Het Thundercat topic

Leuk, gefeliciteerd !

Ik had wat vertraging met het weer in orde maken van mijn donderpoes aangezien Boonstra tot twee keer toe een carterpan leverde met een haarscheur erin. Gelukkig was de derde, die gisteren geleverd werd, wel in orde. Die zit er inmiddels onder en het blok is nu weer oliedicht.

Zojuist de NTC thermistor in de tank vervangen zodat het benzinelampje ook weer correct werkt.

20240309_113831.jpg


20240309_114337.jpg


20240309_114519.jpg


Is trouwens wel een heel 'nifty' manier om alarm te geven als het brandstofniveau te laag wordt. Heel leuk om uit te zoeken en de fix was uiteindelijk relatief eenvoudig.

Ik verwacht morgen de kuip weer op te bouwen en dan is 'ie, als het goed is, weer helemaal klaar.
 
Zojuist, voordat ik de kuip weer zou gaan monteren, een korte proefrit gemaakt.
De motor doet het fantastisch.
Het blok (er zit een jonger, vervangend blok in) is mechanisch mooi stil en het loopt supersoepel. Veel soepeler dan ik had verwacht van een motor zoals deze.
De versnellingsbak doet het ook perfect, geen spoortje twijfel, heel soepel en geen enkel probleem met de tweede versnelling.

Maar ... na al het werk zag ik bij thuiskomst terug een druppeltje olie onder de motor ... WTF 😫

Gelukkig valt het mee: het keerringetje om de schakelas heeft besloten om incontinent te worden.

20240310_111922.jpg


Dat is een simpel klusje maar waarschijnlijk heb ik die maat keerring niet ergens liggen dus dat moet even wachten.

Straks dus maar vast verder met het kontje en de topkuip weer opbouwen en poetsen, we zijn er bijna !
 
Nou, voor wie ooit zowel een Beta Rev3 270 trialmotor én een YZF600R Thundercat heeft en van één van beide motoren de (binnenste) keerring van de schakelas moet vervangen: ze zijn hetzelfde (12-22-5) !

Ik bleek nog twee hagelnieuwe keerringen in de kast te hebben liggen.

Uiteraard kwam ik daar pas achter nadat ik online al 3 nieuwe had besteld :+ .

Hoe dan ook: vanmiddag dus die keerring vervangen en alvast alle kuipdelen grondig schoongemaakt.

We zijn er bijna ...
 
Laatst bewerkt:
Nou, voor wie ooit zowel een Beta Rev3 270 trialmotor én een YZF600R Thundercat heeft en van één van beide motoren de (binnenste) keerring van de schakelas moet vervangen: ze zijn hetzelfde (12-22-5) !

Ik bleek nog twee hagelnieuwe keerringen in de kast te hebben liggen.

Uiteraard kwam ik daar pas achter nadat ik online al 3 nieuwe had besteld :+ .

Hoe dan ook: vanmiddag dus die keerring vervangen en alvast alle kuipdelen grondig schoongemaakt.

We zijn er bijna ...
Goed bezig!!
 
Victorie !

Na de nodige vertragingen is het blok nu eindelijk perfect oliedicht !
Ik heb zojuist een uitgebreide proefrit gemaakt en de motor gedraagt zich voorbeeldig.
Ik heb 'm flink op z'n donder gegeven in z'n tweede versnelling maar dat was geen enkel probleem, alles werkte perfect. (Je moet trouwens best wel hard om het rode gebied in z'n twee te bereiken :+ ).
Verder ben ik weer diep onder de indruk van het blok, wat is dat enorm soepel.
Rotondes in de bebouwde kom zijn zelfs in de derde versnelling prima te doen, dat hoef ik met mijn KTM 990 Adventure niet te proberen.

Vanmiddag de kuip verder opbouwen en even de knipperlichten nakijken want die leken het niet helemaal goed te doen maar dat is het dan wel, dan is 'ie klaar.

20240317_105214.jpg
 
Victorie !

..... (Je moet trouwens best wel hard om het rode gebied in z'n twee te bereiken :+ ).
Verder ben ik weer diep onder de indruk van het blok, wat is dat enorm soepel.
Ja hè, gaat best hard al dan. :]
Rotondes in de bebouwde kom zijn zelfs in de derde versnelling prima te doen, dat hoef ik met mijn KTM 990 Adventure niet te proberen.
......
Inderdaad, lui schakelend is binnen de bebouwde kom, zolang je rolt in 3,4,5,6 prima te doen. O-)
Dat is écht zo'n verschil met een dikke 2 cilinder inderdaad. Maar dat geeft dan weer andere voordelen nietwaar. ;)
 
Mooi hoor, heb al 25+ jaar een Fazer 600 (nu 2 jaartjes aan mijn dochter uitgeleend ter overbrugging van haar A2 periode dus nu een VFR800) en ik zit stiekem weleens te dromen van een Thundercat (omdat het eigenlijk bijna een Fazer is maar dan met mooiere looks).
Maar ik wil dan wel met een wat hoger stuur en heb daar eigenlijk nog niks moois voor gezien, ABM en Spiegler korten volgens mij beide de topkuip in en vind ik qua looks niet fantastisch, zou liever iets met volledig verstelbare touring clipons proberen maar blijft wel een gok hoe dat uitpakt en heb uberhaupt nog nooit op een Cat gereden..
Succes met de verkoop !
 
1710852941346.png


En precies dit mis ik dus bij de VFR tov Fazer/Cat, alhoewel ook een 4 cilinder loopt de V4 onderin toch ook wat rommelig tot 3 á 3,5Krpm
En als mensen dat karakter noemen prima maar geef mij dan maar een "karakterloze" 4in lijn ala Fazer/Cat.. ;)
 
Bekijk bijlage 1986083

En precies dit mis ik dus bij de VFR tov Fazer/Cat, alhoewel ook een 4 cilinder loopt de V4 onderin toch ook wat rommelig tot 3 á 3,5Krpm
En als mensen dat karakter noemen prima maar geef mij dan maar een "karakterloze" 4in lijn ala Fazer/Cat.. ;)
Ik vond juist de thundercat een hork om rotondes rond te sturen. Zzr is daar veel beter in
 
Bekijk bijlage 1986083

En precies dit mis ik dus bij de VFR tov Fazer/Cat, alhoewel ook een 4 cilinder loopt de V4 onderin toch ook wat rommelig tot 3 á 3,5Krpm
En als mensen dat karakter noemen prima maar geef mij dan maar een "karakterloze" 4in lijn ala Fazer/Cat.. ;)

Heb ook de VFR gehad (RC36I en de Vtec), Poes liep gewoon veel rustiger.
Vooral het Vtec systeem rond 7k was maf.
Precies het gemiddelde RPM waar ik regelmatig bij zat, dan wel dan geen Vtec er inkomend..



Ik vond juist de thundercat een hork om rotondes rond te sturen. Zzr is daar veel beter in
Oooh, Neef heeft ook een ZZR600 (nog steeds) een begin '90er ooit is een rondje op gestuurd, aar dat voelde
als een huifkar met houten wielen :+

Sinds februari weer een GSX650F.
Ik zeg, een zeer waardige opvolger van de Poes (ook al is de Poes wat krachtiger, zuiniger in het algemeen dan, en wat dikker qua gevoel)
En ja, Poes zal altijd een heel eigen plekkie bij mij houden..
Zo is namelijk ook mijn nickname tot stand gekomen O-)
 
Sinds februari weer een GSX650F.
Ik zeg, een zeer waardige opvolger van de Poes (ook al is de Poes wat krachtiger, zuiniger in het algemeen dan, en wat dikker qua gevoel)
En ja, Poes zal altijd een heel eigen plekkie bij mij houden..
Zo is namelijk ook mijn nickname tot stand gekomen O-)
GSX650F vind ik ook wel wat hebben maar op papier is hij best looiig tov een Cat of Fazer600 en dan ook nog minder power, twijfelgevalletje..
 
Oooh, Neef heeft ook een ZZR600 (nog steeds) een begin '90er ooit is een rondje op gestuurd, aar dat voelde
als een huifkar met houten wielen :+
Toch leuk hoe dat kan verschillen van persoon tot persoon hoewel de specs bijna gelijk zijn.
 
GSX650F vind ik ook wel wat hebben maar op papier is hij best looiig tov een Cat of Fazer600 en dan ook nog minder power, twijfelgevalletje..
Dat valt best mee hoor, dacht zelfs dat ze qua gewicht bijna identiek zijn
Effe gespiekt, 210kg voor de Poes en 245kg voor de F.
Scheelt maar 30kg joh, daar merk je echt heel weinig van, het Fje heeft namelijk een aardig laag liggend gewicht.
En 100pk Poes tegen over 86pk van het Fje dat merk je wel..

Na een tijdje ook al niet eens meer, en het Fje gaat ook lekker van zijn plek af.

En ja, een Fje is nog altijd geen Poes.
Poes voelt gewoon veel dikker aan.

Toch leuk hoe dat kan verschillen van persoon tot persoon hoewel de specs bijna gelijk zijn.
Ja toch, vooral als je ookde ervaringen met beide heb.
Stuk of 7 Poezen (of iets meer gehad, weet niet meer) tegen 2 Fjes aan ervaring :+

Zie nog regelematig een blauwe Poes rijden bij mijn werk in de buurt*O*
En wat zeg ik dan altijd "POOEEESSSS
Het is maar goed dat niemand mij op dat moment kan horenO-)
 
Vandaag bezig geweest met een ander achterlicht te monteren eentje van een CBR600RR .
Deze is uitgevoerd in Led met doorzichtig glas.
Eerst het originele achterlicht verwijderen inclusief lamphouder.
Het enige wat je hoeft te doen is in foto 2 slobgaten vijlen zodat dit wat opschuift .
In foto 3 2 gaten boren 6 mm om het achterlicht te monteren , maat even opmeten van foto 6 voor de afstands schroeven.
CBR600RR unit monteren, wel eerst stekker oude doorknippen en de draden over solderen op de nieuwe unit dan met 2 rubberen tules eop de schroeven geschoven en dan monteren op het frame voor eventuele trillingen.
Laatste 2 foto`s achterlicht en met remllicht erbij,
Staat ontzettend gaaf irl en veel beter dan dat originele lompe lelijke achterlicht.
Verder kenteken plaat kan een stuk omhoog en staat ook veel beter.
Met een dremel en schilderstape het spatbord ietwat ingekort.
Overigens had ik ook 4 x knipperlicht gemonteerd met witte glaasjes. (Veel moderner).
Wat nog rest nog nieuw kentekenplaat halen 20 euro ivm de vele gaten , nu zit er een onderplaat onder dus met een nieuwe 0 gaten.
Bij foto 4 die 2 groenige schroeven mat zwart gespoten.
Overigens 2e hands frane gekocht voor 10 euro dit voor mocht ik de motor verkopen deze snel naar origineel kan omzetten.
Tijd 2 knutseluurtjes.
 

Bijlagen

  • 1000015544 (1).jpg
    1000015544 (1).jpg
    299,4 KB · Weergaven: 0
  • 1000015545.jpg
    1000015545.jpg
    267,9 KB · Weergaven: 0
  • 1000015541 (1).jpg
    1000015541 (1).jpg
    498,9 KB · Weergaven: 0
  • 1000015540.jpg
    1000015540.jpg
    328,1 KB · Weergaven: 0
  • 1000015537 (1).jpg
    1000015537 (1).jpg
    273,2 KB · Weergaven: 0
  • 1000015538.jpg
    1000015538.jpg
    340,2 KB · Weergaven: 0
  • 1000015539.jpg
    1000015539.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ik ben van het weekend ook aan de cat bezig geweest omdat de koppelingshendel zwaar ging. Had een nieuwe (imitatie) koppelingskabel besteld.
Toen ik hem aan het vervangen was en de afdekking van het voorste tandwiel weghaalde schrok ik wel wat een viezigheid zich daar ophoopt! :X
Kan me voorstellen dat dat ook niet helpt dus zo goed als het ging schoongemaakt. De nieuwe kabel paste uiteraard toch niet B|.. dus toen maar de oude kabel gesmeerd en teruggezet.
Vandaag meegenomen naar het werk met een omweggetje via de lekdijk en hij koppelt gelukkig weer soepel! :t
1000019726.jpg

1000019730.jpg
 
Voorste tandwiel zit altijd onder de zooi. Kan ook niet veel kwaad. Is gewoon kettingvet wat er af slingert.
 
