Hoe was je eigenlijk je motor?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sylvain12

MF'er
10 dec 2010
249
0
Ik heb net een Suzuki Bandit aangeschaft en toen hij werd geleverd, blonk hij als nieuw.

Nu vraag ik me af als leek, hoe je een naked eigenlijk wast? Let ik op voor het motorblok? Bepaalde producten tegen roest? Chroom? Waar vind je deze producten? Ik heb al eens gezocht op het forum en vind er diverse topics over, maar geen enkele keer is er een A tot Z verhaal te lezen voor een leek.

Ik ben vooral bang iets verkeerds erop te doen...

Mocht je me kunnen helpen? :}
 
Er is ook geen A-Z verhaal.
Er zij zoveel manieren om je motor te wassen en evenzoveel produkten die daarvoor geschikt zijn.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Bij mij verschilt het per motor. De oldtimer wordt zeer zorgvuldig gewassen en gepoetst en mijn pekelfiets gewoon niet.
 
Ik heb net een Suzuki Bandit aangeschaft en toen hij werd geleverd, blonk hij als nieuw.

Nu vraag ik me af als leek, hoe je een naked eigenlijk wast? Let ik op voor het motorblok? Bepaalde producten tegen roest? Chroom? Waar vind je deze producten? Ik heb al eens gezocht op het forum en vind er diverse topics over, maar geen enkele keer is er een A tot Z verhaal te lezen voor een leek.

Ik ben vooral bang iets verkeerds erop te doen...

Mocht je me kunnen helpen? :}


Eerst even het ergste vuil met de tuinslang of emmer water eraf spoelen.
zodat je niet zand enzo in je lak staat te wrijven ;)

"gewoon" auto shampoo, zachte spons/doek.

gezond verstand en wassen met die handel.

blijf met de spons etc. weg van je ketting, want dan wordt je spons vies.
maar die opmerking valt eigenlijk onder gezond verstand.


na het wassen eventueel met lauw/warm water nog een keer afspoelen en dan afnemen met een zachte droge doek.

warm water "droogt" beter dan koud.

net als met de vaat... een bord uit warm water droogt prettiger dan uit koud water. je snapt wel wat ik bedoel :P



succes
 
Laatst bewerkt:
Eerst hogedruk spuit (niet teveel druk, en druk minderen bij kritieke onderdelen, uitlaat en cockpit vermijden). Dan (schone!) spons+shampoo. Vervolgens goed afspoelen en afdrogen. Vettige delen reinigen met WD40. Conserveren met teflon spray. Ketting reinigen en smeren. Lak in de was zetten. Uitpoetsen met schone microfiber doekjes, klaar!
 
Afspuiten, als het echt nodig is emmertje water met wat afwasmiddel..
Klaar *D

Oké, heb wel dasty gehaald want inmiddels moet ik één van m'n fietsen toch écht grondig wassen.. Kan de oorspronkelijke kleur van de velgen niet eens meer zien :X
Ketting spannen was ook leuk, streepjes waren niet meer zichtbaar :')


Maar het ligt er natuurlijk maar net aan op welke manier je je motor gaat gebruiken.
Rij je er dagelijks woon/werk mee, dan zou ik me niet al te druk maken over het poetsen.. Dat ziet er de eerste dagen mooi uit, maar dan kun je ieder weekend aan de slag :/
 
Schoonmaken hoeft niet veel tijd te te kosten :)

Lichtjes hogedruk afspuiten en zo dat je stickers blijven zitten.

Van mijn buurvrouw leende ik CAR WAX and POLISH / GRAND PRIX

Glimmen doet ie als een keutel in het duister :Y
 
Ik heb zelf een kawa Z750..
Als hij vies is dan spuit ik hem alleen zachtjes af met de hogedrukspuit bij de benzinepomp,
dit omdat ik geen tuinslang heb..
Ik vermijd alle electronica (aansluitingen, snoertjes, ed)
Als ik vervolgens thuis kom poets ik de velgen en en kappen met WD40 (is echt een super middel)
Voor de kappen die er op zitten gebruik in turtlewax (dezelfde als ik op de auto smeer) en daarna
is ie weer als nieuw!

Vraag voor de andere MF'ers.. Maken jullie de ketting helemaal schoon? En hoe? Ik heb nu een spuitbus gehad met ketting reiniger, maar vroeg me af of het wel zo verstandig is om hier aan te beginnen... Wie geeft mij goede raad?
 
Voor het snelle werk en een uitstekende resultaat: Dasty van de Wibra.....en WD40 bij de Action kopen

Spuiten...dan in laten trekken/met afwasborstel hier en daar bewerken.....goed afspoelen....en klaar.

Daarna je ketting invetten....en eventueel tank/deksels ed uitpoetsen .....
 
Laatst bewerkt:
ik spuit de moto in met een water en autoshampoo mix in een plantenspuit die je op druk kan brengen. lekker in laten weken en dan afspoelen. daarna kan je met een sponsje ofzo de moto nog eens doen. daarna is t tijd voor de polish of wax
 
Vraag voor de andere MF'ers.. Maken jullie de ketting helemaal schoon? En hoe? Ik heb nu een spuitbus gehad met ketting reiniger, maar vroeg me af of het wel zo verstandig is om hier aan te beginnen... Wie geeft mij goede raad?
Ketting: afwasbak kopen en met diesel je ketting reinigen met een afwasborstel... daarna flink inspuiten met kettingvet...

Kettingreiniger wil ook wel maar al die speciale middelen zijn per definitie rete duur tov 'normale' schoonmaakmiddelen.. laat staan dat je ze bij een motorzaak koopt....

Verbazendwekkend hoe sommige mensen geloven in mooie stickers op spuitbussen ed...... _O-

D'r zijn genoeg goedkopere alternatieven te vinden die ook een goede resultaat geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan