Hoelang kan ik hiermee nog rijden

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Even een vraagje...

Momenteel ligt mijn achterwiel er (nog) af. Deze ben ik van plan om van het weekend weer erop te gaan zetten, maar wellicht is het wel zo handig om meteen een nieuwe band erop te doen.

Momenteel zit er een Bridgestone BT57 op. Deze zat er al op toen ik deze motor enkele maanden geleden kocht met redelijk wat profiel over. Voor mijn gevoel is er in de 2000km die ik er zelf nu mee gereden heb niet(s) veel vanaf gegaan, echter vraag ik me af hoelang ik hiermee ongeveer nog zou kunnen rijden (met in mijn achterhoofd dat ik in Mei 2wk naar Italie op deze motor wil... totaal 3000km ongeveer)

Dat hangt natuurlijk ernorm van mijn rijstijl af, maar die is als beginnende motorrijder nog niet zo schrikbarend voor het rubber ;) Het loopvlak is trouwens behoorlijk vlak gereden, maar dat was door de vorige eigenaar gedaan.

Hier een afbeelding van mijn huidige band. Heb zo'n markerings punt gemarkeerd
newp1000273ka1.jpg


Was vandaag toevallig bij een motordealer en heb even een prijsopgave gedaan voor een vervangende band:

Michelin Pilot Road 160/60/17
186 ex Btw
166 incl Btw (25% korting :Y )
12 monteren & balanceren
11 verwijderingsbijdrage oude band
Totaal 187,90 voor een nieuwe achterband.

Nu lijkt dit mij een redelijk prijs. Maar als het voorlopig nog niet nodig is dan wacht ik daar nog liever mee natuurlijk. Beetje zonde om nu te vervangen als ik met mijn huidige band nog een paar 100/1000 km kan rijden toch ;)

Graag hoor ik van de wat meer ervaren rijders wat ik het beste kan doen :Y
 
Ik zou er gewoon nog ff mee doorrijden, wel ff oppassen met de koude dagen..
En 187 euro voor een 160 achterband?? :X
Weet jij een goedkoper adresje dan? Leek mij wel een redelijke prijs..

Denk dat ik opzoek ga naar een nieuwe set banden. Van wat ik zo hoor ben ik van plan om voor de PR2 te gaan. In de prijsopgave van mij stond niet type 2 vermeld... is dat een andere type band? :X
 
Ook een BT57... jij zegt dus meteen alle twee vervangen. Zit opzich wel wat in. Maar dan is de vraag die nu in mij opkomt wat zijn goede vervangers?

Ik rij nu nog redelijk rustig, wel af en toe hardoptrekken enzo, maar in de bochten nog rustig aan. Zal wel wat meer met de bochten gaan spelen, maar voorlopig nog niet op circuit. Wat zou een goede set banden zijn dan?

De gewone Road (dus niet de 2 ct) is ook prima zat voor jou als ik het zo lees, en kwa prijs ook wat interessanter... 299,- inclusief montage voor een setje.
 
dat zou je zeggen, maar met de huidige generatie banden is profiel niet echt heel belangrijk meer, de samenstelling van de band, dus de hoeveelheid silica die er zit is veel belangrijker. De BT56/57 doen het vrij goed in de regen. En een BT45 (hoe oud zijn die ;) ) en een Pilot Power bijvoorbeeld doen het zonder profiel bijna net zo goed in de regen als met.

Giga stortbuien uitgezonderd ;)

BT45 zijn prima bandjes... maar ze worden me toch wat te glipperig zonder profiel in de regen :)
 
Ik zou er gewoon nog ff mee doorrijden, wel ff oppassen met de koude dagen..
En 187 euro voor een 160 achterband?? :X

idd vind ik ook wat te veel, vraag andere prijzen in de buurt zou ik zeggen.
ik betaal voor michelin pp 300€ V+A alles in. En dan heb je soms aanbiedingen voor 240€.
En daar waar ik mijn fiets gekocht heb, vragen ze voor dezelfde banden 485€!!?!
 
Ik ben nu net bezig met bestellen uit Spanje. Wordt door een lokaal zaakje voor 10E per velg erop gelegt. Ben voor mijn motor voor een set Micheling Pilot Powers 2ct (120/70 - 180/55) 234,- euro plus twee tientjes omleggen kwijt.

Net ff gekeken:
MICHELIN
PILOT ROAD 160/60-17 W Rear
Price: 115,00 € (VAT includeed)

MICHELIN
PILOT POWER 160/60-17 W Rear
Price: 123,50 € (VAT includeed)


Zit je wel met 25E verzendkosten. Ik doe het nu met een paar maatjes, boven de 6 banden vervallen de verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik nu met mijn rijstijl nog wel even hierop verder kan rijden... liefst zou ik ze direct vervangen, maar dat kost mij net even iets teveel nu :/ ervan uitgaande dat een setje banden zo rond de 300 euro komt te liggen (set PR2).

Kan er ook voor kiezen om alleen achter te vervangen, maar dan rij ik met twee verschillende banden. Of moet achter weer een BT57 erop zetten... Wat is eigenlijk het verschil tussen BT57 en PR2?

Gezien de kosten denk ik dus dat ik nog even hierop verder blijf rijden en iig zeker voordat ik op vakantie ga de achterband vervangen en waarschijnlijk ook de voorband :Y

bedankt tot dusver voor de reacties!
 
Ik denk dat ik nu met mijn rijstijl nog wel even hierop verder kan rijden... liefst zou ik ze direct vervangen, maar dat kost mij net even iets teveel nu :/ ervan uitgaande dat een setje banden zo rond de 300 euro komt te liggen (set PR2).

Kan er ook voor kiezen om alleen achter te vervangen, maar dan rij ik met twee verschillende banden. Of moet achter weer een BT57 erop zetten... Wat is eigenlijk het verschil tussen BT57 en PR2?

Gezien de kosten denk ik dus dat ik nog even hierop verder blijf rijden en iig zeker voordat ik op vakantie ga de achterband vervangen en waarschijnlijk ook de voorband :Y

bedankt tot dusver voor de reacties!

Zit toevallig nog op de website:

MICHELIN
PILOT ROAD
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 197,00 € (VAT includeed)

MICHELIN
PILOT ROAD 2
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 224,00 € (VAT includeed)

BRIDGESTONE
BT021
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 199,50 € (VAT includeed)

(BT57 kan ik niet eens vinden)

BT57 is Bridgestone, iedereen z'n eigen voorkeur niet waar. Kan je niets vertellen over de prestaties helaas, Google er eens op.

Je kan je oude band ook zelf bij het grof vuil brengen, scheeld weer een halve tank benzine ;)
 
Laatst bewerkt:
Zit toevallig nog op de website:

MICHELIN
PILOT ROAD
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 197,00 € (VAT includeed)

MICHELIN
PILOT ROAD 2
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 224,00 € (VAT includeed)

BRIDGESTONE
BT021
120 60 17 W Front / 160 60 17 W Rear
Price: 199,50 € (VAT includeed)

(BT57 kan ik niet eens vinden)

BT57 is Bridgestone, iedereen z'n eigen voorkeur niet waar. Kan je niets vertellen over de prestaties helaas, Google er eens op.
Waarschijnlijk een oudere type band ;)
Zijn die prijzen voor een set banden :o ?!? Dan is het zeker het overwegen waard! :Y
 
dat zou je zeggen, maar met de huidige generatie banden is profiel niet echt heel belangrijk meer, de samenstelling van de band, dus de hoeveelheid silica die er zit is veel belangrijker. De BT56/57 doen het vrij goed in de regen. En een BT45 (hoe oud zijn die ;) ) en een Pilot Power bijvoorbeeld doen het zonder profiel bijna net zo goed in de regen als met.

Giga stortbuien uitgezonderd ;)
Volgens mij heb je altijd profielgroeven nodig om de hoeveelheden water, die zich tussen band en wegdek willen ophopen, te kunnen afvoeren.
Het kleine stukje band dat kontakt heeft met het wegoppervlak moet dat vooral houden.

Dat dat kleine stukje, door een meer geschikte samenstelling beter wegkontakt kan houden bij nat weer is mooi, maar het zal altijd fout gaan als je een waterfilm tussen band en wegdek krijgt.
Het verhaal dat profriel, als gevolg van de gewijzigde samenstelling van het rubber er niet meer zoveel toe doet klopt vlgs mij niet.
 
rij gewoon dat ding op en niet te moeilijk doen. Het leven is al duur genoeg :P
Kunt proberen hem weer rond te rijden eventueel :)

Ik pas mijn rijstijl altijd aan op mijn banden, niet andersom :+


Ik zou vlak voor de vakantie nieuw achterbandje erop doen. En voor lekker laten zitten als die nog goed is, je gaat toch niet je band vervangen omdat hij van een ander type is dan achter?
 
rij gewoon dat ding op en niet te moeilijk doen. Het leven is al duur genoeg :P
Kunt proberen hem weer rond te rijden eventueel :)

Ik pas mijn rijstijl altijd aan op mijn banden, niet andersom :+


Ik zou vlak voor de vakantie nieuw achterbandje erop doen. En voor lekker laten zitten als die nog goed is, je gaat toch niet je band vervangen omdat hij van een ander type is dan achter?
Weet niet... maar kan het niet zo zijn dat twee verschillende banden niet optimaar rijdt?

Daarom was mijn vraag ook wat het verschil is tussen de BT57 en PR2. Als ik weer een BT57 achter erop zet tegen die tijd heb ik weer dezelfde banden ;)
 
Ik ben nu net bezig met bestellen uit Spanje. Wordt door een lokaal zaakje voor 10E per velg erop gelegt. Ben voor mijn motor voor een set Micheling Pilot Powers 2ct (120/70 - 180/55) 234,- euro plus twee tientjes omleggen kwijt.

Net ff gekeken:
MICHELIN
PILOT ROAD 160/60-17 W Rear
Price: 115,00 € (VAT includeed)

MICHELIN
PILOT POWER 160/60-17 W Rear
Price: 123,50 € (VAT includeed)


Zit je wel met 25E verzendkosten. Ik doe het nu met een paar maatjes, boven de 6 banden vervallen de verzendkosten.


Als ik jou was zou ik de bandjes uit Spanje mooi laten liggen.
Daar hebben ze een hele andere samenstelling als hier...
Hier hebben ze namelijk ook wel leuke prijzen..
AFS Motorparts

FF op bestel artikelen klikken en op motorbanden
 
Als ik jou was zou ik de bandjes uit Spanje mooi laten liggen.
Daar hebben ze een hele andere samenstelling als hier...
Hier hebben ze namelijk ook wel leuke prijzen..
AFS Motorparts

FF op bestel artikelen klikken en op motorbanden
3x raden waar afs ze vandaan haalt ;)

Van dat verschil in samenstelling geloof ik ook niks... iedereen rijd met MPP's, made in france of spain. En al zou er verschil in zitten.. wat dan nog.. het is nie tzo dat ze dan in Spanje minder veilig zijn ofzo. De weersomstandigeheden in spanje kunnen hetzelfde zijn als hier en daar rijden ze net als hier ook gewoon op asfalt.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet... maar kan het niet zo zijn dat twee verschillende banden niet optimaar rijdt?

Daarom was mijn vraag ook wat het verschil is tussen de BT57 en PR2. Als ik weer een BT57 achter erop zet tegen die tijd heb ik weer dezelfde banden ;)


Het is een kosten overweging, doorrijden op deze banden kan je zeker doen, maar nieuwe banden is een verademing voor het rijgedrag van je motor.

Gewoon doorrijden en pas tegen de tijd dat ze echt op zijn is natuurlijk het goedkoopst, dus als het je even niet schikt is het de beste optie. Wil je nu een beter sturende motor, dan kan je ze beter vervangen.

Voor je vakantie moet je ze zowiezo vervangen, maar uitstellen is een persoonlijke keuze (en nog niet eens zo een verkeerde)

De BT56/57 is een goede en neutrale band, maar blinkt nergens in uit, de PR2 is gewoon de topband van dit moment. Ze vallen beide in het zelfde segment (sport/toer), alleen is de PR2 veel nieuwer en verder doorontwikkeld, wat je direct merkt als je ze er onder hebt zitten.

Waarschijnlijk is tegen de tijd dat de achterband echt aan vervanging toe is, de voorband net zo vierkant, beide vervangen is dan de beste optie, een vierkante voorband, en een nieuwe achterband rijdt nou ook niet echt super.

Kiezen voor weer dezelfde BT56/57 is naar mijn idee nou niet echt de beste keuze, waarom geen nieuwer type als je er hetzelfde aan kwijt bent. De PR2 is dan gewoonweg een betere keuze.

Een complete gemonteerde set PR2's kan je zeker voor 300 euro onder je motor hebben, alleen aan jouw de overweging wanneer je dit doet.
 
Even een vraagje...

Momenteel ligt mijn achterwiel er (nog) af. Deze ben ik van plan om van het weekend weer erop te gaan zetten, maar wellicht is het wel zo handig om meteen een nieuwe band erop te doen.

Momenteel zit er een Bridgestone BT57 op. Deze zat er al op toen ik deze motor enkele maanden geleden kocht met redelijk wat profiel over. Voor mijn gevoel is er in de 2000km die ik er zelf nu mee gereden heb niet(s) veel vanaf gegaan, echter vraag ik me af hoelang ik hiermee ongeveer nog zou kunnen rijden (met in mijn achterhoofd dat ik in Mei 2wk naar Italie op deze motor wil... totaal 3000km ongeveer)

Dat hangt natuurlijk ernorm van mijn rijstijl af, maar die is als beginnende motorrijder nog niet zo schrikbarend voor het rubber ;)
ik dacht al, wat een schaamranden.... :+
Het loopvlak is trouwens behoorlijk vlak gereden, maar dat was door de vorige eigenaar gedaan.

Hier een afbeelding van mijn huidige band. Heb zo'n markerings punt gemarkeerd
[afbeelding]

Was vandaag toevallig bij een motordealer en heb even een prijsopgave gedaan voor een vervangende band:

Michelin Pilot Road 160/60/17
186 ex Btw
166 incl Btw (25% korting :Y )
12 monteren & balanceren
11 verwijderingsbijdrage oude band
Totaal 187,90 voor een nieuwe achterband.

Nu lijkt dit mij een redelijk prijs. Maar als het voorlopig nog niet nodig is dan wacht ik daar nog liever mee natuurlijk. Beetje zonde om nu te vervangen als ik met mijn huidige band nog een paar 100/1000 km kan rijden toch ;)

Graag hoor ik van de wat meer ervaren rijders wat ik het beste kan doen :Y

Ik zou blijven rijden tot je vakantie in mei en dan met een verse band op reis gaan. Zou ik overigens niet een dag vantevoren doen maar een weekje ofzo. Stel dat er dan nog wat mee is dan kun je nog terug.

Banden haal je bij de bandenboer. Niet bij de dealer (want veel duur) en niet via verweggistan over internet want onbetrouwbaar.

Voor jouw is het te ver maar ik ga altijd naar "de molen banden" in reek. Die hebben een mooie hoek speciaal voor motoren waar je alle gereedschappen mag gebruiken en zelf je wielen kunt demonteren. Hun leggen de band er natuurlijk op en richten 'm af maar het monteren doe je zelf. Meestal zijn er andere motorrijders aan het werk dus da's best gezellig. Bovendien is Jos (de monteur daar (hoofdmonteur?)) echt een leuke kerel. Anyway zo'n zaak zit bij jouw in de buurt vast ook wel.
 
Laatst bewerkt:
ik dacht al, wat een schaamranden.... :+

die krijg je met deze vierkante banden alleen met een idioot grote hoeveelheid lef weg ;)

Ik zou blijven rijden tot je vakantie in mei en dan met een verse band op reis gaan. Zou ik overigens niet een dag vantevoren doen maar een weekje ofzo. Stel dat er dan nog wat mee is dan kun je nog terug.

Banden haal je bij de bandenboer. Niet bij de dealer (want veel duur) en niet via verweggistan over internet want onbetrouwbaar.

Voor jouw is het te ver maar ik ga altijd naar "de molen banden" in reek. Die hebben een mooie hoek speciaal voor motoren waar je alle gereedschappen mag gebruiken en zelf je wielen kunt demonteren. Hun leggen de band er natuurlijk op en richten 'm af maar het monteren doe je zelf. Meestal zijn er andere motorrijders aan het werk dus da's best gezellig. Bovendien is Jos (de monteur daar (hoofdmonteur?)) echt een leuke kerel. Anyway zo'n zaak zit bij jouw in de buurt vast ook wel.

woef !

Overigens heb ik, met via internet bestellen van bandjes, nog nooit een slechte ervaring gehad, en met mij vele anderen. dus de conclusie 'onbetrouwbaar' vind ik wel een hele vreemde...



3x raden waar afs ze vandaan haalt ;)

Van dat verschil in samenstelling geloof ik ook niks... iedereen rijd met MPP's, made in france of spain. En al zou er verschil in zitten.. wat dan nog.. het is nie tzo dat ze dan in Spanje minder veilig zijn ofzo. De weersomstandigeheden in spanje kunnen hetzelfde zijn als hier en daar rijden ze net als hier ook gewoon op asfalt.

Is naar mijn weten inderdaad een fabeltje welke door de nederlandse dealers in het leven geroepen is om hun inkomsten veilig te stellen. :+
 
Laatst bewerkt:
Van dat verschil in samenstelling geloof ik ook niks... iedereen rijd met MPP's, made in france of spain. En al zou er verschil in zitten.. wat dan nog.. het is nie tzo dat ze dan in Spanje minder veilig zijn ofzo. De weersomstandigeheden in spanje kunnen hetzelfde zijn als hier en daar rijden ze net als hier ook gewoon op asfalt.


In Spanje is het wel degelijk VEEL warmer dan hier wat vertel jij nou,
ze hebben gewoon een hardere samenstelling.........
 
Laatst bewerkt:
In Spanje is het wel degelijk VEEL warmer dan hier wat vertel jij nou,
ze hebben gewoon een zachtere samenstelling en dan sta je verstomt dat je band na 1000km al op is _O-


dus als het daar warmer is, hebben ze een zachtere samenstelling nodig ? zodat ze beter op temperatuur komen ofzo :?

ik begrijp de logica niet :X


Allemaal BS, geloof er niks van, denk je nou echt dat voor elk land een andere band ontwikkeld wordt ?
 
Laatst bewerkt:
imho deze bandjes : raggen, trek lekker hard weg bij stoplichten enz :+, burn m finaal kapot... ofzo:+
nieuwe bandjes ergens een keer vandaan halen op redelijke termijn en een week of twee voor je weggaat er op laten zetten.
 
die krijg je met deze vierkante banden alleen met een idioot grote hoeveelheid lef weg ;)
Toen ik deze motor kocht afgelopen November wist ik nog zogoed als niets van motoren / banden. Heb hier dus ook nooit bij stil gestaan / gezien dat ze al vlak gereden waren...

Tijdens een weekendje of twee terug ben ik een beetje begonnen om wat rondjes te rijden op een klaverblad om een beetje de bochten te gaan oefenen. Ging redelijk, maar had best moeite om de motor onder 1 gelijke hoek de bochten door te krijgen. Begin nu ook wel wat meer te snappen waaraan dat zou kunnen liggen ;)

Ik heb de keuze gemaakt om er nog even 'lekker' op door te blijven rijden tot een week of 2 voor de mei vakantie. Dan laat ik er een mooi setje PR2's onder zetten en heb ik nog even de tijd om ze goed in te rijden voor ik naar Italie vertrek.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips! :} Ik ben weer een hoop wijzer geworden
 
Terug
Bovenaan Onderaan