Hoe vaak welke soort olie+het filter verversen per seizoen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
er is mij verteled dat de moloculen van een vol synt langwerpig zouden zijn en daardooor minder weerstand zouden hebben dan een halfsynt de smering zou ook beter zijn naar mij werd verteld.
er zouden jongens zijn die een heel seizoen zonder problemen met een volsynt hebben gereden en van die maschienes zouden er monsters zijn opgestuurd. het resultaat was zeer bevredigend. de persoon die mij dit vertelde heeft ook met deze motoren nog een test gedaan op de bank en daarbij geen vermogensverlies vastgesteld.
deze info heb ik gekregen van MWS in almere
 
Ik ververs ook ongeveer om de 4-5 dagen en natuurlijk vervang ik dan ook gelijk het oliefilter( Tussentijds hou ik het olie niveau ook goed in de gaten). Dit jaar ging er Motul 300V 10w40 in, maar denk volgend jaar over te stappen op de 15w50 variant omdat deze nog beter beschermd bij hogere temperaturen. Ik heb geen problemen met de motor/ koppeling gehad met deze olie!

Verschil tussen de halfS en volS is dat een halfS beter smeert, maar het volS beter bestand is tegen hogere temperaturen.

Zoals al is gezegd is het belangrijk je motor eerst warm te draaien, maar vooral ook de temperatuur in de gaten houden wanneer je van de baan komt. Juist op dit moment loopt de temperatuur snel op dus niet eerst staan lullen Bredebeier met jan en alleman, maar snel uitzetten dat ding.

Doe ik toch nog iets goed, na de sessie ben ik meestal zo moe da,k gelijk de bus opzoek :z napraten is er niet bij, ja na een uur ofzo :+

Jij gaat 15W50 gebruiken,maar waar staat de 15 nu voor en waar de 50 ?

Ik ga gevoelsmatig voor de volsyntheet,hou niet zo van halfslachtig :+
 
Wij rijden sinds 2003 tot nu in de SS en Dutch Superbike met vol syntheet 10W40 van Putoline. Zonder ooit problemen te hebben gehad. Naar mijn idee hoort deze ook echt tot de beste olieën die gemaakt worden.
Olie vervesen we om de twee race weekenden. Oliefilter wordt meestal meestal met de tweede keer olie verversen vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Wij rijden sinds 2003 tot nu in de SS en Dutch Superbike met vol syntheet 10W40 van Putoline. Zonder ooit problemen te hebben gehad. Naar mijn idee hoort deze ook echt tot de beste olieën die gemaakt worden.
Olie vervesen we om de twee race weekenden. Oliefilter wordt meestal meestal met de tweede keer olie verversen vervangen.

Race weekenden durn toch zeker 2 dagen? hoeveel rij je dan totaal?

Jouw Volsyntheet ervaring staat nij iig helemaal aan

Weet jij waar de 10 en de 40 voor staan?
 
Ik denk dat het sowieso ligt aan je race afstand een weekend
lang dan verversen Oke een dagje z.ac. lijkt me niet super reeel.
Maar een goede warm-up is de beste remedie tegen een kapot
blok dus geen hele winter sleutelen en zo om nog maar te
-zwijgen van de euri,s.......... *O* -O- check de foto dit lag niet aan de Olie
maar aan de japanse oer kwaliteit _O-
full
 
Doe ik toch nog iets goed, na de sessie ben ik meestal zo moe da,k gelijk de bus opzoek :z napraten is er niet bij, ja na een uur ofzo :+

Jij gaat 15W50 gebruiken,maar waar staat de 15 nu voor en waar de 50 ?

Ik ga gevoelsmatig voor de volsyntheet,hou niet zo van halfslachtig :+

Ik ben geen expert hoor, dus moest het eerst opzoeken _O-

Maar staat voor de viscositeit bij een bepaalde temperatuur. Volgens mij is dit een vastgelegde temperatuur laag en hoog. In de praktijk houdt dit simpel in dat een 15W dikker is dan een 10W bij deze bepaalde temperatuur. Bij de hoge temperatuur (getal achter de W) viscositeit hetzelfde liedje. De overstap naar de 15W50 is dat deze beschermd tot 140 graden en een 10W40 tot 120 graden, als ik het goed heb :9
 
w50 tot 150 en w40 rtot 140 graden zou ik nog kunnen snappen *D

het wachten is dus op 5w65 ofzo :?
 
de getallen 10W40 gaan volledig over de viscositeit. De 10 voor de W staat voor de viscositeit bij 0 F (-17,8 ºC) en de het getal achter de W voor de viscositeit bij 210 F (98,9 ºC). Een laag getal geeft daarbij aan dat het om een dunne olie gaat.

Zo zijn er ook bij die rijden met de exteem dunne 0W20, maar dat is zeker niet aan te rijden. Deze zorgt wel voor iets meer topvermogen, maar gaat ook ten koste van de smering. Vervangen en regelmatig vernieuwen van de glijlagers is dan een must.
 
Race weekenden durn toch zeker 2 dagen? hoeveel rij je dan totaal?

Jouw Volsyntheet ervaring staat nij iig helemaal aan

Weet jij waar de 10 en de 40 voor staan?
Een IDM weekend bestaat uit ongeveer 400km
En een ONK uit ongeveer 200km
Vaak rijden we deze achter elkaar, dus zeg ongeveer na iedere 600km olie vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
w50 tot 150 en w40 rtot 140 graden zou ik nog kunnen snappen *D

het wachten is dus op 5w65 ofzo :?

Een 5w65 zou heel logisch zijn idd, maar wanneer er een te grote vicositeitspreiding is zal er een afnemende afschuifstabiliteit zijn, heb ik begrepen. :X Zal dus waarschjnlijk technisch 'nog' niet mogelijk zijn. Bel-ray heeft inmiddels een 5W60 EXS 8-)
 
Een 5w65 zou heel logisch zijn idd, maar wanneer er een te grote vicositeitspreiding is zal er een afnemende afschuifstabiliteit zijn, heb ik begrepen. :X Zal dus waarschjnlijk technisch 'nog' niet mogelijk zijn. Bel-ray heeft inmiddels een 5W60 EXS 8-)

he,wat? afschuifstabiliteit?? :? heb ik niet begrepen :N :N

Die 5w60 is dus bruikbaar??
 
Een IDM weekend bestaat uit ongeveer 400km
En een ONK uit ongeveer 200km
Vaak rijden we deze achter elkaar, dus zeg ongeveer na iedere 600km olie vernieuwen.

Dan wordt ie dus bijna niet afgekoeld? dat lijkt me beter voor de olie en de levensduur ervan?

Wij,gewone stervelingen rijden max.20 minuten en dan wachten we weer een uur ofzo,niet echt ideaal dus.
ipv bandenwarmers kunnen wij beter een standkachel inbouwen ;)
 
From: hvwmck@zonnet.nl
To: rsv31@live.nl
Subject: welke olie?
Date: Mon, 5 Nov 2007 19:56:49 +0100


Hallo Oliesjeik,

Graag zou ik wat advies willen hebben.

Welke olie zou jij adviseren voor alleen circuitgebruik (zac en Cup). Ik heb afgelopen jaar Motul 300V 10W40 gebruikt en dat beviel goed, geen problemen mee gehad. De olie + filter heb ik ongeveer om de 4 racedagen ververst. Nu werd mij geadviseerd om voortaan de 15W50 variant te gebruiken voor de nog betere bescherming bij hoge teperaturen, hoe denk jij hierover? Ik dacht dat een 40 tot 120 graden beschermd en een 50 tot 140 graden?

Ik heb gelezen dat jij zelf goed te spreken bent over Bel-Ray EXS. Zou je mij de 5W60 adviseren? Ik heb eens gelezen over afnemende afschuifstabiliteit door een te grote viscositeitspreiding. Heeft de EXS 5W60 hier geen problemen mee?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Henk
 
From: drs. Oliesjeik is de naam
To: Henk
Sent: Wednesday, November 07, 2007 1:19 PM
Subject: RE: welke olie?


Henk,

300 V is goed spul, wat mij betreft geen discussie. Best een interessante vraag des te meer omdat je schrijft dat je geen problemen hebt gehad met de 10W40 variant. De vraag is dan ook waarom je een andere viscositeit wil gaan gebruiken.

De bescherming in relatie tot de temperatuur klopt niet helemaal zoals je beschrijft. Een synthetische olie beschermt beter bij hoge temperaturen dan een minerale olie, maar dit heeft niets de viscositeit op zich te maken. Een synthetische olie behoudt beter zijn viscositeit bij temp. wisselingen dan een minerale olie. De zgn viscositeitsindex van een synthetische olie ligt hoger dan een minerale olie.

Een 15W50 heeft bij lage en hoge temperaturen een hogere viscositeit dan een b.v. een 10W40. Het zou zo kunnen zijn dat de constructie van het motorblok om een hogere viscositeit vraagt. Een hogere viscositeit kan nodig zijn omdat de temp. hoog oploopt, de viscositeit minder wordt en dat dat nou net niet de bedoeling is. Dit zegt dus niets over de thermische stabiliteit van de olie, want je begint met een hogere viscositeit en eindigt met een hogere viscositeit.

Ik weet niet om wat voor motor het gaat (4 clinder of 2 cil?). Vuistregel: 10w40 voor een 4 cilinder en 10/15W50 voor een 2 cil. De eerste indicatie dat je viscositeit te laag zou zijn is olieverbruik. Ik heb zelf een RSV1000R gehad en die zoop 10w40 olie, niet normaal. Zelfde merk, zelfde type olie erin, maar dan nu de 10W50 variant en het probleem was direct verholpen. Daarbij kan een te lage viscositeit natuurlijk ook schadelijk voor je blok.

Een te hoge viscositeit geeft veel interne wrijving in je blok, waardoor je blok (hetzij in de marge) minder vermogen zal geven en de temp. op zal lopen.

Verder is het ook belangrijk om te weten of je blok geblueprint/getuned is.

Concrete antwoorden op je vragen:

Nu werd mij geadviseerd om voortaan de 15W50 variant te gebruiken voor de nog betere bescherming bij hoge teperaturen, hoe denk jij hierover?
15W50 beschermt dus niet beter door een hogere thermische stabiliteit, maar wellicht wel omdat de constructie een hogere viscositeit nodig heeft.

Ik dacht dat een 40 tot 120 graden beschermd en een 50 tot 140 graden?
Niet waar

Ik heb gelezen dat jij zelf goed te spreken bent over Bel-Ray EXS.
Ja, ik heb er goede ervaringen mee

Zou je mij de 5W60 adviseren?
Nee, W60 wordt niet veel gebruikt. Zou evt kunnen voor een 2 cilinder. De trend is dat de viscositeiten naar beneden gaan ivm hogere toerentallen en emissie-eisen.

Ik heb eens gelezen over afnemende afschuifstabiliteit door een te grote viscositeitspreiding.
20 jaar geleden wel, nu niet meer.

Heeft de EXS 5W60 hier geen problemen mee?
Niet dat ik weet, heb hier geen specifieke info over.

Laat me maar weten wat voor fiets je hebt, misschien kan ik je nog wat aanvullend advies geven.

Een vraag van mij voor jou: Wil je een topic openen in de rubriek "techniek" zodat alle info op het forum blijft? Eventuele reply's graag via MF.

Bedankt,
Oliesjeik.
 
Hallo Oliesjeik,

Bedankt voor de info!

Wat mij betreft hoef ik geen topic hierover te openen want mijn vragen zijn beantwoord. Ik ben zelf meer type lezen dan posten. Nu ik dit zo lees blijf ik toch maar bij de 10W40. Ik heb hier inderdaad geen problemen mee gehad en nagenoeg geen olie verbruik, maar iemand op het circuit adviseerde mij om op 15W50 over te gaan omdat dit beter zou zijn. En als er iets beter voor mijn brommer is, pak ik dit serieus op. Ik zie dat Motul 5W30, 5W40,10W40, 15W50 in het programma heeft, is de 10W40 nog steeds de beste keus?

Mijn motor is een geblueprint/getunede Yamaha R1 (4 cil) uit 2007.

Mocht je je kennis willen delen. Op dit moment loopt er een topic' hoe vaak welke soort olie + filter verversen per seizoen' in de rubriek Zac en Knmv-cup.

Ik las dat je misschien volgend jaar circuit wil gaan rijden :-) Mocht je het leuk vinden kun je me altijd even aanspreken.

Groeten, HenkvW
 
Henk,

Alsnog gepost :+

Met een geblueprinte R1 uit 2007 zou ik zeker niet hoger gaan in viscositeit. Ik zou een 10W40 of 0W40 willen adviseren.

Ik als oliefetisjist ga dit topic volgen *O*

Heel interesasant dit topic. Ik zelf heb mijn GSX-R K7 dit jaar "ingereden" O-) op Assen, Zolder en Zandvoort.........nu zo'n 3500 km op een minerale olie.

Ik kom nog niet op rondetijden onder de 2:00 op Assen, maar er wordt aan gewerkt.
 
Laten we es beginnen dat de grootste fout die er gemaakt is/wordt dat mensen te vaak hun olie vervangen. Is grootste onzin dat het om de 2 dagen nodig is.

Ben ik het mee eens. Op de openbare weg 10.000 km laten zitten, met een blok wat niet op temp komt. Eens per 2 dagen is echt overdreven
 
er is mij verteled dat de moloculen van een vol synt langwerpig zouden zijn en daardooor minder weerstand zouden hebben dan een halfsynt de smering zou ook beter zijn naar mij werd verteld.
er zouden jongens zijn die een heel seizoen zonder problemen met een volsynt hebben gereden en van die maschienes zouden er monsters zijn opgestuurd. het resultaat was zeer bevredigend. de persoon die mij dit vertelde heeft ook met deze motoren nog een test gedaan op de bank en daarbij geen vermogensverlies vastgesteld.
deze info heb ik gekregen van MWS in almere

Dit is onzin. Theoretisch smeert een minerale olie (half synth is een mengelmoes ban mineraal en synthetisch) zelf beter dan een synthetische olie. Synthetische olie kan gewoon beter tegen tempwisselingen en hoge temperaturen. De viscositeit blijft dan behouden. Een synthetische olie is sterk polair wat de hechting op loopvlakken bemoeilijkt.
 
de getallen 10W40 gaan volledig over de viscositeit. De 10 voor de W staat voor de viscositeit bij 0 F (-17,8 ºC) en de het getal achter de W voor de viscositeit bij 210 F (98,9 ºC). Een laag getal geeft daarbij aan dat het om een dunne olie gaat.

Zo zijn er ook bij die rijden met de exteem dunne 0W20, maar dat is zeker niet aan te rijden. Deze zorgt wel voor iets meer topvermogen, maar gaat ook ten koste van de smering. Vervangen en regelmatig vernieuwen van de glijlagers is dan een must.

Ter aanvulling, zie de bijlage

Wel even de leesbril op 8-)

Bijlage: SAE J300.jpg
 
Goeie bruikbare info Oliesjeik :}


Maar dat olieverhaaltje: :N Lijkt wel spijkerschrift :X



Dus een R1 gebruikt andere synthetische olie dan een R1100S. Wist ik niet.

Ik heb een GS met volsyntheet olie en daar rij afstanden op tot 500 km per dag en deze wordt om de 15000 gewisseld(maxx. 0,5 ltr bijgeveuld over de hele afstand).

Wat moet ik in de (niet getunede) R1 uit 2001 gooien voor circuitdagen?
En wisselen olie en filter kan ik dus om de 4-6 dagen doen.

Een niet syntheet zal ook snller verkolen denk ik? dus smeert beter maar verkoolt sneller bij te hoge temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
Goeie bruikbare info mannen :}


Maar dat olieverhaaltje: :N Lijkt wel spijkerschrift :X



Dus een R1 gebruikt andere synthetische olie dan een R1100S. Wist ik niet.

Ik heb een GS met volsyntheet olie en daar rij afstanden op tot 500 km per dag en deze wordt om de 15000 gewisseld(maxx. 0,5 ltr bijgeveuld over de hele afstand).

Wat moet ik in de (niet getunede) R1 uit 2001 gooien voor circuitdagen?
En wisselen olie en filter kan ik dus om de 4-6 dagen doen.

Een niet syntheet zal ook snller verkolen denk ik? dus smeert beter maar verkoolt sneller bij te hoge temperaturen.

Mineraal veroudert sneller als een syntheet. Mineraal laat daarom een residu achter als de olie thermisch te hoog belast wordt. Wanneer je echter met mineraal zeer regelmatig ververst of je olie wordt goed gekoeld met een oliekoeler hoeft er geen vuil achter te blijven. Bij (zeer) hoge km, standen kun je wel verschil tussen gebruik van een syntheet en een mineraal waar nemen.

Een minerale olie heeft als voordeel dat additieven heel goed oplossen en dat de minerale olie een sterke natuurlijke hechting heeft tov metalen loopvlakken. Een bijkomend voordeel van mineraal is het feit dat als deze olie mechanisch erg belast wordt er viscositietsverhoging optreedt.

Bij een syntheet is bovenstaande allemaal niet het geval. Daarintegen zijn de meeste synthetische olien gebaseerd op een mengsel van een PAO en een ester olie. Deze laatse olie heeft van nature een sterk reinigende werking waardoor er weinig vuil achter blijft. Ook is de viscositeitsindex hoger (trekt zich dus minder aan van temp. wisselingen)

Gezien de hitte die in een raceblok onstaat en de noodzaak om je blok mooi en schoon te houden zou ik kiezen voor een synthetische olie voor het circuit.

Met alle voor,- en nadelen van beide producten kun je stellen dat tegenwoordig de synthetische olien beter smeren dan mineraal. Dit heeft voornamelijk met de formulatie te maken en het gebruik van bepaalde additieven. Een nieuw (of gereviseerd) blok inrijden met een synthetische olie is dan ook niet aan te raden, het slijtageproces verloopt dan te traag.

Op zich hoef je geen ander type olie te gebruiken voor een GS tov een R1, het enige verschil is de viscositeit. Belangrijk is om altijd uit te gaan van het voorschrift van de fabrikant.

Ook voor jouw R1 zou ik 0W40 of 10W40 adviseren
 
~
Heel interesasant dit topic. Ik zelf heb mijn GSX-R K7 dit jaar "ingereden" O-) op Assen, Zolder en Zandvoort.........nu zo'n 3500 km op een minerale olie.


Dus inrijden duurt minimaal 3500 km?

Of bljf je mineraal rijden? tot de eerste verversing en dan syntheet wellicht............... :?
 
En waarom nog de keuze maken tussen 0w40 of 0w40??

Er kan er toch maar 1 de beste zijn??
 
Laatst bewerkt:
Dus inrijden duurt minimaal 3500 km?

Of bljf je mineraal rijden? tot de eerste verversing en dan syntheet wellicht............... :?

Met de GSX-R wordt er op het circuit gereden en is deze na 5K wel ingereden. Mijn FZ6 voor op de weg is na 10k pas op synthetisch gegaan. Na 1000 km "inrijden" op synthetisch over gaan vind ik niet verstandig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan