bredebeier
MF veteraan
- 9 aug 2003
- 24.691
- 1.961
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is. Slecht voor het blok en slecht voor het milieu. Heb het nog geen eens over geld....
Olie heb naast een reinigende en smerende werking ook meerdere functies maar daar wordt niet vaak aan gedacht
Om de 4-5 dagen is goed zat. Motor van te voren goed warm laten draaien voordat je de kraan openzet. Ik ben overgestapt vanb 10w40 half naar 10w40 vol ivm de snel wisselende temp.lasten en hogere temp die er gehaald worden in het blok.
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is. Slecht voor het blok en slecht voor het milieu. Heb het nog geen eens over geld....
Olie heb naast een reinigende en smerende werking ook meerdere functies maar daar wordt niet vaak aan gedacht
Om de 4-5 dagen is goed zat. Motor van te voren goed warm laten draaien voordat je de kraan openzet. Ik ben overgestapt vanb 10w40 half naar 10w40 vol ivm de snel wisselende temp.lasten en hogere temp die er gehaald worden in het blok.
Jij kan natuurlijk ook aanhouden dat je de olie wisselt bij iedere blokrevisie......
Voordat je 'm aftapt?Waarom ben je van half(syntheet?) overgegaan naar vol?kan een vol beter de wisselingen aan?
En 10w40 moet goed warm gedaaid worden,maar dat is toch met elke oliesoort?
Waarom ben je van half(syntheet?) overgegaan naar vol?kan een vol beter de wisselingen aan?
En 10w40 moet goed warm gedaaid worden,maar dat is toch met elke oliesoort?
Voordat je 'm aftapt?
hangt af van kilometers en hoe intensief gebruik je je machine. ik gooi er castrol R4 superbike mee..dat gaf de soesdealer me mee
tsja....
heb zn voordelen en nadelen.
Voordeel: olie loopt er makkelijker/beter uit
Nadeel: je start toch weer je bike ff (slijtage). En dat doe je al zo vaak met een racer dat ik dat liever vermijd. Laat hem wel een avondje druppele.
Als je motor koud is is ie toch ook ooit warm geweest. Dus de olie is dan la naar onderen gezakt toendertijd? of maak ik een denkfout en blijft de oude olie nu op allerlei ongewenste plekjes in het blok achter??
Voor m,n gevoel is aftappen met hete olie beter dan koude