zou ik niet afraden als iemand het vroeg.

En als je dan een zware motor met te veel zooi meesleept en daar bang van wordt, helpen betere banden heel veel.
Zit zeker wat in. Of de voorrijder moet hem er van overtuigen dat de duikmeester toch echt de betere banden en alles heeft voor deze ondergrond, maar das best pittig :X

Op dit gesteente heb je klinkerweg achtige grip tot ca 20 km gang. De grote stenen passen toch niet tussen de grofste nop ter wereld dus daar stuiter je nog steeds tegenaan.
 
Ja, maar dan kies je daar toch voor voordat je op reis gaat.
Die gast heeft zoveel shit mee dat hij een paar uur nodig heeft om zijn paard op te zadelen.

Heb niet eens de film gezien want na een paar fragmenten was ik er al klaar mee maar hoe vaak heeft hij alle bagage van de motor moeten halen om hem weer overeind te krijgen?
Het is voor hem al niet leuk omdat het veel te zwaar is maar voor de ander is het ook niet leuk want dit houdt zo verschrikkelijk op.
 
Te zware motoren ben ik het niet mee eens. Die motoren zijn waar de TET voor is.
Klopt. Als je tenminste een beetje offroad kan rijden :)

Thuis testjes lezen over hoe goed de T7/Tiger 900/enz. wel niet is. Filmpjes kijken van Pol Tarres Chris Birch en andere halfgoden. Veel mooie handige dure spulletjes op de motor schroeven. Dan moet het lukken.
En dan de praktijk 😳 Dan is dit nog een droog keienpaadje, niet moeilijk.

Twee weken geleden was ik in zuid Spanje waar het 3 weken aan een stuk geregend had. Normaal gortdroge goed berijdbare pistes, ook met zwaarder spul. We hadden ook zo iemand er bij met een KTM 1090 op half/half bandjes. Ik zei nog gaat dat wel goed. Jaja die motor kan alles de banden komen goed uit de test enz enz. Toen waren de pistes half weggespoeld, mulle blubber in rivierbeddingen enzovoort. Hij was best druk zullen we maar zeggen en er werden bovengemiddeld veel vloeken het luchtruim in geslingerd. Maar ach je komt er ook wel.

Ik neem lekker een WRretje mee van 112 kg naar de Pyreneeen in juni ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is wel mooi dat hij een camera heeft om de camera in beeld te krijgen die zo kan filmen hoe de camera op zijn kin, de camera mooi in beeld brengt.
Verder geen interessant filmpje , de eerste 10 minuten zijn 2 mensen die praten, kan net zo goed het journaal aanzetten :P

Ach ieder zijn ding.
 
20220506_190221.jpg


Nieuwe bandjes op de T7 (en hyperpo vering). Gigantisch wat een verschil in grip!
Nu flink oefenen en veel rijden om dat Bilstain avontuur aan te gaan :)
 
Het is wel mooi dat hij een camera heeft om de camera in beeld te krijgen die zo kan filmen hoe de camera op zijn kin, de camera mooi in beeld brengt.
Verder geen interessant filmpje , de eerste 10 minuten zijn 2 mensen die praten, kan net zo goed het journaal aanzetten :P

Ach ieder zijn ding.
Dit is inderdaad wat mij aan zijn kanaal stoort. Veel luchtverplaatsing wat opgenomen wordt (c.q. veel gezwets), weinig actie in die eerste minuten. Een filmpje van iemand die de TET rijdt, met 3 minuten spraak, 20 minuten rijden zullen minder mensen op afknappen.

Nieuwe bandjes op de T7 (en hyperpo vering). Gigantisch wat een verschil in grip!
Nu flink oefenen en veel rijden om dat Bilstain avontuur aan te gaan :)
Dat ziet er goed uit! Veel plezier ermee :) !
 
Tja mijn TET 'avontuur'...
ik hou niet zo van de kou dus ben vorig jaar in mijn bus gestapt met de xr400 achterin (en een trapfiets) en naar Portugal gereden.
Het weer was dermate slecht dat ik pas in Esposende de motor een keer gestart heb om te kijken of ik hem niet voor niks meegenomen had.
Dat is halverwege de westkust van Portugal, ik was o.a langs Sort en omgeving geweest waar ik jaren terug al een paar dagen offroad heb mogen rijden, maar met net 10 graden en kans op regen zag ik mijzelf niet alleen daar rond rijden.
Maar net onder Lissabon wou ik wel aan de TET beginnen.
In OSMand is het bij mij 1 groot lint/track dus die secties waar iedereen het over heeft in de TET groep zeggen mij niks.

TET 27 november Alcacer.jpg



En aan het eind vd rit een benzinepomp met cafe, daar werd ik echt even gelukkig van.
Ook gewoon de koffie bestellen zonder stom mondkapje was in meer opzichten een verademing, nog geen maand later zou ik in een kroeg aan het bier zitten terwijl je hier in NL nog geen ansichtkaart kon kopen, tenzij in de supermarkt.

TET 27 novem.jpg
 
Wat een gepruts zeg. Alle mooie spulletjes dikke bling bling en dan zo lopen kloten, "this is tricky" ach laat me niet lachen_O-
Die gasten kunnen beter eerst ergens anders ervaring op doen...
In het verleden ging ik nog wel eens een weekje met Bolski (oud moderator hier op MF) rijden in de Pyreneeën.

Prachtige omgeving met soms knap zware stukken.

 
Ik gooi maar even niet meer dan 2 foto's in 1 bericht anders gaat dat niet goed komen op mijn svga widescreen laptop ;)

TET 28 nov.jpg



De volgende dag de andere kant op gereden vanuit Alcacer do Sal , daar loopt de TET met een boog omheen dus leek het mij te proberen om er een rondje of iets dergelijks van te maken.
waar ik gisteren al gauw bij een hek aankwam wat gesloten was zou ik vandaag na een veel langere rit aan de andere kant van datzelfde hek uitkomen, het kon open dus omkeren heeft dan geen nut.

TET 30 nov.jpg


dit is alweer een stuk verderop bij Odemira, daar heb ik toch even stil gestaan op een erg steil maar ook glad stuk, motor was afgeslagen en probeer een motor maar eens aan te trappen als het voorwiel een halve meter hoger staat.
Omdraaien om hem aan te rollen, heuvelaf, was nog zwaarder dus uiteindelijk toch maar half door de begroeiing weer terug op het pad kunnen komen en een stuk later weer hangend op het stuur een bijna verticaal (voor mijn gevoel iig) stuk waarbij ik gelukkig net boven kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan