HJC RPHA-Max Evo of Shark Evoline 3?

HJC RPHA-Max Evo of Shark Evoline 3?


  • Totaal aantal stemmers
    8

SaskiavW

MF'er
23 okt 2018
87
17
Hi,

Inmiddels ben ik al enige tijd bezig met mijn lessen en het is tijd voor een nieuwe helm - nu ik de snelweg op ga is mijn 12 jaar oude scooterhelm niet meer geschikt.
Nu kan ik tweedehands de helmen uit mijn titel kopen. De HJC helm is iets ouder dan de Shark helm. Met beide helmen is nooit gevallen, allebei lichte beschadigingen.

Welke helm zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!
 
Ik mis de optie: koop een nieuwe.

Een helm gaat naar je hoofd staan, dus een gebruikte helm past minder goed dan een nieuwe.
 
Gewoon nieuw, en bespaar niet op een paar tientjes.
Nieuwe kosten ook weer niet de hoofdprijs.

Bezuinigen op verkeerde kosten, is dat..
 
En koop zoiets ook niet op welke ziet er het mooiste uit of ik bestel hem online maar ga gewoon passen in een fysieke winkel.
 
idd, altijd een helm zoeken die goed past en daarna pas naar de looks kijken. Even uitzoeken welke vorm je hoofd heeft en daar je selectie op bepalen.

tweedehands helmen zou ik nooit doen persoonlijk.

benno
 
idd, altijd een helm zoeken die goed past en daarna pas naar de looks kijken. Even uitzoeken welke vorm je hoofd heeft en daar je selectie op bepalen.

tweedehands helmen zou ik nooit doen persoonlijk.

benno

Niet helemaal mee eens.
Waarom zou je niet eerst voor de looks gaan, en dan pas kijken/passen of het goed zit.

Zit het net niet, dan heb je pech en kijk je rustig verder.

Zo doe ik het al jaren.
1ste eis:
Dubbel D
2e eis:
Looks
3e eis:
'perfecte' pasvorm, geen compromie..

Heeft een helm, een van de drie niet, pech, en door naar een goed alternatief.
En ja, dan kan het even duren eer je de perfecte helm heb gevonden.

Voorbeeld:
Mijn 'oude' HJC was aan vervanging toe, en met puur geluk, kwam ik de zelfde HJC tegen in ook een mooie kleur stelling.
En nog de juiste maat ook.
Toch nog gepast, en zat als gegoten..
Meteen mee genomen.
 
er is al veel goeds gezegd.

Toch iets over die Shark Evoline helm.
pluspunt en de hoofdreden dat ik er ooit 1 kocht is dat het kin stuk helemaal achterover weg geklapt kan worden. Heel fijn als het hoog zomer is.
minpunt: het materiaal en de manier van constructie is niet erg degelijk. Ik heb het dan over de onderdelen die op de helm geklikt zitten zoals de ventilatie bediening en de afscherming van het omklap mechanisme en ook de rubber strip onderlangs het vizier. Dat spul is gewoon niet erg degelijk en gaat best snel kapot/los als je de helm intensief/dagelijks gebruikt.

Heb zelf geen ervaring met HJC.
 
Prijs-kwaliteit ben ik erg tevreden over mijn HJC (IS-max II) systeemhelm. Het enige minpuntje is de wel heel makkelijke kin ventilatie, die zelfs bij harde rijwind vanzelf op open gaat. Verder een top helm voor minder dan 200€
 
Passen passen passen, en als je eentje hebt gevonden die in eerste instantie lekker zit; 15-30 minuten op houden. Beetje door de winkel lopen ofzo. Na 10 seconden die helm op gehad te hebben voel je evt drukpunten namelijk nog niet. Neem er gewoon de tijd voor. Niet goed zittende motorkleding werkt alleen maar irriterend/afleidend.
 
Hi,

Inmiddels ben ik al enige tijd bezig met mijn lessen en het is tijd voor een nieuwe helm - nu ik de snelweg op ga is mijn 12 jaar oude scooterhelm niet meer geschikt.
Nu kan ik tweedehands de helmen uit mijn titel kopen. De HJC helm is iets ouder dan de Shark helm. Met beide helmen is nooit gevallen, allebei lichte beschadigingen.

Welke helm zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!

Allereerst: een helm van 12 jaar oud zou ik zeker niet meer mee rijden, ook niet buiten de snelweg!
Algemene richtlijn voor levensduur van een helm, afhankelijk van blootstelling aan Uv-licht: Glasfiber 6-8 jaar, Polycarbonaat (je scooterhelm is waarschijnlijk daarvan gemaakt): 3-5 jaar

Een tweedehands helm? Niet doen!
1. omdat je niet weet wat ermee gebeurd is en hoe de staat van de binnenschaal is ("nooit gevallen maar wel lichte beschadigingen" HOE DAN?)
2. omdat een helm ook wat door je hoofd gevormd wordt. Deze helmen zijn al gevormd door een ander hoofd. De pasvorm zal dus nooit optimaal zijn. (Om die reden moet je je goede eigen helm dus ook niet uitlenen.)

Kom op zeg, voor de prijs van een paar lessen heb je al een deugdelijke nieuwe helm die je beide hersencellen fatsoenlijk beschermen.
 
er is al veel goeds gezegd.

Toch iets over die Shark Evoline helm.
pluspunt en de hoofdreden dat ik er ooit 1 kocht is dat het kin stuk helemaal achterover weg geklapt kan worden. Heel fijn als het hoog zomer is.
minpunt: het materiaal en de manier van constructie is niet erg degelijk. Ik heb het dan over de onderdelen die op de helm geklikt zitten zoals de ventilatie bediening en de afscherming van het omklap mechanisme en ook de rubber strip onderlangs het vizier. Dat spul is gewoon niet erg degelijk en gaat best snel kapot/los als je de helm intensief/dagelijks gebruikt.

Heb zelf geen ervaring met HJC.

Ik rijd al minstens 15 jaar met diverse Evolines rond van de 1,2,3 tot ONE heb ik allemaal in bezit (gehad) en toch wel redelijk veel gebruikt (ca. 20K per jaar). alleen de ONE viel me qua kwaliteit heel erg tegen, de rest eigenlijk niet. De ONE heb ik 8 maanden gehad en na aanhoudend gezeur met pinlocks, vizieren en sluitingen heb ik deze kostenloos mogen omruilen bij de verkoper tegen een nieuwe Evoline 3, erg goede service.

benno
 
Passen passen passen, en als je eentje hebt gevonden die in eerste instantie lekker zit; 15-30 minuten op houden. Beetje door de winkel lopen ofzo. Na 10 seconden die helm op gehad te hebben voel je evt drukpunten namelijk nog niet. Neem er gewoon de tijd voor. Niet goed zittende motorkleding werkt alleen maar irriterend/afleidend.

Amen:
En zelfs dan, kan het nog tegenvallen.
Mijn RPHA is zonder doppen (op de snelweg) niet te doen wbt wind geruis etc, in de stad geen probleem,
in het begin was het vervelend, nu best lekker rustig...

Pas nieuwe jas gekocht, zat echt heerlijk, ook tijdje aan gehad in de winkel.
Echter na een paar ritten verder, besloten de jas toch weer weg te doen.
Zat niet comfortabel op de Poes.


Als ik vrouw had geweest, had er een mooie ruimte over geweest om mijn boezem in kwijt te kunnen.
Daar ik toch nog steeds een mannetje ben, en geen boezem bezit, maar wel de ruimte ervoor bleef houden.
Niet prettig dus..
(ook na tig afstelling uitgeprobeerd te hebben, en ja, het was geen dames model :+)

Was een Revit nog wat..
 
TS heeft twee hersencellen volgens jou? :+
Beetje onaardig misschien maar als je leest wat ze nu op haar hoofd heeft en hoe weinig prio de bescherming van haar hoofd krijgt (ze overweegt een tweedehands helm met beschadiging), ga ik me wel een beetje afvragen of er eigenlijk wel iets te beschermen valt...
 
Passen passen passen, en als je eentje hebt gevonden die in eerste instantie lekker zit; 15-30 minuten op houden. Beetje door de winkel lopen ofzo. Na 10 seconden die helm op gehad te hebben voel je evt drukpunten namelijk nog niet. Neem er gewoon de tijd voor. Niet goed zittende motorkleding werkt alleen maar irriterend/afleidend.
\
Ehm...ik denk niet dat je tweedehands, beschadigde helmen in de winkel koopt (of het moet al de kringloop zijn)
 
Beetje onaardig misschien maar als je leest wat ze nu op haar hoofd heeft en hoe weinig prio de bescherming van haar hoofd krijgt (ze overweegt een tweedehands helm met beschadiging), ga ik me wel een beetje afvragen of er eigenlijk wel iets te beschermen valt...


Ik heb een 2e handse gekocht en ook weleens een helm met een krasje in de winkel ( wat boeit mij dat krasje) kreeg wel korting :P
Beiden niet doen is gewoon gel#l :?
Tis zoiets als nooit met een gescheiden vrouw een relatie beginnen :+
Daar zitten ook krassen op en je weet nooit wat ze mee heeft gemaakt
 
Zoals al meermaals gezegd hier, bezuinigen op een helm is echt verkeerde bezuiniging, niet doen dus!

Wat de vraag betreft, ik heb die HJC nu ongeveer 1,5 jaar en hij bevalt mij erg goed. Zit erg prettig en is lekker licht. Ik kwam van een Schubert C3 die me gewoon nooit echt lekker heeft gezeten, dus daar heb ik vroegtijdig afstand van genomen. De HJC is iets minder stil naar mijn idee, maar ik rij altijd met doppen dus ik vind het niet zo storend. Enige wat ik echt ruk vind is de bediening van het zonnevizier aan de bovenzijde, daar kan ik maar niet aan wennen. HJC zelf blijkbaar ook niet, want bij het nieuwe model zit hij gewoon aan de zijkant.
 
Uiteindelijk blijkt het geen RPHA Max Evo, maar een FS-11 te zijn. Verder niet meer relevant, de boodschap is duidelijk.
We gaan dus voor een nieuwe helm, om mijn 2 hersencellen te beschermen ;)

Dank voor alle reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan