www.motor-forum.nl/forum/topic.php/25088/1
ja, wat je zegt je kunt beter in de ochtend spits rijden dan in de zondag mist.
Ik blijf het lastig vinden.
Als je teveel rechts blijft bij het inhalen kom je ook een moment in een dode hoek.
Mocht de betreffende auto besluiten naar links te gaan op dat moment, is er geen uitwijkmogelijkheid meer.
Teveel LINKS daarentegen geeft het probleem dat je zelf al schetst.
Ik snap de link naar dat topic niet.
Je moet zowieze veel meer opletten de zondag. Zondagsrijders is niet zomaar een uitdrukking!Een file op zondag moet je veel rustiger doorheen rijden.
..., verder rij ik met dag licht altijd met groot licht, het irriteerd sommige koekblik coureurs maar ze hebben mij dan wel gezien!:p
Nog even toevoegen (de meesten weten dat wel, maar het kan maar gezegd zijn).
Ook als je op de autosnelweg inhaalt, doe dat dan snel, en als dat niet mogelijk is, wacht dan even tot je de ruimte hebt, maar vermijd ten alle tijde dat je naast een auto blijft hangen.
Voor de rest is het bij stormweer wel handig om vlak achter een vrachtwagen te bljven hangen hoor (als je ooit in echt stormweer gereden hebt, snap je wel wat ik bedoel). Maar hierbij moet je af en toe even komen "piepen" vanachter de vrachtwagen, zodat de chauffeur weet dat je er bent (en door dat stormweer weet hij ook waarom je daar bent) en zodat je ziet wat er voor de vrachtwagen is. Pas wel op bij op-en afritten.
Tegen de wind leunen lukt inderdaad, maar niet als het stormweer is met rukwinden.Daar ben ik het niet mee eens. Als er een boom of een plaat o.i.d. de weg opwaait zie je hem niet aankomen. Pas op het moment dat het onder de vrachtwagen vandaan komt zie je het. Bovendien kun je veel vreemdere wervelingen verwachten achter een auto, dan dat je de ruimte hebt. Flink tegen de wind leunen kan heel leuk zijn, mits je de ruimte hebt.
Tegen de wind leunen lukt inderdaad, maar niet als het stormweer is met rukwinden.
Dan waai je wat teveel weg (ik heb het dus eigenlijk over die paar dagen op een jaar dat het feitelijk onverantwoord is om buiten te komen).
En is het niet zo dat als er iets vanonder een vrachtwagen komt, je er overheen kan rijden ? (grote bomen worden imho beter geschept door de vrachtwagen dan door je motor).
En die wervelingen vallen heel goed mee, als je er vlak (op eigenlijk onveilige afstand, maar met dat weer beter) achter rijdt.
zeg maar... (ik wil altijd bijleren)ook die paar dagen blijf ik uit de buurt van vrachtwagens. Rukwinden zijn makkelijk te beheersen als je weet hoe je moet sturen.
In de file rij ik met groot licht, knippertje aan naar links (laten zien dat ik aan het inhalen ben) en als ik denk dat men mij niet gezien heeft ff tussengas geven.
Verder bedank ik de bestuurders ff die bewust voor mij aan de kant gaan
Ik zie veel motorrijders in de spits op de linker kant van de linker strook rijden. Volgens mij is dat niet verstandig. De mensen op de rechter of middelste baan zien je dan namelijk niet in hun spiegels. Zolang de auto voor mij niet naar rechts kan blijf ik dus achter zijn rechter achterwielen rijden, zodat ik in de spiegels van de mensen op de andere baan zit.
Blijf nooit achter een hoge auto, zoals een bestelbus o.i.d rijden! Als het zooitje voor je plotseling in de ho-ijzers gaat zie je het niet aankomen.
Ik rij vrijwel altijd op de linkerbaan, omdat ik dan bijna alleen de voorkant in de gaten hoef te houden.
Bij het begin van een file gaan de pedaalemmer coureurs vaak nog ff van baan wisselen, dus dan moet je dubbel uitkijken.
In de file is het zaak om zoveel mogelijk in de spiegels van de slaapkoppen te rijden, dus niet bij een stukje ruimte erin duiken, maar in het midden blijven rijden, met zoveel mogelijk licht signalen.
De ochtend en avond file kun je vrij hard doorheen, omdat 99% van die mensen dagelijks file rijden. Een file op zondag moet je veel rustiger doorheen rijden.
Duitsers die zich slecht gedragen in de file? Dinsdag waren het nou juist de duiters die zich voorbeeldig gedroegen toen ik er aan kwam tussen de auto's door. Bij m'n landgenoten zaten er nogal wat die waarschijnlijk nog slaap uit de ogen zaten te wrijven, ipv op te letten .......
Wel makkelijk, om zo op ze af te geven. Hoe is dit trouwens in duitsland, gelden daar ook dit soort regels voor files vs. motorrijders? Als dit niet zo is, kun je ze het ook niet kwalijk nemen dat ze er niet mee vertrouwd zijn als ze bij ons rijden. Terwijl de nederlandse koekblikrijder dat wel ondertussen zou moeten zijn.
Mijn ervaring is dat er geen peil op te trekken is wie wel en niet zit op te letten. De ene keer is het zo'n f(*&^(*%%ing aannemersbusje, de andere keer een huisvrouwtje, dan weer een zakenmannetje in een dure leasebak. Maar even zovele keren letten hun 'soort'genoten wel goed op.