GooneyBird
Rookie
- 22 jun 2019
- 7
- 2
Als ik je verhaal zo lees lijkt een Honda Deauville met topkoffer mij een prima optie. Niet zo zwaar, niet spannend, cardan en bergruimte. Of gewoon een zwaardere motorscooter.
Lang verhaal kort; hoe zijn jullie bij jullie huidige fietsen gekomen? En hoe hadden jullie bepaald wat je schwung qua motorrijden is? Heel veel proefritjes op van alles en nogwat? Of zag je iets langskomen, werd je spontaan verliefd, en BOEM dat was 'm?
Je zit nu aan toch nog vrij kleine scooters te denken waarom niet naar de 400cc scooters kijken,dat is een mooie middenklasseKijk, dit zijn reacties waar ik wat mee kan. Blij om te horen dat ik niet als enige een tweewielige identiteitscrisis heb.
Vandaag heb ik twee testritjes gedaan bij de lokale Motoport. Een Suzuki Burgman 200 en een Suzuki V-Strom 250.
De Burgman reed wel lekker, hoewel ik erg moest wennen aan de hoge ruit. Ineens krijg je wind van achter in plaats van voren! Maar helaas had deze niet het vermogen om nog een partijtje mee te blazen op 100+ wegen. Bij 95 was de frut er wel een beetje uit, en hij ijlde door naar 115 met een flinke aanloop.
Dan de V-Strom. Leuk ding! Super-wendbaar, en ik ben eigenlijk wel gecharmeerd van de looks van zo'n net-niet-allroad. De lange veerweg is ook erg chil over de (vele...) verkeersdrempels die ons land rijk is. Qua vermogen ging het best aardig, hoewel ik de korte verzetten wel apart vond. 110 was 8200RPM in z'n 6... Het zal er allemaal wel tegen kunnen, maar toch...
Een enduro/allroad/dinges-met-snavel is nu dus ook aan het lijstje toegevoegd. M'n pa, verstokt BMW-o-fiel die ie is, kwam nog met de suggestie voor een F650GS. Ook een leuk ding!
Maar ja, een motorscooter blijft ook trekken voor het gemak en de baggageruimte. (En de acceleratie. Oh God de acceleratie uit zo'n klein blokje)
Inderdaad en niet veel zwaarder dan een V-Strom 250.Verder is de V-strom 650 een erg fijne motor.
Ik denk niet dat die veel bergruimte heeft vergeleken met een Burgman,deze behoord meer tot de categorie sportieve scooters,En de x-adv van Honda dan?
Heb ik zelf geen ervaring mee maar deze sprak mij als enige scooter nog een beetje aan.
Je schrijft dat je volledig A hebt. Daar zal je een idee bij hebben gehad. Desondanks blijf je naar klein grut kijken. Dat begrijp ik niet helemaal. Het lijkt er op dat je zelfs een Honda 500 groot en lomp vindt? Wat iemand anders ook al schreef, de NC serie van Honda voldoet aan veel van je eisen, enige 'nadeel' is de ketting, maar daar zijn oplossingen voor waarbij smering je weinig moeite kost. Combineer zo'n ding met een flinke topkoffer en je kan een beste hoeveelheid boodschappen kwijt.
Zelf rijd ik een CBF1000, heel beschaafde fiets maar je kan er ook minder beschaafd mee als je dat wilt of het 'nodig' vindt. Ik deed er dagelijks 200 km woon-werk mee, dat is nu iets minder maar nog steeds een ideale fiets om naar een vergadering in de Randstad te gaan. Voor mij is het echt de ideale alleskunner. Ik zou er nu meer naar de stad kunnen, maar als ik dat zou willen kan ik ook nu opstappen en dan ben ik vanavond nog in Noord-Italië. Allebei zonder veel moeite.
Succes met zoeken en bedenk, gewicht went.
Ben je niet te bang voor een wat zwaardere motor?V-Strom 650's zijn idd ook interessant. Niet veel zwaarder dan de 250, en wel een stukje meer motor. Goeie! Ik zit ook meteen te kijken naar zoiets als een KLR650 of een DR650. Beetje zelfde idee, maar iets ouder?
Ik heb volledig A gehaald ivm mijn leeftijd. Ik zou me ook prima met een A2 redden, maar een A2-rijbewijs is letterlijk net zoveel moeite en geld als een volledig A-rijbewijs, dus werd mij aangeraden om dan maar een volledig A te halen.
De Honda voelt volgens mij zwaarder dan ie is. Ik merk dat de bok op en af mij aardig wat moeite kost, en ik heb ook het idee dat al het gewicht hoog in de motor zit waardoor er bij het lopen met de motor gevoelsmatig zo'n point of no return inzit waarbij je 'm niet meer recht kan houden. Die V-Strom 250 had dat veel minder, en voelde eerder als een grote schakelbrommer (Heb in mijn jeugd een tijdje een Zündapp GTS50 gehad). En met lomp bedoel ik dat de motor best een grote draaicirkel heeft en best onhandig is qua breedte en wielbasis om hier door de poort te wroeten.