Hoe wordt je taxateur ?

antwoord Dolf :

Beste Janallard,
--
Vooralsnog wens ik je sterkte. In het kader van de huidige stand van
zaken is het verschrikkelijk moeilijk geworden om register taxateur
te worden. Vorig jaar waren er drie gegadigden. Alllemaal gezakt...
Dit jaar was er 1. Voortijdig afdgehaakt. Maar als het je lukt, dan
behoor je tot de happy few. En het is zowat het mooiste beroep dat je
kunt hebben.

[me] Dat weten we dan ook weer......[/me]
 
antwoord Dolf :

Beste Janallard,
--
Vooralsnog wens ik je sterkte. In het kader van de huidige stand van
zaken is het verschrikkelijk moeilijk geworden om register taxateur
te worden. Vorig jaar waren er drie gegadigden. Alllemaal gezakt...
Dit jaar was er 1. Voortijdig afdgehaakt. Maar als het je lukt, dan
behoor je tot de happy few. En het is zowat het mooiste beroep dat je
kunt hebben.

[me] Dat weten we dan ook weer......[/me]

Waar kunnen we ons inschrijven?? :P
 
nog een extra stukje uitleg van Dolf :

Toen ik gewoon voor de pret het eerste, vernieuwde examen
draaide (mijn werkgever Peter Wilbers zit in de examencommissie) werd
ik toch wat bleekjes... Kwam ik gewoon foto's van auto's tegen waar
ik alleen maar bij benadering van had gehoord. Zeker de voor oorlogse
auto's en hun voorgangers tikken dan hard aan. Het probleem zit hem
denk ik ook een beetje in het feit dat een deel van de huidige
examencommissie zo verschrikkelijk veel ervaring heeft. 'Onze ' Peter
is 72.... Ga maar eens na. Vorig jaar of zo taxeerde hij zijn
12.500ste klassieker. Dat soort lieden zet de norm. Legt de lat hoog.
want er is in taxatieland een hoop gebakken lucht. Lieden die vragen
"wat heeft u ervoor betaald?" "Wat wilt u dat ik er op zet" Wij doen
schaduwtaxaties voor verzekeraars en ik ben bijvoorbeeld bij een
Cadillac geweest die op 30.000 euri stond. Was echt niet meer dan
8.500 waard.
Een meer dan perfect gemaakte, waarlijk herboren Opel GT was op
32.500 euri gezet. Misschien had het hele project zelfs nog meer
gekost.... Maar een OPEL GT kan gewoon nooit en te nimmer dat geld
waard zijn. Iemand die aantoonbaar 700 manuren in het
interieurbekleden van zijn Roller had gestoken. Exclusief de huiden
dus... En niemand wil geloven dat mijn Oldsmobile ook maar enige
waarde heeft...

Bij klassiekers zijn er bovendien mega veel details waardoor een auto
nu juist wel of net geen 'echte' kan zijn. Zo controleren we bij
Ameikanen altijd of het originele 'soort' blok er in zit. Heel veel 8
cil. Mustangs die hier romdrijdfen zijn hun leven ooit als zespitter
begonnen. Moet je een heel nest motorcodes voor weten... Dat soort
dingen. Valse Camaro RSsen. De net verkeerde jaargang Cadillac... Kan
zomaar de helft schelen en zit feitelijk vaak in details. Verkeerd
ondertapijt in een Lambo. Zat geen wit 'inslag' draadje in. Twee
millimeter te kleine drukknopen in een Ferrari. Dat kan dyuizenden en
duizenden euri schelen.

Dat soort dingen dus....
 
Voor taxalateuren moet je een echte miereneuker zijn, dat was al duidelijk. "Nee sorry meneer dat linkerschroefje in uw achterlicht is toch echt niet origineel Guzzi" etc. :P

Niks voor mij, ben niet zo'n orizjienaliteitsfriek. :)
 
Voor taxalateuren moet je een echte miereneuker zijn, dat was al duidelijk. "Nee sorry meneer dat linkerschroefje in uw achterlicht is toch echt niet origineel Guzzi" etc. :P

Niks voor mij, ben niet zo'n orizjienaliteitsfriek. :)
dat valt wel mee hoor, ze kijken vooral naar het hele plaatje is mijn ervaring...
 
Terug
Bovenaan Onderaan