Hoe voorkomen dat spanningsregelaar stuk gaat?

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo..



Hoor dat de spanningsregelaars van de blades vaak stuk gaan....


Zelf nou 2keer meegemaakt..



Nu dacht ik... als je nou een flink stuk koperplaat oid eronder bout, wat een beetje in de rijwind hangt.

gaat dat helpen?



Of kun je er bv 1 van een nieuwer type cbr opzetten? daar hoor ik nooit wat over met stukgaan etc.



Vind het niet echt een fijn gevoel als ik nu op mijn blade wegga...
 
De stroom wordt niet via een weerstand naar aarde geleid.
Alle spanning die boven ongeveer 14 volt komt word door thyristoren kortgesloten.

Jaja :). Maar een thyristor is OOK een weerstand. Ik bedoelde 'weerstand' in abstractie. Ik denk niet dat veel mensen hier begrijpen wat een thyristor is :).

De spanning had ook kortgesloten kunnen worden door een zenerdiode met een weerstand als stroombeperking (omdat anders je diode zo snel doorbrandt). Da's de ouderwetse manier.
 

Je kan het heel makkelijk zelf uitproberen.

Neem 4 stukken aluminium.

Twee stukken polijst je en plak je tegen elkaar met zo min mogelijk koelpasta. Echt een heel dun laagje.

Twee andere stukken polijst je niet en plak je tegen elkaar met veel koelpasta.

Vervolgens hou je bij beide je hand op de sandwitch en hou je er een vlammetje onder. Wedden dat je als eerste je hand van het gepolijstte plaatje af trekt? :)
 
De mijn was ook kapot gegaan mijn dealer (Bikefit in heerenveen) heeft 1 besteld bij Honda MET koelribben, dus een verbeterde versie........koste 180 euro maar dezen zijn dus wel goed.


En precies dezelfde regelaar kan je ook zonder Honda stempel kopen (wat het enige verschil is), want ze komen van dezelfde productielijn.

Alleen kost hij dan ongeveer de helft. !!!!


En geloof het of niet, ook deze gaat er geheid na vroegere of langere tijd aan.

Corrosie in de stekkerverbindingen, of een zwakke accu en de regelaar krijgt al een tik. Vaak is daarna de dynamo ook niet meer helemaal fris en je blijft aan het emmeren.

Het eigenlijke probleem zit hem er in, dat de dynamo altijd zijn maximale spanning levert en ook nog eens toeren afhankelijk. (Mijn eerste regelaar is dus ook overleden na een snel autobahn ritje) Alle overtollige spanning wordt door de regelaar naar massa afgefakkeld, waarbij de nodige hitte ontstaat. Koelen houdt de regelaar langer heel, maar vroeger of later fikt hij opnieuw door.

(Heb zelf de 4e in mijn VFR zitten) |( |(
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koelpasta

En daarmee pasta


*D is de pasta koud dan ? de pasta zorgt voor een 100 % raakvlak met het koellichaam en geleidt de warmte naar het koellichaam .

overigens het verhaal van de thyristoren en de 3 fase wisselspanningen heb je nog steeds niet begrepen maar afin je kent de link en het verhaal.

In principe kan een SR altijd kapot gaan door meerdere faktoren en dat was de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Hey, dit topic is weer tot leven gebracht! Kon het al niet meer vinden.

Een paar weken terug is dus mijn 2e regelaar kapot gegaan. En dat terwijl ik het contactvlak netjes had gepolijst (dacht ik). Geen koelpasta gebruikt, want de regelaar had koelribben en ik dacht dat dat wel genoeg zou koelen. Maar niet dus.

Regelaar voor een deel weggesmolten. Wat stinkt dat ONTZETTEND zeg. Echt een lucht waarbij mijn eerste reactie 'GAS GAS GAS' was en ik automatisch naar mijn gasmasker greep die ik dus helemaal niet heb.

Dit keer was de stekker meegesmolten, dus die kon ik mooi gaan vervangen (inclusief een stukje bedrading).

Balen. Heb er nu weer een andere op zitten, ook met koelribben. Eens zien hoe goed die het uit houdt.

Heb via EBay nu maar gelijk twee 'originele' erbij aangeschaft om niet omhoog te zitten als 'ie WEER kapot gaat. Ook gelijk stekkers bij besteld, want die zijn nog niet zomaar te vinden.
 
Maar ik weet nou nog steeds niet wat voor rare dingen je kan verwachten als je spanningsregelaar stuk is.....wat zijn de kenmerken.

Kenmerken? Dat kun je zo niet zeggen.
Een defecte SR kan te veel (accu kookt dan uiteindelijk droog, bedrading en stekkers kunnen doorbranden, noem maar op) of juist te weinig spanning (accu loopt leeg) doorlaten, hij kan af en toe wel en af en toe niet werken, hij kan soms helemaal niet meer werken. Dat geeft allerlei verschillende problemen.
 
Dan denk ik toch dat mijn SP reg kapot is.......mijn accu zat geen zuur meer in ....zuur weer bijgevuld opgeladen in de motor geplaatst vanavond stuk gereden voor de deur zetten ik hem af na dik een uur rijden........niet meet aan de praat te krijgen....ook mijn klokje stond weer op 1:00 uur dus toch een totale belasting met starten wat te veel is voor de accu.
Wat ik dus ook zie is dat mij zuur er nu een klein beetje uitkomt ongeveer 2 druppels.
Mijn laad spanning , gemeten op de accu is tussen de 13,5 en 14,5.
 
Hey, dit topic is weer tot leven gebracht! Kon het al niet meer vinden.

Een paar weken terug is dus mijn 2e regelaar kapot gegaan. En dat terwijl ik het contactvlak netjes had gepolijst (dacht ik). Geen koelpasta gebruikt, want de regelaar had koelribben en ik dacht dat dat wel genoeg zou koelen. Maar niet dus.

Regelaar voor een deel weggesmolten. Wat stinkt dat ONTZETTEND zeg. Echt een lucht waarbij mijn eerste reactie 'GAS GAS GAS' was en ik automatisch naar mijn gasmasker greep die ik dus helemaal niet heb.

Dit keer was de stekker meegesmolten, dus die kon ik mooi gaan vervangen (inclusief een stukje bedrading).

Balen. Heb er nu weer een andere op zitten, ook met koelribben. Eens zien hoe goed die het uit houdt.

Heb via EBay nu maar gelijk twee 'originele' erbij aangeschaft om niet omhoog te zitten als 'ie WEER kapot gaat. Ook gelijk stekkers bij besteld, want die zijn nog niet zomaar te vinden.
Haha, ben jij ook al zo lekker geconditioneerd? ;)
ex-sla :)
 
Dan denk ik toch dat mijn SP reg kapot is.......mijn accu zat geen zuur meer in ....zuur weer bijgevuld opgeladen in de motor geplaatst vanavond stuk gereden voor de deur zetten ik hem af na dik een uur rijden........niet meet aan de praat te krijgen....ook mijn klokje stond weer op 1:00 uur dus toch een totale belasting met starten wat te veel is voor de accu.
Wat ik dus ook zie is dat mij zuur er nu een klein beetje uitkomt ongeveer 2 druppels.
Mijn laad spanning , gemeten op de accu is tussen de 13,5 en 14,5.

Uhm, ik ben bang voor je accu als ik dit lees. Heb je de zuurgraad gemeten voor je heb bijgevuld?
Normaal gesproken verdamt alleen het water en blijven de ionen (zuur) gewoon achter, als je dus een laag peil hebt in één van de cellen van je accu dan heb je daar heel geconcentreerd zuur. Bijvullen doe je daarom met demi-water, niet met zuur :P

Ik ben geen expert in wat te doen als je wel met zuur hebt bijgevuld, maar je kunt je accu gewoon testen door hem nu bijvoorbeeld te laten rusten en kijken wat hij aangeeft morgenavond of ochtend (dat zou nog steeds rond de 12,5v moeten zijn ongeveer).
Als hij binnen een paar uur echt zakt naar 12v of lager dan is het niet goed en kun je naar de accuzaak om advies te vragen of een nieuwe accu te kopen.
 
Had je vorige keer ook een nieuwe stekker geplaatst?

Nee, maar vorige keer was alles nog prima. De regelaar was toen gewoon stuk, maar niks verbrand of gesmolten. Stekker was ook nog prima. Ik snap wel wat van electronica ;), dus ik kan dat wel beoordelen.

In deze regelaar was gewoon het binnenwerk gesmolten en was in de stekker gelopen.
 
Nee, maar vorige keer was alles nog prima. De regelaar was toen gewoon stuk, maar niks verbrand of gesmolten. Stekker was ook nog prima. Ik snap wel wat van electronica ;), dus ik kan dat wel beoordelen.

In deze regelaar was gewoon het binnenwerk gesmolten en was in de stekker gelopen.

Dan is het goed.

Over hitting van de SR is vaak een aarding probleem, dus als net die stekker een beetje corrosie bevat, heb je pech :)
 
Maar ik weet nou nog steeds niet wat voor rare dingen je kan verwachten als je spanningsregelaar stuk is.....wat zijn de kenmerken.

Met de eerste had ik dat ik op een dag wilde starten en de startmotor niet meer ronddraaide. Accu leeg. Accu weer opgeladen en heb toen weer 3 dagen kunnen rijden. Toen was de accu weer leeg. De accu was dus wel goed, maar laadde niet meer bij. Dus spanningsregelaar kapot.

Nieuwe spanningsregelaar. Die deed het prima. Totdat ik de vieze lucht rook en opmerkte dat er een rookwolk onder het kontje vandaan kwam. Heb de regelaar toen losgetrokken en ben op de accu naar huis gereden.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me toch duidelijk dat in de gegeven/meestgebruikte schakeling en dankzij het distler-effect van de dynamo de enige oplossing is (verbetering van de) KOELING; vlakken+koelpasta+koelribben+(borstelloos) computerventilatortje.

En inderdaad: veel verbruikers (lampen) altijd aan zodra en zolang de motor draait want wat je opzettelijk aan tegen wil en dank opgewekte stroom verbruikt hoeft niet in/door de SR te worden afgefakkeld.

Electr(onic)a blijft geniepig spul .....

NB: processorventilator in de computer leg ik altijd ZUIGEND op de ribben; niet alleen omdat ik dwars/eigenwijs ben maar doordat ik heb ervaren dat ik dan minder vaak stofafzetting hoef te verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me toch duidelijk dat in de gegeven/meestgebruikte schakeling en dankzij het distler-effect van de dynamo de enige oplossing is (verbetering van de) KOELING; vlakken+koelpasta+koelribben+(borstelloos) computerventilatortje.

En inderdaad: veel verbruikers (lampen) altijd aan zodra en zolang de motor draait want wat je opzettelijk aan tegen wil en dank opgewekte stroom verbruikt hoeft niet in/door de SR te worden afgefakkeld.

Electr(onic)a blijft geniepig spul .....

NB: processorventilator in de computer leg ik altijd ZUIGEND op de ribben; niet alleen omdat ik dwars/eigenwijs ben maar doordat ik heb ervaren dat ik dan minder vaak stofafzetting hoef te verwijderen.

Als je spanningsregelaar goed monteert op het frame (eventueel met koellichaam) zou je eigenlijk geen ventilator nodig hebben. Vooral als dat ding op een geniepige plek zit, misschien wel.
Verder moet de stroom die je gebruikt door de regelaar gaan, dus volgens mij kun je het beste zo min mogelijk verbruik hebben!
De stroom gaat door je regelaar en het spanningsverschil blijft gelijk, dus meer stroom (meer lampen etc.) is meer vermogen.

Ik kan bijvoorbeeld makkelijk 20v terug regelen naar 5v als ik maar 10mA gebruik, maar bij 1A moet ik flink koelen :P
 
Als je spanningsregelaar goed monteert op het frame (eventueel met koellichaam) zou je eigenlijk geen ventilator nodig hebben. Vooral als dat ding op een geniepige plek zit, misschien wel.
Verder moet de stroom die je gebruikt door de regelaar gaan, dus volgens mij kun je het beste zo min mogelijk verbruik hebben!
De stroom gaat door je regelaar en het spanningsverschil blijft gelijk, dus meer stroom (meer lampen etc.) is meer vermogen.

Ik kan bijvoorbeeld makkelijk 20v terug regelen naar 5v als ik maar 10mA gebruik, maar bij 1A moet ik flink koelen :P
Maar zo werkt de regelaar van de motor dus niet.
Als de spanning te hoog word sluit de regelaar de dynamo kort zodat de spanning daalt.
Als je de verlichting aan zet zal de spanning minder oplopen en hoeft de regelaar minder te belasten.
 
Maar zo werkt de regelaar van de motor dus niet.
Als de spanning te hoog word sluit de regelaar de dynamo kort zodat de spanning daalt.
Als je de verlichting aan zet zal de spanning minder oplopen en hoeft de regelaar minder te belasten.

Je hebt liever een berg vermogen door je kortsluiting (die per definitie een spanningsval van vrijwel nul heeft) dan door je regelaar die de dynamo-spanning omlaag moet brengen naar accu spanning lijkt me.
 
dat is gevaarlijk zonder regelaar rijden! dan kan je echt de accu opblazen toch?

Nee, als je de regelaar losmaakt, dan is het hele laadcircuit los van de accu. Je trekt alleen je accu leeg omdat er niks bijgeladen wordt.

Het gevaarlijke is als je accu leeg raakt terwijl je op de snelweg rijdt. Je wil niet echt dat je ontsteking en je licht er mee uitscheidt terwijl er achteropkomend verkeer met 120km/h of harder aan komt razen. Al zeker niet 's nachts.

Edit:

Ok, je accu diepontladen is op zich ook niet zo heel goed voor je accu. Het KAN zijn dat hij er dan inderdaad mee ophoudt. Maar die kans is niet zo groot, tenzij je accu echt oud is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan