Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Hoe serieus moet je een vergelijkingstest nemen?

Natuurlijk heb je bij élke test te maken met de persoonlijke smaak/voorkeur van de testers. Is ook wel logisch.
Daarnaast is er vaak de vooringenomenheid van het land waar het blad vandaan komt. Zo zie je bij Duitse bladen vaak een "lichte" voorkeur naar BMW, bij Engelse bladen weer naar Triumph. De Engelsen zijn dan ook weer gek van supersports, zodat de mening over "softe" fietsen zoals toerbakken en allroads dan vaak niet erg positief is.

Maar uiteindelijk staan er altijd wel wat zaken in zo'n test waar je wel iets aan hebt, mits je door de vooringenomenheid heen kunt kijken.
Als een Motoplus tester bv. opmerkt dat de bak van een BMW hakerig schakelt mag je er van uit gaan dat het klopt......

Maar uiteraard kan geen test je eigen ervaring bij een testrit vervangen.
 
Laatst bewerkt:

Als er 1 motorblad is waar je de vergelijkingstesten met ongeveer een ton zout moet nemen is het wel Motorplus

Dit blad is van oorsprong Duits ...
En op een 1 of andere manier komen duitse producten er daar altijd als best uit

Mooi voorbeeld is een kleding en banden test van vorige jaar
terwijl een duits kleding merk en een duitse band als beste gekozen werd ,werden deze door andere (internationale) motorbladen niet eens in de top 10 geplaatst

Als je een echt goeie vergelijkings test wil lezen kan je het best het engelse blad Superbikes een keer kopen (downloaden )
Ze zijn enigzins wat ontspoort en ze zijn iets pro Suzuki ,maar toch zijn testen van hun realistischer dan van andere bladen vind ik persoonlijk
 
Laatst bewerkt:
Als een Motoplus tester bv. opmerkt dat de bak van een BMW hakerig schakelt mag je er van uit gaan dat het klopt......

Ga er dan maar vanuit dat er niet valt te schakelen met het kreng!


Ik vind de testen van motoplus trouwens best wel ok. Beter dan de "gemaakte" grappigheid in motormagazine. De enige journalist die het niveau "middelbare schoolkrantje" ontstijgt is die Overzee-knakker. De rest is heel erg bagger.

Misschien zijn BMW's trouwens gewoon erg goed? Wie weet
 
ik heb een tijdje terug besloten dat ik naar niemand meer luister, dus gewoon je eigen mening vormen. de "heb ik thuis ook" verhalen ben ik een beetje zat om eerlijk te zijn. en idd, motoplus is een aarschlikker
 
Laatst bewerkt:
Wat te denken van Nederlands grootste motorblad; Moto 73?

In nummer 26 van 2008 een multitest tussen 4 enduro fietsen. De nieuwe BMW G450X, Beta 450RR, Husqvarna TE450 en KTM 400EXC.

Wat denk je, alle motoren waren naturlijk standaard, alleen bij de BMW zat er een speciaal titanium uitlaatsysteem op met een Akrapovic einddemper twv slechts €1300. Ook was er met de electronica iets gedaan zodat de BMW 53 pk had ipv de standaard 41pk.
De BMW was geprepareerd en ter beschikking gesteld door niemand minder dan Bert Duursma.....een van de testrijders was....raad eens??? Juist, Bert Duursma. Volgende vraag, welke motor werd door Bert als beste gekozen....inderdaad de BMW.

Het is dat ik geen lid ben van M73 anders had dit genoeg reden geweest om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wat een artikel.

Misschien is de BMW echt wel de beste van deze 4 maar op deze manier hebben ze in ieder geval mijn vertrouwen verloren.
 
Laatst bewerkt:

wij van WC eend adviseren...
 

Ik lees de moto73 en heb ook die test gelezen waar jij het over had. Ik vind over het algemeen hun artikelen erg goed. En met goed bedoel ik vermakelijk, wat maakt dat nou uit als hij zijn eigen bmwtje kiest. Net alsof er iemand een bmw off road motor gaat kopen .

Enige minpunten.
-Enorme aantal spelfouten.
-Te veel motogp en dergelijke artikelen.
 

Ja, die test heb ik ook gelezen. Het leek zo volslagen van de pot gerukt dat ik eigenlijk dacht dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd was.
 
In moto73 kreeg de Aprilia SXV een 5.5 omdat deze geen duo en bagage mogelijkheden had. Ook was de windbescherming kut :S
 


Je hebt wel gelijk denk ik, de tester let waarschijnlijk op hele andere dingen dan de mensen die een bepaalde motor kopen.
Dan bedoel ik dat een 500 cc motor voor de tester heel traag zou kunnen zijn terwijl iemand er z'n handen vol aan kan hebben als het de eerste motor is.
Dus we moeten het maar als leesvermaak zien.
 


Motormaniacs vind ik ook altijd wel goed.
Die schrijven gewoon wat ze zelf denken en daarom hebben ze nu ruzie met Kawasaki en Aprillia.
Misschien is er alweer een ruzie begelegd maar het zegt wel genoeg over motormaniacs.
 
Laatst bewerkt:


he Suzuki kneedowner verslaafde......
alles onder controle

heb geen blad nodig om me te laten vertellen dat een BMW goed is ........
rijd er ruim 3 jaar mee , als het niks was had ik em net zo snel weer gedumpt

denk dat bladen altijd een eigen opinie op na houden
in dit geval ken ik de 3 testmotoren niet , maar ik heb zo het gevoel dat ze
alle 3 duur zijn en erg hard kunnen......
ben ook niet rijk genoeg om er eentje uit te gaan proberen
 
In moto 73 hebben ze laatst ook verschillende 2 cilinder supersports tegen elkaar getest. Ze bleven maar zeuren dat de voetsteunen van de rsv mille te hoog zitten, terwijl er op de testmotor een aftermarket remschakelsetje zat.
 
Bij vergelijkingstesten moet je natuurlijk ook niet enkel naar de winnaar kijken hé, daarom staat er in de motoplus altijd zown mooi tabelletje naast waar de motoren punten scoren of juist laten liggen....

als zaken als windbescherming of het comfort voor de duopassagier etc jou geen zak boeien kan er voor jou wel eens een heel andere motor als beste uit de bus komen voor jou eigen specifieke eisenpakket. Misschien scoren de BMW's daarom wel altijd zo goed, omdat ze vaak allround zijn en in elk onderdeel wel punten weten te scoren.

Net zoiets als het aangehaalde voorbeeld van de SXV 550, dat dat ding geen windbescherming en comfort heeft is wel het allerlaatste wat een eventuele koper boeit, daarmee rekening houdend kun je best veel aan zulke vergelijkingstesten hebben.
Het blijft natuurlijk het beste om zelf overal een proefrit op te maken om te kijken hoe je het zelf ervaart, maar die testrijders hebben over het elgemeen toch heel wat meer ervaring en kunnen sommige zaken misschien toch eerdre of beter aan het licht brengen als een simpele ziel als mij bijvoorbeeld.
 
Tsja , in de bewuste test geven ze de BMW punten voor abs terwijl de andere 2 niet uitgerust zijn met abs....

We kunnen ook de BMW punten geven op een voorvork.........die er NIET in zit


Motoplus is wel heeel errug BMW-gezind !!
Maar ook met andere ( kleding ) vergelijkingstesten
 

Er is nog nooit wat onder controle geweest ,dat weet je toch
 
Ik heb het nummer ook los gekocht alleen voor de test, ik heb zelf ZZR1400 eind 2008 en ik was benieuwd wat het resultaat was.
Ook ik kon uit t verhaal opmaken dat de BMW wel vrij positief uit de test kwam, ik weet wat de ZZR kan en wat de rijeigenschappen zijn en voor mij is het de winnaar.

 

Dat is toevallig, ik kocht hem ook voor die test met de ZZR 1400.
Nou vind ik de BMW ook een hele mooie motor hoor maar ik had het gevoel dat die BMW moest winnen.
Daarom dan ook een uitgebreide samenvatting over alle vernieuwiningen op de oude K1200S (want zo is het) en niet zo'n samenvatting over wat er veranderd is aan de ZZR 1400 terwijl daar ook aanpassingen aan gedaan zijn.