Vandaag bezig geweest met een ander achterlicht te monteren eentje van een CBR600RR .
Deze is uitgevoerd in Led met doorzichtig glas.
Eerst het originele achterlicht verwijderen inclusief lamphouder.
Het enige wat je hoeft te doen is in foto 2 slobgaten vijlen zodat dit wat opschuift .
In foto 3 2 gaten boren 6 mm om het achterlicht te monteren , maat even opmeten van foto 6 voor de afstands schroeven.
CBR600RR unit monteren, wel eerst stekker oude doorknippen en de draden over solderen op de nieuwe unit dan met 2 rubberen tules eop de schroeven geschoven en dan monteren op het frame voor eventuele trillingen.
Laatste 2 foto`s achterlicht en met remllicht erbij,
Staat ontzettend gaaf irl en veel beter dan dat originele lompe lelijke achterlicht.
Verder kenteken plaat kan een stuk omhoog en staat ook veel beter.
Met een dremel en schilderstape het spatbord ietwat ingekort.
Overigens had ik ook 4 x knipperlicht gemonteerd met witte glaasjes. (Veel moderner).
Wat nog rest nog nieuw kentekenplaat halen 20 euro ivm de vele gaten , nu zit er een onderplaat onder dus met een nieuwe 0 gaten.
Bij foto 4 die 2 groenige schroeven mat zwart gespoten.
Overigens 2e hands frane gekocht voor 10 euro dit voor mocht ik de motor verkopen deze snel naar origineel kan omzetten.
Tijd 2 knutseluurtjes.
Lang geleden dat ik een projectje van achterlicht voorbij heb zien komen.
Staat Poes goed.

Zelf ooit die van een 929Blade er op gehad.
Die zijn wat groter..
 
Voorste tandwiel zit altijd onder de zooi. Kan ook niet veel kwaad. Is gewoon kettingvet wat er af slingert.
Ja het tandwiel zit ik ook niet zo mee maar dat ding waar je met de koppelingskabel aan trekt (de clutch actuator?) Zat ook helemaal vastgekoekt. Je voelt het wel als die weer schoon is. Misschien moet ik minder neurotisch mijn ketting smeren:') (of meer rijden ermee? O-))
 
Ja het tandwiel zit ik ook niet zo mee maar dat ding waar je met de koppelingskabel aan trekt (de clutch actuator?) Zat ook helemaal vastgekoekt. Je voelt het wel als die weer schoon is. Misschien moet ik minder neurotisch mijn ketting smeren:') (of meer rijden ermee? O-))
Liever te veel dan te weinig kettingvet
 
Ik zet op al mijn motoren met ketting een Scottoiler. Daar doe ik gewone olie in. Deze olie smeert de ketting maar blijft er verder niet echt aan kleven. Dus heb je veel minder last van die enorme vetklompen in je kettingbeschermer en bij je voortandwiel.
 
Dochterlief vroeg me wat onder dat dopje zat op de bracket voor de koppeling. Geen idee, laten we eens kijken. Daar zit dus een schroefdraad M10x1,25 onder. En Ali heeft daar mooie Ram kogeltjes voor. Dus voortaan kan er gemakkelijk een navi of actioncam mee.

IMG_20240327_185449272_HDR.jpg
 
Ja hè, gaat best hard al dan. :]

Inderdaad, lui schakelend is binnen de bebouwde kom, zolang je rolt in 3,4,5,6 prima te doen. O-)
Dat is écht zo'n verschil met een dikke 2 cilinder inderdaad. Maar dat geeft dan weer andere voordelen nietwaar. ;)
Nou 50 in z'n 6 ? Kom niet hoger in z'n 3 in de bebouwde kom het zijn hoogtoerige fietsen dus beter boven 3000 toeren houden beter 4000 tpm anders vind de v bak dat niet zo fijn en kan pitting ontstaan door te langzaam draaiend versnellingsbak wielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan