Hoe lang blijft een helm goed?

Ligt eraan hoe je hem bewaard...... in de vriezer best lang. *D
Koelkast wat minder... maar als ie eenmaal heeft gestuitert gewoon weggooien. :Y
En anders.... 5 jaar lijkt me wel een fashionchange. ;)
 
Polycarbonaat dacht ik tussen de 3 en 5 jaar afhankelijk van het gebruik.
Ook de kwaliteit in dezelfde schaalmaterialen maakt veel uit maar dan meer op het inwendige en dan moet je uitgaan dat als de helm ruim gaat zitten dat hij aan vervanging toe is.
Bij duurdere helem is het soms tot 7 jaar maar ook dat hangt weer af van vele factoren.
Ik rij 20k/jaar dus zal bij mij de helm eerder op het inwendige versleten zijn maar bij de mooi weerrijders komt het vaker aan op invloeden van de zon.
Maar probeer eens met de zoekfunctie want er is al meer over gepost.
 
Is een polycarbonaat helm nog wel van deze tijd voor op de motor?
Die drie jaar is zeker voor een dergelijke helm al veel, thermoplastiche kunststoffen, waar polycarbonaat dus onder valt, hebben de vervelende eigenschap dat de weekmaker langzaam verdwijnt.
 
ik heb mijn shoei vervangen nadat ik er deuk mee in de tarzanbocht gekopt had, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Die was overigens 5 jaar oud, en woerdt elke dag gebruikt.
Stond al op de nominatie om met pensioen te gaan.
 
Opgave fabrikanten: thermoplasten, zoals polycarbonaat helmen, maximaal 3 tot 5 jaar, glasvezelhelmen maximaal 5 tot 7 jaar.

Bij de thermoplasten wordt de levensduur beperkt door het verdwijnen van de weekmaker uit de kunststof, waardoor de helm steeds harder en dus brosser wordt.
Bij de glasvezelhelmen is de beperkende factor de binnenschaal, die uiteindelijk te ver gaat indrukken, waardoor de helm te ruim wordt en de schokdempende werking van het schuim te sterk achteruit gaat.

Lijkt me trouwens dat het bij glasvezelhelmen -veilig- mogelijk zou moeten zijn het hele binnenwerk te vervangen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan