Hoe vaak welke soort olie+het filter verversen per seizoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
En waarom nog de keuze maken tussen 0w40 of 0w40??

Er kan er toch maar 1 de beste zijn??

Ik denk dat je 0w40 en 10w40 bedoelt? Sommige fabrikanten hebben geen 0w. 0w is wat lager in viscositeit dan 10W bij lage temperaturen. Minder opstartslijtage dus.
 
Duidelijk verhaal, maar ik vraag me dan af: waarom wordt 10w 40 dan nog verkocht? 0w40 is toch altijd beter dan?

En jij adviseert dus eerst inrijden op mineraal,dan op syntheet over? Dat houdt in datje voor ieder motortype aan moet geven hoe lang het ongeveer zal duren voordat je omschakelt??

Heb een R1100S ingereden op syntheet, verbruikte na 1000 km geen drup olie :? heb die 1000 km wel alleen maar vol opgetrokken en afgeremd op de motor :P
 
Ik ben blij met een eigen mening, maar m,n kennis van olie staat tov de oliesjeik op 0

Maak dus dankbaar gebruik van zijn kennis op dit vlak :} :}
 
Duidelijk verhaal, maar ik vraag me dan af: waarom wordt 10w 40 dan nog verkocht? 0w40 is toch altijd beter dan?

En jij adviseert dus eerst inrijden op mineraal,dan op syntheet over? Dat houdt in datje voor ieder motortype aan moet geven hoe lang het ongeveer zal duren voordat je omschakelt??

Heb een R1100S ingereden op syntheet, verbruikte na 1000 km geen drup olie :? heb die 1000 km wel alleen maar vol opgetrokken en afgeremd op de motor :P


Hoe meer het eerste en tweede getal uit elkaar liggen, hoe gunstiger het kan zijn. OW is in alle gevallen beter, maar als je naar de buitentemp kijkt waar we hier in Nederland mee te maken hebben, zullen de verschillen minimaal zijn. En zoals gezegd niet iedere fabrikant heeft een 0W in het programma. Maar in de praktijk is idd een 0W altijd beter.

Inrijden met een syntheet is sterk af te raden. De kans is groot dat er bij hogere km standen een hoger olieverbruik is dan wanneer er met mineraal was ingereden. 1000 km inrijden volgens de manual is natuurlijk onzin, het feitelijke inlopen duurt langer. Ik heb mijn K7 voornamelijk op circuit ingereden :P (niet echt aan te bevelen natuurlijk) maar mijn FZ6 is met 10.000 km pas echt ingereden. Een km vreter als BMW is echt niet met 1000 km ingereden. Hoe lang je moet inrijden hangt sterk af van de berijder, maar 1000 km is echt te kort.
 
Hoe meer het eerste en tweede getal uit elkaar liggen, hoe gunstiger het kan zijn. OW is in alle gevallen beter, maar als je naar de buitentemp kijkt waar we hier in Nederland mee te maken hebben, zullen de verschillen minimaal zijn. En zoals gezegd niet iedere fabrikant heeft een 0W in het programma. Maar in de praktijk is idd een 0W altijd beter.

Inrijden met een syntheet is sterk af te raden. De kans is groot dat er bij hogere km standen een hoger olieverbruik is dan wanneer er met mineraal was ingereden. 1000 km inrijden volgens de manual is natuurlijk onzin, het feitelijke inlopen duurt langer. Ik heb mijn K7 voornamelijk op circuit ingereden :P (niet echt aan te bevelen natuurlijk) maar mijn FZ6 is met 10.000 km pas echt ingereden. Een km vreter als BMW is echt niet met 1000 km ingereden. Hoe lang je moet inrijden hangt sterk af van de berijder, maar 1000 km is echt te kort.

Klopt wel ja.

Ze geven na 1500 km idd een eerste beurtje, maar iedereen weet dat ze pas na 15-20000 km ingelopen zijn

enfin, ik ga dus 0W0 in de R1 kieperen van een gerennomeerd merk. Volsyntheet :+

Bedankt voor je wijze raad,als ik nog eens vragen heb over olie.................

Ohja,nog 1 vraagje:

Wat is beter, in het voorjaar verse olie erin zodat deze vers is als je gaat racen of nieuwe olie voor de winterslaap zodat ie schoon de winter doorkan
 
Laatst bewerkt:
begrijp ik het nu goed als ik zeg dat je de warmte van je motorblok ook iets kan regelen met olie? zo ja raad je dan een hogere of lagere viscositiet aan?

verder veel lof over dit topic :}

en olie verwisselen kan dus bij een cup of zac motor dus ook wel 1x per jaar mits je niet meer rijd dan 750km?
 
begrijp ik het nu goed als ik zeg dat je de warmte van je motorblok ook iets kan regelen met olie? zo ja raad je dan een hogere of lagere viscositiet aan?

verder veel lof over dit topic :}

en olie verwisselen kan dus bij een cup of zac motor dus ook wel 1x per jaar mits je niet meer rijd dan 750km?

Dit soort moeilijke vragen zijn voor Dr.Oliesjeik 8-)
 
500 km. 10w-40 full synthetisch. 20 min. voor rijden warm draaien. Kort voordat je de baan op gaat paar minuten warmdraaien en 1e ronde geen hoge toeren.

Zo doe ik het :)

Valvoline gebruik ik nu.

Motul schijnt het beste de losse metaaldeeltjes op te nemen volgens een test van paar jaar terug.
 
Laatst bewerkt:
Klopt wel ja.

Ze geven na 1500 km idd een eerste beurtje, maar iedereen weet dat ze pas na 15-20000 km ingelopen zijn

enfin, ik ga dus 0W0 in de R1 kieperen van een gerennomeerd merk. Volsyntheet :+

Bedankt voor je wijze raad,als ik nog eens vragen heb over olie.................

Ohja,nog 1 vraagje:

Wat is beter, in het voorjaar verse olie erin zodat deze vers is als je gaat racen of nieuwe olie voor de winterslaap zodat ie schoon de winter doorkan

Verse olie voor de winter
 
OK!

Ga nog deze maand ff olie wisselen, thnx voor de reply :} kieper er gelijk motul 0w40 in

;)
 
begrijp ik het nu goed als ik zeg dat je de warmte van je motorblok ook iets kan regelen met olie? zo ja raad je dan een hogere of lagere viscositiet aan?

verder veel lof over dit topic :}

en olie verwisselen kan dus bij een cup of zac motor dus ook wel 1x per jaar mits je niet meer rijd dan 750km?

1x per seizoen is wel weinig hoor
 
500 km. 10w-40 full synthetisch. 20 min. voor rijden warm draaien.

Motul schijnt het beste de losse metaaldeeltjes op te nemen volgens een test van paar jaar terug.

Rijdend warm draaien hoop ik. Niet zelden staat men lekker in Parc fermé te gassen.

Kijk dit is dus vaak het geval bij olie............Motul schijnt.........gehoord via via......
 
Rijdend warm draaien hoop ik. Niet zelden staat men lekker in Parc fermé te gassen.


Wat is hierop tegen?



Kijk dit is dus vaak het geval bij olie............Motul schijnt.........gehoord via via......



Wat is hier van waar dan?

Dit onderwerp blijft wel kleven, net als goeie olie :P
 
begrijp ik het nu goed als ik zeg dat je de warmte van je motorblok ook iets kan regelen met olie? zo ja raad je dan een hogere of lagere viscositiet aan?

Dat kan je wel, maar alleen door een te hoge viscositeit waardoor je motor te warm wordt en schade oploopt.

Of een te lage viscositeit waardoor je geen smeerfilm over houd, wordt ie ook een beetje warm van.

Conclusie: Ja in theorie, ik zou het je af raden voor de praktijk. Gewoon de voorgeschreven viscosteit gebruiken.

Nog meer mensen problemen met de viscosiTIETjes :P
 
Wat is hier van waar dan?

Dit onderwerp blijft wel kleven, net als goeie olie :P

Stationair warm draaien is niet goed. Je blok is opgebouwd uit verschillende materialen en moeten gelijkmatig warm worden en uitzetten. Voor een gelijkmatige opwarming kun je beter rijden.

Ik ken de test van Motul niet, dus "van horen zeggen" zegt mij in ieder geval niets.
 
Stationair warm draaien is niet goed. Je blok is opgebouwd uit verschillende materialen en moeten gelijkmatig warm worden en uitzetten. Voor een gelijkmatige opwarming kun je beter rijden.

Ik ken de test van Motul niet, dus "van horen zeggen" zegt mij in ieder geval niets.

Weet jij dan waarom die monteurs altijd zo staan te gassen voordat de echter rijders opstappen?Of kijken ze daar totaal niet naar slijtage/levensduur?
 
Of kijken ze daar totaal niet naar slijtage/levensduur?

Zo'n blok moet xxx draaiuren mee gaan, daarna op de schroothoop. Kijk, ik ben laatst even met mijn nokkensaskettingspannertje bezig geweest en moest de motor ook even warm laten draaien. Hij staat op de paddock stands, klaar voor de winter, aan de druppellader. Dan laat ik em ook even warmdraaien terwijl ik niet rij. Als je dit een keertje doet, daar merk je niet zoveel van, maar doe je dit altijd, dat vind je blok gewoon niet leuk.
 
Rijdend warm draaien hoop ik. Niet zelden staat men lekker in Parc fermé te gassen.

Kijk dit is dus vaak het geval bij olie............Motul schijnt.........gehoord via via......
Op de baan is er geen tijd om hem warm te rijden...snap je ;)
Dus het beste wat we kunnen doen is 20min. van te voren warm draaien. Dat is niet slecht want we maken geen hoge toeren. (slecht voor lagers en ook niet nodig) Max. 6000 - 7000 op het laatst. Als de watertemp. 75 graden is zetten we hem uit.
De cilinder is nu natuurlijk erg warm en krijgt nu mooi 10 min. de tijd om deze warmte door te geven aan de rest van het blok zodat alles rustig en gelijkmatig warm wordt.

Dit is voor het circuit de manier, op straat kan je natuurlijk wel warm gaan rijden.

Verschil is ook dat onze blokjes om de 5000 racekm. uit elkaar moeten voor controle en vervangen van wat lagers etc. Praat ik over Suzuki 1000cc motoren.

Getunde 600's moeten om de 1500 uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n blok moet xxx draaiuren mee gaan, daarna op de schroothoop. Kijk, ik ben laatst even met mijn nokkensaskettingspannertje bezig geweest en moest de motor ook even warm laten draaien. Hij staat op de paddock stands, klaar voor de winter, aan de druppellader. Dan laat ik em ook even warmdraaien terwijl ik niet rij. Als je dit een keertje doet, daar merk je niet zoveel van, maar doe je dit altijd, dat vind je blok gewoon niet leuk.


ik start ,m, rij dan naar parcferme ,laat ,m daar lopen en doe eerste rondje rustiger dan normaal

is dat ook goed?

of moet je ,m warmer maken voordat je gaat racen :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan