Hoelang kan ik hiermee nog rijden

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Even een vraagje...

Momenteel ligt mijn achterwiel er (nog) af. Deze ben ik van plan om van het weekend weer erop te gaan zetten, maar wellicht is het wel zo handig om meteen een nieuwe band erop te doen.

Momenteel zit er een Bridgestone BT57 op. Deze zat er al op toen ik deze motor enkele maanden geleden kocht met redelijk wat profiel over. Voor mijn gevoel is er in de 2000km die ik er zelf nu mee gereden heb niet(s) veel vanaf gegaan, echter vraag ik me af hoelang ik hiermee ongeveer nog zou kunnen rijden (met in mijn achterhoofd dat ik in Mei 2wk naar Italie op deze motor wil... totaal 3000km ongeveer)

Dat hangt natuurlijk ernorm van mijn rijstijl af, maar die is als beginnende motorrijder nog niet zo schrikbarend voor het rubber ;) Het loopvlak is trouwens behoorlijk vlak gereden, maar dat was door de vorige eigenaar gedaan.

Hier een afbeelding van mijn huidige band. Heb zo'n markerings punt gemarkeerd
newp1000273ka1.jpg


Was vandaag toevallig bij een motordealer en heb even een prijsopgave gedaan voor een vervangende band:

Michelin Pilot Road 160/60/17
186 ex Btw
166 incl Btw (25% korting :Y )
12 monteren & balanceren
11 verwijderingsbijdrage oude band
Totaal 187,90 voor een nieuwe achterband.

Nu lijkt dit mij een redelijk prijs. Maar als het voorlopig nog niet nodig is dan wacht ik daar nog liever mee natuurlijk. Beetje zonde om nu te vervangen als ik met mijn huidige band nog een paar 100/1000 km kan rijden toch ;)

Graag hoor ik van de wat meer ervaren rijders wat ik het beste kan doen :Y
 
dus als het daar warmer is, hebben ze een zachtere samenstelling nodig ? zodat ze beter op temperatuur komen ofzo :?

ik begrijp de logica niet :X


Allemaal BS, geloof er niks van, denk je nou echt dat voor elk land een andere band ontwikkeld wordt ?

post aangepast, moest dus hardere samenstelling zijn...
Als je deze legt komen ze dus niet goed op temperatuur met een high sider tot gevolg..
 
en ja per land (en die daarrond) worden andere samenstellingen gebruikt!!
Dus hier (Belgie, Nederland, Duitsland,..) Hebben dezelfde,
maar als je verder gaat kijken zijn ze anders.
 
full


Totdat je dit ziet..... :X

Maar goed, wanneer 't jouw financieel toestaat om het nu te doen dan zou ik er 'n setje MPR2 onder gooien. Kun je ze nog mooi inrijden voor de vakantie. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de keuze gemaakt om er nog even 'lekker' op door te blijven rijden tot een week of 2 voor de mei vakantie. Dan laat ik er een mooi setje PR2's onder zetten en heb ik nog even de tijd om ze goed in te rijden voor ik naar Italie vertrek.

[afbeelding]

Totdat je dit ziet..... :X

Maar goed, wanneer 't jouw financieel toestaat om het nu te doen dan zou ik er 'n setje MPR2 onder gooien. Kun je ze nog mooi inrijden voor de vakantie. ;)

Dat ga ik ook doen... nog even doorrijden hiermee en dan een mooie set MPR2 eronder *D Dit uiteraard wel dusdanig optijd zodat ik ze nog goed kan inrijden voor ik naar Italie ga ;) (jaja.. die knoop is ook door gehakt, ga samen met een vriend op de motor erheen :Y :] )
 
Tijdens een weekendje of twee terug ben ik een beetje begonnen om wat rondjes te rijden op een klaverblad om een beetje de bochten te gaan oefenen. Ging redelijk, maar had best moeite om de motor onder 1 gelijke hoek de bochten door te krijgen. Begin nu ook wel wat meer te snappen waaraan dat zou kunnen liggen ;)

Let wel op he, als je een niuwe band erop legt (doe voor ook meteen maar, zéker als je een ander merk/type overweegt) dat je motor ineens HEEL anders voelt in de bocht. Ik moet er altijd weer even aan wennen want alles gaat ineens VEEEEEL makkelijker. Wel even inrijden he want nieuwe banden zijn glad maar dat wist ja natuurlijk.

Ik heb de keuze gemaakt om er nog even 'lekker' op door te blijven rijden tot een week of 2 voor de mei vakantie. Dan laat ik er een mooi setje PR2's onder zetten en heb ik nog even de tijd om ze goed in te rijden voor ik naar Italie vertrek.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips! :} Ik ben weer een hoop wijzer geworden

Zeker als je een lange tocht voor de boeg hebt (3k ofzo vv Italie?) zou ik je willen adviseren een snelwegband te nemen. Ikzelf gebruik altijd de Pirelli Diabolo Strada, die is lekker slijtvast en heeft me qua grip nog niet in de steek gelaten. Ik heb op deze motor pas het eerste setje liggen ( na de af-fabriek banden) en daar zit nu zo'n 8k onder en ik denk dat dat er 10 gaan worden.

edit: je gaat in mei? Ik kom ook vaak in mei naar de alpen en maak dan vaak mee dat sommige passen nog niet open zijn. Ik weet niet of je passen geplanned hebt maar hou daar rekening mee. Sommigen gaan pas 1 juni open.
 
Laatst bewerkt:
1
Let wel op he, als je een niuwe band erop legt (doe voor ook meteen maar, zéker als je een ander merk/type overweegt) dat je motor ineens HEEL anders voelt in de bocht. Ik moet er altijd weer even aan wennen want alles gaat ineens VEEEEEL makkelijker. Wel even inrijden he want nieuwe banden zijn glad maar dat wist ja natuurlijk.
2

Zeker als je een lange tocht voor de boeg hebt (3k ofzo vv Italie?) zou ik je willen adviseren een snelwegband te nemen. Ikzelf gebruik altijd de Pirelli Diabolo Strada, die is lekker slijtvast en heeft me qua grip nog niet in de steek gelaten. Ik heb op deze motor pas het eerste setje liggen ( na de af-fabriek banden) en daar zit nu zo'n 8k onder en ik denk dat dat er 10 gaan worden.

3
edit: je gaat in mei? Ik kom ook vaak in mei naar de alpen en maak dan vaak mee dat sommige passen nog niet open zijn. Ik weet niet of je passen geplanned hebt maar hou daar rekening mee. Sommigen gaan pas 1 juni open.

1: Uiteraard ;)
2: Gaan alleen maar over binnenwegen rijden met zoveel mogelijk bochten, dus lijkt mij niet nodig. Na mag hopen dat ik na Italie ook nog veel km's ermee kan rijden... sportief :Y
3: Heb nog geen route geplanned, dit gaat we tegen die tijd doen... dus idd even goed informeren tegen die tijd :)
 
1: Uiteraard ;)
2: Gaan alleen maar over binnenwegen rijden met zoveel mogelijk bochten, dus lijkt mij niet nodig. Na mag hopen dat ik na Italie ook nog veel km's ermee kan rijden... sportief :Y
3: Heb nog geen route geplanned, dit gaat we tegen die tijd doen... dus idd even goed informeren tegen die tijd :)


Nog geen route?

Rij eerst naar Geneve, start daar de route-desgrandesalpes. Deze doe je vanaf geneve in drie dagen, maar dan heb je ook wel alle beroemde col's gehad. Kom je aan in Menton (aan de kust, iets ten oosten van Nice). Dan vandaaruit de kust volgen tot aan Pisa (zie je die toren ook 's ). Vanaf Pisa over Bologna (daar hebben ze bolognese chips uitgevonden!) en dan door naar Venetie. Vanaf venetie door naar Bolzano --> zit je middenin de dolomieten! Dan door naar Zwitserland, even over Liechtenstein voor je spaarvarken, dan onderlangse de bodensee, vanafdaar piepje het zwartewoud in. Via zwarte woud naar trier, luxemburg in... en zo naar huis.

afstand indicatie:
thuis (oss) --> meer van Geneve: 1e dag altijd effe een stuk van huis dus hup via de snelweg 900 km. 1 dag
Geneve --> Menton iets van 700 km: drie dagen
menton - Pisa - Bologna - Venetie - Bolzano: iets van 900 km: 3 dagen
Bolzano - Liechtenstein - Bodensee - schwartzwald - Trier - Luxembourg: ca 1300 km: 4 dagen

Total dus iets van 11 dagen. Je hebt er 14 dus je kunt nog hier en daar een extra rustdag inplannen, geloof me: die wil je.

Als je wil heb ik deze route wel als garmin bestand.

edit: haha ik telde de landen even: belgie, frankrijk, italie, oostenrijk, zwitserland, Liechtenstein, duitsland, luxemburg.. dat zijn 8! :9 ik wil ook!
 
Laatst bewerkt:
post aangepast, moest dus hardere samenstelling zijn...
Als je deze legt komen ze dus niet goed op temperatuur met een high sider tot gevolg..


_O-

Maar ze slijten ze nou harder of minder hard ? iedereen bandjes uit spanje halen ! })



en ja per land (en die daarrond) worden andere samenstellingen gebruikt!!
Dus hier (Belgie, Nederland, Duitsland,..) Hebben dezelfde,
maar als je verder gaat kijken zijn ze anders.

Hoe kom je toch aan deze info ? ;)
 
Anders zouden die bandjes nog veel meer kosten, als ze het per land moeten ontwikkelen. Dat is niet te bekostigen, zo dom zijn ze niet. Enige verschil dat je misschien hebt tussen fabrieken is de verschillende toeleveranciers van grondstoffen waardoor er marginale verschillen 'mogelijk' zijn als de kwaliteit/samenstelling van de grondstof verschild. Maar ze zullen gewoon met hetzelfde recept gemaakt worden.
 
Wat een kulverhaal over verschillende samenstellingen...

Motorfabrikanten keuren vaak bepaalde types banden goed voor hun motoren, moeten ze dan ook niet aan gaan geven welke landversie je nodig hebt? :N

Banden hebben een merk, type en maat, spannender dan dat wordt het echt niet!
Een fabrikant maakt echt geen verschillende banden die van buiten niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Dat zou volkomen zinloos zijn, ook omdat daarmee grijze import helemaal niet te controleren valt.
 
Das nogal kort door de bocht...


is toch logisch? Grote banden boer verkoopt veel banden en kan dus gunstigere prijzen bedingen bij de bandenimporteur. De dealer heeft dat niet. Nou ja misschien heeeeele grote motorzaak wel.

Ik heb het zelf meegemaakt: mijn motorzaak was Loek Bodelier in Geffen (bestaat toch niet meer) en daar heb ik een setje Diabolo's laten monteren zonder naar de prijs te vragen. Zat er wel een verschil tussen van 90 euro en das best een hoop.
 
en ja per land (en die daarrond) worden andere samenstellingen gebruikt!!
Dus hier (Belgie, Nederland, Duitsland,..) Hebben dezelfde,
maar als je verder gaat kijken zijn ze anders.

yep, buiten de EU zit het profiel aan de binnenkant, en in azie zijn de banden ruitvormig, in alaska hebben ze er een stalen band met spijkers eromheen.


pfff wat een lulverhaal zeg, als dat zo zou zijn zou er echt wel opstaan dat je er alleen in spanje mee mag rijden en er niet mee over de grens mag gaan.
Vind je het ook niet een beetje vreemd dat er op een motorband wel made in spain/france staat, maar nooit made in holland?
 
yep, buiten de EU zit het profiel aan de binnenkant, en in azie zijn de banden ruitvormig, in alaska hebben ze er een stalen band met spijkers eromheen.


pfff wat een lulverhaal zeg, als dat zo zou zijn zou er echt wel opstaan dat je er alleen in spanje mee mag rijden en er niet mee over de grens mag gaan.
Vind je het ook niet een beetje vreemd dat er op een motorband wel made in spain/france staat, maar nooit made in holland?
Een bepaald type band van een bepaalde fabrikant zal niet wisselen van samensteling.
Kan me wel voorstellen dat een bepaald type band gemaakt wordt voor zeer lage temperaturen en bijvoorbeeld alleen in Scandinavië aangeboden/verkocht wordt.

Er zijn nou eenmaal ook zachtere banden voor op het Circuit en hardere banden voor Tourmotoren.
Ook heb je Crossbanden, Tourbanden, Racebanden enz...

Maar als je Bijvoorbeeld Bridgestone BT-45 hebt, dan zullen die overal gelijk zijn van samenstelling.
De band wordt ontwikkeld voor een samenspel tussen soort motor, rijomstandigheden, Duurzaamheid.
Dus een band die hier aangeboden wordt kun je net zo goed uit Italië halen.
 
vandaag weer wiel erin gehangen en lekker stukje gereden...

Moet eigenlijk wel toegeven dat ik echt heerlijk gereden heb en dat ik na iedere rit dat gevoel alleen (nog) maat toeneemt *D Hoef dus niet terug te komen op mijn beslissing...

Blijf voorlopig nog wel even doorrijden hierop ;) Dan maar wat platter door de bochten :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan