Hoe ziet jullie proefrit er uit? Waar letten jullie op?

BeRThenn

Die hard MF'er
10 mrt 2020
788
870
Capelle aan den IJssel
Facebook
Instagram
Ik denk dat ik binnenkort mijn eerste motor proefritjes ga maken.

Ik heb zelf nog geen idee hoe ik zo'n rit ga doen.
Buiten natuurlijk de BRAVO testen.

In ieder geval een stuk snelweg en liefst ook een wat meer lokaal weggetje/dijkje, Heuvels hebben we hier niet echt in de randstad.
Misschien ook stukje stad?
Hoe lang kan zo'n ritje normaal gesproken zijn?

Waar let je zoal op tijdens het rijden?

Bert
 
 
Ahhdaar had ik overheen gekeken;) Zal dat ook eens gaan lezen:)
Daar staan iig al wat nuttige tipes in zie ik;)
Maar de rit zelf? Hoe kies je die bijvoorbeeld?
 
Laatst bewerkt:
Ahhdaar had ik overheen gekeken;) Zal dat ook eens gaan lezen:)
Daar staan iig al wat nuttige tipes in zie ik;)
Maar de rit zelf? Hoe kies je die bijvoorbeeld?
T makkelijkst is een beetje overzichtelijke wegen ,kun je t best voelen hoe de motor is ,ff een stukje snelweg kun je de windgevoeligheid voelen 👍
 
Ahhdaar had ik overheen gekeken;) Zal dat ook eens gaan lezen:)
Daar staan iig al wat nuttige tipes in zie ik;)
Maar de rit zelf? Hoe kies je die bijvoorbeeld?

Ik vraag de verkopende partij of hij een paar mooie wegen weet in een straal van een paar km. Vervolgens eerst de bandjes en het blok rustig warm rijden. Als alles op temperatuur is test ik de remmen en trek ik hem ook even goed door. probeer een stukje buitenaf en een stukje dorp mee te pakken. Daarna terug naar de verkopende partij en dan loop ik nog eens om de motor heen, kijk ik of er niets lekt e.d.
 
Onder andere:
> paar keer op en neer schakelen zodat je alle versnellingen meerdere keren gehad hebt
> stukje met de handen los rijden
> Stevig tot erg hard remmen (niet jezelf onderuit remmen aub)
> Als hij warm is een peer keer vlot doortrekken/schakelen
> Paar drempels wat stevig nemen

daarna even stilzetten op een rustig plekje zoals Jan zegt. En er omheen lopen, alles even bekijken zoals:
En goed checken op lekkage etc (voorvork, blok, achtervork, remmerij)
Checken of er rond het balhoofd schade sporen zijn (aanslag nokken)
Kijken of er geen kleurverschil / verschillende schroeven in de kappen zijn
DOT banden checken (en profiel natuurlijk).

Daarna kun je warme start mooi testen, en weer terug. Bij voorkeur nog even een woonwijk door, en een stukje 100+

meestal in 20-30 min wel klaar.

overigens kan dit voor een jonge fiets van de dealer veel korter. een 2 jaar oude jap met garantie kun je wat dingen overslaan.
 
Onder andere:
> paar keer op en neer schakelen zodat je alle versnellingen meerdere keren gehad hebt
> stukje met de handen los rijden
> Stevig tot erg hard remmen (niet jezelf onderuit remmen aub)
> Als hij warm is een peer keer vlot doortrekken/schakelen
> Paar drempels wat stevig nemen

daarna even stilzetten op een rustig plekje zoals Jan zegt. En er omheen lopen, alles even bekijken zoals:
En goed checken op lekkage etc (voorvork, blok, achtervork, remmerij)
Checken of er rond het balhoofd schade sporen zijn (aanslag nokken)
Kijken of er geen kleurverschil / verschillende schroeven in de kappen zijn
DOT banden checken (en profiel natuurlijk).

Daarna kun je warme start mooi testen, en weer terug. Bij voorkeur nog even een woonwijk door, en een stukje 100+

meestal in 20-30 min wel klaar.

overigens kan dit voor een jonge fiets van de dealer veel korter. een 2 jaar oude jap met garantie kun je wat dingen overslaan.
Die 100+ door de woonwijk ?😂
 
Allereerst gewoon rijden en kijken of 'ie bevalt. Verschillende dingen proberen, dus even de snelweg op en tot even boven de maximum snelheid doortrekken om te kijken of dat goed voelt. Op een landweggetje proberen te keren zonder je voet op de grond te zetten. Even kijken wat er gebeurd als je de handen tijdens 't rijden van het stuur haalt (zou ik niet bij 150km/u doen ;)). Etc.
Zoals Jan zegt, even stilzetten en even rustig een rondje eromheen en alles een beetje bekijken.

Dit topic kan wellicht ook interessant zijn:
"Research my bike" - hulp bij aanschaffen nieuwe motor

Nog twijfels? Een technische keuring door bv Erik van Lent kan een goed idee zijn. Kost wat, maar is peanuts op de aanschafwaarde van de gemiddelde motorfiets.
 
Onder andere:
> paar keer op en neer schakelen zodat je alle versnellingen meerdere keren gehad hebt
> stukje met de handen los rijden
> Stevig tot erg hard remmen (niet jezelf onderuit remmen aub)
> Als hij warm is een peer keer vlot doortrekken/schakelen
> Paar drempels wat stevig nemen

daarna even stilzetten op een rustig plekje zoals Jan zegt. En er omheen lopen, alles even bekijken zoals:
En goed checken op lekkage etc (voorvork, blok, achtervork, remmerij)
Checken of er rond het balhoofd schade sporen zijn (aanslag nokken)
Kijken of er geen kleurverschil / verschillende schroeven in de kappen zijn
DOT banden checken (en profiel natuurlijk).

Daarna kun je warme start mooi testen, en weer terug. Bij voorkeur nog even een woonwijk door, en een stukje 100+

meestal in 20-30 min wel klaar.

overigens kan dit voor een jonge fiets van de dealer veel korter. een 2 jaar oude jap met garantie kun je wat dingen overslaan.
:^
vormt een prima basis zo.

Bij de aanschaf van mijn eerste auto reed ik als een bejaarde tijdens een proefrit. Gelukkig had ik een ervaren persoon bij me die vroeg: mag ik nu even? En hij deed ook bovenstaande: vlot doorschakelen, stevig optrekken, stevig remmen etc. Dan ervaar je een auto/motor toch anders.
 
Sowieso even doortrekken in alle versnellingen met name de 2 weet niet wat voor motor type je gaat kopen maar als er veel mee geragd en wheelies meegedaan zijn dan schiet ie vaak uit een versnelling tijdens hard accelereren mocht de bak gaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bijna elke motor heeft wel dingetjes waar je minder blij mee bent. Het belangrijkste is: Zijn die dingetjes iets waar wel mee te leven valt of niet?

Om een voorbeeld te geven: Toen ik voor een andere motor ging kijken wilde ik graag het nieuwe model Diversion, de XJ6S, stukje mee gereden, maar ik vond hem nerveus aan het gas hangen en ik zat met de hak van mijn ene voet tegen ofwel de zijstandaard of de uitlaat aan, weet ik niet goed meer en maakt ook niet uit. Toen een CB500X meegepakt, die vond ik heel kaal en karig, weinig pit en deed wat hij moest doen, maar was wel zuinig. Toen stapte ik op de Vstrom en wat vond ik dat stuur breed, de wind rond mijn helm vervelend, de motor hoog en wat bokte die motor bij lage toerentallen, maar ik kreeg direct het gevoel dat ik er wel vrienden mee kon worden. Dat had ik met de andere twee gewoon niet, de puntjes stoorden me simpelweg.
 
FortNine (de beste motorcontent op YouTube naar mijn mening) heeft daar nog eens een leuke video over gemaakt. Staat niet veel in dat niet genoemd is, maar ik moest er aan denken :)

 
De proefrit maakt soms je vooroordeel over de motor ook kapot
 
Nog wat extra punten bedacht voor tijdens mijn proefritje.

> bij een motor met ABS wil je eigenlijk even de ABS testen. met het voorwiel kan dit wat spannend zijn op een nieuwe motor. Maar de achterrem kun je zonder veel problemen gewoon even vol op gaan staan op niet al te hoge snelheid. Dan weet je in ieder geval of het systeem werkt.

> Bij het rondje rond je motor eerst de motor even stationair laten draaien voor je hem uitzet. Zelf dan wel helm af en even goed luisteren naar bijgeluiden.
Echter zonder ervaring van hoe een die bepaalde motor hoort te klinken soms lastig vergelijken.

Overigens noem ik met name technische punten. De aanvullingen hierboven over zithouding / voeten bij de grond etc. zijn zeker ook waardevol. Ze zitten alleen niet in mijn standaard lijstje. Aangezien dat meestal op motoren voor anderen is. dus dan ga ik daar niet over nadenken.
 
WOW dat zijn een hoop mooie tips en suggesties. Dank allemaal hiervoor.
IK heb wel de neiging om zeker voor een eerste fiets naar een goede motorzaak te gaan hier in de buurt. Wel handig als ik de eerste maanden even garantie heb denk ik.
Woon zelf omgeving Rdam en er zitten denk ik wel een aantal betrouwbare zaken in een straal van pakweg 30 a 40 km.
Alleen liggen de prijzen dan vrees ik ook wat hoger . Of een overnemen direct van de eigenaar maar dan wel met een aankoop keuring bij bijvoorbeeld Erik van Lent . Daar had ik geloof ik al eens wat over gehoord.

De rij impressie, hoe voelt ie, hoe rijd ie is natuurlijk ook essentiel. Want daar begint het mee.
EN heb met de les zelf mee gemaakt dat hij 2 identieke motoren had, met 1 cijfer opvolgend in kenteken. De ene reed voor mij heerlijk en daar kon ik gelukkig ook mee afrijden. De andere was bokkig en zeker bij lage toeren niet fijn om te rijden,
 
Laatst bewerkt:
weet niet hoeveel km de fiets al heeft gelopen waar je je oog op hebt laten vallen, maar met 25 k mag de knipperlicht-schakelaar nog niet los aanvoelen, kijk even naar de stepjes of die qua slijtage kunnen kloppen met de km stand.
 
Ik zorg er voor dat ik mijn mobiel met navigatie bij me heb. Kan ik tenminste de verkopende partij terug vinden......

Verder wat hierboven staat plus dat ik het idee moet hebben dat mijn grijns ongeveer even breed moet zijn als m'n helm.

db
 
Ik zorg er voor dat ik mijn mobiel met navigatie bij me heb. Kan ik tenminste de verkopende partij terug vinden......

Verder wat hierboven staat plus dat ik het idee moet hebben dat mijn grijns ongeveer even breed moet zijn als m'n helm.

db

Dikke tip van die navi, anders durf je bijna niet even lekker te rijden. En die grijns is ook erg belangrijk!

Of iemand even voor laten rijden. Heb laatst met de verkoop van mijn Versys ook even voorgereden (met koekblik) aangezien de koper niet bekend was in de regio.
 
Eigenlijk is het meest relevante om op te letten de verkoper. Wat is dat voor iemand, klopt zijn verhaal waarom hij hem weg doet, is hij nerveus als je naar bepaalde dingen vraagt?
Een verkoper die eerlijk/zeker is van zijn zaak zal overal zonder net te lange tussenposen antwoord op kunnen geven.
Onderhoudsboekjes zijn vaak een goede reverentie maar echt achterlijk makkelijk om mee te sjoemelen, vertrouw je hem niet, dan even de dealer bellen waar het gebeurt is.
Van veel techneuten kun je echter een prima motor kopen zonder een enkel boekje. Vaak wat oudere motoren. Dan moet je gewoon puur de persoon inschatten. Lees jezelf in over specifieke dingen van die motor en vraag hoe hij dat uitgevoerd heeft. Iemand die keurig stap voor stap kan uitleggen hoe hij met een paar bijzondere zelfbouw tooltjes/gootjes het dry sump blok van die motor de olie wisselt en wat voor trucjes er zijn om bij de bougies/kleppen te komen heeft dat onderhoud ook echt wel gedaan. Zegt hij het onderhoud zelf uit te voeren, maar loopt hij bij de eerste technische vragen vast...

Naar banden kijkend is het enige relevante of het een beetje merk dingen zijn.
Versleten boeit niet, kosten niet veel en is toch nooit je eigen smaak.
De reden dat ik wel aangeef merk banden is dat iemand die daar al op bezuinigd... Wat die Ryan van Fortnine ook zegt, zet vraagtekens bij 2 verschillende banden. Kan wel zijn dat de eigenaar daar een goede reden voor heeft, maar dat wil een enthousiasteling dan ook graag toelichten.

Edit: Iemand die toegeeft dat er mee geraced/off-road/gegleden is geweest is niet perse slecht, als bijpassend onderhoud en reparatie is geweest.
Ik weet liever wat er mee ''misbruikt'' is dan een half verhaal over gekocht van opa...
 
weet niet hoeveel km de fiets al heeft gelopen waar je je oog op hebt laten vallen, maar met 25 k mag de knipperlicht-schakelaar nog niet los aanvoelen, kijk even naar de stepjes of die qua slijtage kunnen kloppen met de km stand.
Dat kan ook misleidend zijn, de rubbers van mijn steps waren met 2500 km vanaf nieuw al aardig gesleten. Een heel stuk meer dan je zou verwachten na die km's.
 
Ik ga zo nog even een proefrit maken...op m’n eigen motor...even kijken hoe lang ik het volhoud bij 30+ graden...😓
 
WOW dat zijn een hoop mooie tips en suggesties. Dank allemaal hiervoor.
IK heb wel de neiging om zeker voor een eerste fiets naar een goede motorzaak te gaan hier in de buurt. Wel handig als ik de eerste maanden even garantie heb denk ik.
Woon zelf omgeving Rdam en er zitten denk ik wel een aantal betrouwbare zaken in een straal van pakweg 30 a 40 km.
Alleen liggen de prijzen dan vrees ik ook wat hoger . Of een overnemen direct van de eigenaar maar dan wel met een aankoop keuring bij bijvoorbeeld Erik van Lent . Daar had ik geloof ik al eens wat over gehoord.

De rij impressie, hoe voelt ie, hoe rijd ie is natuurlijk ook essentiel. Want daar begint het mee.
EN heb met de les zelf mee gemaakt dat hij 2 identieke motoren had, met 1 cijfer opvolgend in kenteken. De ene reed voor mij heerlijk en daar kon ik gelukkig ook mee afrijden. De andere was bokkig en zeker bij lage toeren niet fijn om te rijden,

Neem iemand mee die er verstand van heeft. Je bent nieuw en onervaren binnen het motorrijden.
Een dealer heeft dat zo door en tenzij je een goudeerlijke hebt zal hij daar ge (mis)bruik van maken. Staar je ook niet blind op die garantie of dat het een bovag dealer is. Daar zijn er al meerdere het schip mee ingegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan