Hoe zeker zijn dat startmotor rond gaat

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoihoi

Mijn knutselwerkje staat momenteel zonder tank op de brug...
Ik zou willen weten of mijn vliegwiel/rotor/dynamo goed gemonteerd zitten...

als ik zonder benzine hem "doe starten", wat moet ik dan juist horen?
(startmotor hoor ik alleszins).

Kan ik de kap van de dynamo/rotor even weglaten om te kijken of de startmotor de krukas wel mooi rond krijgt?

Of kan ik beter tank monteren, benzine ingooien en proberen?
 
Euh, doorgaans maakt een startmotor geluid, dus dat hoor je toch?

Dat staat er dus ook, dat ik dat hoor... (en dan vertelt boevie mij dat ik lenzen moet kopen? :p )

Luisteren:
niks -> contact aanzetten
klik -> relais werkt, motor niet
hoogtoerig rrrrrrrrrrrt -> startmotor draait, de rest niet.
whop, whop, whop, whop -> Krukas draait mee.

hmmm zondag zat ik nog bij de rrrrrrrrrrrt,
dus startmotor draait, maar de rest niet...

ik dacht dat voor meer lawaai ik misschien benzine ging nodig hebben,
maar wil niet te veel beginnen monteren om nadien weer alles eraf te moeten halen :p
 
~Koeno schreef op 19 februari 2013 @ 16:20:[/b


hmmm zondag zat ik nog bij de rrrrrrrrrrrt,
dus startmotor draait, maar de rest niet...

ik dacht dat voor meer lawaai ik misschien benzine ging nodig hebben,
maar wil niet te veel beginnen monteren om nadien weer alles eraf te moeten halen :p


Je bedoeld dat er net achter de startmotor een startkoppeling hangt?

Als dat ding vastgeroest zit, of defekt is, loopt de startmotor vrij, en neemt ie de krukas niet mee.

Anders snap ik niet wat je precies bedoeld. Wat voor motor is het eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:
Korte samenvatting:

Daarnet nog eens korte test gedaan:

Batterij aangesloten (waarvan ik nu bijna zeker ben dat ze versleten is):
-> hoor relais klikken?
-> hoor startmotor draaien.
-> startmotor laat krukas (kort) meedraaien.
-> Vergeten bougie vonk te kijken...

Bij poging 2:
-> relais klikt,
-> Startmotor maakt lawaai, maar is blijkbaar niet krachtig genoeg om krukas mee te nemen
-> bougie vonkt dus niet

Komt erop neer,
ik vermoed dat een goeie batterij voldoende is om het beestje te doen starten...
 
als je nog niet eens kunt horen of je startmotor en of je motor rond draait zou ik als ik jou was echt stoppen met zelf sleutelen en een monteur zoeken !!!

DAN MIS JE DUS SERIEUS DE BASISKENNIS
 
als je nog niet eens kunt horen of je startmotor en of je motor rond draait zou ik als ik jou was echt stoppen met zelf sleutelen en een monteur zoeken !!!

DAN MIS JE DUS SERIEUS DE BASISKENNIS

Nuttig antwoord, opzouten nu ;)

ik ben hier om bij te leren, en als je daar niet wilt aan bijdragen: tzal mij worst wezen.
(maar na het lezen van meerdere van je reacties.... heb ik spijt dat ik er zoveel woorden aan zal vuil maken)

Ik herken het geluid wel degelijk, maar was niet zeker of de krukas genoeg meegenomen werd.
Had je meer moeite gedaan in het lezen van het topic ipv een zuur antwoord te typen zou je het misschien begrepen hebben.

Aan diegene die begrijpen dat ik wil bijleren... thx!
 
Laatst bewerkt:
Het is op zich makkelijk te horen.

Als de startmotor 'whiiiiiiiiiiiiiiii' doet zonder veranderingen in de toeren (het geluid), dan drait 'ie los rond en neemt de krukas niet mee.

Als de krukas wel meegenomen wordt, moet de startmotor het blok door de compressie heen trekken. En dan hoor je dus 'whiwiwiwiwiwiwiwiwiwi'.

Tenzij je de bougies eruit hebt gehaald. Dan is er geen compressie en wordt het moeilijk om aan de startmotor te horen of de krukas meegaat. Maar als de bougies eruit zijn hoor je 'floepfloepfloepfloepfloep' als de krukas mee gaat.

:)
 
Allereerst: merci aan de mensen die willen meedenken en uitleggen :}

Ik krijg een licht vermoeden dat de batterij ver versleten is,
of dat de startmotor het niet zo goed meer doet (versleten koolborstel dingen? )

Hoeveel kwaad kan het om de batterij even rechtstreeks op de startmotor te zetten?
Er kan misschien verlies zitten tussen batterij/relais/startmotor?


(ow en ik besef dat ik geen basiskennis heb, maar daarom dat de cm er gekomen is... om basiskennis op te doen... )

zonder basiskennis heb ik toch remmen weer werkend gemaakt, vliegwielen gewisseld, en nog wat kleine zooi...
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: merci aan de mensen die willen meedenken en uitleggen :}

Ik krijg een licht vermoeden dat de batterij ver versleten is,
of dat de startmotor het niet zo goed meer doet (versleten koolborstel dingen? )

Hoeveel kwaad kan het om de batterij even rechtstreeks op de startmotor te zetten?
Er kan misschien verlies zitten tussen batterij/relais/startmotor?


(ow en ik besef dat ik geen basiskennis heb, maar daarom dat de cm er gekomen is... om basiskennis op te doen... )

zonder basiskennis heb ik toch remmen weer werkend gemaakt, vliegwielen gewisseld, en nog wat kleine zooi...


Er is al door iemand gevraagd wat voor motor het betreft, als je daar even op antwoord krijg je meer gerichte reacties.
Als je zelf denkt dat de accu het niet trekt kun je er een auto accu naast zetten en met startkabels aan jouw accu koppelen. Dan heb je in ieder geval genoeg power om het blok door de compressie te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan