Hoe houd je je hoofd koel?

FietsFanatic

MF veteraan
16 sep 2009
13.333
3
Beste forumleden,

Vandaag was het weer een tropisch warme dag, heerlijk. Met dit weer zal ik echter niet de enige zijn die staat te zweten voor elk stoplichten en al druppels op zijn voorhoofd krijgt als het pak aangetrokken wordt.

Dus de hamvraag hoe hou je jezelf koel tijdens de motorrit? Zelf heb ik vandaag een plannetje bedacht om me koel te houden, namelijk de koelelementen alsin de onderstaande foto:

VB_2339364.jpg


Twee van deze stuks tussen mijn thermo ondergoed en het lederen pak zullen mij vast wel koel genoeg houden bij deze tropische temperaturen.

Het eigenlijke idee bedroeg hervulbare koel elementen, gevuld met water maar dat terzijde.

Welke andere ideeën zijn er om de hitte te bestrijden, en welke ervaring is er met "mijn idee".
 
Alle ventilatie roosters opzetten die ik op mijn helm heb zitten.
Zijn er in totaal 7..

Dus dat koelt wel redelijk op het hoofd,
en niet hopen dat je sil komt te staan;)
 
In cognito, was het zo herkenbaar.


;)


OT: Meestal doe ik de rits van mijn leren jas een stuk(je) open en trek ik mijn motorspijkerbroek aan. Had al van die zomerhandschoenen en sinds gisteren een doorwaai-jack.

Heerlijk als je rijdt, maar het is nog steeds "lijden" bij het stoplicht.

Thermische onderkleding (die je koel houd) helpt ook wel (blijf je niet plakken) en natuurlijk veel drinken
 
Drink vooral veel! Ook tussendoor, neem drinkpauze. Jaren geleden een keer weggereden bij 30 graden zonder van te voren goed te drinken. Dat heb ik geweten! Had een leren jas aan, een spijkerbroek en laarzen.
Na een uur afgestapt, wat is nou een uur zul je zeggen....
Ik voelde me al naar, gelijk veel water gedronken maar ben finaal niet lekker geworden en het heeft 3 dagen geduurd voordat ik weer de oude was.... Combinatie van oververhitting en toch lichtelijke uitdroging...
 
Gewoon goede thermokleding? Heb nergens last van dan hoor..
Geen compleet met ijs vulbaar luchtbed nodig lijkt me beetje overdreven..
 
Minimaal 7 uur lang is met het TechNiche Hyperkewl vest de gevoelstemperatuur 10 tot 15 graden lager. Het Hyperkewl koelvest wordt gebruikt in het WSBK en F1.
De toepassing is eenvoudig: drie minuten in het water leggen (zodat het kan hydrateren) vervolgens het niet-geabsorbeerde water uitknijpen.


Heb hem meerdere dagen (tot 34C!)gedragen, en ben niet onwel geworden van de warmte.

Je draagt het koelvest op je huid of over je onderkleding. Klik
file_1.png
 
Laatst bewerkt:
Minimaal 7 uur lang is met het TechNiche Hyperkewl vest de gevoelstemperatuur 10 tot 15 graden lager. Het Hyperkewl koelvest wordt gebruikt in het WSBK en F1.
De toepassing is eenvoudig: drie minuten in het water leggen (zodat het kan hydrateren) vervolgens het niet-geabsorbeerde water uitknijpen.


Heb hem meerdere dagen (tot 34C!)gedragen, en ben niet onwel geworden van de warmte.

Je draagt het koelvest op je huid of over je onderkleding. Klik
[afbeelding]

Nice!

Hoelang werkt dat ongeveer?
 
ik ga wel zoiets doen!
coolpack zoals voor blesures tussen een soort van niergordel. maar dan wel de coolpack uit de koelkast en niet de vriezer (die hebben we ook helemaal niet op het werk :P)

en lady X, je moet niet water drinken bij uitdroging, in het kort zitten daar niet de mineralen in die je nodig hebt. probeer eens iets als gatorade, aquarius of zelfs AA. die zorgen beter voor rehydratie.
nog beter is die zout oplossings dingen, ORS .
Om de darmen de gelegenheid te geven vocht te halen uit onder meer voedselresten zijn glucose (druivensuiker) en mineralen belangrijk.

alleen water is wel heel veel vocht maar heel weinig mineralen
 
Nice!

Hoelang werkt dat ongeveer?
Ze geven 7 uur op, maar dat ga je niet halen als het 34 graden is.
Dat is ook niet nodig, zo lang zit ik toch niet aaneengesloten op de motor :P
Dus als je een dag aan het rijden bent gewoon iedere pause even naar het toilet en vestje in de wasbak dompelen. Zo heb ik het gedaan, en geen centje pijn voor de verkeerslichten. Wel bij het aantrekken 's morgens :X
 
Ze geven 7 uur op, maar dat ga je niet halen als het 34 graden is.
Dat is ook niet nodig, zo lang zit ik toch niet aaneengesloten op de motor :P
Dus als je een dag aan het rijden bent gewoon iedere pause even naar het toilet en vestje in de wasbak dompelen. Zo heb ik het gedaan, en geen centje pijn voor de verkeerslichten. Wel bij het aantrekken 's morgens :X
Waar gekocht? en.. quanta costa?
 
Als het echt heet is, rij ik met mijn bmw rallye 2 pro pak zonder goretex liner met alle ventilatie open, crosshelm erbij en een 2 liter motocross camelbag. :)

large
 
Laatst bewerkt:
Waar gekocht? en.. quanta costa?
Heb het vestje tijdens een circuitdag van Tracktraining gekocht voor 45 Euro.
Mijn vrouw heeft een ander (duurder) model (rondom koeloppervlakte ipv alleen op borst en rug) bij Anbergen Motoren in Slagharen gekocht. Volgens mij heb ik ze ook bij Ten Kate gezien. Ik denk dat de meeste motorzaken met een fatsoenlijke kledingafdeling ze wel verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Cbfrider... Is that you?










:+

_O-


Waar gekocht? en.. quanta costa?
o.a. Ten Kate heeft ze hangen, je kunt ze volgens mij bij de meeste motorkledingshops wel krijgen tegenwoordig.
Meende iets van 60 euro???




[me="Fladder"]houdt zich koel met een compleet doorwaaipak en een shoei xr1100 op zijn bolletje[/me]
De ventilatie van die shoei is echt bizar goed :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan